Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone EX50 kompressor lÃ¥ter som en helikopter  (läst 13174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone EX50 kompressor låter som en helikopter
« Svar #30 skrivet: 09 juli 2018, 07:49:32 »
Vårt ursprungliga uppmätta och injusterade flöde var 60 l/s med fläkten i läge 3. Nu för något halvår sedan, före rengöring kanaler, fläkthjul, filter mm låg det på 52 l/s, efter rengöring 62 l/s. Vi har 4 frånluftdon och springventiler i överkant fönster för tilluft. 125 mm kanaler genomgående.

Kanske annan fläkt i EX50 än i CE50, därför kanske procentvärdena inte överensstämmer? Eller, är era frånluftdon för mkt strypta så att fläkten får jobba onödigt hårt?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone EX50 kompressor låter som en helikopter
« Svar #31 skrivet: 09 juli 2018, 21:27:34 »
Hej

Tror inte det är samma fläkt i dom, EX har en EC lågenergi fläkt helt steglös.
Du klarar min värdet på luft, det är 170x0,35 så får du i l/s tänk på att det är den rekomenderad min värde, mer luft ökar komforten men även förbrukningen givetvis.
Vi har 6 st 100 don en extra efter nya vent installationen, så visst finns det motstånd i systemet, just nu ligger det på ca 50 l/s då är fläkten på 80%
Nu är inte det riktigt inställt vent firman kommer först på fredag o gör injustering av hela systemet, jag har ju 7 st tillufts don med.

Hörde idag nÃ¥got intressant, Comfortzone kommer med en 4 vägs ventil har man dÃ¥ T12 sÃ¥ fÃ¥r man extra kyla pÃ¥ sommaren frÃ¥n EX50.  tummenupp

MrDTS

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone EX50 kompressor låter som en helikopter
« Svar #32 skrivet: 10 juli 2018, 11:02:31 »
Citera
så får man extra kyla på sommaren från EX50
Det vore najs, har alltid tänkt att den kalla avluften borde kunna användas på sommaren, problemet är väl just att kompressorn inte går speciellt mycket så här års. Men den nya lösningen kanske är byggd annorlunda, kanske utan att behöva kylan från avluften?

Min granne har också en CE50 och sedan flera år en LLVP i princip bara för kyla på sommaren, utblåset sitter på övervåningen och dom får skön svalka säger dom. Tror det får extra betydelse i 1.5 plans hus med lutande väggar på övervåningen där solen gassar för fullt på taket, det är ju inte lika mycket luft o isolering emellan som i 2-planshus
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone EX50 kompressor låter som en helikopter
« Svar #33 skrivet: 10 juli 2018, 19:10:25 »
ja det är en helt ny lösning, tror den hämtar kyla från VP troligen kommer den då gå mer förstås, ja kyla är inte gratis.

Vad har ni för isolering på avluften, den kan ju bli -15 där !

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone EX50 kompressor låter som en helikopter
« Svar #34 skrivet: 11 juli 2018, 06:30:58 »
Citera
Vad har ni för isolering på avluften, den kan ju bli -15 där !

Jag hade bara gammal tunnare isolermatta med papper och plast ytterst från när den första enklare pumpen installerades så jag isolerade om kanalerna med armaflex, sådan där svart självhäftande gummi, kommer inte ihåg tjockleken på rak arm. Det var lite jobbigt minns jag, lindade sedan stark tejp runt så inte mattorna skulle släppa. I genomföringar tak/bjälklag där jag inte kom åt, använda jag tätskum. Verkar ha funkat fint, ingen droppande/rinnande kondens dom senaste åtta åren.
« Senast ändrad: 11 juli 2018, 06:36:30 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone EX50 kompressor låter som en helikopter
« Svar #35 skrivet: 11 juli 2018, 21:12:16 »
Nu är det isolerat med 13mm armaflex  :)

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone EX50 kompressor låter som en helikopter
« Svar #36 skrivet: 11 juli 2018, 21:27:05 »
Nu ska överskåpen på plats, ska isolera insidan först på dom, sen ska det en 50 garderob till höger, den tänkte jag sätta isolering på den sida som är i mot VP.
Projekt pÃ¥ semester ska göra nÃ¥got under T12, bygga in tanken tex en vägg med hyllor o en dörr sÃ¥ kan man ha lite städsaker där inne  ::) fast den blir flyttbar.
Armaflexen gjorde stor skillnad på ljudet från kompressor ?

MrDTS

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!