Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BergvärmefrÃ¥gor frÃ¥n nybörjare  (läst 12496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #45 skrivet: 11 maj 2017, 21:27:04 »
Man brukar inte behöva hÃ¥lla pÃ¥ och pilla med "styren" när man har hittat rätt inställning, speciellt inte om man har en innegivare. Däremot kan det ju vara kull att hÃ¥lla pÃ¥ och pilla, men som sagt kanske inte för att det behövs  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #46 skrivet: 11 maj 2017, 21:35:13 »
Är det inte praktiskt att kunna styra från ett annat rum?
Så kan det säkert vara i vissa fall men jag vill styra vp från pannrummet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #47 skrivet: 11 maj 2017, 21:40:00 »
Behöver inte bygga nÃ¥gon styr för VP men kan om jag vill ,bara till och frÃ¥n ingen styr resten har jag i nuvarande installation  som är 19 Ã¥r och enkla shuntar för en tusenlapp  styck funkar fortfarande
AngÃ¥ende frÃ¥gan med rumsgivare  jag har en som gÃ¥r till min RC för övervÃ¥ningen , källardelen har ingen  och den fungerar bra
Naturligtvis går det styra via brytare men dels får man lite sämre cop på värmen i och med att den aldrig går på undertemp och sen missar man rätt mycket besparing på vv delen om man inte har styr som fixar växelventil för vv laddning men gillar du den typen av styrning är det en sån du ska ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #48 skrivet: 11 maj 2017, 21:56:21 »
Tipo874  jag kör direkt mot tank riktig ON/OFF mot 750 HPD egen slinga förvärmning till en 200L  VVB    har  2X750 när jag eldar , laddar VVB  med en liten pump 80C  + tankarna
2 shungrupper ut
Passar pÃ¥ att svara smurfen : nu är det sÃ¥ att kan du komma ned i samma temp som jag 
ska du vara glad , pÃ¥ vÃ¥r och höst vid start av VP sÃ¥ är min temp 19-20C och dÃ¥ laddar VP  upp tanken till 45C  tar 2 timmar , där stoppar jag , vad tror du det blir i COP dÃ¥ med sÃ¥ lÃ¥ga tempar  samt stillestÃ¥nd mellan 4-5 timmar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #49 skrivet: 12 maj 2017, 07:01:32 »
Till Johnny Strömgren
Det bästa för dig vore troligen att riva ut allt som har med vedeldningen att göra när du ändå håller på, du kommer ALDRIG mer att elda med ved.
Har du ved kvar, sälj den, har du ved i skogen, sälj den som långved eller på rot.
Gillar du att avverka, kapa, klyva och stapla ved, gör det - OCH SÄLJ DEN.

Sen är mitt råd, baserat på att ditt hus är i flera våningar som har olika värmebehov beroende på årstid att du köper en on/off-värmepump, typ Nibe 1245-10 + en arbetstank på 300 liter (Eller använd en av dina gamla tankar) som den arbetar emot.
Externt arbetstanken, mot radiatorerna, sätter du in en modern högeffektiv cirkpump som säkerställer flödet i den kretsen.
Med en sådan lösning får du rätt deltaT över värmepumpen oberoende av årstid och om det finns termostater som reglerar temperaturen på de olika våningarna i huset.

Den lösningen blir ungefär lika dyr som en inverterlösning, men med tanke på hur ditt hus ser ut så tror jag att det är bästa lösningen för dig.
Med tanke på att du skrivit att du har ett högtempsystem kan HGW vara en fördel, under en rätt stor del av uppvärmningssäsongen kommer HGW att stå för största delen av varmvattenproduktionen, och det är alldeles säkert bra för livslängden, även om det inte är avgörande.
Det jag menar är att just den värmepumpen, med den kompressorn, kommer att hålla lite längre än om den inte hade HGW, hur livslängden är på Thermia jämför med konkurrenterna är omöjligt att säga.

Tror inte jag fått svar på om du har slinga eller förrådsberedare i någon av dina tankar?
Men alldeles oavsett så kan du använda en av dina tankar som arbetstank, så den behöver du inte köpa, och då blir det klart billigare än alternativet med inverter.
Har du dessutom slinga i någon av tankarna så kan du förvärma tappvarmvattnet via denna och få upp COP med någon tionde sett över året.

Det går säkert kröka om rören så du kan köra en av dina tankar som arbetstank, även om du har kvar racklet med vedeldningen parallellt, men det är omöjligt att beskriva om och hur utifrån de bilder du bifogat, det behövs en korrekt ritning för att kunna visa på eventuella alternativ för detta.

Rumsgivare är ett självklart tillbehör, även om det är mindre viktigt ur komfortsynpunkt om man kör med arbetstank och termostater som kan reglera värmen i de olika rummen.
Kör man med 100% termostater aktiva så är dock rumsgivaren mer eller mindre onödig, men du får då inte heller maximal COP.

Jag skulle sätta rumsgivaren centralt placerad på markplan, inte direkt utsatt för solljus, men i ett rum som påverkas av solen.
I detta rum, och de i direkt anslutning om du har öppen planlösning, skulle jag i vart fall initialt köra helt utan termostater för att kunna optimera kurvlutningen på värmepumpen, och rumsgivarens påverkan.

