Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 26 november 2016, 15:24:10 »

Hoppsan, glömde två isolerade men fönsterförsedda väggar i övre hallen. Justerade fuskfaktorn (ventilationen) som ju är självdrag, så den får stå för anpassningen till verkligheten..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 november 2016, 22:56:24 »

Jag tar upp den här tråden igen efter mera mätningar (diagram bifogas) och räkneövningar (bifogat excelark).
Glöm de gamla tidigare i tråden!
I arket har jag beräknat energiåtgång vid medelutomhustemperatur 8 °C och inomhus 21 °C, och anpassat mig till verkligheten genom att välja självdragsventilationen till 17,5% så energibehovet blir lika med ackumulerat mätt i diagrammet.
Nu går det att simulera diverse värmebesparingsåtgärder i excelarket. Här är 2 stycken:

1)Jag stänger av värmen till frostskyddsläge på radiatorer i sovrummen på övervåningen och mäter att                 rumstempen där bli 15 °C.  In med det i arket: Det sparar mig 543köpta kWh/år. Kostnad 0kr

2)Jag kan tilläggsisolera golvbjälkaget till källaren med 195mm mineralull istf packad 10mm sågspån. Ändrar i arket och ser att det sparar ytterligare 720köpta kWh/år. Kostnad 4-5000kr, betalt på 6 år.

Jag har genomfört 1).
Jag gör 2) nästa sommaren 2017. Måste göras nerifrån, jävla jobb men är man envis så går det....

Prognosen är total energinota sänkt från 10 till 8,7MWh/år
På plussidan också ett inte så kallt borrhål på efter-vintern och att VP inte behöver tillskott vid köldknäppar.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 07 september 2016, 07:38:23 »

Tror knappast det kan vara isolering mellan sulan och trägolvet, i så fall borde sulan vara gjuten lägre i gillestugan eftersom trägolvet är i nivå med klinkersgovet i källarens hall.  Kan inte se någon info om hur sulan gjutits trots massor av detaljerade arkitektritningar på huset. Trägolvet upplevs dock inte så kallt som övriga golv.

En sak jag glömt att nämna, gillestugan c 30 kvadrat är invändigt isolerad med c 5 cm gullfiber och belagt med spånskivor :o som det sitter målad glasfiberväv på, byggplast som fuktspärr mot grunden.  Idiotisk lösning då spånskivona drar ihop sig vintertid och detta har orsakat sprickor i väven i spånskivornas skarvar, förre ägaren som gjorde det.

Den angivna tempen är mätt i gillestugan där man vistas mest förutom värmepumpen förstås a:gl , har aldrig mätt nåt annat rum.

Jag kommer att riva bort det i framtiden och ev ersätta med stålreglar och gipsskivor, eller okantad panel, kanske bara målar putsen om den är bra och struntar i resten. Om jag sätter dit ny isolering blir det troligen frigolit. Kanske dumt att ha både in och utvändig isolering.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 september 2016, 23:12:34 »

Det betyder att det försvinner rätt mycket värme den vägen där du har klinker men där trägolvet ligger så är det rätt bra. Vet du om det är isolering mellan bräderna och betongen?
Flytta radiatorerna, nja, kan du istället sätta isolering bakom dem mot betongytterväggen så sparar du en nog hel del värme till rummet dvs får upp tempen.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 06 september 2016, 20:27:04 »

Ingen isolering under golvet , är som det byggdes 1975.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 september 2016, 17:58:48 »

OK du har uppvärmning i källarplanet, då blir resultatet av isolering i väggarna annorlunda eftersom temperatur differensen inne-ute är mycket större, men i princip likadant att räkna på. Golvet kanske är isolerat under betongen?

Med värmeavgivare (i källarplanet) så ska beräkningen kompletteras med en rad för avgiven effekt. Annars lika som ovan, ansätt en temperatur i rummet, iterera beräkningen med nya temperaturer tills effektsumman är noll. (Det finns en funktion som gör jobbet automatiskt, men jag hittar inte den nu, det är över 20 år sedan jag gjorde sånt)
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 06 september 2016, 16:16:25 »

Golvet är betong i alla rum utom dusch, toa och hallen i källaren som har klinkers , men det gör ju iofs ingen skillnad.  I gillestugan ligger furufanergolv , troligen på nån uppreglad konstruktion.

