Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1215. För lÃ¥g inomhustemp pÃ¥ vintern  (läst 10705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en Nibe Fighter 1215, installerad för ett par år sedan, men jag har inte riktigt fått till det med inomhustempen på vintern. Tycker det är för kallt (ca 19).

Har läst manualen ett antal gånger men jag blir inte klok på den, hänger inte med alls.

Mina nuvarande inställningar:
VB-fram 49 (55)
Varmvatten 52
Utetemp -7
VB-r 43 (55)
VVstart 52(50)
VVstopp (55)
KB-f 50
KB-r 50 (-8)
Kurvlutning 12
VPstarter 682
VP-tid 15176h
TS-tid 1773
Grundinst. 0 00

Vredet är inställt på +2.
Radiatorerna är inställda på 6/9 (VVS-killen sa att de skulle vara så).

Tilläggas bör att jag för någon vecka sedan höjde värmekurvan från 9 till 10, sedan 11 och nu 12 för att jag tycker det är för kallt inomhus men jag tycker inte att jag känner någon skillnad.


Skulle gärna vilja ha lite tips och förklaringar på inställningar och hur allt hänger ihop, så att jag kan ställa in den på ett vettigt sätt.


Med vänliga hälsningar

Adam

UPDATE:
Villan ligger mellan Skövde och Ulricehamn och är ganska gammal (läs inte så välisolerad).
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 10:43:50 av Börstig »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2012, 11:42:09 »
Givarna för köldbäraren fungerar inte, det är säkert kortslutning pga fukt i dem men det har inget att göra med att det är svalt inne.

Jag tror att det radiatorsystemet som är problemet. Öppna alla termostater till max. Att det inte känns någon skillnad när värmekurvan ökas kan bero på att termostaterna bromsar.

Kontrollera sedan när pumpen har gått minst 10-15 minuter att samtliga radiatorer är varma upptill och att det är en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorns in- och utlopp. Det bör vara minst 5 graders temperaturskillnad, det känner man med handen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2012, 12:11:08 »
Tack för svaret!

Oj, det låter ju inte bra alls! Även om det inte har något med inomhustemperaturen att göra så bör man kanske kolla upp det?

Okej, jag har öppnat alla termostater till max nu, får se om det blir varmare i huset.

Jag har känt med handen och jag tycker det är stor skillnad på in/ut.

Sen tänkte jag fråga om mina inställningar på pumpen, ser de tokiga ut? Jag kan ju inte så mycket om sånt här...

/Adam

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Öppna alla termostater och därefter ställer du in kurvan. När kurvan väl är inställd kan du dra ner termostaterna så att dom inte reglerar i normalfallet, utan att dom bara gör det när övertemp uppstår, alternativt när du av någon anledning vill ha lägre temp i ett rum under en begränsad tid.

Genom att göra så här (ha termostaterna på max) kommer du också märka i fall det är vissa rum som blir för varma och då kanske radiatorerna behöver justeras något.

Syftet är att försöka hitta en grundinställning för värmepump och radiatorer som fungerar väl och endast därefter lÃ¥ta termostaterna reglera. Annars blir termostaten en ständigt aktiv reglerare av värme och det kräver avancerade termostater och i de flesta fall även en arbetstank för att verkligen fungera väl. Och ska i normalfallet alltsÃ¥ inte alls behövas. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2012, 12:25:04 »
Tack för ännu ett svar!

Ja, jag har maxat termostaterna nu, men mina inställningar på pumpen är samma fortfarande. Fast jag kanske ska vänta ett tag innan jag börjar med den biten?

Okej, tack för hjälpen!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2012, 13:08:14 »
Ja, du bör vänta ca ett dygn mellan varje ändring för att läget skall stabiliseras. En bra sak att ha är en IR-termometer. Då kan man snabbt gå igenom radiatorsystemet och se att man har lagom delta-T överallt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ir-knark menar han. kan inte sluta panga med den
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2012, 13:33:31 »
...En bra sak att ha är en IR-termometer...
...Då kan man snabbt gå igenom radiatorsystemet och se att man har lagom delta-T överallt...
Okej, kanske får införskaffa en sådan då.
Vad är "delta-T" och vad är "lagom"?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
delta-T är skillnaden i temperatur mellan inlopp och utlopp, 5-10 ºC är vanligen lagom
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2012, 13:47:59 »
delta-T är skillnaden i temperatur mellan inlopp och utlopp, 5-10 ºC är vanligen lagom
Okej, då förstår jag.
Men en sak jag funderat på är, borde det inte vara bättre med så lite skillnad som möjligt? Annars blir ju de sista elementen mycket kallare? Eller är jag helt ute och cyklar? Är inte så insatt...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2012, 13:57:58 »
i ett perfekt system har du samma delta på alla raddar. I praktiken är det ofta så att någon rad är lite för stor och någon annan är lite för liten och så måste man börja jämka något.

Ibland pratar man om ett delta över en radiator exempelvis. Och ibland pratar man om ett delta över en värmekälla såsom en värmepump.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2012, 14:19:27 »
Okej, då förstår jag.
Men en sak jag funderat på är, borde det inte vara bättre med så lite skillnad som möjligt? Annars blir ju de sista elementen mycket kallare? Eller är jag helt ute och cyklar? Är inte så insatt...

Om det är tvårörssystem så finns inte den risken men i ettrörssystem blir dom sista radiatorer svalare
hur man än gör. Men då brukar systemet vara anpassade till det, lägre temperatur är kompenserat med
radiator storlek till rummets värmebehov.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2012, 14:49:36 »
..."I praktiken är det ofta så att någon rad är lite för stor och någon annan är lite för liten och så måste man börja jämka något"...

..."Ibland pratar man om ett delta över en radiator exempelvis. Och ibland pratar man om ett delta över en värmekälla såsom en värmepump"...
Okej, och med jämka menas skruva upp/ner termostaterna?

Okej, och i detta fallet var det delta över en radiator?

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2012, 14:51:11 »
"...Om det är tvårörssystem så finns inte den risken..."
Okej, jag tror jag har ett tvårörssystem (det går iaf två rör längs med golvet).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2012, 15:01:18 »
Okej, och med jämka menas skruva upp/ner termostaterna?

Okej, och i detta fallet var det delta över en radiator?

Om möjligt (beror på radiatortyp och typ av koppel = rören där termostarna sitter) skall man justera grundflödet över radiatorerna för att få lagom DeltaT, och lagom varmt i rummen.
Om du ställer in alla radiatorer så dom har t.ex. 6-7 graders deltaT (kompressorn måste gå när du mäter upp detta) så kan du få lite för svalt i vissa rum och lite för vamt i andra rum, och det är då man kan behöva jämka en aning genom att justera grundflödet så att det blir lite högre deltaT i varma rum, och lite lägre deltaT i kallare rum, detta för att slippa höja kurvan mer än nödvändigt för att hålla de kallaste rummen i huset lagom varma.

Varje grad varmare vatten du kör ut i systemet ger dig ca 3-4% lägre energibesparing, så det är viktigt att optimera flöden och kurvlutning.

Installatörens råd om instrypta termostater kan ha kostat dig tusentals kronor i utebliven besparing på de två år som gått.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!