Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 34948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #870 skrivet: 26 februari 2024, 11:49:02 »
https://svenska.yle.fi/a/7-10051721

Inte för att jag har en aning om vad siffrorna betyder, men gissar northvolts teknik är dyr jämfört med vad de planerar här?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #871 skrivet: 01 mars 2024, 07:20:12 »
Hur många kWh förbrukas det vid laddning för att få batteriet laddat 1kWh enligt bilens display och som blir användbart?
Tänker på tomgångsförluster vid och efter laddning beroende på
-vilken effekt som används 
-hur mycket batteriet är fullt
-utetemperatur
-självurladdning

Vad är era erfarenheter i den verkliga verkligheten?

(Enkla svaret är väl kanske: jag har laddat x kWh och kört y mil, med z kW laddare med denna bil och årsmodell/miltal)??


Samma fråga till solcellsbatterier.
Förluster vid i resp. urladdning?
« Senast ändrad: 01 mars 2024, 07:45:35 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #872 skrivet: 01 mars 2024, 07:39:55 »
När det gäller batterilager för solceller har jag sett siffran 10% nämnas men att den kan variera och nog oftast är mindre än så, på en elbil, kallt väder, hög laddström, kan det säkert vara avsevärt mer.
Men ska man börja räkna med sÃ¥nt ocksÃ¥ sÃ¥ är det ju rena rama ebberöds bank att köra med elbil.  ;)
Tror vi förlusterna ökar med ökande ålder på batterierna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #873 skrivet: 01 mars 2024, 11:42:27 »
Hur många kWh förbrukas det vid laddning för att få batteriet laddat 1kWh enligt bilens display och som blir användbart?
Tänker på tomgångsförluster vid och efter laddning beroende på
-vilken effekt som används 
-hur mycket batteriet är fullt
-utetemperatur
-självurladdning

Vad är era erfarenheter i den verkliga verkligheten?

(Enkla svaret är väl kanske: jag har laddat x kWh och kört y mil, med z kW laddare med denna bil och årsmodell/miltal)??


Samma fråga till solcellsbatterier.
Förluster vid i resp. urladdning?
Hyundai ioniq 2021 28kW batteri. Laddning mellan 20-80% av batteriet behöver ca 1,66kWh från elnätet och ger 1kWh i batteriet. Batterierna är i ett garage och har temperaturen ca 15 grader vid laddning. Enfasladdare 10A laddström. Bilen säger också att den laddar med ca 1,6kW
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #874 skrivet: 01 mars 2024, 18:43:05 »
66% mer redan där 🤔🤔!!?
Är det bara för Huindai?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #875 skrivet: 01 mars 2024, 19:02:13 »
66% mer redan där 🤔🤔!!?
Är det bara för Huindai?
Alla säger det inte kan stämma, det *kan* inte vara så mycket förluster. Ser heller inte att garagetemperaturen stiger något medan bilen laddas.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #876 skrivet: 01 mars 2024, 19:15:48 »
Har inte kollat våran men det står 2,1kw i bilen när den är ansluten till 230 uttag med 10a inställning på laddaren.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #877 skrivet: 01 mars 2024, 20:23:17 »
Alla säger det inte kan stämma, det *kan* inte vara så mycket förluster. Ser heller inte att garagetemperaturen stiger något medan bilen laddas.

En sak är säker, min XC40-recharge P6-lågströmsladdning (9A/231V) är sjuuukt ineffektiv när det är svinkallt ute hela månaden!
≈700 kWh för januari 2024,  :o pÃ¥ 1187 km => 59 kWh/100km!

23 kWh/100km säger färddatorn; så 2.56 ggr mer!

Helt djävla sanslöst! Skulle tagit en Nissan Leaf istället, eller en till V50/V70-snÃ¥ldiesel...  tOOmten

Skämt Ã¥sido, ingÃ¥r en hel del förvärmning av bÃ¥de kupé och batteri av de där 700 kWh i REKORDKALLA januari.  ::)

Edit: XC40-elbilarna är som de gamla 145;orna, törstiga, och rätblocksformade...
« Senast ändrad: 01 mars 2024, 20:34:12 av kWhalp »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #878 skrivet: 01 mars 2024, 22:08:41 »
Måste rätta mig lite. Kollade nu ikväll och stod nog att bilen laddar med 2,1kW och 10A på laddaren. Ökade till 12A och det tar 9h till 90% batteri från nuvarande 35%. Elmätaren lästes av då 35% kom i displayen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #879 skrivet: 02 mars 2024, 07:40:10 »
Nu pÃ¥ morgonen är batteriet 73% sÃ¥ ökning med 37% eller ökat med 10,36kW. Elmätaren säger 16,6kWh. Laddat med 12A. Ger en effektivitet pÃ¥ 62,4% av förbrukad energi  :-\

Finns det ingen annan som har elmätare och kollar vad förlusterna är?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #880 skrivet: 02 mars 2024, 09:00:14 »
Förlusterna på min laddhybrid ligger under 10% så helt andra siffror än dina.
Laddar 13kWh i snitt för att få i 12kWh. Haft laddhybrider i 7 år och alla tre låg ungefär lika.

Gissar att Volvon bränner mycket på att hålla batteriet varmt vilket är meningslöst vid långsam laddning.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #881 skrivet: 02 mars 2024, 09:18:09 »
Måste rätta mig lite. Kollade nu ikväll och stod nog att bilen laddar med 2,1kW och 10A på laddaren. Ökade till 12A och det tar 9h till 90% batteri från nuvarande 35%. Elmätaren lästes av då 35% kom i displayen.

Hur blir det med effekt avgifter med så lång tid på laddning? Låter som att det "tvingas" till höga toppar eller inte ladda fullt för att kunna köra annan maskineri som spis eller tvättmaskin utöver tex bergvärme.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #882 skrivet: 02 mars 2024, 10:39:00 »
Inga effektavgifter än, och bergsvärmen drar bara 1,7kW delat på 3 faser.

25A huvudsäkring.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #883 skrivet: 02 mars 2024, 13:32:19 »
Finns en artikel i Vår bilägare 2024-02-01 om laddförluster

STORA SKILLNADER MELLAN 0LIKA ELBI AR

Bilmodell Vagguttag Laddbox Laddbox (hog effekt) (lag effekt)

Procent laddförlust

Renault Zoe    24,2   9,7   IU
Volkswagen    10.3   13,6   9,2
Tesla Model 3    15,2   7,7   11,4
Fiat 5OOe      12,7   6,3   13,9
Källa: ADAC

Laddförlusterna är dock generellt sett inget stort problem för bilägarna. En elbil som har en laddförlust på 15 procent och ett batteripaket på 60 kWh behöver alltså laddas med 69 kWh. Med ett elpris på tre kronor per kilowattimme blir det en merkostnad på 27 kronor, och för den som laddar fullt en gång i veckan innebär det 1 400 kronor om året.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #884 skrivet: 11 april 2024, 21:16:16 »
Har sett den notisen om merca och det konstiga är att man inte fått någon notis om detta!
Eller så är det inte laddhybrider det gäller
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!