Skrivet av: xxargs
« skrivet: 03 november 2015, 20:30:38 »Detta gäller alla gaser med fluorider - vare sig de är brännbara eller inte - om gasen stryker över heta ytor, dras genom glöd (cigarett...) eller passerat eldslåga så kan det bli fluorväte (precis som att det bildas klorväte när PVC -plast brinner) och fluorkarbonyl (som sönderdelar sig när det kommer i vattenlösning till bl.a fluorvätesyra)
Även om man bränner teflon, viton-gummi goretex etc. så bildas ovanstående gaser.
Fluorväte i sig är väldigt stickig gas - men det är värre med fluorkarbonyl (fluorfogsen) som är diskretare och jag läste i en rapport att halten av fluorkarbonyl var ca 10 ggr högre än vätefluorid när HFO1234yr brann - och det var ändå nog med vätefluorid för att bilglas skall bli vita...
Och det är inte så konstigt - det är ganska rejäl andel med fluor i köldmedierna och eftersom det är en grundämne så försvinner den inte bara för att det brinner - utan bildar istället väldigt aggressiva föreningar.
Detta är inget man behöver ligga sömlös för då det krävs ganska höga halter innan det bli farligt även efter en passage genom ciggarett - typ att en rör går tvärs av under instrumentpanelen i bilen eller motsvarande i en innerdel på en värmepump. och då är farotiden i området ett antal minuter.
Normal läcka - om det är någon alls, vill säga - brukar ta tid på sig (halvår till flera år) och då är inte halterna höga vare sig i bil eller hus.
och samma resonemang kan man säga om HC-fyllningar - även om köldmedieindustrin jobbar hårt emot detta och försöker få det farligare än vad det är och sina egna produkter ofarligare än de egentligen är, då ingen kan slå låga prisnivån på HC, som också är råvara för att tillverka fluorerade köldmediegaser - propan/butan behöver vara ca 2% i luft för att teoretiskt skall kunna brinna själv utan hjälp - men då brinner det inte fort.
faktum är att fördelen med R32 och HFO1234af gentemot HC är väldigt liten numera, så lite att argumenten från köldmediebolagen börja kännas krystat, och termodynamiskt så är HC och DME bättre i många fall om anläggningarna görs för HC redan från början (och inte används som dropin-köldmedie i en konstruktion och dimensionerad för någon HCF-gas)
Även om man bränner teflon, viton-gummi goretex etc. så bildas ovanstående gaser.
Fluorväte i sig är väldigt stickig gas - men det är värre med fluorkarbonyl (fluorfogsen) som är diskretare och jag läste i en rapport att halten av fluorkarbonyl var ca 10 ggr högre än vätefluorid när HFO1234yr brann - och det var ändå nog med vätefluorid för att bilglas skall bli vita...
Och det är inte så konstigt - det är ganska rejäl andel med fluor i köldmedierna och eftersom det är en grundämne så försvinner den inte bara för att det brinner - utan bildar istället väldigt aggressiva föreningar.
Detta är inget man behöver ligga sömlös för då det krävs ganska höga halter innan det bli farligt även efter en passage genom ciggarett - typ att en rör går tvärs av under instrumentpanelen i bilen eller motsvarande i en innerdel på en värmepump. och då är farotiden i området ett antal minuter.
Normal läcka - om det är någon alls, vill säga - brukar ta tid på sig (halvår till flera år) och då är inte halterna höga vare sig i bil eller hus.
och samma resonemang kan man säga om HC-fyllningar - även om köldmedieindustrin jobbar hårt emot detta och försöker få det farligare än vad det är och sina egna produkter ofarligare än de egentligen är, då ingen kan slå låga prisnivån på HC, som också är råvara för att tillverka fluorerade köldmediegaser - propan/butan behöver vara ca 2% i luft för att teoretiskt skall kunna brinna själv utan hjälp - men då brinner det inte fort.
faktum är att fördelen med R32 och HFO1234af gentemot HC är väldigt liten numera, så lite att argumenten från köldmediebolagen börja kännas krystat, och termodynamiskt så är HC och DME bättre i många fall om anläggningarna görs för HC redan från början (och inte används som dropin-köldmedie i en konstruktion och dimensionerad för någon HCF-gas)