Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning mm  (läst 1672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avfrostning mm
« skrivet: 03 april 2005, 10:16:06 »
Min granne går i värmepumpstankar och frågade mig om jag är nöjd med min E9:a från 2002.

Är i stort sett nöjd förutom detekteringen av avfrostningen. Avfrostningen styrs av utetemperatur och kondensortemperatur vilka sätter en timer på 40-120 minuter. (finns beskrivet i servicemanualen). Följden blir att pumpen avfrostar onödigt ofta när det är kallt och låg luftfuktighet ute (ringa påfrysning).

Känner någon till fabrikat som löst detta på ett bättre sätt? En luftflödesvakt eller optisk avkänning skulle vara en mer optimal lösning men det kostar väl för mycket.

Jag fick även ett nytt styrkort 2003. Problemet var att upptagen effekt inte kom under 360 W. Nu kommer den ned till 220 W på lägsta frekvens. Produktbladet uppger 110 W.......

Hälsningar
Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!