Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning  (läst 18922 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja börja med att justera in efter upponors beräkning. Du har ju allt ifrån 20 till 85m långa slingor. Mest troligt går det mesta av flödet i dom kortaste slingorna nu. Alltså fungerar dom korta slingorna som en kortslutning.

Upponor har ju föreskrivit 25mlc så då ska ju det funka.

Justera in fördelarna och ställ upp alla termostater på max.
Efter ett dygn kan du sedan mäta delta på den fördelarna. Du måste kontrollera delta på alla fördelare.

Blir det då för varmt i hela huset med termostaterna öppna justerar du ner värmekurvan. Är det något enstaka rum som har fel temp höjjer eller sänker du flödet på den slingan.

Fortsätt så tills temperaturen är bra i hela huset med termostaterna öppna. Först då ställer du in rumsgivarna på den temperatur som önskas. Ingjuten golvvärme är så trögt så det är omöjligt att styra med rumstermostater om grundflöden inte stämmer.

Har nu ställt in alla slingor på de tal som Uponor föreskrivet samt öppnat alla termostater.
Låtit kurvan vara kvar på 5, vilket just nu ger en framledning enligt uplink på 30,3, retur på 24,3., Utetemp 0.4 grader.
Dock så har jag nu åter igen fått ett extremt fall på KB sedan detta gjordes.
In 0 grader och ut -4,2 grader... Vad händer????


Kompressorn går nu på 102Hz MAX och har gjort detta sedan ca kl 17.00 idag, samt att köldbärarpump och värmebärarepump går på 100%
Någon som kan komma med akuta tips vad som egentligen händer?

Har kollat lite extra på flöde på slingorna och det skiljer en del i "timglasen" se bifogat.
Samt att det Porlar/bubblar lite i rören..

Vågar jag låta pumpen gå?

Körde även in ett usb idag runt 17.00 när detta började så bör ha en logg imorgon..


Tack på förhand :-(

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jepp, justera in slingorna,  sannolikt fÃ¥r du varmt inne, och dÃ¥ skall du sänka kurvan. DÃ¥ sparar du lite energi, samt fÃ¥r mer effekt ur vp:n.

Sen skulle jag sänka vv-tempen i vvb, åtminstone tillfälligt för att se om det är där din energi "försvinner".

Effektvakten mäter som sagt hela huset, men om den är felinställd, t ex 16A kommer den att larma för tidigt.
Jag frågade en gång vad den är inställd på, men har inte sett något svar än.

3:dje dygnet utan el, elverket får lida.....

Slingorna är injusterade, men med en något oroande utveckling enligt inlägg precis nyss :-(
Prövar att sänka vvb imorgon och ser vad som sker.
Ber om ursäkt, måste missat detta med effekt vakt, hittade en post under tillsats i uplink där det står Säkringsstorlek 16A, är det här du menar?
Vart justerar jag då upp detta?
Ska det gå på husets säkrings storlek isåfall? Vi har 25A in vet jag.

Usch, inget kul att vara utan el, här sitter jag och beklagar mig för annat :-(
Men du verkar väl förberedd :-)

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jepp, justera in slingorna,  sannolikt fÃ¥r du varmt inne, och dÃ¥ skall du sänka kurvan. DÃ¥ sparar du lite energi, samt fÃ¥r mer effekt ur vp:n.

Sen skulle jag sänka vv-tempen i vvb, åtminstone tillfälligt för att se om det är där din energi "försvinner".

Effektvakten mäter som sagt hela huset, men om den är felinställd, t ex 16A kommer den att larma för tidigt.
Jag frågade en gång vad den är inställd på, men har inte sett något svar än.

3:dje dygnet utan el, elverket får lida.....

Så här ser det ut just nu :-(

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jepp, justera in slingorna,  sannolikt fÃ¥r du varmt inne, och dÃ¥ skall du sänka kurvan. DÃ¥ sparar du lite energi, samt fÃ¥r mer effekt ur vp:n.

Sen skulle jag sänka vv-tempen i vvb, åtminstone tillfälligt för att se om det är där din energi "försvinner".

