Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning  (läst 18708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är normalt att man gör så. Man måste dock ta hänsyn till att ukv-tankar brukar installeras när det är en on/off-värmepump. I det här fallet är det en inverterpump och då finns det inget nämnvärt behov av en ukv-tank. Tanken skulle, som påpekats tidigare, kunna ersättas med en rörstump.

Om flödet till golvvärmekretsen justeras sÃ¥ att deltaT blir 5 grader när det är runt noll grader ute kommet deltaT att bli uppemot 10 grader när det är riktigt kallt ute. För att deltaT oavsett utetemperatur alltid ska vara 5 grader mÃ¥ste cirkulationspumpen varvtalsstyras. 

Att deltaT över golvvärmesystemet är ca 2 grader är som det ska vara om deltaT ska vara 5 grader när det är som kallast ute.

Däremot är det inte optimalt. Det optimala är att deltaT över golvvärmen alltid är lika med deltaT över värmepumpen vilket betyder att flödet i golvvärmesystemet ska vara lika med flödet genom värmepumpen. Det medför att det blir nollflöde genom ukv-tanken. Det blir högst verkningsgrad så. Är flödena genom pump och golvvärme olika kommer vatten av olika temperatur att blandas i ukv-tanken. Sett ur ett termodynamiskt perspektiv betyder blandning av vatten med olika temperatur en förlust av arbete. Den förlusten måste ersättas med mer el till värmepumpen.

Jag vill sätta frÃ¥getecken för elmätarnas funktion. Som jag har skrivit tidigare är värdena som har presenterats konstiga.   

Givarna som sitter i värmepumparna kan visa fel med någon grad. Det är NTC-motstånd som mäter temperaturen.


Har nu gjort ytterligare 1 mätning igår och 1 mätning idag.
Mätningen idag gjordes också på ett antal mätpunkter i pumprum.
Satt eltjep, prövade även en annan ir-mätare, och annan tejp och det skiljer +/- 0,5 grader ca. Så den verkar vara ganska exakt.
Det som gör mig något fundersam är varför jag inte får högre temp värde i mätning i pumprum. Vid fördelare så är värdet högre.
Gick från pumprum till, FD1, till FD2 och sist FD3.

I mätning 1-3 så har alla termostater varit öppna i KNX appen, utan garage som jag satt på 20 grader då vi aldrig kommer önska högre.
Har nu efter mätning 3 prövat att ny lyfta bort alla styrdon också, och se om det är någon skillnad.

Strypningar enligt Uponors körning kvarstår.
Temp inne är fortfarande knapp 19,5 grader i några rum, medans andra nu är 21,8.
Hur justerar vi enklast detta? Strypa slingor mer där det är varmare än önskat och öppna där det är kallare?

Fråga gällande detta med DeltaT. Uponor har ju sagt 5 graders delta vid 0 grader.
Är det detta vi bör arbeta mot, eller som du skriver ett lägre delta nu och 5 när det är riktigt kall?

UKV: Vi har som sagt en 3 rörs koppling, vill minnas att konsulten rekommenderade detta.
Som jag förstått det så är det även bra med UKV på sommar om man önskar värme i wc/bad m.m.?
Vet inte heller om det spelar roll, men vi ska även ha pool som ska värmas av VP och förstod det då som att man behövde en UKV tank?

Vad händer om man stänger av Circpumpen på UKV och bara låter VP interna pump köra allt, skulle detta göra någon skillnad? Positivt eller negativt? Vilka konsekvenser får detta.
Låter givetvis inte så positivt att man får "sämre" värden på det sätt det är kopplat och sämre verkningsgrad, dock så måste vi ändå kunna bibehålla alla funktioner.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har ju värmebatteri till ftx? Då är ukv ett måste. Annars tappar batteriet flöde när vp gör varmvatten vilket hade lett till larm på ftx som stänger ner sig.