Har totalt 6 st 8x5 kopplade källarfönster som är dåligt drevade pga karmen sitter halvvägs ute i grunden (inputsade), de orsakar nog en del läckage.  Har planer på att byta ut dessa fönster. 

Låg tidigare på runt +14-+16 nu +16 - +18 beroende på utetemp och framledning.  Har enrörsslinga i källaren som ursprungligen värmdes av en oljepanna så den framledningstemp som golvvärmen i markplanet kräver ger inte mycket värme i källaren. Det är iaf behagligare att se en film i gillestugan nu jft innan dränering.

Har funderat om man kan vinna något på att flytta bort raddarna från ytterväggarna och sätta dem på motsatta väggar. Tycker den lösningen borde tillgodose rummets behove bättre än att ha en yttervägg som värms nästan direkt av nuvarande raddar.

Har en god vän från forumet på samma gata och han har också gjort om sitt hus med isolerskivor utanpå källaren. Tycker hans källare och källargolv är klart varmare än mitt hus och han klagar på mitt källargolv när han kommer hit  :-\   Beror troligen på att han har pelletsbrännare + ack tank som avger en massa värme i källaren och ligger på högre framledningstemp i sitt hus.

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 september 2016, 13:09:28 »

Min räkne snurra förutsätter att ingen värme skapas i källaren. Om man isolerar någonstans i källaren så minskar läckaget ut från källaren men även läckaget in dit. Det blir netto en högre temp i källaren, man får gissa temperaturen och beräkna värmeflödena tills summan är noll. I Håkkes fall med högre källartemp så minskar flödet från källaren och ut genom väggarna och ökar flödet ner genom golvet allt beroende på ändrat U-värde, lägre respektive högre temp skillnad. Kristallklart eller hur? 🤔hehe
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 september 2016, 10:08:49 »

Hej Håkke, vad har du för källargolv och vad är tempen där på vintern? I min räkneövning så är det lönlöst att isolera källarväggarna eftersom all värme sväljs av golvet, men jag har ju ingen stenkoll på verklig marktemperatur förstås..
Har du fått 2grader varmare i källaren så minskar i alla fall värmetransporten ner genom källartaket.
Menar du att den höjda tempen gör att värme läckaget genom golvet ökar så mycket så totalen blir 0  Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 september 2016, 10:05:59 »

Vi gjorde om vår dränering för c 1 år sedan och entreprenören satte då 10 cm Ignucell skivor på källarens yttervägg under mark. Det blev c 2 grader varmare i källaren utan någon annan förändring. Jag har dock inte kunnat spåra någon minskning i energiförbrukningen efter dräneringen.  Styrningen av vp är samma som före och den styrs av värmen i markplanet via innegivare.

Det saknas utvändig isolering ovan mark på c 50 cm höjd av källarens mur på 2 sidor och c 30 cm på ena sidan så det kanske läcker ut en hel del där så markplanet bara får marginellt värmetillskott från källaren? Resten är mot garaget som är hopbyggt med kåken och där saknas då isolering eftersom det inte gick att komma åt. 

Har varit inne på att sätta utvändig isolering ovan mark och täcka den med sockelskiva + bleck i överkant, men tror det blir fult mot tegelfasaden.

Blir intressant att följa ditt resultat.
Jag sätter mellan 70 till 100 mm isolering även ovan mark och har sutteräng hus så det bör göra en del sätter Semprit heavy duty skivor utanpå skruvade i plåtreglar. Har redan isolerat fasaden så sockeln hamnar innan för träpanelen.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 september 2016, 23:56:45 »

Hej Håkke, vad har du för källargolv och vad är tempen där på vintern? I min räkneövning så är det lönlöst att isolera källarväggarna eftersom all värme sväljs av golvet, men jag har ju ingen stenkoll på verklig marktemperatur förstås..
Har du fått 2grader varmare i källaren så minskar i alla fall värmetransporten ner genom källartaket.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 05 september 2016, 23:00:47 »

