Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sanyo kvalitet  (läst 6163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bigD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
sanyo kvalitet
« skrivet: 19 december 2009, 18:28:25 »
 huvuddunk
har en sanyo som installerades 2007 på våren första vintern den skulle användas stod den helt still den röda lampan blinkade
febrilt och man var tvungen att felanmäla 6veckor senare var kretskort på utedelen bytt,den fungerade gött,...
andra vintern den skulle användas rödblink såklart man är ju rätt härdad nu,,,,,fyrvägsventil kass och samma väntan innan den
ger nån form av värme...........bortkastade pengar eller???
vilket fall som helst är en kamin på väg in i huset.....
hur fungerar era sanyo pumpar..
hälsningar bigD

Utloggad magr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kvalitet
« Svar #1 skrivet: 21 december 2009, 22:00:06 »
Jag har en Sanyo 126 som installerades i oktober förra Ã¥ret. Mitt enda problem är att frugan tycker den är ful och lÃ¥ter mycket:-) Jag tycker den är fantastisk som värmer hela vÃ¥rt 1,5plans hus med jämn värme och golven känns mycket varmare (krypgrund). Ok fläkten inne surrar svagt, men det blir som bakgrundsbrus och sÃ¥ fort tvn eller nÃ¥t annat är pÃ¥ tänker man inte pÃ¥ den. Vill man ha helt tyst kör man "quiet"läge, men dÃ¥ nÃ¥r inte värmen hela huset. Vi har vattenburen elvärme och nu när det är 5minus ute sÃ¥ cirkulerar 30gradigt vatten i elementen, men jag tror det gÃ¥r att sänka utan att det blir kallt, skall testa. Elförbrukningen har gÃ¥tt ner frÃ¥n ca 16-17000kwh till runt 12000 men dÃ¥ har jag kylt huset när det var som varmast i sommar oxÃ¥. Jag tror att alla "kända" fabrikat är ok att köpa, kanske skall man undvika jättebilliga och dom som heter nÃ¥t med "cool", dÃ¥ dessa troligtvis inte är optimerade för att värma, och troligtvis inte är designade för vÃ¥rt klimat.   

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: sanyo kvalitet
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 16:33:16 »
Hejsan !

Vi har tvÃ¥ 123:or  i ett souteränghus, en pÃ¥ varje plan. Funktionsmässigt har jag inget att invända mot L/L, värmen sprider sig bra i vÃ¥rat hus. Däremot tycker jag att innedelarna är smäckiga och utedelarna lever om, i vart fall en av dem, den andre är tystare..
Vet inte varför men den som lever om vibrerar mer ( man känner det ifall man lägger handen på utedelen ).
Tyvärr la en utedel av för oss i smällkalla vintern, kylmedieläckage, förmodligen trasig kompressor. Frånsett detta så har de fungerat väl, definitivt sparat in sig flera gånger om vi det här laget.. (köpte dem billigt och installerade själv)

Jag har inhandlat mjukare gummikuddar till den utedel som lever om mest, men inte monterat dem ännu.

Sammanfattning: Nöjd med funktionen men ställer mig en aning frågande till kvaliteten..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kvalitet
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2010, 01:52:20 »
Min Sanyo har inte satts pÃ¥ prov förrens nu, dÃ¥ den monterades i sommras. Det är en Clover 12 (126), som jag fattat för har en nästan identisk utedel som 123:an men innedelen har fÃ¥tt större förändring, bl.a. bättre fläkt och utseende. Sen har den numera underhÃ¥llsvärme, som hittills har fungerat klockrent. Inga problem med avfrostning, som det verkar.  Jag har upplevt den som helt problemfri. Jag har ingen erfarenhet av andra pumpar, sÃ¥ jag vet inte om denna lÃ¥ter mer eller mindre, men inomhusdelen tycker jag inte stör ett dugg. Utedelen lÃ¥ter ju förstÃ¥ss lite om man gÃ¥r ut och lyssnar, men inte alls som jag var beredd pÃ¥. Däremot kan jag tänka mig att det kan bli resonansljud om man väljer att sätta den direkt pÃ¥ fasaden, eftersom den vibrerar lite. Mer än andra vet jag inte.
Detta med vibrationer som man läser om pumpar av alla märken, borde inte det gå att avhjälpa ungefär på samma sätt som däckfirmorna kan sätta dit små vikter på fälgen? En tanke som slagit mig, bara. Hur svårt kan det vara att tillverka en vibrationsfri pump?
« Senast ändrad: 04 januari 2010, 01:58:02 av tamc »

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: sanyo kvalitet
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2010, 02:38:09 »
En tanke som slagit mig, bara. Hur svårt kan det vara att tillverka en vibrationsfri pump?

