Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bilder pÃ¥ min installation !  (läst 2585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Bilder på min installation !
« skrivet: 28 december 2017, 22:03:59 »
Så här blev min installation av Daikin Caldo X25 ;)

/ Niclas

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bilder på min installation !
« Svar #1 skrivet: 29 december 2017, 10:52:33 »
Det ser ju väldigt prydligt och fint ut! Rörisoleringen till kylrören bör dock lindas om med vitt brett PVC-band som dock kan vara svår att få tag på. Alternativt 50mm bred el-tejp men då måste man linda väldigt löst och försiktigt så isoleringen inte trycks ihop. UV-ljuset och fåglarna kommer annars att bryta ner rörisoleringen med åren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Bilder på min installation !
« Svar #2 skrivet: 29 december 2017, 12:36:58 »
Ja det stämmer att fåglarna gärna äter av rörisoleringen ;) Ska se om jag kan hitta något som passar att lina runt. Kanske någon rörisoleing
som man kan byta ut allt eftersom fåglarna käkar upp den.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bilder på min installation !
« Svar #3 skrivet: 29 december 2017, 12:51:13 »
Tror fåglisarna isolerar sina bon med detta utmärkta isoleringsmaterial.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Bilder på min installation !
« Svar #4 skrivet: 29 december 2017, 19:32:18 »
Prydligt 👍

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bilder på min installation !
« Svar #5 skrivet: 30 december 2017, 16:38:34 »
Ser riktigt bra ut det där E:9an, hade du den gamla pumpen på samma placering?? Har du fått till elmätning på pumpen ännu eller??
GÃ¥r den fortfarande mkt on/off??

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Bilder på min installation !
« Svar #6 skrivet: 30 december 2017, 17:18:53 »
Hej Karis !

Nej den gamla innedelen satt i hörnet till höger om det högra fönstret. Hade byggt så att den satt i 45 graders vinkel i hörnet. När jag totalrenoverade rummet under vintern/våren så valde
jag att ändra placering för att få det lite snyggare. I och med att jag reglade upp väggarna så hade den innedelen hamnat längre ut i rummet om den gamla placeringen varit kvar och det hade inte
varit snyggt  ;). Nej, jag har inte fÃ¥tt till nÃ¥n mätning pÃ¥ den ännu. FÃ¥r vänta tills elektrikern har haft sin julledighet. Fast jag skulle gärna vilja ha bättre koll pÃ¥ hur mycket den förbrukar. Känns lite som att köra bil utan hastighetsmätare  :) I stället för att lÃ¥ta den gÃ¥ on/off när det varit varmare ute har jag höjt börvärdet lite grand. Kanske inte sÃ¥ ekonomiskt men det är varmt o skönt :) Över +3 har jag kört pÃ¥ 22 grader, under +3 har den gÃ¥tt kontinuerligt inställd pÃ¥ 21. Ã… andra sidan har Pansonicen gÃ¥tt pÃ¥ lägsta effekt i stort sett hela tiden. I morse var det -5 och den förbrukade inte mer än 250 W.

Vad gäller utedelen sÃ¥ sitter den ungefär där den gamla satt. Däremot stod den gamla pÃ¥ lecablock och det ville jag fÃ¥ bort. Hade först tänkt att gjuta ett fundament men stenfoten gÃ¥r inte sÃ¥ lÃ¥ngt ner i jorden och jag ville inte gräva under den nivÃ¥n. I stället borrade jag i stenfoten och fäste 4 stycken 16 mm gängstavar i rostfritt med ankarmassa. Jag vill lova att dom sitter som berget. Sen har jag fäst tryckimpregnerade reglar i gängstaven. Blev fruktansvärt stabilt. Fast som vanligt när jag bygger nÃ¥got blir det lite overkill  ;) Men kylkillen var nöjd !! Han undrade hur mÃ¥nga utedelar jag hade tänkt att
sätta där, ha ha.

/ Niclas


Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bilder på min installation !
« Svar #7 skrivet: 30 december 2017, 18:53:07 »
Ja den där utedelen ramlar inte i backen, med den stenfoten och fästet i den kan du väl hänga upp nästan vad som helst. ;)
Skall bli skoj att höra ifrån dig när du väl har fått igång elmätning på pumpen.
Gott Nytt Ã…r Niclas!

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Bilder på min installation !
« Svar #8 skrivet: 30 december 2017, 22:08:11 »
Karis, jag lovar absolut att höra av mig här pÃ¥ forumet när jag fÃ¥tt loggning pÃ¥ maskinen  :)

Önskar också ett Gott Nytt År !!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!