Kanske läge att isolera källaren ? Håller på med ett sånt projekt just nu kan rapportera senare om det känns nån skillnad har inte så bra koll på förbrukningen som vissa har  ;)

Vi gjorde om vår dränering för c 1 år sedan och entreprenören satte då 10 cm Ignucell skivor på källarens yttervägg under mark. Det blev c 2 grader varmare i källaren utan någon annan förändring. Jag har dock inte kunnat spåra någon minskning i energiförbrukningen efter dräneringen.  Styrningen av vp är samma som före och den styrs av värmen i markplanet via innegivare.

Det saknas utvändig isolering ovan mark på c 50 cm höjd av källarens mur på 2 sidor och c 30 cm på ena sidan så det kanske läcker ut en hel del där så markplanet bara får marginellt värmetillskott från källaren? Resten är mot garaget som är hopbyggt med kåken och där saknas då isolering eftersom det inte gick att komma åt. 

Har varit inne på att sätta utvändig isolering ovan mark och täcka den med sockelskiva + bleck i överkant, men tror det blir fult mot tegelfasaden.

Blir intressant att följa ditt resultat.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 03 september 2016, 14:39:38 »

Jag har räknat.  .,;-

I utgångsläget med 1dm sågspån i halva bjälklaget och 2dm stenull i andra halvan så läcker 1068kWh/år till källaren.
Isolering av källarväggar med 1dm stenull sänker läckaget till 1017kWh/år  :o
Isolering av källarväggar med 2dm stenull sänker läckaget till 1015kWh/år   :o
Isolering av bjälklaget med 2dm stenull överallt sänker läckaget till 523kWh/år  tummenupp
Isolering av bjälklaget med 1dm stenull under befintligt sänker läckaget till 512kWh/år  tummenupp

Att isolera källarväggarna är inte värt någonting eftersom det i snitt inte är någon tempdiff inne ute, golvet kyler bort bjälklagsvärmen. (Hade jag satt källartempen högre så hade det säkert lönat sig med väggisolering..för inte tala om källargolvisolering... 8)
Att isolera bjälklaget mer sparar mig 500kWh/år. Kostnad för isolering 48m2, 295mm, 4500kr. Tar 9 år att tjäna in.

(Källargolvet är i beräkningen 1dm betong och marktemperaturen har jag satt till konstant 4 °C)

Jag har även kollat om mera bjälklagsisolering på tillbyggnaden på 30m2 som har golvvärme kan ge något, fördubbling av isoleringen skulle ge -130kwh/år. Kostnad för isolering 30m2, 220mm 3000kr +60m reglar 45x220 2400kr. Tar 40år att tjäna in.

PS bifogar mitt beräkningsprogram för den intresserade supernördiga! DS
PS2 Jag har försummat köldbryggor i beräkningen av U-värden. Minska besparingssiffrorna med 10% för det DS2
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 september 2016, 23:16:45 »

Källaren värms ju i dag av värme läckaget genom golven isolerar du golven får du kanske installera en radiator i källaren och besparingen uteblir. Isolerar du källaren blir den varmare och värme läckaget genom golven minskar och då kan du ju ev förbättra isoleringen i golven också. Ja mycket jobb blir det  :)
ja och nej, förbättrad källarväggisolering minskar som sagt värmeförlusten genom golvet  så det minskar förstås behovet av golvisolering men å andra sidan igen så ökar förlusten genom källargolvet.....hm Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2016, 14:52:22 »

Det var ganska mycket det, kanske man i ditt fall ska isolera väggar och mark i grunden och ta bort isoleringen i husgolvet så du får nytta av värmen från avfuktaren istället?
Jag tror att det är just det jag får tack vare att golvet inte är så välisolerat, golven upplevs mycket varmare än tidigare.
Har ju redogjort för detta tidigare någon gång, men innan jag satte in avfuktaren och pluggade ventilationen så gjorde jag en test med en trådlös tempsensor som hängdes upp mellan mark och trossbotten, mitt under huset.
Det var på våren, så det var varmt ute på dagarna (runt 0) och kallt på nätterna.
En natt var det ned till -15 grader ute, och då visade mätaren mitt under huset -12 grader...
Efter att vi satt in avfuktaren och tätat ventilationen så har tempen bara varit under 0 grader 1 gång, typ -0.5 grader, och då var det -42 grader kallt ute.