Det är väl en kostnadsfråga som allting annat.
Att alla VP vibrerar är nog inte riktigt sant. Jag har ivf inte märkt av att min ME gör det. Inga vibrationer som går att känna eller höra, bara ett lite lågt surrande ljud.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kvalitet
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2010, 13:03:31 »
Ok, fast jag tror att de är ganska vanligt iaf, eftersom de flesta fabrikat (och forumskribenter) verkar rekommenderar att de placeras på markstativ. Men hur som helst så står min på markstativ, så jag har inte några problem med vibrationer. Men de som får resonansljud i fasaden, borde det inte vara möjligt för dem att kunna "ballansera" rotationsojämnheterna med nån sorts vikter? Eftersom fläktbladen snurrar snabbt så bör det vara väldigt små viktskillnader.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: sanyo kvalitet
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2010, 13:20:27 »
Ok, fast jag tror att de är ganska vanligt iaf, eftersom de flesta fabrikat (och forumskribenter) verkar rekommenderar att de placeras på markstativ.

Om jag tolkar ditt inlägg som att du egentligen menar...

"eftersom de flesta fabrikat förutom ME"

... kan jag hålla med dig! tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kvalitet
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2010, 13:31:13 »
Haha, visst menar jag sÃ¥.  ;)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: sanyo kvalitet
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2010, 13:57:04 »
Ok, fast jag tror att de är ganska vanligt iaf, eftersom de flesta fabrikat (och forumskribenter) verkar rekommenderar att de placeras på markstativ. Men hur som helst så står min på markstativ, så jag har inte några problem med vibrationer. Men de som får resonansljud i fasaden, borde det inte vara möjligt för dem att kunna "ballansera" rotationsojämnheterna med nån sorts vikter? Eftersom fläktbladen snurrar snabbt så bör det vara väldigt små viktskillnader.

Hej Tamc!  Ja du kan ha rätt i att det är rätt sÃ¥ mÃ¥nga forumskribenter som rekommenderar markstativ men själv rekommenderar jag det definitivt inte, och anledningen är enligt min uppfattning att luftvärmepumpar mkt väl skall kunna sättas pÃ¥ vanliga väggkonsoler och trots det kunna gÃ¥ bÃ¥de tyst och vibrationsfritt om allt är i sin ordning med pumparna.
Jag menar att man med ett markstativ ofta kanske tyvärr döljer om det skulle vara något fel på pumpen och därför anser jag att de skall sitta på väggkonsoler så att man upptäcker detta i tid isf. Har själv tidigare haft en Panasonic och numera 2 st Toshibapumpar och samtliga dessa pumpar har gott både tyst och vibrationsfritt (hittills ivf) vilket innebär att allt är ok med pumparna. Det enda pumpfabrikat som jag känner till som är rätt välkända för att vara både högljudda och att det förekommer mkt vibrationer är Sanyos pumputedelar, ivf på de lite äldre pumpmodellerna, och till dessa är det nog kanske att rekommendera ett markstativ isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kvalitet
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2010, 14:23:28 »
Ok, dÃ¥ förklarar det varför det inte verkar vara nÃ¥n stor marknad för "vibrationsdämpningsÃ¥tgärder" för luftvärmepumpar.  *vinkar*

Utloggad bigD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kvalitet
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2010, 14:27:22 »
jepp....en del har ju lite problem med sina sanyopumpar..
en liten undran om vad skillnaden är mellan sanyo sap93 EHFP och EHN på samma pump är.....
är den ena en europeisk variant medan EHN betyder att den är gjord för Nordiskt klimat???

kan ju annars vara mitt problem med min pump..

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kvalitet
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2010, 14:52:22 »
Jag har för mig att man bör ha en EHN-pump. Tror inte de andra är helt anpassade för vårt klimat.
« Senast ändrad: 04 januari 2010, 14:54:56 av tamc »

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: sanyo kvalitet
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2010, 15:12:35 »
jepp....en del har ju lite problem med sina sanyopumpar..
en liten undran om vad skillnaden är mellan sanyo sap93 EHFP och EHN på samma pump är.....
är den ena en europeisk variant medan EHN betyder att den är gjord för Nordiskt klimat???

kan ju annars vara mitt problem med min pump..

EHN säljs av ahlsell och dessa stänger av sig automatiskt vid -20C, vilka anpassningar dessa pumpar har jämfört med anrdra vet jag inte och ställer mig lite frågande till i fall de verkligen har det.. ( förutom den förtretliga -20C spärren. )
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!