Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning  (läst 18710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förlusterna i slingan för cirkulerande varmvatten täcks av elpatronen. Det måste var en hel del watt som försvinner den vägen. Rören verkar inte vara isolerade, i alla fall inte i pannrummet. Tror inte att energikonsulten hade tänkt sig att delar av varmvattenberedningen skulle ske med direktel med COP=1 när det finns värmepump i huset.

Är det inte så att varmvatten får vara högst 50 grader vid tappstället?

Tack för ytterligare input.
Rören i platta och valv på vvc är isolerade. Dock som du skriver inte i pannrummet, eller inte heller till fördelaren.
Kanske är värt att göra detta? Ganska enkelt att komma åt, och lägga på lite Armaflex eller likvärdig. Vore detta lämpligt?

Kanske även då skulle göra detta på varmvatten då även dessa går från VVB till en fördelare i garaget likt vvc och även dessa är oisolerade och garaget håller bara 15 grader.

Idag så har vi egentligen inte behov av den extra vvb, utan först när vinds lägenhet kommer så därav att vi tog med detta.
Ska se om vi på ett enkelt sätt kan sätta en el-mätare på vvb när elektriker kommer på måndag så kan vi se lite vad denna faktiskt där.
Postade precis ett inlägg, att det ändå trots detta verkar vara när VP går som el-mätaren "sticker iväg"

Några tankar på detta?

Stort tack på förhand.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hittade en annan sak i loggen, som du bör kika på.
T ex 30.12 14.28 har du "larm" 274. Det betyder att effektvakten har aktiverats. VP:n har dragit ner effekten för att inte huvudsäkringarna skall brännas. Lite oroande att det sker vid +3.
Om du tittar på uplink, så under serviceinfo och tillsats hittar du säkringsstorlek.
Matchar det dina huvudsäkringar?
Eller vet du att du drog igång nånting kraftigt just då?
Andra tidpunkter, 25.12 kl 15.29,  24.12 kl 20.02, 24.12 kl 18.30, 24.12 kl 14.20.
Du ser det även i uplink, Historik och informationsmeddelande.

Låter väldigt märkligt, ska ta med detta till elektriker på måndag, kanske hör ihop med detta jag skrev tidigare med höga A värden på L1, L2 och L3 trots samma frekvens på pumpen?
Vi ska ha 25A in, och kan inte minnas att vi gjorde något särskilt dessa tider, maximalt att vi lagat mat, men lite konstiga tider på ex julafton. Och inget utöver det vanliga, 1 ugn, 1 häll, ev kaffemaskin samtidigt, men detta bör väl 25A klara utan problem?

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att gÃ¥ vidare med varmvattnet. Konsulten har räknat med att för juli, när ingen värme behövs, är värmebehovet för spillvatten 828 kWh. Ã…tervinning VP är 603 kWh. COP för varmvattenproduktionen blir 3,7 (Det stÃ¥r 3,8 pÃ¥ ett ställe i konsultrapporten). GÃ¥r man pÃ¥ helÃ¥ret skulle elförbrukningen för producera 9752 kWh värme till varmvatten med värmepumpen bli 2636 kWh. 

Nu är det i stället sÃ¥ att vattnet värms frÃ¥n 8 till ca 50 grader med värmepumpen, därefter till 65 grader med elpatronen. Dessutom täcks förlusterna i VVC-systemet och beredare med elpatronen. Antar man att förlusterna är 752 kWh blir elpatronvärme till varmvattnet 9000 x 15/57 = 2368 kWh. Resten, 9000 - 2368 = 6632 kWh levereras av värmepumpen som för detta drar 1792 kWh el. Totalt förbrukas 1792+2368+752= 4912 kWh el för varmvattnet. Det är ca 2300 kWh mer än vad konsulten har räknat med och motsvarar ca 6 kWh per dygn. Det är för övrigt nästan 1/4 av konsultens beräknade elbehov för värme och varmvatten. 

Går man tillbaks till juli där elförsörjning i konsultens rapport är 438 kWh skulle enligt min kalkyl 225 kWh vara el till värmepumpens varmvattenproduktion. Kvar blir 207 kWh till hushållsel. Det är för lågt för att vara rimligt. Vet inte om det är mina kalkyler som har gått snett eller om konsultens värden är konstiga. Förmodligen ligger mycket som t.ex. personvärme som defaultvärden i beräkningsprogrammet. Ett problem är att vissa poster är oklara, t.ex. latent värme. Vad är det? Jag har för mig att beteckningen brukar användas om kondensationsvärmet för det vatten som finns i luften men det kan inte vara aktuellt här.

Tack igen för all tid och inlägg, har tyvärr inte så bra koll på alla värden och vad de räknat med.
Och är tyvärr dålig även på att läsa ut siffror osv från den energiberäkning som är gjord i VIP.
Se man där vad huset kräver i energi?
Samt i vent körning från IV?
Det som är lite oroväckande är just VP och Nibe beräkningen känns det som, enligt den skulle vi bara behöva ca 9000kWh.

