Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver jag för tidrelä för att styra en extra shunt?  (läst 18727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Carl du har rätt. Så länge min styrningen från pannan ger spänning ut till reläet så ska ju reläet kunna ge spänningen ut en stund och pausa en stund.
När väl tempen har stabiliserats så slutar ju styrningen att ge spänning ut.

Iofs gör det ju inget om reläet står och pulsar hela tiden, men det förkortar väl livslängden en del...
Jag skulle ha satt två blinkreläer, en på respektive fas, så att dom bara 'blinkar' när det är spänning.

Går det inte att ställa öppnings/stängningshastigheten i Regon?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Iofs gör det ju inget om reläet står och pulsar hela tiden, men det förkortar väl livslängden en del...
Jag skulle ha satt två blinkreläer, en på respektive fas, så att dom bara 'blinkar' när det är spänning.

Går det inte att ställa öppnings/stängningshastigheten i Regon?
Nä, det verkar inte så. Jag hade först en 90 sekunders shunt. Sen testade jag även med en 120 sekunders. Men man måste få den att pausa en stund för att vänta in och se vad sista shunt rörelsen gjort för resultat på temperaturen. Så har ju alla andra det på sina styrningar. Förmodligen nyare rego också än min rego 603. Jag beställer ett sånt relä så får jag lista ut något.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Det kommer att fungera alldeles utmärkt med ett paus och gångtids relä.
Koppla ihop A1 med 15 och ut på 18 allt. 16 beroende
på vilken ratt du vill ställa paus respektive gångtid.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det kommer att fungera alldeles utmärkt med ett paus och gångtids relä.
Koppla ihop A1 med 15 och ut på 18 allt. 16 beroende
på vilken ratt du vill ställa paus respektive gångtid.
Kan du förklara lite utförligare ::)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Sorry , läste tråden en gång till och såg att det var två ledare som du vill
styra.Då kan man precis som du var inne på styra på nollan men då
kommer paus/gång reläet "jobba" hela tiden (vilket kanske inte gör nåt).
Eller så får man ha 2 st reläer. Se ritningen.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Teltur. Stort tack. Svårare blev det alltså inte ;) där kommer ju inte ligga spänning på reläet hela tiden då min styrning bara ger spänning ut till shunten om tempen avviker börvärdet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Satt och titta på kopplings schemat igen. Ser att relät ska ha fast spänning hela tiden. Det bli ju som purjo skriver att då kommer det stå och slå till och från hela tiden. Känns lite onödigt. Skulle ju helst bara haft ström när det väl behövs. Hmm.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En idé är att bara koppla in det på ena hållet, dvs låta öppnandet av shunten ske med puls och stängningen får gå som vanligt.
Det blir kanske inte riktigt som du tänkt men med tröghet åt ena hållet som kommer det troligen funka ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Ja tyvärr så blir det som jag skrev ,"kommer paus/gång reläet "jobba" hela tiden".
Den snyggaste lösningen är med 2 st tidsreläer.

Sen finns det en lösning med 2 st vanliga reläer + 1 st tidsrelä samt
1 st relä med växlande kontakt + 1 st tidsrelä där
tidsrelät slipper "jobba" till ingen nytta
« Senast ändrad: 06 februari 2014, 22:16:03 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag beställde ett sånt du länka till ikväll på elfa. Det fick räcka med ett då det ändå kosta en slant. Dom bukar väl klara rätt många till och frånslag? Jag hittade inga uppgifter om det men det lär nog bli ca 4 till och från per minut. Ca 240 per timme. Shit det blir ca 2.1 miljoner slag på ett år. Pallar dom det? Hade ju säkert lätt kommit ner till hälften om det bara hade varit aktivt när det behövs. Undrar om styrningen ut från ivt bryter även nollan när den står still. Så fall är det lugnt. Men det undrar jag om den gör.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Jag hade nog satsat på lösningen med 1 st relä med växlande kontakt +
1 st tidsrelä och lagt till en hundralapp extra på det.
Exempel
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-2-pol-10a-p36101#ProductDetailedInformation
+ sockel
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-sockel-p36103
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Det står bara vad det har för elektrisk livslängd och det är menat hur många gånger man kan koppla till och från A1 matningsspänning och det är 10*10^3 = 10000 gånger.
På andra relä som dom specificerar den mekaniska livslängden så är det 10*10^6 = 10000000 gånger.

En lösning som bara innefattar ett relä extra är följande.
Köp t.ex detta relä:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-120-76&toc=18948
och denna sockel:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-142-68

Koppla enligt bifogad bild.
Funktionen är att när Signal Stäng kommer så går spänningen via R1's första kontakt i viloläge (NC) till tidreläet och startar detta, pulsen från tidreläet går sedan till den andra kontakten i R1 och via denna i viloläge (NC) till motorshuntens Stäng.

När Signal Öppna kommer så aktiverar denna R1 och spänningen går då via R1's första kontakt i aktivt läge (NO) till tidreläet och startar detta, pulsen från tidreläet går sedan till den andra kontakten i R1 och via denna i aktivt läge (NO) till motorshuntens Öppna.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Skulle det stå ut med 10 miljoner till och frånslag så skulle det ändå hålla ca 5 år. Så länge lever nog inte min vp ändå. Jag får kolla om den bryter nollan också när den inte behöver ge ut någon signal. Annars får jag kanske komma på något som gör det. Jag gissar ju på 4 gånger i minuten. sluten i 3-5 sekunder och vänta i 30 sekunder. jaja vi får se. Ska bli spännande och framförallt jäkligt skönt om jag får till det. Det innebär att jag kan använda innegivare till ivt också vilket jag inte gjort innan. Istället för att köpa en IVT innegivare som inte är jättehet att titta på så beställde jag en sån här.
http://www.conrad.se/TERMOMETER%2fFUKTM%26Auml;TARE-MED-KOMFORTDISPLAY.htm?websale8=conrad-swe&pi=646471&ci=SHOP_AREA_17192_0510041
Jag tänkte försöka få in en tempgivare i denna. för det har jag över. För visst är det samma sorts tempgivare till rumsgivaren som till framledningsgivarna?
Eller förresten. Där kanske är inbyggt någon viss tröghet i rumsgivaren?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men, det är väl inte spännig på nån av utgångarna så länge tillskottet inte är aktivt? Kopplar du reläet så att det strömförsörjs av öppningsutgången och bryter densamma innan shunten så kommer det inte att vara igång så många timmar per år. Och som Carl säger så borde det funka hyfsat även om det bara är öppningen som går långsammare.

Vill du kunna bryta båda signalerna så kan du strömförsörja 'blinkrelät' via ett relä med dubbla spolar som du kopplar till respektive utgång och koppla det så att det bryter nollan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Purjo. Jag ska ju använda shunten till en andra värmekurva. Den som är tänkt att användas till exempel om man har golvvärme och radiatorer. Relät måste ha fas och nolla för att kunna fungera. Men hitta en fas i vp som bara har ström när shunten behöver röra sig är lite jobbigare. Jag kan ta den från en cirkpump så sparar jag kanske 1000 timmar per år. Men skulle velat spara mer på relät. Ska se om jag kan tänka ut något ikväll när familjen lagt sig och man får lugn o ro ^-^
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!