Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 21:27:52 »

Då stämmer det något sånär med det jag räknade på , jag började på +35 och du säger +15
det är +20 mer så då är det 3500 litergrader till ungefär 1/3 tid till , inte så tokigt av en gammal hjärna  COP blir kanske  något lägre  men det jag antog  KW för VP ligger i mitten
det är jättesvårt med sådana uträkningar , man kan bara komma inom ett visst spectra
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 maj 2017, 21:18:39 »

I måndags tog det 50 minuter att köra upp varmvattnet från ca 15 grader tills pressostaten slog ifrån på 1245:an.

Effektförbrukningen började på 2,5 kW och slutade på 4,4
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 21:05:46 »

Det gör den men jag vet inte om han har begränsat den eller något i den stilen ,
som jag förstår att det går  ,  men åtsido med det , vet inte men kan tänka mig att scrollen
kanske drar något mindre än en kolv , så max kan var ca 4 KW vid VV -drift som ska vara max belastning , då är frågan vid vilken temp den startar hur många liter VV och temp vid stopp , jag har inte vetskap om volymen , men beräkning är ungefär om den är
200L ,  +60  - ca 35 = 25 X 200=5000 liter/grader X 1,16 = 5,8KW färdig VV
ca 12 KW/tim / 0,5 tim = 6KW   ( 4KW - 2KW ) = 2KW  5,8/2= ca 2,9  och det är räknad
laddtid ca 0,5 tim  för att ladda upp VV ca  3  i COP , det är tufft att koka vatten  , detta är en ca uträkning som kanske inte är helt med sanningen , då temperaturerna kan vara helt åt skogen , många gropar att åka i men kan ligga något åt det hållet  , du har kanske  mer koll  på volymerna och temperaturer , samt om inte min matte har rostat för mycket
Det finns ingen möjlighet att begränsa effekten på Nibes on/off vp F1245 dom ger full effekt det är endast temp man kan begränsa. 30 min för att ladda vv låter rimligt om beredaren är ganska tömd fast jag räknar lite annorlunda 1,16*180 liter=208,8*40 grader=8352watt
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 21:01:24 »

Bara ett litet feedback , det var ett sen som jag räknade på värme , är lite rostig  , men stämmer det något sånär det jag fått fram , bara som ett kvitto att man inte har fått en knäpp i skallen ( senil ) utan att vet om det
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 maj 2017, 20:48:25 »

Min Nibe 12:a motsvarar rätt väl Stiebel 10:an jag har i stan, också den med en Copeland scroll, fast för R410a, så fysiskt avsevärt mindre än kompressorn i Niben, som använder R407c.

Strömförbrukningen skiljer mycket med olika framledningstemperaturer, båda pumparna kan nog ge uppåt 15kW vid riktigt låg framledning och varm brine. Vid VV-tillverkning går båda upp över 4kW in.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 19:07:19 »

en vanlig on/off vp går väl alltid på max  Sc:,h Vet inte vad deltat är men 0 grader in på brine och 50 grader ut på vb.
Det gör den men jag vet inte om han har begränsat den eller något i den stilen ,
som jag förstår att det går  ,  men åtsido med det , vet inte men kan tänka mig att scrollen
kanske drar något mindre än en kolv , så max kan var ca 4 KW vid VV -drift som ska vara max belastning , då är frågan vid vilken temp den startar hur många liter VV och temp vid stopp , jag har inte vetskap om volymen , men beräkning är ungefär om den är
200L ,  +60  - ca 35 = 25 X 200=5000 liter/grader X 1,16 = 5,8KW färdig VV
ca 12 KW/tim / 0,5 tim = 6KW   ( 4KW - 2KW ) = 2KW  5,8/2= ca 2,9  och det är räknad
laddtid ca 0,5 tim  för att ladda upp VV ca  3  i COP , det är tufft att koka vatten  , detta är en ca uträkning som kanske inte är helt med sanningen , då temperaturerna kan vara helt åt skogen , många gropar att åka i men kan ligga något åt det hållet  , du har kanske  mer koll  på volymerna och temperaturer , samt om inte min matte har rostat för mycket
 
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 18:46:43 »

en vanlig on/off vp går väl alltid på max  Sc:,h Vet inte vad deltat är men 0 grader in på brine och 50 grader ut på vb.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 18:29:49 »

Tipos scroll är en vanlig on/off vp. Tar man Nibes inverter F1255 3-12 kw så lämnar den nog närmare 14 kw vid 0 grader in och 35 ut oberoende av ute temp. Nibe anger cop för F1245 till 3,45 vid 0 grader in och 50 ut exkl cirkpumpar.
Som jag sa är inte riktigt så informerad i scrollarna , men det ligger nånting i det
med verkningsgrader , 0 är det KB ;en och 50 VB:n tycker det låter mycket men kanske är sant , hur mycket lyfter den då från upp till 50 ,den måste nog gå på max vid de värdena
och då blir COP  mycket lägre
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 18:19:04 »