Jag vet att vi gjorde förändringen med att gå på en 1255 och en 300l VVB är det till och med såg jag.
Istället för 1155 och en beredare? Vet inte om de skulle fungerat på samma sätt eller och om detta kan bli så stor skillnad.

Känns ju skrämmande fel i beräkningen isåfall :-(
Över 2000kWh påverkar ju en hel del.

Och ang hh så verkar det då helt fel med så lite för bara detta så klart.

Har du några förslag förslag på hur vi kan minska detta?
Ev bara köra vvc vissa tider?
Koppla bort VVB just nu, om det inte är för mycket arbete? Och bara köra 1255 då vi inte har så stort behov av vv just nu, fungerar vvc ändå?
Isolera rören i pumprum och till fördelare på vv och vvc känns det som ?

Tack på förhand.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du några flödesmätare på värmen? Känns som det är flödet som är problemet om ni inte har varmt med så hög framledning. Vilken dimmension är det på rören mellan ukv och golvvärmen? Bör vara minst 35mm för så högt värmebehov.

Hej och tack för din tid.
Nej det tror jag inte, eller rättare sagt är ganska säker på att detta inte finns.
Det är dragit CU35 till pumpen från hålen invändigt.
Sedan sa VVS installatör att det räckte med CU 28 i pumprummet till GVC. Konsult sa 35, men installatör menade att det var så kort dragning, ca 1-2m att det inte skulle spela någon roll och att UKV ändå inte har så stort dim, tror jag det var han sa?
Vi har 3st GVC, 2 nere och 1st på vinden. dessa är matade med Alupex 25 vet jag.

Är det då felaktigt att de satt CU28 och inte 35?
Vet inte om du sett bilderna som ligger tidigare, där ser du lite mer hur det är kopplat och kanske även kan få en bild av dim på gör?

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hedde, skulle du kunna mäta framledning och retur vid golvvärmefördelarna, och på samma gång läsa av vp framledning o retur.

Har gjort ett försök:
Tog dock inte den på vinden.
Billig IR termometer, men bör visa samma fel överallt isåfall.
Känns som att det är väldigt dålig avlämning om jag läser på plats, men siffrorna i pumpen säger något annat?

Något konstigt dock då jag även försökte mäta T och R som det står på matningen till GVC 1 och GVC 2 i pumprummet, och där var det högre på R vilket känns väldigt märkligt?
OBS temp i pumprummet är bara ca 15 grader just nu, så detta är väl inte optimalt tyvärr, utan bör kanske isoleras så snart som möjligt eller?
Dock vill vi gärna veta så att CU 28 räcker, någon kunnig här skrev minst CU 35.

Som skrivit tidigare så står nu alla "röda" rattar fullt öppna på alla slingor.
De blå styrs av KNX systemet, vet inte om detta är fel och att man måste strypa in slingorna då vi inte använder Smatrix system från Uponor, något du kan kunskap om?

Stort tack på förhand igen!


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Vad är det för typ av elmätare vid pumpen? Det var ett fall nyligen där en elmätare visade alldeles för höga värden. Förklaringen var övertoner som genererades av frekvensomriktaren. Märks det också på elräkningarna att förbrukningen är högre än vad den borde vara?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det går inte att mäta med en IR-termometer på metallytor. Det måste vara material som är svarta för värmestrålning, exempelvis målarfärg, tejp, vatten och polymerer. Golvvärmeslangarna fungerar bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är det för typ av elmätare vid pumpen? Det var ett fall nyligen där en elmätare visade alldeles för höga värden. Förklaringen var övertoner som genererades av frekvensomriktaren. Märks det också på elräkningarna att förbrukningen är högre än vad den borde vara?

Tog en bild på denna nu direkt.
Kan inte något alls om detta, men det kanske säger dig mer än mig :-(

Bifogar även med vår bild på el förbrukning.
VP kopplades in 25 okt, sedan har det körts en hel del med 3 fas slipmaskiner osv. Men de dagar detta inte gjordes så var förbrukningen väldigt låg. Lite osäker på om VVB var inkopplad samma dag, men tror det.
Vent sattes igång 19/11, samma dag som vår "el bild" blev väldigt konstig från vår nätleverantör. Se bifogat...

Ska inte säga säkert, men det kan vara så att allt då kopplades in/över den el-mätare jag tagit bild på.
Måste kontrollera detta med elektriker. Men enligt nedan så verkar den ändå stämma.

Kollade lite snabbt min förbrukning nu ute i el-skåpet, och enligt den så har vi på 10h förbrukat 23kWh.
Vi har dÃ¥ inte varit hemma sÃ¥ mycket under dagen, lite mat och tv nu pÃ¥ kvällen. 
Tittar jag då på mätaren som sitter i centralen inne så har vi på samma timmar +/- 15min 25kWh

Värt att nämna också är att vi har solceller, och vi har idag producerat drygt 5kWh så detta bör förklara diffen på dessa två.
Inget batteri, så överproduktion "puttas" ut på nätet.

Så mätarna verkar väl då stämma?

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är det för typ av elmätare vid pumpen? Det var ett fall nyligen där en elmätare visade alldeles för höga värden. Förklaringen var övertoner som genererades av frekvensomriktaren. Märks det också på elräkningarna att förbrukningen är högre än vad den borde vara?