Till saken hör att vi har en udda konstruktion på ventilationen, under trossbotten, från långsida till långsida går det 1 1/2" X 4" plank, dessa plank är spikade under hela huset, och planken ligger ovanpå kantbalken, det ger en ventilationsöppning som är runt 30 mm hög efter hela långsidorna.
När vinden låg på från ena sidan huset så kände man hur det blåste ut på andra sidan huset.
Tror nog att vanliga "ventiler" ventilerar avsevärt mycket mindre.
Älvsbyhus körde tydligen bara med denna lösning i ett par år, tror de fick klagomål på kalla golv.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 september 2016, 14:45:26 »

Frågan jag ställer mig är om man ska isolera bjälklaget ner till källare eller källarväggar o golv.
Om källaren inte ska värmas mer än att inte VVS fryser alltså.

Min tillbyggnad däremot har inget värmebehov alls under golvet så där borde det förstås vara bäst att isolera bjälklaget, men nu har jag "byggt in mig i ett hörn" där om jag inte verkligen vill krypa därunder och missa ett fint vinterförvaringsutrymme
Källaren värms ju i dag av värme läckaget genom golven isolerar du golven får du kanske installera en radiator i källaren och besparingen uteblir. Isolerar du källaren blir den varmare och värme läckaget genom golven minskar och då kan du ju ev förbättra isoleringen i golven också. Ja mycket jobb blir det  :)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 september 2016, 14:44:15 »

På vår avfuktare går fläkten året runt, 70 W (ca 600 kWh/år), och avfuktaren går (hjälp, har dålig koll) ett antal hundra timmar, har för mig att jag räknade fram att den förbrukar totalt kanske 1500 kWh/år, och den vinter vi satte in avfuktaren var en av få sedan vi flyttade in i huset som förbrukningen gick ned.
Är dock inte hundra procent säker på det,
Det var ganska mycket det, kanske man i ditt fall ska isolera väggar och mark i grunden och ta bort isoleringen i husgolvet så du får nytta av värmen från avfuktaren istället?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 september 2016, 14:37:14 »

Kanske läge att isolera källaren ? Håller på med ett sånt projekt just nu kan rapportera senare om det känns nån skillnad har inte så bra koll på förbrukningen som vissa har  ;)
Frågan jag ställer mig är om man ska isolera bjälklaget ner till källare eller källarväggar o golv.
Om källaren inte ska värmas mer än att inte VVS fryser alltså.

Min tillbyggnad däremot har inget värmebehov alls under golvet så där borde det förstås vara bäst att isolera bjälklaget, men nu har jag "byggt in mig i ett hörn" där om jag inte verkligen vill krypa därunder och missa ett fint vinterförvaringsutrymme
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2016, 14:32:02 »

På vår avfuktare går fläkten året runt, 70 W (ca 600 kWh/år), och avfuktaren går (hjälp, har dålig koll) ett antal hundra timmar, har för mig att jag räknade fram att den förbrukar totalt kanske 1500 kWh/år, och den vinter vi satte in avfuktaren var en av få sedan vi flyttade in i huset som förbrukningen gick ned.
Är dock inte hundra procent säker på det, det är så pass mycket annat som förändras över tid också, TV-apparater  ;) , poolcirkulationspumpar, mm, mm, så det är svårt att säga exakt vad som påverkar mest.
Den nya TV:n skall dra ca 1/3-del så mycket som den gamla (det tror jag inte på) så det borde märkas över året, skall bli intressant att följa upp.
Kör nog TV:n på i ca 7 timmar/dygn, inte alla timmar den är på som det tittas på den dock, ni hundägare kanske förstår... En vän som aldrig är besviken på dig.  ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 september 2016, 14:27:02 »

Kanske läge att isolera källaren ? Håller på med ett sånt projekt just nu kan rapportera senare om det känns nån skillnad har inte så bra koll på förbrukningen som vissa har  ;)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 september 2016, 14:17:45 »

-Du menar att det blev nettovinst på att täta och köra avfuktare?
-Hur många watt är avfuktaren och går den 24/7?

