Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ihoptryckta slangar pga is???  (läst 5920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
ihoptryckta slangar pga is???
« skrivet: 20 november 2004, 12:13:41 »
Skrev detta på Geotecs brunnsforum för att kanske kunna få igång en debatt ;D

Har läst att det i ett hundratal hål fryser så mycket is att slangarna kläms ihop, det kan jag bara förstå om "lagen om alltings j*vlighet* råder men inte i normalfallet.

Isen borde ju med naturlagarnas hjälp börja frysa från slangen och utåt och därmed pressa undan vattnet genom bergsprickor och dylikt, för att kunna pressa ihop slangarna måste ju en vattenfylld kammare mellan två igenfrysta partier i hålet bildas utan möjlighet att pressa undan vatten eftersom det fryser.

som nödlösning i hål som riskerar detta brukar det rekomenderas att höjja trycket på köldbärarsystemet och det verkar ju för mig ologiskt pga att när vatten fryser kan det ju deformera nästan vad som helst, tex spräcka glasflaskor och deformera slutna profilrör av järn!

Sen till sist....alla hål fryser väl mer eller mindre, dom flesta borde väl frysa igen i toppen iaf, även dom som är beräknade att ge lägst 0-gradig brine in eftersom dom kan ha en utgående temp på -4

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #1 skrivet: 20 november 2004, 12:22:59 »
Inte nödvändigtvis nån is att tala om. vattnets densitet ändras med temperaturen.
Det borde uppstå rörelse på vattnet i borrhålet pga av detta som strävar efter att utjämna temperaturskillnaderna.

Jag har sällan mer än -1 på returen det borde inte ge nån is alls??
Nån som varit så nyfiken att ni kollat??
Min brunn är överfylld....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #2 skrivet: 20 november 2004, 12:33:11 »
KB-f = -1
KB-r = -4
Om nu isen börjar frysa från slangen och utåt, vilket den borde:) så stryps ju vattencirkulationen i hålet eftersom och gör att mer is kan frysa och till sist borde ju isen nå borrhålsväggen?
« Senast ändrad: 20 november 2004, 12:41:06 av fredde33 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #3 skrivet: 20 november 2004, 12:45:28 »
En fråga vi fäktats om länge här ;)

Det är ju ingen optimal värmeväxlare direkt, båda slangrna i samma hål med kallt vatten ned o varmt upp...

undrar vilken temp du har i hålet?? borde va på plussidan än!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #4 skrivet: 20 november 2004, 12:52:27 »
Hej jag hade 0 in -5 ut det blev isbildning ca30 meter ner i hÃ¥let redan i slutet pÃ¥ dec dricksvatten in frös fast att jag hade lite rinande vatten pÃ¥ jag tar tappvatten frÃ¥n samma hÃ¥l djup 180m aktivt,  en kompis satt in en 4kw större pump fick -7 in -10 ut hände att han fick pumpstopp ibland pÃ¥ -12 i  djupfrysthÃ¥l inga problem med hoptryckta slangar vi fick bÃ¥da komplitera med ytjord mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #5 skrivet: 20 november 2004, 13:01:18 »
vvp
Intressant...  is redan vid 0 in...
Vi har många gånger diskuterat kring vad man bör göra om borran är för klen... det slutar alltid med att ett nytt hål är dyrt pga dyr jordborrning mm.
Sen har vi kommit till det du nämner..
Hur har du kopplat in ytjorden till borran före efter ??
Hur mycket utökade ni med, vilken skillnad nlev det på temperaturerna.
Jättemånga som nu haft VP länge sliter med detta när dom skall byta ut pumpen till en ny
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #6 skrivet: 20 november 2004, 18:09:45 »
En fråga vi fäktats om länge här ;)

Det är ju ingen optimal värmeväxlare direkt, båda slangrna i samma hål med kallt vatten ned o varmt upp...

undrar vilken temp du har i hålet?? borde va på plussidan än!?


Det verkar som jag har 0,5 grader i hålet om pumpen inte gått på ca en halv timme, antar att det stiger lite till efter nåt dygn.

