Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Eltillskott startar ej, gradminuter stannar pÃ¥ -399 (innan gräns -400)  (läst 582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en luft/vatten värmepump Nibe ACVM270 (med AMS 10-8) som nu är 10 år gammal.

Från i höstas så har det blivit problem med att eltillskottet inte går igång automatiskt så fort det är "kallare" ute. Vaknade med 11 grader inne här om morgonen...

Problembeskrivning
-------------------------
  • Värme - Framledningstemp: 27 , Börvärde: 40
  • Aktuella beräknande gradminuter: -399
  • Inställt gränsvärde för att eltillskott skall starta, gradminuter: -400
  • Varmvattnet har korrekt temperatur
  • => Detta tillstÃ¥nd fortgÃ¥r utan att nÃ¥got väsentligt ändras. Inget eltillskott startas. Gradminuter sjunker inte trots skillnad mellan framledning/börvärde
När felet pågår så har det hittills varit vid ca -5 grader eller kallare och det går då inte att få igång så att eltillskottet fungerar autoamtiskt. (Har inte märkt att felet inträffar när det är ca 0 grader eller varmare.)


Med tester har jag kommit fram till följande:
  • Om jag manuellt ändrar beräknade gradminuter frÃ¥n -399 till -400 sÃ¥ startar eltillskottet
  • Om beräknande gradminuter är -399 och jag gÃ¥r in och ändrar gränsvärdet i gradminuter för när tillskottet skall starta frÃ¥n -400 till -399 sÃ¥ startar eltillskottet
  • Även om jag tidigare ändrat gränsvärdet för när eltillskottet skall starta frÃ¥n -400 till -399 sÃ¥ att det startats manuellt, sÃ¥ startar inte eltillskottet nästa gÃ¥ng utan gradminuter stannar dÃ¥ pÃ¥ -398 istället
  • SÃ¥ länge det är sÃ¥ kallt att eltillskottet inte stängs av sÃ¥ fungerar uppvärmningen av huset
  • När felet är pÃ¥gÃ¥ende kan jag (efter att manuellt ha startat eltillskottet enligt ovan) tvinga fram felet genom att 1. sätta eltillskott till att ej vara tillÃ¥tet, 2. vänta pÃ¥ att eltillskott stoppas 3. Sätta eltiskott till tillÃ¥tet 4. Eltillskottet startar inte automatiskt
  • När felet uppträtt vid -5 till -12 grader sÃ¥ uppfattar jag att det konsekvent inte fungerar oavsett hur mÃ¥nga tester jag gör med att slÃ¥ av eltillskottet och för att försöka fÃ¥ automatiskt start
  • Vad gäller gradminuternas beteende, sÃ¥ ser det väldigt likt ut som när allting fungerar korrekt. Mao även när eltillskottet startar automatiskt sÃ¥ verkar beräknande gradminuter stanna pÃ¥ -399 (om gränsvärdet är -400)
Har även gått igenom inställningarna på värmepumpen och allt verkar vara korrekt...

Just nu verkar allt fungerar korrekt igen (kanske pga av temperaturen fallit till 0 grader...) och eltillskottet slås av/på löpande, men jag har inte lust att vakna till 11 grader igen om några dagar.

Tacksam för input!
Någon som har råkat ut för något liknande?
Några idéer på vad problemet kan vara?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kör du i driftläge Auto?
Annars spärras elpatron.
Kolla även 9.2.8 vilken tillsatstyp som används, tror det ska vara "Intern".

Sen kan man alltid prova fabriksåterställning, men skriv upp övriga inställningar du gjort innan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1739
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Vad har du för inställningar angående:

4.9.2 autolägesinställning:
Stopp av värme °C
Stopp av tillsats °C

Har du Smart Price Adaptation aktiverat? (kanske för gammal pump iofs?)

och värden på strömkännarna, (L1/L2/L3), i servicemenyn?
(se bild)

Kan du fota och bifoga bild på displayen med "dörren" öppen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nibe ACVM270 har ett äldre styrsystem som inte har denna meny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1739
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Nibe ACVM270 har ett äldre styrsystem som inte har denna meny.

Aha, denna display? (se bild)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9664
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
I förrgÃ¥r var det ocksÃ¥ en trÃ¥d frÃ¥n en annan användare av ACVM 270 som heller inte fick tillsatsen att starta automatiskt. Antingen fel pÃ¥ shuntmotorn till QN11 eller fel i själva styrningen. Kanske en 10-Ã¥rsbugg i ACVM270?? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kör du i driftläge Auto?
Annars spärras elpatron.
Kolla även 9.2.8 vilken tillsatstyp som används, tror det ska vara "Intern".