Krypgrund har jag inte under trossbotten (det heter kanske källartak?),
Källare: 90m2. Här är VP placerad, ett litet källarelement bredvid kallvattenpumpen är på på vintern. Som kallast +4 °C
-cementgolv
-2m höga betongväggar c:1m under mark. 
-källartaket, 45m2 är omisolerat varav 14m2 har golvvärme(badrummet), resten gammal sågspånsisolering.
Här kan man kanske göra en besparing med ny isolering i taket tänkte jag.
-Ventilationen är sparsam redan nu, 3 st totalt.

Under mitt tillbygge 30m2, kallar det krypgrund, inte källare men ståhöjd (1,75m)
-jord/skalsandsgolv  3-4dm under mark, 
-taket är bjälklaget med golvvärme och 220mm isolering under.   
-lecamurväggar. med en enkel trädörr och två st ventiler.
Ingen värmekälla utom från taket med dess golvvärme.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2016, 09:41:27 »

Jag har ju redan fiberisolering i trossbotten, så det förklarar ju allt.  ^-^

Sparade nog rätt bra på att täta ventilationen i krypgrunden (När jag satte in avfuktaren), har du fungerat på det istället.
Att sätta in någon form av kontrollerad ventilation istället för att låta vindstyrkan avgöra hur mycket grunden ventileras?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 september 2016, 23:14:33 »

Strålande idé rocas, en till som man inte använder annat än till barnbarnens filmer några gånger om året!  Men  den bräcker ju Rickard tummenupp :)
Skrivet av: rocas
« skrivet: 01 september 2016, 23:09:55 »

Bra att du sparar kWh. Då kan du snart köpa finare, större och dyrare TV än Rickard......
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 september 2016, 22:00:41 »

Jaja, jag har mycket låg energiförbrukning.  a:gl
Så nu får man peta i små små skillnader för att se inverkan av bagatellartade förändringar och kallas kWh-nörd.  Sc:,h
Men procentuellt kan ju dom vara mätbara.... tummenupp

bifogar senaste årens loggade ackumulerade 12månaders förbrukningar. 2 tydliga ändringar syns,

1)VP energibehov har ökat med 33% (från 4,5 till 6MWh/år). Det beror framförallt på en tillbyggnad av mitt hus. (Inverkan av utomhustemperatur är normerad) Men bostadsytan har bara ökat från 180 till 210m2 dvs med 17%. Hur förklarar man det?
 -Till byggnaden är på bottenvåningen så tak o golvytor relativt större mot huvudbyggnaden i 2 våningar?
 -DM körs på VV (ändrat senaste året)?

2)Hushållsel har minskat 10% eller c:600kWh/år. Vad det beror på undrar jag.
 -Mera LEDljus?
 -DM körs på VV (ändrat senaste året)?
 -kör inte CP i badrumspushen?
----------
-Hur mycket påverkar det att kör DM 1ggr/dygn, man sparar direkteluppvärmning av kallvatten som ersätts med värmepumpning till ett COP på säg 2,5 dvs 60% mindre el...

Det var försök till förklaringar. Nu nördar jag vidare:
60m2 av trossbotten i huvudbyggnaden är isolerad på 30-talet med sågspån, idag packat till 0,75dm tjl. Vad kan byte till 2dm modern isolering ge i besparing?
λ – värde från 0,06 till 0,038, det ger delta U värde -0,4W/m2,°K . deltaT=10K, area 60m2 =>240W under 9 månader ger c:1500kWh/år. Kan det verkligen stämma? Nej: Med COP 3 så blir det 500kWh/år.

Skulle du satsa på det?
normalfuntade:"Nja, det tar typ 15 år att tjäna in och skitjobbigt att genomföra"
Nördar eller miljöfantaster: "Ja -500 kWh/år är miljövänlig åtgärd och 15 år att betala den därefter evig vinst utan reparationsbehov!"

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!