Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tredje gÃ¥ngen gillt... arbetstank med T-koppling pÃ¥ returen?  (läst 5279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Hej, hade från början min 100L tank kopplad som bypass, alltså T-koppling på både framledning och retur. Kopplade sedan om den till volymtank på framledningen, men pallar inte med strömningsbiljuden från raddarna som uppkommer när cirkpumpen går från VV-prod till värmeprod. Ska nu därför koppla om till arbetstank! Då kommer frågan - 4 eller 3 rör? Jag har tänkt mig att ha 4-rörskoppling, men har i ett par tidigare diskussioner läst om folk som kopplar framledningen via tankens två toppöppningar, men pluggar en öppning i botten och har returen T-kopplad på den fjärde öppningen.

Vad är fördelar/nackdelar med dessa två alternativ?

PS. Hade även knäpp-problem förut, och jag tror inte att arbetstanken kommer eliminera temp-växlingarna lika bra som volymtankskopplingen gjort, därför tänker jag sätta in ytterligare en tank, en seriekopplad (topp till botten) 45 L gammal VVB, på framledningen mellan vp och arbetstanken. DS

Thermia Duo Optimum 8, inga termostater. Har en Grundfos Alpha-CP som jag ska använda på "externa kretsen".
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Varför blir det strömningsljud vid växling mellan vv och värme  Sc:,h är väl samma cirkpump som används.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Varför blir det strömningsljud vid växling mellan vv och värme  Sc:,h är väl samma cirkpump som används.

När vv-produktionen avslutas så går cirkulationspumpen alltid i 100% fart, ingen nedvarvning sker innan växelventilen slår om. Då rusar hett vatten med högt flöde ut i radiatorkretsen. Då blir det ljud. Vanligtvis vid värmeprod går cp-n mellan 30-60% för att hålla rätt deltaT.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dedär ska bli intressant att få höra.
Hej, hade från början min 100L tank kopplad som bypass, alltså T-koppling på både framledning och retur. Kopplade sedan om den till volymtank på framledningen, men pallar inte med strömningsbiljuden från raddarna som uppkommer när cirkpumpen går från VV-prod till värmeprod. Ska nu därför koppla om till arbetstank! Då kommer frågan - 4 eller 3 rör? Jag har tänkt mig att ha 4-rörskoppling, men har i ett par tidigare diskussioner läst om folk som kopplar framledningen via tankens två toppöppningar, men pluggar en öppning i botten och har returen T-kopplad på den fjärde öppningen.

Vad är fördelar/nackdelar med dessa två alternativ?

PS. Hade även knäpp-problem förut, och jag tror inte att arbetstanken kommer eliminera temp-växlingarna lika bra som volymtankskopplingen gjort, därför tänker jag sätta in ytterligare en tank, en seriekopplad (topp till botten) 45 L gammal VVB, på framledningen mellan vp och arbetstanken. DS

Thermia Duo Optimum 8, inga termostater. Har en Grundfos Alpha-CP som jag ska använda på "externa kretsen".

Min röris är hema hos mig och sätter upp grejjorna just nu.
Han kopplar volymtanken på framledningen i de båda toppanslutningarna med ett t på returen till 1 av de nedre.
Kollade i paprena som var med volymtanken och kunde inte se det inkopplings alternativet.
Röris hävdade att det var det vanligaste inkopplingsalternativet och tippsade om ett inkopplings schema på nibes site.
Så det köpte jag rakt av.
Därför blir man lite nyfiken nu.
// Wassman.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Jo jag har också sett Nibe-schemat. Men det står ju inget om varför de rekommenderar den kopplingen. Jag är funtad så att jag vill veta hur grejer funkar - alltså åter till grundfrågan:

Vad är fördelen med 3-rörs-koppling kontra 4-rörskoppling?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jo jag har också sett Nibe-schemat. Men det står ju inget om varför de rekommenderar den kopplingen. Jag är funtad så att jag vill veta hur grejer funkar - alltså åter till grundfrågan:

Vad är fördelen med 3-rörs-koppling kontra 4-rörskoppling?

En gissning är att man vill undvika att vattnet i acken går direkt tillbaka in i vpn utan att ha värmt huset först borde bli mindre risk med T-rörs koppling.
Varför blir det strömningsljud vid växling mellan vv och värme  Sc:,h är väl samma cirkpump som används.

När vv-produktionen avslutas så går cirkulationspumpen alltid i 100% fart, ingen nedvarvning sker innan växelventilen slår om. Då rusar hett vatten med högt flöde ut i radiatorkretsen. Då blir det ljud. Vanligtvis vid värmeprod går cp-n mellan 30-60% för att hålla rätt deltaT.

