Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning  (läst 18954 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Som svar på frågan vad du kan göra ytterligare.

Rita upp en tabell med samtliga slingor.
Mät temperaturen på fram och retur på samtliga slingor och anteckna dessa i tabellen.
Gör 2-3 mätningar om dagen när det är kallt och värmebehov finnes.
Mät på slangen och var noga, du kan tex använda ir termometer eller som jag gjort en logger med flera givare som även Rickard säljer.

Utav denna data kan det avgöras var och hur golvvärmen fungerar och hur den kan justeras och åtgärdas.
Kom ihåg, strypa korta slingor, de längsta slingorna skall vara ostrypta.
Effekten av ev förändringar du gör tar minst ett dygn innan du märker.
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Hmm, jag klarar mig fint med 180l vv, och då gör din pump vv i 13 kw, medan min kör 8 kw.

Jag tycker din pump går jämnt och fint, men utrymmesbrist i 410m2 hus??

Jag har själv frikylan inkopplad före bvp, men tror inte det blir nämnvärt många promille varmare för mig.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, jag klarar mig fint med 180l vv, och då gör din pump vv i 13 kw, medan min kör 8 kw.

Jag tycker din pump går jämnt och fint, men utrymmesbrist i 410m2 hus??

Jag har själv frikylan inkopplad före bvp, men tror inte det blir nämnvärt många promille varmare för mig.

Skulle säga att vi säkert kommer göra detta i 90% av fallen.
Dock så ville vi inte riktigt chansa, då vi på sikt kommer invreda en lägenhet på vår vind, och då kommer det ett badkar även där.
Och vi har ett på vårt plan. Och kände att om båda mot förmodan skulle fylla sina 2 kar samtidigt så kunde 180l vara för lite. Därav tog vi beslut att sätta en tank. Men just nu så känns det som en onödig ström tjuv att ha igång beredaren.

Utrymmesbrist kanske är fel ord, dock så ligger en del av BV ytan på garage och frd delar, och såhär i efterhand så skulle givetvis pumprummet/appratsrummet varit större. Så får mer säga att det vid ritningstillfället kändes "så stort" pumprummet, men såhär i efterhand hade det inte gjort något att ta 4kvm till av ett av våra frd istället. Men alltid lätt att vara efterklok.

Frikyla är som jag förstått det lite olika vart man lägger, som du skriver i ditt fall ligger det innan VP, även min mor har det på detta sätt.
Dock så talade konsulten om att om "hålet" skulle vara väldigt varmt vilket vi inte visste och att det ex skulle ge 6-8 grader sommartid att detta givetvis skulle påverka möjligheten till att kyla.
Och då var förslaget att lägga detta efter för att ha, (tror han räknade med 3-5grader) istället efter. Som det ser ut nu så kommer det vara kallare, men det är en stund till sommar osv så det kanske ändras något senare också.

Något förslag på värmeväxlare för poolen kanske? Vet att hellre för stor än för liten, men vad är då "lagom"

Tack på förhand.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som svar på frågan vad du kan göra ytterligare.

Rita upp en tabell med samtliga slingor.
Mät temperaturen på fram och retur på samtliga slingor och anteckna dessa i tabellen.
Gör 2-3 mätningar om dagen när det är kallt och värmebehov finnes.
Mät på slangen och var noga, du kan tex använda ir termometer eller som jag gjort en logger med flera givare som även Rickard säljer.

Utav denna data kan det avgöras var och hur golvvärmen fungerar och hur den kan justeras och åtgärdas.
Kom ihåg, strypa korta slingor, de längsta slingorna skall vara ostrypta.
Effekten av ev förändringar du gör tar minst ett dygn innan du märker.

Påbörjar arbetetet med tabell imorgon. Läste också att för att få ett ännu bättre värde med IR kunde man sätta svart tejp på golvvärme slangen, så tänkte pröva detta om det är korrekt.

Just nu står alla termostater helt öppna (utan garaget) så jag kan försöka få allt så exakt som möjligt och hitta bästa kurva m.m.

Om du har möjighet så verkar inte Uponor gå på att köra sina lägsta slingor helt öppna, bara en slinga som är fullt öppen (5). övriga är strypta. ?
Så lite märkligt, men ska ta ett samtal till dem imorgon och se om de har någon plan? Och kanske även be om att de kan göra en ny körning där vi önskar 21 grader, om detta påverkar flöderna något i deras slingor? Effektbehovet kommer givetvis öka, men är ändå intressant då 20 grader känns lite kallt.

Även sänt iväg ett PM till Richard and köp ev en Logger. Dock så blir det kanske dyrt då jag antar att man bör mäta alla slingor samtidigt?

Tack för all tid och dina svar! uppskattas!!

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har igen fått ett "larm" på att kondensor fram är för hög.
3 eller 4e gången detta kommer nu.

Något tips på varför och åtgärd?

