Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om installation av L/L i 70 kvm stuga  (läst 1401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
RÃ¥d om installation av L/L i 70 kvm stuga
« skrivet: 27 februari 2018, 20:51:06 »
Hej mina vänner!

Har haft noll bekymmer i stort sett med min gamla IVT L/L-VP från 2005. Den tuffar på precis som vanligt och ger värme på vintern och kyla på sommaren, en rätt stor kåk och är fortsatt imponerad över både värme & kylkapacitet (ca 150 kvadrat yta som den kan hantera).

Så eftersom detta med L/L-VP verkar vara såpass tillförlitligt tänkte vi installera en liknande hos svärmor som bor i en liten stuga djupt i de småländska skogarna. Idag mest uppvärmt via kakelugn, ca 12 kubik ved per år och litet komplettering med vanlig elvärme här och där. Vore bra om hon slapp elda så mycket.

Ca 70 kvm uppvärmt utrymme, relativt öppen planlösning så jag tänker mig att en mindre modell kan fungera bra. Placering är inte självklart, behövs expertis där.

Märken jag sneglar på är givetvis IVT eftersom den funkat så bra (Sharp), kanske Daikin, Siemens etc. Jag vet ärligt talat väldigt litet om dagens marknad & utbud.

Vad skulle ni råda mig att göra och vilka LL-VP är prisvärda idag? Tänker mig att hyra in folk att göra installationen, inget GDS är av intresse.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om installation av L/L i 70 kvm stuga
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2018, 22:26:44 »
som vanligt...
mitsubishi FH 25 tex
väldigt prisvärd

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d om installation av L/L i 70 kvm stuga
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2018, 22:50:47 »
som vanligt...
mitsubishi FH 25 tex
väldigt prisvärd

Tacksam för alla råd! Som sagt det var över ett decennium sedan jag hade anledning att kolla över marknaden.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 436
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!