Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya Nibe S1255: Officiell trÃ¥d  (läst 68745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #75 skrivet: 05 januari 2021, 07:30:32 »
Okay. Jag fick för mig att innegivaren kopplade bort värmekurvan och att den enbart med sitt värde och utegivarens värde och inställd temperatur räknade fram en lämplig framledningstemperatur

JAg tror inte att någon utanför Nibes utvecklingsavdelning vet hur rumsgivaren idag påverkar värmepumpen.
Tidigare så angav man en faktor, t.ex. vid faktor 3: Om det var en grad kallare än önskat inne så ökades börvärdet med 3 grader.
Nu har man inte längre någon faktor, vilket innebär att den nog sakta men säkert justerar upp eller ned börvärdet "utanför" vad kurvlutningen bestämt om det finns en avvikelse mellan önskad rumstemp och faktiskt rumstemp.
PÃ¥ en inverterstyrd maskin är nog behovet av faktor inte lika stor, eller sÃ¥ har de en smartare regulator som själv känner av om faktorn är för hög och genererar självsvängning.  dontknow
Skulle den reglera helt på rumstemp så skulle man troligen få en sågtandad kurva som representerade varvtalet på maskinen, så det tror jag knappast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad raptor455

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #76 skrivet: 10 januari 2021, 07:34:16 »
Jag skulle gärna i ett av rummen (badrum) ha en högre temperatur än i de andra rummen. Har då funderat på följande och tänkte höra med er vad ni tror om detta.
Om jag kopplar bort inomhustemperaturgivare och ökar kurvan något och sedan reglerar ned temperaturen i alla rum utom badrummet. Om det skulle fungera så kunde man ju senare byta ut alla gamla termostater mot WIFI-styrda. Men hur kommer BV agera då? Har tidigare skrivit om att jag upplever att inomhustemperaturgivaren knappt påverkar inomhusklimatet, i alla fall i vår anläggning, då borde den ju inte försöka öka temperaturen inomhus.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #77 skrivet: 10 januari 2021, 08:55:45 »
Vattnet mÃ¥ste svalna innan det kommer tillbaks till värmepumpen. Där finns endast en metod, fritt flöde genom kylarna ( elementen). Elementet mÃ¥ste kunna kyla bort all den värmemängd som produceras. Om du anser att du har för svalt i badrummet, i övrigt ok, har du helt klart för litet element i badrummet, eller för svag golvvärme rent kapacitetsmässigt i förhÃ¥llande till husets installation. Lösning, in med större, eller fler element i badrummet. Enkelelement bytes förslagsvis mot dubbel eller trippelmodell. Element är relativt billiga och  bytes snabbt.
Själv har jag rejält överdimensionerat element i badrummet för att kunna hÃ¥lla högre temperatur. Detta är ett av de fÃ¥ elementen jag har som stryps till önskvärd förhöjd rumstemperatur med termostat. Nästan samtliga övriga element har fritt flöde i kombination med korrekt värmekurva och rumstermostat.  Stryper även lite i sovrummet med termostat.

Utloggad raptor455

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #78 skrivet: 10 januari 2021, 15:36:22 »
Tack för infon... hade det som alternativ. Ska kika om jag får in ett större element.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #79 skrivet: 11 januari 2021, 07:25:10 »
Om du är beredd att betala vad det kostar i form av sämre COP att öka kurvan för att få varmare i badrummet så borde det inte vara några problem, du får då strypa grundflödet i resten av huset för att få lagom varmt i de rummen, det i sin tur borde resultera i större deltaT över värmepumpen vilket så vitt jag kan förstå inte skall vara negativt.
Radiatorerna kommer även fortsatt att göra av med alla värme som produceras av värmepumpen, bara med lite högre framledningstemp som resultat.

Du ska inte styra temperaturen i rummen med termostater, det kan däremot påverka flödet och driften av värmepumpen negativt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad raptor455

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #80 skrivet: 11 januari 2021, 13:30:11 »
Tack för er input...kommer satsa pÃ¥ ett större element.   tummenupp

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #81 skrivet: 13 februari 2021, 09:22:24 »
Hej.
Håller på att försöka trimma in min pump. Det jag funderar på är om man ska försöka strypa slingorna så lite som möjligt eftersom pumpen verkar sköta delta t helt själv efter vald kurva. Istället försöka ha så mycket öppet som möjligt och försöka pricka rätt på kurvan. Tänker att pumpen jobbar lite mot sig själv om man stryper slingorna för att uppnå ett delta t istället för att låta pumpen göra det?