Effektvakten mäter som sagt hela huset, men om den är felinställd, t ex 16A kommer den att larma för tidigt.
Jag frågade en gång vad den är inställd på, men har inte sett något svar än.

3:dje dygnet utan el, elverket får lida.....

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle tro att kompressorn gÃ¥r pÃ¥ max nu för att alla slingor fÃ¥tt cirkulation.  Dom lÃ¥nga slingorna har troligen stÃ¥tt i stort sett utan cirkulation förut sÃ¥ nu när det är injusterat behöver den kalla betongplattan värmas upp. Inget konstigt med det.

Det är inte ovanligt att det tar ca 12 timmar att värna upp en kall platta. 


Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gissar att när du nu har justerat slingorna korrekt(?), så håller du på får varmt i huset....Betongen är trög att värma.
Blir det för varmt, sänk kurvan.

Du ställer effektvakten i meny 5.1.12, säkringsstorlek. Du skall ställa in 25 A. Då försvinner de "falska" larmen.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle tro att kompressorn gÃ¥r pÃ¥ max nu för att alla slingor fÃ¥tt cirkulation.  Dom lÃ¥nga slingorna har troligen stÃ¥tt i stort sett utan cirkulation förut sÃ¥ nu när det är injusterat behöver den kalla betongplattan värmas upp. Inget konstigt med det.

Det är inte ovanligt att det tar ca 12 timmar att värna upp en kall platta.

Tack för snabbt svar, så då ska vi inte vara oroliga för att kb sjönk/sjunker så mycket?
Några följdfrågor:
Det saknas också som jag skrev tidigare injusteringsventiler till de olika golvvärme FD. De ska om jag läst rätt på Uponors körning har olika flöden. Och nu är de bara direkt kopplade från UKV tanken.
Bör man kalla ut installatören så att han ordnar detta? Så att man kan justera detta efter de värden som Uponor angivet.

Circpump: gjort lite efterforskning och den pump Wilo Pico som sitter på UKV idag klarar bara max 4,8 Kubik/h och om jag inte räknat fel på de flöde Uponor har i sin körning så ska detta bli 5,3 kubik/h och då är pumpen för liten för att klara av att hålla rätt flöden.
Ska vi även be installatören byta detta? Så att det stämmer och att man klarar rätt flöden?
Något förslag på pump isåfall?

Stort tack igen!

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gissar att när du nu har justerat slingorna korrekt(?), så håller du på får varmt i huset....Betongen är trög att värma.
Blir det för varmt, sänk kurvan.

Du ställer effektvakten i meny 5.1.12, säkringsstorlek. Du skall ställa in 25 A. Då försvinner de "falska" larmen.

Jag vill tro att jag gjort det :-).
Gjort enligt anvisning vad jag kunde finna, och även efter de siffror som Uponor redovisade i sin körning.
Ställde då även in FD3 på vinden med de flöden som Uponor redovisat, så ska jag be elektriker sätta en termostat där i veckan så kan vi strypa hela vinden sen tills vidare. Men då är det i alla fall gjort med rätt flöden på alla slingor.
Kvarstår dock som i inlägg tidigare att installatör inte satt några injusteringsventiler på de olika sticken till fördelarna så nu får alla samma flöde vilket måste blir fel?
Samt att Circ pump verkar vara för liten om man bara läser sifforna :-(

Ger det tills imorgon och känner av hur tempen är, ev då ta ner den till kurva 4? Eller ska vi förskjuta den nedåt?

Tack för info gällande effektvakt, tar detta direkt imorgon bitti också.

Stort tack igen!

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gissar att när du nu har justerat slingorna korrekt(?), så håller du på får varmt i huset....Betongen är trög att värma.
Blir det för varmt, sänk kurvan.

Du ställer effektvakten i meny 5.1.12, säkringsstorlek. Du skall ställa in 25 A. Då försvinner de "falska" larmen.

Har nu ställt om effektvakten till 25A
Dock så kvarstår det att pumpen har nu gått hela natten och ca 14h på max.
Köldbärare in är nu -1 och ut -5
Det är även frost/is på avstängningsventilerna för utgående KB i pumprummet.
Vågar vi fortsätta? Så att inte slangar eller annat blir förstörda?