Nibe har ju på sin Uplink några anledningar.. men får inte riktigt något att passa...se nedan:

Larmnummer: 163
Rapporterades: 2019-01-06 00:26:09
Försvann: 2019-01-06 00:28:46


Detta larm återställs automatiskt vid nästa kompressorstart.
Larmet kan bero på:
- Högt vald värmekurva och/eller förskjutning värmekurva.
Inte så troligt då vi inte får så varmt vi önskar med Kurva 5 +0

- Högt flöde i värmesystemet.
Möjligt? Men ska man dra ner circpumpen på UKV ett steg? Eller vad är det man menar här?

Kan inte detta göra att det då blir kallare också?

- Högt vald stopptemperatur för varmvattenladdning.
Inte ändrat något på deras grund inställning)

- Stängda eller strypta rums-/termostatventiler på grund av hög rumstemperatur.
Alla termostater fullt öppna

Vid återkommande larm, kontakta din installatör.


Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Har igen fått ett "larm" på att kondensor fram är för hög.
3 eller 4e gången detta kommer nu.

Något tips på varför och åtgärd?

Nibe har ju på sin Uplink några anledningar.. men får inte riktigt något att passa...se nedan:

Larmnummer: 163
Rapporterades: 2019-01-06 00:26:09
Försvann: 2019-01-06 00:28:46


Detta larm återställs automatiskt vid nästa kompressorstart.
Larmet kan bero på:
- Högt vald värmekurva och/eller förskjutning värmekurva.
Inte så troligt då vi inte får så varmt vi önskar med Kurva 5 +0

- Högt flöde i värmesystemet.
Möjligt? Men ska man dra ner circpumpen på UKV ett steg? Eller vad är det man menar här?

Kan inte detta göra att det då blir kallare också?

- Högt vald stopptemperatur för varmvattenladdning.
Inte ändrat något på deras grund inställning)

- Stängda eller strypta rums-/termostatventiler på grund av hög rumstemperatur.
Alla termostater fullt öppna

Vid återkommande larm, kontakta din installatör.

Detta kommer alltid vid periodisk höjning/legionellakörning på min pump. Inställt på varannan vecka. Det har det gjort ända sedan den var ny. Dock är det inte listat under Larmhistorik, utan som Informationsmeddelande.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har ju varit tvungen att ha en elberedare ändå eftersom du har vvc. Tror samtliga vp tillverkare rekomenderar att man inte drar vvc genom vp pga att det triggar så många starter för varmvatten.
Ofta sätter man en 35l vvb i serie bara för att ta vvc förlusterna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Vad gäller varmvattenfrågan tycker jag Icemans svar ger bra besked om vad som är lämpligt. Jag tolkar ”rekommenderar att man inte drar vvc genom vp pga att det triggar så många starter för varmvatten” som att VVC medför rätt stora värmeförluster. Varför skulle pumpen annars starta ofta? Det är förluster som täcks av direktel. Själva varmvattenberedarens förluster är ca 1200 kWh/år, hittade ett värde för Nibe ES 300.

Vad gäller poolvärmeväxlare är det viktigt att undersöka för vilken temperaturskillnad mellan kall och varm sida angiven effekt gäller. Kommer ihåg ett fall där det skulle vara 70 grader på varma sidan för att effektangivelsen skulle gälla. Varje grad extra temperaturskillnad kostar ca 2,5% mer el för samma antal kWh värme.

Om det är förberett för frikyla med anslutningar på utgående tycker jag inte det finns någon anledning att ändra. Jag undrar om det blir något problem med låg köldbärartemperatur när frikylan behövs. Är det varmt behöver poolen inte värmas med så hög effekt. Det finns vad jag vet en funktion på pumpen där man kan ställa in en köldbärartemperatur vid vilken pumpen drar ner effekten så att den inställda temperaturen inte underskrids. Att sätta blandare på köldbärarkretsen tycker jag vore att krångla till det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
Ökning till 21 grader i alla rum/slingor ändrar inte flödet i dem, öka framledningstemperaturen med 1 grad istället. Det som påverkar flödena är effektbehovet i rummen. Kallt i några rum, har du för varmt i några andra?
Justering av strypventiler med 0,5 varv åt gången är förmycket, gör det i steg om 0,1. Har du sänkt några andra slingor?
Varje enskild ändring slår på hela systemet så ändra inte många vid varje tillfälle, det krävs inte mycket innan man tappar överblicken och man blir tvungen att börja om från grundinställningen igen. 

KNX har inte autobalansering, däremot kan KNX kommunicera och styra genom Uponor om man har Smatrix Base/Move Pro som kontrollenhet. Base/Move kommunicerar inte trådlöst utan kräver signalkabel till varje termostat men då kan man köra med autobalansering annars är det injusterade strypningar som gäller.

