Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75  (läst 13474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #30 skrivet: 12 september 2013, 20:03:22 »
Tänkte IVT där variationerna kring börvärdet är 2,5 grader i normalfallet och då är det inte samma problem. Jag lutar också mot att pumpen inte ger vad den ska ge men tycker att det är konstigt att den i så fall verkar ha gjort det från start.

 
Är som sagt novis på området men hur kan man trimma in radiatorerna? Sc:,h
Kan du Roland förklara detta lite närmare? Vad jag vet finns det inget mer än termostaterna på elementen och dom har jag plockat bort för att vara säker på att dom är fullt öppna på alla element. Du menar väl att man på något vis ska kunna reglera varje element individuellt så att diff mellan in och ut på elementet är ca 5 °C?

Det ska finnas möjlighet att strypa in flödet individuellt. På äldre radiatorer sitter ventilen ofta vid radiatorns utlopp under en sexkantmutter. Moderna radiatorventiler har strypfunktionen inbyggd i ventilen.

Ett första steg är att känna med handen på in- och utgående rör när när pumpen så där en kvart. Man ska känna en märkbar temperaturskillnad. Är temperaturskillnaden knappt märkbar har man en radiator som kortsluter värmebärarflödet och bidrar till hög returtemperatur. Det här testet bör man helst göra vintertid när det är någorlunda jämvikt mellan den effekt radiatorerna avger och pumpens effekt.

Det bästa är att använda en IR-termometer. Inköp av en sådan brukar betala sig snabbt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #31 skrivet: 12 september 2013, 20:22:02 »
Tack Roland, dÃ¥ vet jag var pÃ¥ radiatorerna jag ska leta. Som tur är har jag en IR-kamera att mäta med  pÃ¥ jobbet. Nästan sÃ¥ man längtar till sämre/kallare väder sÃ¥ man kan börja sätta tänderna i det projektet  tummenupp. FÃ¥r jag sedan leverantören till att komma hit och göra en effekt-mätning pÃ¥ pumpen sÃ¥ kanske man kommer närmare en lösning pÃ¥ det här problemet.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #32 skrivet: 13 september 2013, 08:07:47 »
Hej! det heter tryckrörstemperatur på din maskin (om du håller vänster/högerknapp intryckt kommer du in i själva servicemenyn) och du kan gå in och ändra på max retur på din maskin för standard max retur är 48 °C och du kan ställa upp den till max 55 °C om det inte är ändrat redan.

Kan du inte ta ett kort på din enkelpanelsradiator för att se om du har platta enkelpanelsradiatorer som är mer gjorda för högtempsystem för hus byggt -69 med oljepanna.
Gick in i displayen som du beskrev och max retur var på 48 °C. Höjde den till 55 °C.
Är det något annat under service man ska kolla som ev kan vara felinställt?
Bifogar också en bild på ett av mina element. Just detta är 140cm x60 och ett enkel-element.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #33 skrivet: 13 september 2013, 08:15:27 »
Hej! Att din pump är lite klen råder det nog inga tveksamheter om.Men jag skulle sätta kurvan på 40 och rum värdet på 20(vad har du för rum värde nu) och se.Det jag menar med "hög kurva" är helt enkelt att det är allt för vanligt att man kör på för hög kurva.Det är inte säkert du märker komfortmässigt någon större skillnad på kurva 41 eller kurva 43 och om man tittar på hur du har ställt kurvan 38-43 så är det väldigt stor spridning.Finns det möjlighet att sänka temperaturen 1 °C i källaren?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #34 skrivet: 13 september 2013, 08:52:41 »
Det är strypventil vid radiatorutloppet av samma typ jag har. Förmodligen saknar strypskruven en tätande O-ring så tryckavlasta radiatorsystemet innan sexkantmuttern lossas och lägg några trasor runt röret. Det finns ett mejselspår i strypskruven.

Av radiatorns utseende att döma kan det kanske behövas mer är 55 grader fram vintertid, det beror på hur huset är isolerat och hur många radiatorer det finns.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #35 skrivet: 13 september 2013, 08:56:57 »
Gick in i displayen som du beskrev och max retur var på 48 °C. Höjde den till 55 °C.
Är det något annat under service man ska kolla som ev kan vara felinställt?
Bifogar också en bild på ett av mina element. Just detta är 140cm x60 och ett enkel-element.
Okej!Det är typiskt plattelement alla glada 60-70-talet gjorda för olja=hög framledningstemperatur.Eventuellt ta ett snack med installatören om kanske byta ut 2-3st till lågtempradiatorer så du kan sänka kurvan.

Det du kan kolla är det står vp-60 och ts -600 och kolla gärna det värde på framledningstemperaturen ÄR-värdet och vad BÖR-värdet (inom parantes)För att din integral ska kunna räkna hem ditt värmeunderskott så ska ÄR-värdet överstiga BÖR-värdet.Om vp står -60 så startar din kompressor och ska räkna ner till 0.Om ÄR-värdet ligger exempel på 44 °C och BÖR-värdet ligger på 40 °C(och nu har du ett värmeöverskott) så kommer den att räkna ner 4-steg/minut till 0.
« Senast ändrad: 13 september 2013, 09:26:22 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #36 skrivet: 13 september 2013, 14:57:49 »
Till Alla ni som har bidragit med tips och ideér. Tusen tack för hjälpen. Ingen nämnd och ingen glömd. Ni har gett mig många uppslag om vad som ska kollas så nu har jag lite att jobba med. Får väl invänta lite kyligare väder för att utföra de flesta tipsen vilket bär mig emot att säga. Jag är ingen älskare av kallt väder, tvärtom. Jag hör av mig på forumet när jag har ev nya frågor eller rapport om hur det har löpt på. Tack ännu en gång. Ni var guld värda. tummenupp Ha en trevlig helg alla!

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #37 skrivet: 09 oktober 2013, 13:07:19 »
Hej igen alla pumpexperter. Har nu fått lite uträttat hemma. Min leverantör har varit och gjort en effektmätning på min pump. Den ger full effekt så det var inte problemet. Vad vi såg under mätningen var att BRINE in låg på +3 grader trots att det varit en lång och varm sommar. Detta ansågs som ett litet problem men inte mycket att göra något åt. Förmodligen har jag en kall-åder med vatten som tillför kallt vatten i hålet hela tiden. Tuff Luck, va? Tempen borde i normalfallet legat på 6-8 grader från hålet. Slutsatsen från leverantören är att min pump på 7,5kw är för liten för mitt hus och att hålet inte är optimalt. Bara att bita i det sura äpplet och gå vidare med höga elräkningar i framtiden eller anser någon att det finns ytterliggare spår att testa?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #38 skrivet: 09 oktober 2013, 15:24:39 »
Att ha en vattenåder som tillför vatten till hålet hela tiden borde inte vara nån nackdel. Det borde ju göra att hålet inte blir speciellt kallt på vintern när man tar ut mer energi. Så även om det blir kallare nu när energibehovet är lägre så borde det kompenseras med råge senare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #39 skrivet: 09 oktober 2013, 16:21:46 »
Att det har varit en lång och varm sommar spelar ingen roll. Det är effektuttaget de senaste dagarna som till största delen bestämmer köldbärartemperaturen. Det är innan uppvärmningssäsongen börjar, när pumpen enbart gör varmvatten, som borrhålstemperaturen är som högst. Så fort man börjar värma huset sjunker den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!