Värme mätaren ligger just nu och drar 7,5kW tillfälligt annars 4,5kW, och slår jag ut vad den dragit under natten enligt mätare så har det gått åt 42kW på 9,5h = 4,5kW.
Bifogar med loggen sedan igår, om någon kan hjälpa mig att tyda denna.

Ang temperaturer så har detta inte ändrat i huset, förutom att det känns kallare i badrummen än tidigare.
Vind har bibehållit samma temp som innan, då FD3 var ställd lite öppen på alla slingor, så detta verkar inte spelat någon större roll :-(.

Det utrymme som är varmare idag är garaget, där hade vi tidigare ställt ned termostat till 15 grader och det håller 18-19 grader idag.

Även gjort en mätning på FD1 där jag kunde sätta i Uponors termometer.
Dessa säger: F 28-29 grader, retur 23-24, svårt att avläsa exakt.

Ber om ursäkt för en viss oro, men vi vill självklart inte att något går å ……….

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle tro att kompressorn gÃ¥r pÃ¥ max nu för att alla slingor fÃ¥tt cirkulation.  Dom lÃ¥nga slingorna har troligen stÃ¥tt i stort sett utan cirkulation förut sÃ¥ nu när det är injusterat behöver den kalla betongplattan värmas upp. Inget konstigt med det.

Det är inte ovanligt att det tar ca 12 timmar att värna upp en kall platta.

Aktiverade och betalade även precis in för Nibe Premium Historik så har tagit en logg även där för sista dygnet.
Om detta kan hjälpa för att hjälpa oss vidare.
Känns inte bra att pump nu gått konstant så länge utan att vi fått varmare inne.
Samt att vi fått SÅ KALL KB in ingen :-(

Ska vi starta om pumpen?



Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Egen uppdatering.

Då det kändes oroväckande att allt gått på 100% sedan igår så prövade jag att starta om pumpen, och då blir det "normala" värden igen.

Bifogar med en ny uplink fil där man ser när jag startade om pumpen, och då helt nya värden.

Om någon har möjlighet att slå ett öga på detta så vore vi väldigt tacksamma.

Förstår inte riktigt vad som händer?

Något bug/fel på pumpen då detta väl inte ska kunna hända?

Funderar även på detta med våra 2 borrhål, ska jag testa nu när kompressorn går hyffsat jämt att stänga ena hålet ex 1h och ta ett värde på KB in och Ut ur det hålet från info i pumpen och sedan göra detsamma med det andra hålet?

Bara för att se om och vad det är för skillnad? Eller hur görs detta enklast?

Något vi även upptäckte igår var att det bubblar lite i rören på KB, kan det vara luft? Och att detta spökar till allt?

Stort tack för alla svar och fantastiskt att detta forum finns och att Ni har så mycket gemensam kunskap!! tummenupp


Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle inte vara orolig. Om värmepumpen går på max utan att framledningen gått över 30 grader tyder det på att väldigt stor del av betongplattan var kall innan. När väl den är varm kommer rumstempen stiga och värmepumpen varva ner igen.

Eftersom du har bra delta på kalla sidan verkar ju värmepunpen gå bra så någonstans måste värmen ta vägen.

Angåeende garaget kan du sänka flödet där om ni kommer vilja ha 15grader där i framtiden.
Alternativt ställa ner termostaten men då kommer garaget i stort sett värmas upp av ftx vilket medför att golvet är kallt och det tar längre tid för golvet att torka upp när ni kört in en blöt bil.

Bästa altetnativet enligt mig är att ta bort ställdonet på slinga 3. (den som ligger mot garageportarna) då man alltid bör ha cirkulation där. Har varit med om att garageportar inte stängt riktigt och golvvärmen fryst sönder precis innanför porten för att termostaten varit stängd.

Tar du bort ställdonet på slinga 3 kan du ställa termostaten på 15 grader igen så får den styra slinga 4 som öppnas ifall slinga 3 inte klarar hålla 15 grader.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle inte vara orolig. Om värmepumpen går på max utan att framledningen gått över 30 grader tyder det på att väldigt stor del av betongplattan var kall innan. När väl den är varm kommer rumstempen stiga och värmepumpen varva ner igen.