Var det inte två slingor som var fullt öppna dvs 5 varv på någon av slingorna på FD1 & FD3?   
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VVC och en lite högre än normalt varmvattentemperatur kommer ju att kosta en del energi. Dels har du förluster från rören mm som hela tiden är varma och sedan utnyttjas inte värmepumpen för att skapa denna värme utan det blir bara elpatron som gör jobbet. Se till att sätta VVC på timer så snart som möjligt, minsta möjliga tid den är aktiv.

Att bara värma vatten i elberedaren tycker jag låter som en dålig idé. Låt oss leka med tanken att värmepumpen idag använder 1000 kWh per år för att göra varmvatten och sedan drar elberedaren ytterligare 1000 kWh för att toppa upp temperaturen och köra VVC. Låter du nu elberedaren sköta hela jobbet kommer värmepumpens 1000 kWh behöva ersättas med cirka 3000 kWh.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Kan vi på något sätt få pumpen att gå jämnare?
I en perfekt värld hade vi gärna haft en 200l UKV, men tyvärr fick inte en 60cm modul plats ytterligare så valet blev då 100l.

Tveksamt om det hade gjort någon skillnad. Antag att flödet i golvvärmekretsen är 2,8 m3/h (deltaT = 5 grader vid 16 kW) vilket blir 0,78 L/s. deltaT över värmepumpen verkar vara 4-5 grader enligt den av Zyberdude dechiffrerade logfilen. Under aktuella förhållanden bör pumpen ha gett ca 7 kW. Det betyder att värmebärarflödet genom pumpen är 0,37 L/s (räknade med deltaT = 4,5 grader). Flödet är lägre än golvvärmeflödet, det blir ett nettoflöde uppåt i UKV-tanken oberoende av vilken volym den har. Håller pumpen samma deltaT blir det nettoflöde uppåt nästan ända upp till full effekt på pumpen. Det betyder att värmepumpens returvatten har samma temperatur som golvvärmereturen. För värmepumpen spelar det då ingen roll vilken volym det är på UKV-tanken, tanken skulle lika gärna kunna ersättas med ett rör. Vattnet ut från golvvärmen bör hålla en rätt stabil temperatur då det är slingor ingjutna i betong.

Däremot har tanken en indirekt påverkan. En ändring i returtemperaturen kommer så småningom att ge en ändring i temperaturen på vattnet som går till golvvärmeslingorna och det ger senare en ändring i returen från slingorna. Den tid det tar för returvattnet att passera uppåt genom UKV-tanken blir 100/(0,78 – 0,37)/60 = 4 minuter. Med en dubbelt så stor tank 8  minuter. Det är den tid det tar för en ändring i returtemperaturen att förflytta sig från botten till toppen av tanken och påverka temperaturen på vattnet som går till golvvärmeslingorna (förutsatt att det inte är någon omblandning i tanken, vilket är värsta fallet).

De tiderna på några minuter ska man jämföra med den tid det tar för en temperaturändring i tanken att fortplanta sig genom golvvärmeslingorna, som är ingjutna i betong, tillbaka till tanken. Jag misstänker att det tar längre tid. Jag tror därför att problemet med ojämn drift inte kan skyllas på tanken. Det har nog mer att göra med hur snabbt pumpen ändrar effekt när gradminuterna ändras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det väl inte själva vvc förlusterna man inte vill att vp skall ta utan problemet som blir om man har vvc genom vp är att skitningen blir förstörd i beredaren så den startar varmvattenkörning även vid en ganska liten tappning.

Jag tror inte heller att en större ukv hade varit till någon fördel. Igentligen skall det räcka med en bypass till en inverterpump men nu har du ju värmebatteri till ventilation så då krävs ju ukv för att inte få larm på vent. Aggregatet när vp gör varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Roland: Hur antar man flödet i gv kretsen? Är det bvp:ens cp som bestämmer det? Eller är det den extra cp som TS har?  Eller vad har den för funktion?
I farsans 1255:a finns det en flödesmätare som just nu berättar att det är 19,9l/m, då går cp 33% och ett Dt 4, 20hz
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Golvvärmeleverantören hade gjort en kalkyl där man räknade med 23 kW avgiven effekt och deltaT = 5 grader vid dimensionerande utetemperatur. Det resulterade i ett flöde på ca 4 m3/h. Jag räknade med pumpens maximala effekt 16 kW och deltaT = 5 grader. Det blir ungefär 2,8 m3/h. Är det nollgradigt ute blir deltaT för golvvärmekretsen bara 2-3 grader.

Det är den extra cirkulationspumpen ovanför ukv-tanken som ger det flödet. Pumpen verkar vara inställd att ge ett deltaT på 4-5 grader enligt loggfilen så flödet varierar med effekten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
...
I farsans 1255:a finns det en flödesmätare som just nu berättar att det är 19,9l/m, då går cp 33% och ett Dt 4, 20hz

Flödesmätare är vad jag förstår något som finns på vissa marknader, inte i Sverige tyvärr.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!