Bilderna också

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det går inte att mäta med en IR-termometer på metallytor. Det måste vara material som är svarta för värmestrålning, exempelvis målarfärg, tejp, vatten och polymerer. Golvvärmeslangarna fungerar bra.

Aha, gör en extra mätning imorgonbitti, och tar då enbart på den vita slangen på alla ställen.

Tack för ytterligare bra info och något ytterligare jag lärt mig :-)

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det går inte att mäta med en IR-termometer på metallytor. Det måste vara material som är svarta för värmestrålning, exempelvis målarfärg, tejp, vatten och polymerer. Golvvärmeslangarna fungerar bra.

En fråga till så det blir rätt :-).
Går det bra att mäta på AluPex, är denna typ som vi har som matning till våra fördelare, då av TYP MLC från Uponor 25mm med isolering

Tack igen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Alupex går bra, det är ett polymerlager ytterst.

Elmätaren ser seriös ut men det är konstigt att elförbrukningen under sÃ¥ mÃ¥nga dagar i december var ca 78 kWh. Det är inte rimligt. Är varierande utetemperatur mÃ¥ste det bli skillnader i elförbrukningen. Det är först de sista dagarna av registreringen som det finns avvikelser. Det gör att jag är lite misstänksam vad gäller sanningsenligheten av värdena. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
1255 4-16  har en nominell effekt som motsvarar en onofpump pÃ¥ ca 12 kw.  nrä ma nvarvtalstyr sÃ¥ övervarvar man kompressorn för att fÃ¥ ut mer, liksom man gÃ¥r ner pÃ¥  undereffekt för att slippa start och stopp .  35 w är det knappast  nÃ¥got hus som tar, det är bara pÃ¥ pappret.   Varöfr har ma nvalt ftx, och inte  Ã¥tervinning  till brinen, det är sannolikt det som man kalkylerat med när man borrade.  Vansinne men....  Nu suger den ut energi  till ftx, men tillför inget till  kollektorn   ni behöver en ukv tll golvvärmen ocksÃ¥ vad jag förstÃ¥tt sÃ¥ har ni  bara ukv till  venten. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
1255 4-16  har en nominell effekt som motsvarar en onofpump pÃ¥ ca 12 kw.  nrä ma nvarvtalstyr sÃ¥ övervarvar man kompressorn för att fÃ¥ ut mer, liksom man gÃ¥r ner pÃ¥  undereffekt för att slippa start och stopp .  35 w är det knappast  nÃ¥got hus som tar, det är bara pÃ¥ pappret.   Varöfr har ma nvalt ftx, och inte  Ã¥tervinning  till brinen, det är sannolikt det som man kalkylerat med när man borrade.  Vansinne men....  Nu suger den ut energi  till ftx, men tillför inget till  kollektorn   ni behöver en ukv tll golvvärmen ocksÃ¥ vad jag förstÃ¥tt sÃ¥ har ni  bara ukv till  venten.

Hej och tack för input.
Förstår inte allt. Men ska försöka svara på det jag kan :-)
Uponor räknade på 50W i sin kalkyl, då skulle huset behöva 23kW om jag inte missminner mig, vet dock inte vid vilken temp?
Vi gick fram och tillbaka ang FLM eller FTX, vi valde FTX och ett riktigt vent agg, kanske inte det man har normalt en villa.
Men detta är då fel?
Min mor har en FLM som Nibe har i sitt sortiment, dock så blev vi avrådda detta pga att man drar in kall luft om vi förstod det rätt.
Idag så har vi 100% i återvinning genom FTX och 17-19 grader in genom donen.
Samt att det enligt konsulten höjer Brine tempen så marginellt, men detta kanske var feltänkt då?

Även försökt läsa på om man på något "kostnadseffektivt sätt kan förvärma inkommande KB men verkar inte finnas några bra sätt.

Har du något tips?
(en tanke, vi kommer köra frikyla på sommaren, och detta valde vi att koppla på utgående KB då vi ville ha så låg temp som möjligt, och visste då inte att tempen i berget var så kall som den var, visst vi kanske "återladdar" berget om det är möjligt.
Tanken är att låta VP även jobba mot en värmeväxlare för pool på sommaren.

Skulle man koppla om detta och kanske med en manuell ventil även på vintern låta KB gå genom kylkonvektorer (givetvis inga fläktar på) bara för att få upp tempen något? Sommaren ska systemet styras genom PCS44.
Det finns dränering till avlopp på alla konvektor förberett för kondens)
Är bara en tanke vi funderat lite på? Någon synpunkt?


Vi har idag UKV till golvvärmen, fick bara plats med 100l, men vi har nästan 300l om jag inte läste fel i vår golvvärme slang, så vi bör klara oss även om några slingor stänger?

Vent har ett intern vattenburet värmebatteri, dock med väldigt små flöden.
Bifogar med körningen igen på vårt Vent agg om detta säger något.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Vad är orsaken till att spetsa varmvatten till 65 grader? Annat än om man behöver massor med varmvatten. 55 grader räcker väl helt bra?
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!