Kan man inte ställa ner hastigheten på cirkpumpen vid vv produktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Kan man inte ställa ner hastigheten på cirkpumpen vid vv produktion.

Då hinner inte vvb bli genomvarm innan det slår av.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
att man T:ar returen beror på att en del tankar finns det bara en utgång i botten, finns det två utgångar ansluter man den lägsta till värmepumpen och den över till raddsystemet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Kan man inte ställa ner hastigheten på cirkpumpen vid vv produktion.

Då hinner inte vvb bli genomvarm innan det slår av.

Låter skumt på min nibe körs cirkpumpen i 45% vid vv (default) den kör i 68% mot rad vid kompressordrift samt 45% vid kompressor vila har inga problem med vv och 1245orna har ju kopierat thermias vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
att man T:ar returen beror på att en del tankar finns det bara en utgång i botten, finns det två utgångar ansluter man den lägsta till värmepumpen och den över till raddsystemet.

Fast Nibes UKV-tankar har två utgångar i botten, och ändå rekommenderar de T på returen... och jag undrar fortfarande varför?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tredje gången gillt... arbetstank med T-koppling på returen?
« Svar #10 skrivet: 06 november 2010, 20:32:33 »
Om cirkpumpen till radkretsen skulle gÃ¥ sönder sÃ¥   fÃ¥r man ett delflöde över radiatorkretsen via värmepumpens laddpump om man kopplar med T pÃ¥ returen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
att man T:ar returen beror på att en del tankar finns det bara en utgång i botten, finns det två utgångar ansluter man den lägsta till värmepumpen och den över till raddsystemet.

Fast Nibes UKV-tankar har två utgångar i botten, och ändå rekommenderar de T på returen... och jag undrar fortfarande varför?

Borde bli mindre omrörning i tanken med T och mindre risk att det värmda vattnet smiter in i returen eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Tredje gången gillt... arbetstank med T-koppling på returen?
« Svar #12 skrivet: 08 november 2010, 19:33:37 »
Om cirkpumpen till radkretsen skulle gÃ¥ sönder sÃ¥   fÃ¥r man ett delflöde över radiatorkretsen via värmepumpens laddpump om man kopplar med T pÃ¥ returen

Betvivlar detta. Vattnet tar ju lättaste vägen, resistensen måste ju vara mycket mindre genom tanken jfr med radiatorkretsen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Tredje gången gillt... arbetstank med T-koppling på returen?
« Svar #13 skrivet: 10 november 2010, 10:21:12 »
En gissning är att man vill undvika att vattnet i acken går direkt tillbaka in i vpn utan att ha värmt huset först borde bli mindre risk med T-rörs koppling.


Hur skulle det bli mindre risk? Det enda som styr detta är väl huruvida man har högre eller lägre flöde pÃ¥ den externa cp:n än värmepump-cp:n. Det vill säga, om du har ett lägre flöde pÃ¥ den externa kretsen sÃ¥ kommer tanken sakta att fyllas uppifrÃ¥n med varmt vatten som värmts av vp-n. Om vp gÃ¥r tillräckligt länge kommer alltsÃ¥ detta vatten nÃ¥ botten av tanken och gÃ¥ in i returen till vp utan att värma huset, mao kortslutning. Om du istället har högre flöde  i externkretsen sÃ¥ kommer tanken sakta att fyllas underifrÃ¥n med returvatten. Jag kan faktiskt inte se att det finns nÃ¥gon skillnad mellan de tvÃ¥ kopplingsalternativen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
En gissning är att man vill undvika att vattnet i acken går direkt tillbaka in i vpn utan att ha värmt huset först borde bli mindre risk med T-rörs koppling.


Hur skulle det bli mindre risk? Det enda som styr detta är väl huruvida man har högre eller lägre flöde pÃ¥ den externa cp:n än värmepump-cp:n. Det vill säga, om du har ett lägre flöde pÃ¥ den externa kretsen sÃ¥ kommer tanken sakta att fyllas uppifrÃ¥n med varmt vatten som värmts av vp-n. Om vp gÃ¥r tillräckligt länge kommer alltsÃ¥ detta vatten nÃ¥ botten av tanken och gÃ¥ in i returen till vp utan att värma huset, mao kortslutning. Om du istället har högre flöde  i externkretsen sÃ¥ kommer tanken sakta att fyllas underifrÃ¥n med returvatten. Jag kan faktiskt inte se att det finns nÃ¥gon skillnad mellan de tvÃ¥ kopplingsalternativen.

Med 4 rörs koppling får man mer cirkulation genom tanken därmed risken för att returen och framledningen blandas och går in i vpn utan att ha värmt huset först. Risken bör vara större på små tankar än stora.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!