Stänger du av yttre cp kommer du bara cirkulera genom ukv och vp.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har ju värmebatteri till ftx? Då är ukv ett måste. Annars tappar batteriet flöde när vp gör varmvatten vilket hade lett till larm på ftx som stänger ner sig.

Stänger du av yttre cp kommer du bara cirkulera genom ukv och vp.

Missade helt detta i inlägget nyss, då har det en förklaring ytterligare till att UKV är nödvändig.
Någon input på hur jag ska få till detta med golvvärmen?
Och det stämmer det Roland skrev att det känns ändå som att jag "tappar" ca 5 grader från mätning i VP till varje fördelare i framledning.
Detta känns mycket.
Är förklaringen då att UVK tyvärr blandar vattnet för mycket och att jag därför får lägre temp mot FD och att därför får även värmepumpen arbeta hårdare än tänkt för att leverera den temp som var tänkt vid FD vid ex 0 grader ute, då ca 35 grader mot de 30.
Givetvis får man räkna med viss förlust.

Tack på förhand.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Du har ju värmebatteri till ftx? Då är ukv ett måste. Annars tappar batteriet flöde när vp gör varmvatten vilket hade lett till larm på ftx som stänger ner sig.

Med ett bypassrör skulle det fortfarande vara cirkulation i golvvärmesystemet. Flödet till värmebatteriet skulle fortsätta med den skillnaden att värmen skulle tas från golven i ställer för att komma från pumpen.
« Senast ändrad: 20 januari 2019, 13:01:24 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Fråga gällande detta med DeltaT. Uponor har ju sagt 5 graders delta vid 0 grader.

I Uponors kalkyl är deltaT = 5 grader vid 23 kW avgiven effekt vilket måste betyda vid -15 ute. Men det skulle fungera bättre med 5 graders differens vid noll grader. Blir det riktigt kallt och ojämn värm på golven är det bara att öka hastigheten på cirkulationspumpen.

Citera
Vad händer om man stänger av Circpumpen på UKV och bara låter VP interna pump köra allt, skulle detta göra någon skillnad? Positivt eller negativt? Vilka konsekvenser får detta.
Det skulle inte fungera alls för det blir inget flöde genom golvvärmeslingorna att tala om. ukv-tanken kommer att kortsluta flödet. Mycket lite vatten kommer att ta vägen via golvvärmeslingorna. Den externa cirkulationspumpen är nödvändig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I Uponors kalkyl är deltaT = 5 grader vid 23 kW avgiven effekt vilket måste betyda vid -15 ute. Men det skulle fungera bättre med 5 graders differens vid noll grader. Blir det riktigt kallt och ojämn värm på golven är det bara att öka hastigheten på cirkulationspumpen.
Det skulle inte fungera alls för det blir inget flöde genom golvvärmeslingorna att tala om. ukv-tanken kommer att kortsluta flödet. Mycket lite vatten kommer att ta vägen via golvvärmeslingorna. Den externa cirkulationspumpen är nödvändig.

Helt sant, detta tänkte jag inte på då räknat på totalen, då de inte tar någon hänsyn till FTX osv.
Hur går jag då tillväga för att öka differensen på golvvärmen på bästa sätt.
Då värdet jag ser i pumpen är ju ett "annat värde".

Läste någon i en VIP beräkningsprograms manual om just framledning och retur enligt nedan.
"Normal temperaturdifferens mellan framledning och retur i värmepumpar är 7–10 °C. I golvvärmesystemet reduceras denna differens till 3–5 °C med en separat shunt och cirkulationspump med cirka 3 gånger så högt flöde än det som kan tas genom värmepumpen.
Den returtemperatur som går till värmepumpen är densamma "som returen från golvvärmen och framledningen från värmepumpen ligger alltså 7–10 °C högre.
Om golvvärmen arbetar med 35/30 °C vid kommer därför värmepumpen att arbeta med 40/30 °C."

Om jag förstår dig rätt så vore det bästa att kunna få ca 5 graders skillnad ute vid resp FD/slinga vid 0 grader ute.
Just nu är det 2 plus här, ska bli minus inatt, men är i närheten.
Frågan är då hur jag kan uppnå detta bästa sätt.

