Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erfarenheter Comfortzone RX/EX  (läst 3466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flamman100

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« skrivet: 12 februari 2022, 08:01:09 »
Hej,
Söker efter erfarenheter med Comfortzone RX/EX-modeller.
Anledningen till frågan är att jag är på gång att installera en FLVP i vår nya fjällstuga i Härjedalen. 
Tanken har hela tiden varit att installera en Nibe F730 men nu med Nibes leveransproblem så har VVS-killen föreslagit en RX50 från Comfortzone istället som kan levereras nu. Som jag fattar det så är RX50 och EX50 samma pump i grunden.

Huset är välisolerat och ca 130kvm, ingjuten golvvärme nere och radiatorer i 2 loft-sovrum. Radiatorerna kommer vara extra dimensionerade för att kunna köra på lägre temperatur (slippa shunt). Såg dock att CZ verkar ha stöd för 2 zoner men har bara en shunt så skulle nog skippa den komplexiteten.
Ventilationen är med Fresh-ventiler som till-luft och dimensionerat luftflöde är 55l/s.

Inte så många som skrivit här om EX/RX vilket ju går att tolka som att alla är nöjda eller att det inte säljs så många Comfortzone.. Så skjut på med alla era åsikter och erfarenheter!
Jag har sett att vissa haft problem med högt ljud (verkar även vara vanligt på Nibe F730) eller hög förbrukning..
Jag skulle helst vilja kunna fjärrstyra pumpen som man kan med Nibe Uplink men verkar inte som det är standard i Comfortzone utan man måste köra från loggamera.se och verkade ganska dyrt.
En till fråga/fundering är hur det är med effektvakt? Verkade inte finnas på CZ (som finns på Nibe) för att kunna få så att primärt elpatronen känner av om någon annan förbrukare är igång (t.ex. Bastu, induktionshäll eller elbilsladdning) och då inte kör igång elpatronen.
Jag har tolkat det som att även Comfortzone har en kompressor som kör på 1-fas, någon som kan bekräfta det?
Jag tolkar åtminstone manualen som att garanti först är 2 år och sen ingår ytterligare 4 år trygghetsgaranti, dvs. totalt 6 år. Tryggetsgarantin kan sedan kan förlängas 1 år i taget.

Många frågor och ett långt inlägg. Hoppas på att få svar på några av dem!
« Senast ändrad: 12 februari 2022, 09:11:20 av flamman100 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2022, 08:28:22 »
Citera
Inte så många som skrivit här om CX/RX vilket ju går att tolka som att alla är nöjda eller att det inte säljs så många Comfortzone
Så är det absolut, väldigt många fler NIBE som säljs, bara att titta på omsättningen för respektive bolag. I övrigt har dom en del av försäljningen som går under IVT flagg. Sen tror jag att det också är så att "vi som vågade chansa" faktiskt är mycket nöjda. I alla fall jag och några till jag känner har aldrig haft några problem under de drygt 10 år vi samlat egna erfarenheter. Inga problem med konstiga långa avfrostningar, ingen hög förbrukning, förstår inte vad det i så fall skulle vara, vi fick en fantastisk reducering när den installerades

Citera
Jag har tolkat det som att även Comfortzone har en kompressor som kör på 1-fas, någon som kan bekräfta det?
Det är nog 3-fas (400V), bara styrningen som går på 1-fas, du kan kolla upp detta i installationsmanualen

Citera
Jag skulle helst vilja kunna fjärrstyra pumpen
Dom hade tidigare COMFORTZONE ONLINE men den verkar tråkigt nog ha utgått

Sedan den snart klassiska synpunkten som har sagts så många gånger här på forumet så det snart blir tröttsamt: frånluftsvärmepump är inte det lämpligaste valet i en stuga som bara nyttjas periodvis
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad flamman100

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2022, 08:59:54 »
Så är det absolut, väldigt många fler NIBE som säljs, bara att titta på omsättningen för respektive bolag. I övrigt har dom en del av försäljningen som går under IVT flagg. Sen tror jag att det också är så att "vi som vågade chansa" faktiskt är mycket nöjda. I alla fall jag och några till jag känner har aldrig haft några problem under de drygt 10 år vi samlat egna erfarenheter. Inga problem med konstiga långa avfrostningar, ingen hög förbrukning, förstår inte vad det i så fall skulle vara, vi fick en fantastisk reducering när den installerades
Det är nog 3-fas (400V), bara styrningen som går på 1-fas, du kan kolla upp detta i installationsmanualen
Dom hade tidigare COMFORTZONE ONLINE men den verkar tråkigt nog ha utgått