Tänker jag fel här?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #82 skrivet: 13 februari 2021, 19:31:44 »
Du stryper de slingorna som behövs för att få jämn värme i huset, dvs balansera flödet mellan slingorna med minsta möjliga strypningar. Börjar du strypa mer för att åstadkomma något delta över pumpen som inte stämmer med inställningarna i den kommer det bli strul.

Eventuella termostater kan få vara aktiva i några få rum för att sänka lite där vid behov, men de ska inte göra grovjobbet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #83 skrivet: 13 februari 2021, 21:26:21 »
Du stryper de slingorna som behövs för att få jämn värme i huset, dvs balansera flödet mellan slingorna med minsta möjliga strypningar. Börjar du strypa mer för att åstadkomma något delta över pumpen som inte stämmer med inställningarna i den kommer det bli strul.

Eventuella termostater kan få vara aktiva i några få rum för att sänka lite där vid behov, men de ska inte göra grovjobbet.

// Magnus

Räcker det att man tittar på flödesmätarna när man stryper nu när jag är ute efter så högt flöde som möjligt men lika i alla slingor?

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #84 skrivet: 13 februari 2021, 22:11:57 »
Nu har jag ställt in 1,5 l/m på alla slingor

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #85 skrivet: 14 februari 2021, 05:22:27 »
Är inte S modellen smart? Bara ställa in den i huset och trycka play? Nä tyvärr inte!

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #86 skrivet: 14 februari 2021, 07:13:55 »
Är inte S modellen smart? Bara ställa in den i huset och trycka play? Nä tyvärr inte!

Den är väl smart på det sättet att den inte vill starta och stanna utan gå konstant och sköta delta t själv. Om man stryper in ett lägre delta borde det väl bli krångel?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #87 skrivet: 14 februari 2021, 07:22:11 »
Kanske är den smart enligt reklamen, kanske kan den hålla hyfsat jämn temperatur, men snackar vi ennergieffektivitet, så tror jag inte den är så smart som det sägs, man bör nog optimera den liksom alla andra pumpar, det är bara ett försäljningstrick. Men det är klart, folk köper vad som helst idag, bara det går att styra med en app!

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #88 skrivet: 14 februari 2021, 08:54:31 »
Kanske är den smart enligt reklamen, kanske kan den hålla hyfsat jämn temperatur, men snackar vi ennergieffektivitet, så tror jag inte den är så smart som det sägs, man bör nog optimera den liksom alla andra pumpar, det är bara ett försäljningstrick. Men det är klart, folk köper vad som helst idag, bara det går att styra med en app!

Jag har inte sett någon reklam, den var installerad i huset vi flyttade in i. Jag har försökt komma på hur den fungerar och lagt ganska många timmar på det. Det jag upplever är.

Oavsett vilken strypning, olika antal slingor öppna, styrt med rumstermostat och inte. Använt innegivaren och haft den avstängd. Osv.

Där vi bodde förut hade vi en f730. Den startade vid -60gm och jobbade sig mot 0 för att sedan stänga av sig. Vår nuvarande stänger aldrig av sig med undantag för ett fåtal tillfällen. Den ligger runt -60 till -90 och skickar ut beräknad framledning väldigt exakt. Den strävar inte efter att få returen så varm att den ska stänga av sig utan enbart att hålla beräknad framledning.

Det jag menar ovan är att jag ser en risk med att justera bort sig. Tex om pumpen alltid strävar efter att ha 4 grader lägre retur än framledning men jag stryper den så jag får 6 graders skillnad. Borde man inte jobba emot pumpen då?

Jag är verkligen novis på detta och saknar mycket kunskap. Det är därför jag skriver här på forumet.

Dina kommentarer hjälper ganska exakt ingenting och jag upplever dem som ganska dryga. Så om du inte har något konstruktivt att komma med så tycker jag du kan strunta i att kommentera öht.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #89 skrivet: 14 februari 2021, 10:44:52 »

Jag är verkligen novis på detta och saknar mycket kunskap. Det är därför jag skriver här på forumet.

Dina kommentarer hjälper ganska exakt ingenting och jag upplever dem som ganska dryga. Så om du inte har något konstruktivt att komma med så tycker jag du kan strunta i att kommentera öht.

DonPablo är Nibe reparatör. ;)
Om du läser oftare och mer på forumet så kommer du upptäcka att han hjälper massor med folk som har problem.

Och ibland fÃ¥r man själv lära sig sÃ¥lla bort sÃ¥dant som man inte vill läsa eller förstÃ¥, utan att komma med pekpinnar pÃ¥ hur folk ska svara!  FiR
Man ska inte glömma bort att folket härinne hjälper hundratals människor varje år som har problem med sina värmepumpar, dessutom kostnadsfritt.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!