Sen kan man alltid prova fabriksåterställning, men skriv upp övriga inställningar du gjort innan.

Tack för input!

Driftläge är AutoTS och "8.2.1 Tillsats tillåten" är satt till "Värme". (Och den fungerar ju periodvis, vad det verkar när det är "mindre kallt")

9.2.8 står på Intern.

(Fabriksåterställning är ju ett alternativ att testa om inget annat hjälper, men svårt att ha kolla på alla inställningar som gjordes vid installation för 10 år sedan...)

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aha, denna display? (se bild)

Tack för svar!

Korrekt, den äldre displayen. (Skippar därmed att lägga med bild)

Vad jag vet har jag bara följande som likar det du frågar efter:
8.2.3 Stopptemp värme = 11 grader
Som gäller generellt. Mao att om medeltemperaturen ute är 11 grader så skall ingen värme göras.

Vad gäller L1/L2/L3 så kanske du menar:
8.3.3 Ström fas 1 = Låg
8.3.4 Ström fas 2 = Låg
8.3.5 Ström fas 3 = Låg
(Just nu är steg I igång på tillskott)

(Ingen "Smart Price Adaptation" tillgänglig på denna!)

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I förrgår var det också en tråd från en annan användare av ACVM 270 som heller inte fick tillsatsen att starta automatiskt. Antingen fel på shuntmotorn till QN11 eller fel i själva styrningen. Kanske en 10-årsbugg i ACVM270??

Tack för svar!

Hittar inte den andra tråden du nämner, har du möjlighet att posta länken dit?

Kan det vara shuntmotorn om eltillskottet startar varje gång jag manuellt korrigerar beräknade gradminuter över gränsvärdet?

Att styrningen är trasig på något sätt är det jag är rädd för. Problemet är att man vill veta säkert för innan man gör ett byte då jag gissar att det kostar den del. (Vad det nu är för specifik del som kan tänkas behöva bytas...)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9664
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Här en länk till den andra tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=82382.0

Om varmvattentemperaturen är hög som den ska vara och BT6 visar okej (och även BT19 om den går att se?) så beror det ju på att shuntmotorn till QN11 inte öppnar och släpper fram tillsatsen med det varma vattnet som den ska. Det kan ju bero på antingen fel i själva shuntmotorn eller helt enkelt fel i styrsystemet.

Att alla "Ström fas" visar låg måste betyda att strömkännarna aldrig har blivit installerade hos dig heller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här en länk till den andra tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=82382.0

Om varmvattentemperaturen är hög som den ska vara och BT6 visar okej (och även BT19 om den går att se?) så beror det ju på att shuntmotorn till QN11 inte öppnar och släpper fram tillsatsen med det varma vattnet som den ska. Det kan ju bero på antingen fel i själva shuntmotorn eller helt enkelt fel i styrsystemet.

Att alla "Ström fas" visar låg måste betyda att strömkännarna aldrig har blivit installerade hos dig heller.

Tack för snabbt svar!

Har bara läst tidigare här på värmepumpsforum och hade inte insett att det fanns underkategorier bla för tillverkare :o så mitt sökande gjordes sannolikt bara i den överliggande gruppen...
Tack för länken, den var bra att läsa!
Om det skulle vara shuntmotorn för mig så skulle det i så fall innebära att den fungerar "ibland", dels eftersom allt periodvis fungerar bra. Men också att när eltillskottet inte går på så kan jag få det att gå igång manuellt genom att sänka gradminuterna. I det senare fallet har det fungerat 100% av gångerna jag gjort det, vilket får mig att tro att det inte är själva shuntmotorn det är fel på. (Sannolikt borde den i så fall ha felat någon gång när jag manuellt ändrar gradminuter i perioder när automatiken inte fungerar alls.)

Om jag inte missförstår så pekar det på någon av:
1. Någon inställning är fortfarande fel och orsakar problemen
2. Styrningen är av någon anledning "lite" trasig så att det fungerar ibland (Vilken del kan det i så fall vara?)

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag sökte runt på forumet efter liknande problem hittade jag denna:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54836.msg567293#msg567293

Den tar upp ett helt annat problem där kompressorn inte verkar få upp framledningstemperaturen tillkräckligt.
Vid installationen så skall installatören kontrollera systemflödet.
Detta görs genom att ställa 9.6.2 (Manuell kompfrekvens)=Till, samt 9.6.1 (Kompfrek) till 40 Hz.
Allt enligt instruktionerna i manualen.
Installatören har garanterat glömt att sätta tillbaka 9.6.2 till från.
Eftersom installatören har haft bråttom alternativt haft dålig koll så ställ samtliga värden till fabriksvärden innan du börjar kolla i den oberoende anvisningen.
Den är kanon bra, men du måste ha ett fungerande uppvärmningssystem och fått känna av hur det fungerar först innan du gör fin justeringar.