Sedan den snart klassiska synpunkten som har sagts så många gånger här på forumet så det snart blir tröttsamt: frånluftsvärmepump är inte det lämpligaste valet i en stuga som bara nyttjas periodvis
Först. Tack för snabbt och utförligt svar. Skönt också att höra att både du och några fler har bra erfarenheter!  tummenupp

Nu är jag inte elektriker men ser ju ut som det är 3-fas på både elpatron och kompressor.
Åtminstone Växelventil, cirkulationspump, fläkt och tilluftsaggregat ansluts med egna 4A-säkring och 5-anslutningar (det betyder väl 3-fas). Hittar inget om själva kompressorns anslutning. Men verkar ju som att CZ belastar faserna jämnare än vad Nibe gör. Men effektvakt hade varit väldigt bra, trist om säkringen går om mkt annat går för fullt och så kommer värmepumpen på att den måste starta..
Angående Comfortzone Online så svarade jag i en annan tråd om en modbus-adapter som dykt upp, kanske går att göra något med en rasberry PI eller liknande som ersättare.

Och ja, jag är medveten om att FLVP inte är optimalt (var på väg att skriva det i ursprungslägg för att undvika att behöva få den kommentaren. igen.  :) ).. Min tanke är att dra ner värmen lite (därav önskan om fjärrstyrning) för att kunna få ner förbrukningen när man inte är där. Elen är (än så länge!) billigare norrut så kostnaden för att värma huset kommer vara låg även med FLVP. Och BVP går inte att räkna hem kostnadsmässigt. Även om det också finns uppe som alternativ nu när FLVP inte går att få tag på, problemet är dock att Nibe inte kan leverera en BVP heller…
« Senast ändrad: 12 februari 2022, 09:15:01 av flamman100 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2022, 10:09:12 »
Se bilden, tycker jag ser ut som 3-fas matning till invertern. Och varför inte?

Citera
trist om säkringen går om mkt annat går för fullt och så kommer värmepumpen på att den måste starta
Ska väl inte behövas om säkringarna är rätt dimensionerade och faserna jämt belastade. Nu har vi ju en gammal CE50 men den har aldrig förorsakat att säkringar gått. Nu har vi inte bastu men väl ugn och induktionshäll plus allt annat som ibland går för fullt även kalla vinterdagar. Det gäller att dimensionera rätt för om säkringar har gått hjälper det inte med fjärrstyrning antar, endast lokal handräckning ;)

För stugor är det vanligast att folk väljer LLVP men jag skulle själv inte heller vilja ha det, med varmluft som blåser runt, tycker jag passar bäst i ett garage eller i lokaler där man inte vistas så ofta
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad flamman100

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2022, 15:04:18 »
Se bilden, tycker jag ser ut som 3-fas matning till invertern. Och varför inte?
Ska väl inte behövas om säkringarna är rätt dimensionerade och faserna jämt belastade. Nu har vi ju en gammal CE50 men den har aldrig förorsakat att säkringar gått. Nu har vi inte bastu men väl ugn och induktionshäll plus allt annat som ibland går för fullt även kalla vinterdagar. Det gäller att dimensionera rätt för om säkringar har gått hjälper det inte med fjärrstyrning antar, endast lokal handräckning ;)

Ja kolla där. Vore ju toppen om det var 3-fas på allt. Känns mer ”gediget”, det är flera som klagat på att Nibe kör med 1-fas, hela pumpen (utom elpatron) går på 1-fas. Om man kör 3-fas som med CZ så minskar behovet av att ha en effektvakt också.
Och helt rätt med att man ska dimensionera huvudsäkringen men jag är lite snål och det kostar ganska mycket att gå upp till 25A i Härjedalen. Bara för att kunna hantera den absoluta toppen, då vore det smidigt om värmepumpen kunde ”lugna sig” vid just det tillfället.
Och man kommer ju vara på plats om/när säkringen går, bastun och spis startar ju inte av sig själv. :)

Känner mer och mer att Comfortzone nog är ett bra val! Synd dock att den inte verkar ha fjärrstyrning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2022, 15:27:20 »
Citera
Synd dock att den inte verkar ha fjärrstyrning
Förutom via 3:e part då vad jag förstår?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad flamman100

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2022, 15:30:09 »
Förutom via 3:e part då vad jag förstår?
Ja precis, ledsen för otydlighet. Det finns app/fjärrstyrning men kräver att man köper 3:e-partshårdvara och ett abonnemang.
För Nibe så ingår Uplink med App gratis, då kan man hela tiden se hur värmepumpen mår. Man måste dock betala abonnemang för att kunna fjärrstyra och se full loggningsdata.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter Comfortzone RX/EX
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2022, 08:16:22 »
Man bör väl väga in allt i totalkostnaden och se vart det landar. Vill man styra behövs ju abonnemang likväl för båda. Som att köpa ny bil, olika mycket utrusning i standard beroende på fabrikat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!