Ingen FD är idag i närheten av detta.

Kan det vara en idé att imorgon kanske be att Uponor gör en körning på en lägre W/m2 om de nu mot förmodan gör detta.
Vet inte om detta skulle påverka strypningen på respektive slinga?

Den circ pump jag har verkar inte kunna justeras i hastighet? Eller minskar jag hastigheten när jag sänker uppfordringshöjden??
Annars har jag inte så mycket justeringsmöjlighet på Wilo pumpen om jag ska ha den inställning som vi talat om tidigare som var rätt konstant ………

Tack för ytterligare input!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Den circ pump jag har verkar inte kunna justeras i hastighet?
Eller minskar jag hastigheten när jag sänker uppfordringshöjden??
Jo, det går att ställa om hastigheten.
Det är egentligen tvärtom. Det som ändras är hastigheten. Minskad hastighet ger lägre uppfordringshöjd.  Prova läge "minsta huset". 

Citera
"Normal temperaturdifferens mellan framledning och retur i värmepumpar är 7–10 °C. I golvvärmesystemet reduceras denna differens till 3–5 °C med en separat shunt och cirkulationspump med cirka 3 gånger så högt flöde än det som kan tas genom värmepumpen.
Den returtemperatur som går till värmepumpen är densamma "som returen från golvvärmen och framledningen från värmepumpen ligger alltså 7–10 °C högre.
Om golvvärmen arbetar med 35/30 °C vid kommer därför värmepumpen att arbeta med 40/30 °C."

Om jag förstår dig rätt så vore det bästa att kunna få ca 5 graders skillnad ute vid resp FD/slinga vid 0 grader ute.

För att bygga vidare på exemplet ovan. Golvvärmens medeltemperatur är 32,5 grader och den bestämmer värmeavgivningen. Har man hög hastighet på cirkulationen så att det är 33 grader fram och 32 på returen är medeltemperaturen på golvvärmeslingorna oförändrad och därmed temperaturen i rummet. Men värmepumpen får arbeta med returvatten som är två grader varmare. Då deltaT över pumpen är konstant blir det motsvarande höjning på utgående värmebärare. Den kommer att arbeta med 42/32 i stället för 40/30. Två grader högre arbetstemperatur betyder ca 6% högre elförbrukning när man har golvvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Idag sätter elektriker in en separat mätare på VVB och Vent så att det kommer gå att urskilja vad som drar vad :-)

Slänger även upp en fråga:
Idag är det 1,7 grader ute
Kompressor går på ca 50Hz och har gjort detta ganska konstant nu +/- 10 Hz i 2 dagar.
Framledning 30,9 grader.
Är inte detta väldigt högt?

Får inte ihop detta riktigt då kompressorn måste väl arbeta mycket hårdare vid varmvatten produktion?
Efter 2 duschar så går ändå inte kompressor upp mycket mer än den gör för värme.

Är detta normalt?


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Den kör vv med 13kw , vet ej exakt Hz på det.

Vad är beräknad framledning? Jag har 28 med -15 ute
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Går kompressorn med 50Hz och värmer varmvatten går den hårdare än om den går med 50 Hz och värmer huset. Den arbetar mot högre kondenseringstryck när den värmer beredaren och det betyder att kompressorn drar mer ström trots att kompressorns varvtal samma som när den arbetar mot golvvärmen. Köra bil i 70 km/h i uppförsbacke kräver mer effekt än horisontell väg i samma fart.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe kör inte varmvatten med full effekt som default, lÃ¥ngt ifrÃ¥n det. Min brukar inleda vv-produktion med att öka frekvensen kortvarigt för att efter nÃ¥gon minut sänka till runt 35-40 Hz och sedan köra där tills det är klart. Märker maskin däremot att temperaturen fortsätter att falla som en sten pga badkarstappning etc drar den pÃ¥ mera och kan nog köra uppÃ¥t 80 Hz  medan den gör vv.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Har nu gjort ytterligare 1 mätning igår och 1 mätning idag.
Mätningen idag gjordes också på ett antal mätpunkter i pumprum.
Satt eltjep, prövade även en annan ir-mätare, och annan tejp och det skiljer +/- 0,5 grader ca. Så den verkar vara ganska exakt.
Det som gör mig något fundersam är varför jag inte får högre temp värde i mätning i pumprum. Vid fördelare så är värdet högre.
Gick från pumprum till, FD1, till FD2 och sist FD3.