Eftersom du har bra delta på kalla sidan verkar ju värmepunpen gå bra så någonstans måste värmen ta vägen.

Angåeende garaget kan du sänka flödet där om ni kommer vilja ha 15grader där i framtiden.
Alternativt ställa ner termostaten men då kommer garaget i stort sett värmas upp av ftx vilket medför att golvet är kallt och det tar längre tid för golvet att torka upp när ni kört in en blöt bil.

Bästa altetnativet enligt mig är att ta bort ställdonet på slinga 3. (den som ligger mot garageportarna) då man alltid bör ha cirkulation där. Har varit med om att garageportar inte stängt riktigt och golvvärmen fryst sönder precis innanför porten för att termostaten varit stängd.

Tar du bort ställdonet på slinga 3 kan du ställa termostaten på 15 grader igen så får den styra slinga 4 som öppnas ifall slinga 3 inte klarar hålla 15 grader.


Tack igen för feedback.
Ok, så då kanske vi kan vara lite lugnare, men är det inte märkligt att vid omstart och nu då så går komp mer eller mindre normalt igen.
Tuffar på 28Hz just nu, dock så går gradminuterna mot större och större - ( inte riktigt förstått detta)?

Är det värt att göra ett test på de olika hålen och se om det skiljer något i in/ut på dem?
Just då flödet inte verkar vara inställt rätt då det är en diff när man tittar på "flödesmätare".

Hålen ska vara näst intill lika, kan skilja några meter med dragning från hål in till pumprummet.

Tar och plockar bort termostat på Slinga 3 :-), låter mycket klokt så vi inte får problem där sedan. Tack för detta förslag!
Vi kommer kanske hålla ca 18 grader sedan.
Dock så kommer garage inte gå på FTX, utan kommer köras genom en separat litet återvinnings agg, inte installerat än.
Denna modell: Vl100
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/#
Hade något med brand osv att göra tror jag konsulten sa.

Vet inte om detta var en dum lösning?
Ev funderar vi på att sätta en vanlig konvektor i garaget, något i stil med
http://www.eveco.se/produkt/carisma-fly-ac-flaktmotor/
 för att köra värme pÃ¥ om vi ska göra nÃ¥got särskilt.
Vet att det blir lite kaka på kaka, men då kan man få varmare lite fortare vid behov.
Borde väl fungera? Eller är det helt fel tänkt?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Funderar även på detta med våra 2 borrhål, ska jag testa nu när kompressorn går hyffsat jämt att stänga ena hålet ex 1h och ta ett värde på KB in och Ut ur det hålet från info i pumpen och sedan göra detsamma med det andra hålet?

Bara för att se om och vad det är för skillnad? Eller hur görs detta enklast?

Något vi även upptäckte igår var att det bubblar lite i rören på KB, kan det vara luft? Och att detta spökar till allt?

Låt borrhålen vara. Det finns inget som tyder på att det är något problem där. Vid parallellkopplade borrhål brukar man se till att justera flödena så att ingående temperatur i bägge slingorna är lika. Det är inget som säger att det betyder lika flöde även om borrhålen är lika djupa.

Det kan vara lite luft i köldbäraren men är expansionskärlet rätt monterat kommer luften så småningom att hamna där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Kanske då även ska disktura deras val av CU 28, istället för 35 som det verkar borde varit ut från UKV.

Räknar man med 5,3 m3/h blir tryckfallet i 28-rör 4,6 kPa per meter och för 35-rör 1,4 kPa per meter. Det blir bra fart på vattnet, nästan 2 m/s för 35-röret. Tryckfallet i en golvvärmeslinga verkar försumbart. 40 meter 15 mm slang och ett flöde på 1,5 L/min ger 2,4 kPa.

Pumpens maximala flöde 4,8 m3/h gäller om det inte är något tryckfall alls i omgivande rörsystem. Så for man kopplar in något med flödesmotstånd kommer maximala flödet att sjunka.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!