Så....rent generellt kan man ju inte säga att det blir ihoptryckta slangar...inte ens om hela hålet är igenfruset.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #7 skrivet: 21 november 2004, 07:20:34 »
jag har grävt ner fyra slingor pÃ¥ 225meter för att inte behöva nÃ¥n större cirkpump  gÃ¥r nu frÃ¥n vp-pumpen till markbädd sedan ner i borran in till pump ca 6c ut 1c sÃ¥ vi fÃ¥r se vad som händer i vinter mvh vvp
vvp
Intressant...  is redan vid 0 in...
Vi har många gånger diskuterat kring vad man bör göra om borran är för klen... det slutar alltid med att ett nytt hål är dyrt pga dyr jordborrning mm.
Sen har vi kommit till det du nämner..
Hur har du kopplat in ytjorden till borran före efter ??
Hur mycket utökade ni med, vilken skillnad nlev det på temperaturerna.
Jättemånga som nu haft VP länge sliter med detta när dom skall byta ut pumpen till en ny
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #8 skrivet: 21 november 2004, 09:48:05 »
Jag har en bild (tecknad) frÃ¥n Geotecs Ã¥rsmöte som visar hur frysförloppet och slangklämningen skulle gÃ¥ till, tydligen diskuterades fenomenet även där,  tyvärr sÃ¥ är det ytterst lite förklarande text till det hela, frÃ¥gan är om man inte skulle ta Ã¥ frÃ¥ga nÃ¥n av de experter som finns pÃ¥ omrÃ¥det om en utförlig förklaring över hur det hela gÃ¥r till Ã¥ ser ut sÃ¥ att man kan lägga den här frÃ¥gan till handlingarna once and forever...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #9 skrivet: 21 november 2004, 15:21:59 »
Citera
jag har grävt ner fyra slingor pÃ¥ 225meter för att inte behöva nÃ¥n större cirkpump  gÃ¥r nu frÃ¥n vp-pumpen till markbädd sedan ner i borran in till pump ca 6c ut 1c sÃ¥ vi fÃ¥r se vad som händer i vinter mvh vvp

Intressant rapportera gärna sen, som sagt man får frågan rätt ofta från stackare som har för klen kollektor.
6 grader är ju enormt bra, kanske inte om du bor i Smygehuk, men annars  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #10 skrivet: 21 november 2004, 18:30:32 »
Jag har en bild (tecknad) frÃ¥n Geotecs Ã¥rsmöte som visar hur frysförloppet och slangklämningen skulle gÃ¥ till, tydligen diskuterades fenomenet även där,  tyvärr sÃ¥ är det ytterst lite förklarande text till det hela, frÃ¥gan är om man inte skulle ta Ã¥ frÃ¥ga nÃ¥n av de experter som finns pÃ¥ omrÃ¥det om en utförlig förklaring över hur det hela gÃ¥r till Ã¥ ser ut sÃ¥ att man kan lägga den här frÃ¥gan till handlingarna once and forever...

Det vore verkligen intressant att se denna bild samt få en förklaring/motivering till varför jag ska ha ett hål på 260m till en 5kw-vp

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #11 skrivet: 21 november 2004, 20:54:09 »
vad gäller 260-metershÃ¥let sÃ¥...ehh..ja...jag tror Nelson var full den kvällen det svaret skrevs....men det är vad jag tror, han skulle kunna ha nÃ¥gé motiv till det som jag inte begriper... Vad gäller bilden, som sagt,  sÃ¥ skulle jag nog kunna scanna in den Ã¥ maila till rickard sÃ¥ fÃ¥r han lägga upp den, blir dock frÃ¥n jobbet dÃ¥...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #12 skrivet: 21 november 2004, 21:43:35 »
Hehe, jag kan knacka is ur borrhålet till Nelsons groggar :o.....näe, allvarligt så vore det kanon att se bilden!

admin

  • Gäst
admin
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #13 skrivet: 22 november 2004, 10:53:26 »
Själv tror jag inte på att is kan trycka ihop slangarna i ett normalt hål.

För att det skall kunna göra det krävs två saker, dels att det börjar frysa längst uppe i hålet... och dels att borran nedanför den del som fryser först är helt hermetiskt tät - vilket gör att vattnet inte kan tryckas undan i berget - trycket i borran blir så hög att slangarna komprimeras.

Att de två kraven skulle råka sammanfalla med en borra som är för klent dimensionerad förefaller inte särskilt troligt i de flesta fall.

Men OK, jag kan gå med på att det är teoretiskt möjligt.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #14 skrivet: 22 november 2004, 11:10:56 »
Har glömt bilden hemma...scannar i morrn i stället :-[
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!