I mätning 1-3 så har alla termostater varit öppna i KNX appen, utan garage som jag satt på 20 grader då vi aldrig kommer önska högre.
Har nu efter mätning 3 prövat att ny lyfta bort alla styrdon också, och se om det är någon skillnad.

Strypningar enligt Uponors körning kvarstår.
Temp inne är fortfarande knapp 19,5 grader i några rum, medans andra nu är 21,8.
Hur justerar vi enklast detta? Strypa slingor mer där det är varmare än önskat och öppna där det är kallare?



De mätningar som du utfört ger en del att fundera över.
Du måste säkerställa att mätningarna ger ett tillförlitligt värde varje gång du mäter, annars blir det svårt att göra rätt åtgärder.

- Skillnaderna i temperatur mellan pumprum / fördelare och enskilda slingor måste utredas.
- Skillnaderna i tempdiff på vissa slingor tyder på mätfel, tex slinga 1-3 och 1-4 vid senaste mätningen
- Skillnaderna i tempdiff mellan de olika mättillfällena vid ungefär samma temperatur tyder också på mätfel

Det som jag ovan anger som mätfel skulle också kunna bero på att flödet påverkas av annat tex av aktiva termostater. Alla termostater rekommenderar jag dig att koppla bort från fördelaren.

Har du sänkt den externa cirkpumpen? Det ser inte ut sÃ¥ alls?  Sc:,h

Viktigt att nedan justeringar inte görs förrän flödet är minskat, mätfel utrett och yttre faktorer satta ur spel.
För att senare justera vill jag rekommendera följande sätt,
De längsta slingorna skall vara utan strypning.
De korta som troligtvis idag har liten tempdiff ska strypas ytterligare, tex slinga 3-6.

Och, kom ihåg - varje justering kräver minst ett dygn innan ett stabilt resultat kan utläsas. tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De mätningar som du utfört ger en del att fundera över.
Du måste säkerställa att mätningarna ger ett tillförlitligt värde varje gång du mäter, annars blir det svårt att göra rätt åtgärder.

- Skillnaderna i temperatur mellan pumprum / fördelare och enskilda slingor måste utredas.
- Skillnaderna i tempdiff på vissa slingor tyder på mätfel, tex slinga 1-3 och 1-4 vid senaste mätningen
- Skillnaderna i tempdiff mellan de olika mättillfällena vid ungefär samma temperatur tyder också på mätfel

Det som jag ovan anger som mätfel skulle också kunna bero på att flödet påverkas av annat tex av aktiva termostater. Alla termostater rekommenderar jag dig att koppla bort från fördelaren.

Har du sänkt den externa cirkpumpen? Det ser inte ut sÃ¥ alls?  Sc:,h

Viktigt att nedan justeringar inte görs förrän flödet är minskat, mätfel utrett och yttre faktorer satta ur spel.
För att senare justera vill jag rekommendera följande sätt,
De längsta slingorna skall vara utan strypning.
De korta som troligtvis idag har liten tempdiff ska strypas ytterligare, tex slinga 3-6.

Och, kom ihåg - varje justering kräver minst ett dygn innan ett stabilt resultat kan utläsas. tummenupp

Nya mätningar kommer imorgon :-)
Verkar inte gå att mäta på Kopparrör trots att man satt dit eltejp. Annars väldigt lågt från T från VP 22 grader.
Så vet inte hur jag ska gå tillväga där? Tips?
Prövade att mäta på Alupex som går ut mot resp fördelare och detta verkar stämma bättre mot vad FD får.
Efter UKV så är temp ca 29 just nu.