Läs gärna min guide om arbetstank för att få en bättre förståelse för de olika för och nackdelarna. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345
« Senast ändrad: 12 maj 2017, 07:07:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #50 skrivet: 12 maj 2017, 08:27:46 »
Tipo874  jag kör direkt mot tank riktig ON/OFF mot 750 HPD egen slinga förvärmning till en 200L  VVB    har  2X750 när jag eldar , laddar VVB  med en liten pump 80C  + tankarna
2 shungrupper ut
Passar pÃ¥ att svara smurfen : nu är det sÃ¥ att kan du komma ned i samma temp som jag 
ska du vara glad , pÃ¥ vÃ¥r och höst vid start av VP sÃ¥ är min temp 19-20C och dÃ¥ laddar VP  upp tanken till 45C  tar 2 timmar , där stoppar jag , vad tror du det blir i COP dÃ¥ med sÃ¥ lÃ¥ga tempar  samt stillestÃ¥nd mellan 4-5 timmar
Har ingen koll på vad det ger i cop men varför låta tempen bli så låg som 19 grader och sen tvingas köra upp den till 45 grader för att få upp tempen i huset igen vore det inte bättre att ligga runt 30 grader hela tiden i alla fall bättre för cop. Vilken framledning man behöver är mycket varierande mellan olika hus men faktum kvarstår att en styr med helt flytande kondensering ger vp lägre medel temp att jobba mot jämfört med tex en semifast shuntad lösning som tex Ctc kört med hur din lösning är uppbyggd har jag ingen koll på så där kan jag inte uttala mig men blir förvånad om den jobbar med lägre medeltemp än helt flytande kondensering. Ecozon har vp utan styr och tror dom är riktigt enkelt byggda av standard komponenter och verkar ha ok pris.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #51 skrivet: 12 maj 2017, 12:10:54 »
Nu sa jag inte att jag lätt tempen gÃ¥r till +19C  pÃ¥ vintern , det är nu vÃ¥r och höst
ingen hicka pÃ¥ min VP inte , vid riktig eldningssäsong sköter hela systemet sig själv med varierande temp och laddning det , jag behöver inte bry mig och har inte gjort det pÃ¥ sista 19 Ã¥ren , förutom lite kontroll i förebyggande syfte  , det bara gÃ¥r och gÃ¥r

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #52 skrivet: 12 maj 2017, 15:52:23 »
Din styrning fungerar ungefär som en vanlig gradminutstyrning med högt värde för start, och hysteres uppställd till 20 grader.
Det ger några grader högre genomsnittlig framledningstemp under den tid kompressorn är i drift, och varje grad "onödigt varmt" vatten ger ca 3% sämre COP.
Om du i snitt producerar 5 grader varmare vatten än vad huset för tillfället behöver så ger det ca 900 kWh sämre energibesparing/år än om du hade en modern reglering som fungerade bra.
Examplet avser ett hus med ca 20 000 kWh bruttoenergibehov/Ã¥r.

PÃ¥ 18 Ã¥r har du sumpat 16200 kWh, eller mer än 16 000 kr.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #53 skrivet: 12 maj 2017, 18:25:04 »
Och sen tillkommer en del kwh (beroende på vv förbrukning) till elberedaren eftersom du inte har nån styr och växelventil som laddar beredaren. Så räknar man ihop det kan man ha en del strul med styren och ändå gå med vinst i alla fall vi som förbrukar en hel del vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #54 skrivet: 12 maj 2017, 18:39:52 »
Rickard: jag har inte bra koll på begreppen, men jag tror det är en förrådsberedare som sitter i högra tanken, på 100 l om jag minns rätt.

Men ingen av de fyra installatörerna hittills har velat använda befintlig tank. Den enda som rört vid anläggningen tidigare hade inte tid att göra jobbet så han får jag ingen offert från. Men fyra offerter kan ju tyckas räcka.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #55 skrivet: 12 maj 2017, 19:10:27 »
Om du ska ha arbetstank så går det bra att använda de gamla tankarna dom lär inte vara sönder rostade i så fall är hela systemet slut dvs radiatorerna också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #56 skrivet: 12 maj 2017, 19:22:53 »
Ska jag skriva här eller under avreagera dig

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #57 skrivet: 12 maj 2017, 19:28:47 »
Tänker du kalla nån idiot är det nog avreagera tråden som gäller annars går det nog bra här.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #58 skrivet: 12 maj 2017, 20:05:14 »
Tänker du kalla nån idiot är det nog avreagera tråden som gäller annars går det nog bra här.
Så långt tänkte jag inte gå men väldigt nära

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #59 skrivet: 12 maj 2017, 22:43:09 »
Då smurfen vänder jag mig till dig ,
Detta med VV eller annat som framhÃ¥lls , är frÃ¥gan vad värmer du din VV med  , hopprep eller vad , energibesparande till 100%  det gÃ¥r inte att jämföra äpplen och päron , dÃ¥ kan man bli ett päron själv

Och till Rickard 

Du framför att sÃ¥ och sÃ¥ är fel  angÃ¥ende min anläggning , om jag inte minnes fel sÃ¥ har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP  scroll eller inte , fÃ¥r se vad det blir ,sen det där med din uträkning pÃ¥ en s.k. förlust som jag Ã¥samkat mig själv  p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys frÃ¥n dig ,  Min VP har gÃ¥tt i 19 Ã¥r rakt av och inte en enda reparation , ( nej  det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll pÃ¥ kopplingar ,provtryckning , ny soppa , gÃ¥r som en klocka ) Som upplysning sÃ¥ kostade pÃ¥ den tiden minrena Basic VP  24Kkr  inkl. moms , hur mÃ¥nga KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför  , i dina kalkyler fÃ¥r du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus gÃ¥r inte upp i rök ,

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!