Kollade inställningen på min värmepump och mycket riktigt så var 9.6.2 (Manuell kompfrekvens) = "Till"
Detta innebär då att kompressorn gått på låsta 40Hz istället för att utnyttja hela spannet upp till 86Hz.
(Fick motorn utbytt på utedelen för ca 1 år sedan, så installatören kanske kontrollerade systemflödet då. Annars installerades pumpen som sagt för 10 år sedan.)

Detta bör då förklara varför värmepumpen bara kommit upp i 27-29 grader när eltillskottet inte gått igång korrekt.

När jag slog om 9.6.2 till "Från" så tickade kompressorn direkt upp i 73 Hz. Dessutom så verkar värmepannan nu bete sig helt annorlunda vad gäller eltillskottet (efter att nu precis ha tittat en tag på hur den beter sig)
Den går nu igång när framledningstemperaturen redan är högre, den kör på lägre effekt och kortare tid. Och detta låter ju helt logiskt.

Men det är också så att eltillskottet går igång kortare perioder även när grandminuterna är klart ovanför gränsvärdet för eltillskott på -400.

Det senare får mig att hoppas på att låsningen av frekvensen kanske stört styrningen av eltillskottet. Mao att eftersom detta inte är ett korrekt sätt att ha värmepumpen i drift så har inte Nibes styrsystem designats för ett sådant läge. Vad tror nu om den möjligheten?

Tittar jag på värderprognosen så skall temperaturen ner mot -13 imorgon kväll torsdag, så jag får se då om det fungerar bättre än tidigare och eltillskottet går igång automatiskt. Håller tummarna.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 23:57:13 av Koniak »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1739
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Sad to say, men detta fallet är nog värdigt kråkeldnings-VM.
:(

Din värmepump har ju gått med "spärr" i ett år? Surt!

Min F750 har Ã¥ andra sidan gÃ¥tt med avfrostningsproblematik sen den föddes, (9.5 Ã¥r), sÃ¥ jag "vinner", om det är nÃ¥gon tröst.  ;)

"Manuell kompressor till", kanske motsvarar lägesinställning [auto, manuell, endast tillsats] på modernare Nibemaskiner?

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sad to say, men detta fallet är nog värdigt kråkeldnings-VM.
:(

Din värmepump har ju gått med "spärr" i ett år? Surt!

Min F750 har Ã¥ andra sidan gÃ¥tt med avfrostningsproblematik sen den föddes, (9.5 Ã¥r), sÃ¥ jag "vinner", om det är nÃ¥gon tröst.  ;)

"Manuell kompressor till", kanske motsvarar lägesinställning [auto, manuell, endast tillsats] på modernare Nibemaskiner?

Ja, dessutom under en period med högsta elpriserna någonsin.

Jag vet ju inget om modernare Nibemaskiner, men jag tror inte det är motsvarande. Vad gäller eltillskott så har ju jag i flera fall fått manuellt trigga igång det, eller helt enkelt ställa in "endast eltillskott" och i det läget fått ett överutnyttjande av el. (Hela tiden med ett underutnyttjande / inget nyttjande av kompressorn)

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag följt upp hur värmepumpen arbetar vid temperaturer som 0, -5, -8, -12, -18 och allt verkar nu fungera korrekt.

Efter att ha korrigerat inställningarna till korrekta "9.6.2 (Manuell kompfrekvens)=Från" så fungerar styrningen av värmepumpen på ett helt annat och funktionellt sätt.

Man skulle ju tro att en felaktig manuell låsning av kompressorfrekvens (9.6.2) till 40Hz "bara" skulle försämra kompressorns verkningsgrad, men uppenbarligen så får det hela styrningen av värmepumpen att arbeta fel. Bla vad gäller hanteringen av gradminuter (fastnar precis över gränsvärde för att starta eltillskott) och att den också slutar använda eltillskott i kortare omgångar på högre gradminuter.

Nu när värmepumpen fungerar är det dags att ställa in den för en bra inomhusmmiljö igen. (Skall bland annat koppla in inomhusgivaren igen som jag slog av under felsökningen)

« Senast ändrad: 22 januari 2024, 09:33:09 av Koniak »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!