Alla termostater är öppna, även testa att ta bort alla don, samma resultat. Men ytterligare mätning ska göras imorgon.
Ev även inhandla ytterligare IR mätare nr 3 för att kunna utesluta fel på detta.

Circ pump är sänkt, så nu står den på Uppfordrningshöjd 1m, går att dra ner ytterligare, dock osäker på om jag vågar dra ner mer då FD3 sitter nu ca 1m ovan UKV, men detta kanske inte har med saken att göra?

Har även gjort lite ytterligare efterforskning om ev felkälla m.m.
Så skulle önska input på detta.
Se bifogat:
Vår ukv är kopplat genom T från VP i toppen, T till FD i toppen, och Retur i botten från FD 1 och 2 med ett T innan den går in i UKV.
FD3 är T kopplad långt upp se bild, så R från denna kan väl inte gå in i UVK. Kan det blir något konstigt här? "kortslutning" eller hur jag ska förklara det.

Det som jag även upptäckt är att Nibe inte har den koppling som vi har på sin UKV 100l.
Kan det vara så att man inte kan ha så "liten" tank utan att riskera "omrörning" i tanken och höga förluster och att det är detta som ställer till problem hos oss?

Vill åter tacka för all hjälp och tips Ni här på forumet ger. Är SÅ uppskattat!

FYI: Elmätare är nu också inkopplad separat på VVB, VP, Vent, detta gjordes igår, gjort en avstämmning idag, men tänkte göra en till avstämming imorgon för att få lite mer data.
Körde även upp ett stort bad igår för att få VP och VVB att göra en rejäl laddning vv.






Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillägg till tidigare.
Vår UKV är undertill kopplad med R från FD1 och FD2 med T-rör där "raka" vägen går upp i tanken i botten och inte T delen.
Detta är om jag läst rätt felaktigt, läst detta på detta forum, samt är det även ritat med T mot tank på nibes ritning, detta skulle om jag förstått det kunna vara en risk att R kommer för "fort" in i botten och även detta skapar för mycket omrörning?

Rätt eller fel? Några tankar från Er?




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Verkar inte gå att mäta på Kopparrör trots att man satt dit eltejp. Annars väldigt lågt från T från VP 22 grader.
Det ska fungera, min eltejp fungerar bra. Frågan är hur stor yta IR-termometern mäter över, den kanske delvis mäter utanför tejpen.

Citera
Circ pump är sänkt, så nu står den på Uppfordringshöjd 1m, går att dra ner ytterligare, dock osäker på om jag vågar dra ner mer då FD3 sitter nu ca 1m ovan UKV, men detta kanske inte har med saken att göra?

Är rören vattenfyllda blir det hävertverkan så höjdskillnaden FD3-UKV spelar ingen roll. Pumpens uppfordringshöjd övervinner enbart tryckfallet på grund av vattnets strömning.

Citera
Kan det vara så att man inte kan ha så "liten" tank utan att riskera "omrörning" i tanken och höga förluster och att det är detta som ställer till problem hos oss?
När pumpen går kontinuerligt blir det aldrig någon skiktning i tanken. Antingen är det hela tiden ett flöde uppåt i tanken (deltaT för golvvärmen < deltaT över pumpen) eller så är det ett flöde nedåt. Finns det ingen skiktning i tanken spelar omrörning ingen roll, allt vatten har ju samma temperatur. Det är bara när pumpen går on/off som skiktning blir intressant.

Citera
Vår ukv är kopplat genom T från VP i toppen, T till FD i toppen, och Retur i botten från FD 1 och 2 med ett T innan den går in i UKV.
FD3 är T kopplad långt upp se bild, så R från denna kan väl inte gå in i UVK. Kan det blir något konstigt här?

Om returtemperaturen frÃ¥n FD3 är ungefär samma som för flödet frÃ¥n FD1+2 gör det inget att det är kopplat som det är. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!