Tipos scroll är en vanlig on/off vp. Tar man Nibes inverter F1255 3-12 kw så lämnar den nog närmare 14 kw vid 0 grader in och 35 ut oberoende av ute temp. Nibe anger cop för F1245 till 3,45 vid 0 grader in och 50 ut exkl cirkpumpar.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 18:04:41 »

Är lite nybörjare på just scrollar , men det finns mycket uppgifter i etern , och tillsammans med de och den erfarenhet som jag har fått av eget arbete plus att vara frågvis med äldre
gubbar som jag jobbat tillsammans med , har mitt kunnande öket dom sista 30 åren
Nu är det så att på den information som erhålls från tillverkare , tex ::så sägs det en modell med 3-12KW heter den , men avger den det i verkliga driftförhållanden : svaret är nej .. den ger inte mer än kanske 8 KW , då vi hamnar runt -10C ute men dom skyddar sig med att uppge en skala som är under perfekta stadiga värden på in och ut och inte i verkligheten som är något helt annat , dom enda som håller värdena någotsånär är kolvisar , nu vet jag inte vad det är för värden på din scroll tipo874 , det är otroligt vanskligt att säga något då den varvar upp och ner , men de data som står där max av allting står 4 KW så drar den 4 KW vid max belastning d.v.s. när den går ca 40C laddning
vad händer när den måste ladda 55C  jo då går det s.k. COP ner radikalt , den bäste temperatur som är för VP kan vi inte ha någon nytta av , EX  att lyfta från +6C till +10C
då avger en VP som är stämplad  13KW  en effekt på  ca 22KW  därav är det väldigt ekonomisk fördelaktigt att förvärma VV  i VP   . och tillverkarna slår sig för bröstet
VI KAN GÖRA VV SÅ HÄR FORT  OCH SÅ HÄR MYCKET , det är inget mirakel ,det är naturlagar men få dom att erkänna detta  , inget ont i inverter  dom fyller sin plats dom oxå  , men det kanske är på bekostnad av annat , det prats om att den eller den fixar VV på så och så kort eller lång tid , javisst men vad då , kompressorn snurrar ju med max
och även drar max , så ha de tankarna i huvudet allt är inte guld som glimmar
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 maj 2017, 17:34:40 »

Sedan jag satte in 300l tanken i stugan ligger jag på 7-8 starter per dygn max. Det är en Nibe F1245-12 med en Copeland scroll. Jag har höjt GM-start till max, vilket är -30. Kan inte kolla beteckningen på kompressorn just nu.

Just nu står den i semesterläget, med ca 15 grader inne. Den har dragit som mest 2,6kW idag, och max framledning till radiatorsystemet på 27,4 grader.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 17:18:16 »

Har ingen koll på vad som står på kompressorn men den brukar dra runt 2 kw mera när den gör vv. Vet inte vad den lämnar men cop lär vara hyffsat nu med brine på 7 grader. Det är en vanlig on/off vp dvs den går alltid med full effekt när den går men den lämnar inte max temp tempen beror på framlednings kurvan som är ställd i styren och sen kör den nån grad över börvärde men max behov ligger nog runt 50 grader vid värmedrift och vid vv laddning ligger framledningen runt 58-59 grader i slutet av körningen. Tror nog Nibes effekt uppgifter stämmer bra förutom nu när jag har varmare brine dom brukar ange effekten vid 35 grader ut och 0 grader brine.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 15:57:47 »

Det är en Nibe F1245 8 kw och den har kolv kompressor.
OK det jag menade är vad står på skylten på kompressorn , finns uppgifter om
ev. KW alt Amp  , att den är designad för att ge 8 KW är lite ovidkommande i det här läget
din kompressorn drar ett antal KW/tim och avger KW/tim däri ligger den COP som talas så mycket om , men det är på full last som dom värdena speglar och temp som fabrikanten
säger , +35 osv .det är inte med sanningen överstämmande , din kompressor skulle jag tro
lämnar ca 9,5 KW ( inte säker enär man måste ha mera exakta värden att gå efter ) vid dom låga temperaturer som du kör , naturligtvis sjunker effekten med stigande avgiven effekt  , då ska du veta oxå att en kolvkompr. avger alltid max temp vid varje körning
i förhållande till utgående temperatur  GRATTIS
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 15:29:27 »

25focus  Kolla på YouTube där finns filmer som visar hur Daikins kompressor fungerar, inget inre läckage som med scroll och andra typer
Jag vet att det finns sådana , till och med oljepump så varven kan teoretisk gå noll
utan att smörjningen  knäcker kompressorn , min vetskap om detta gör att jag kan skriva som jag gör , men nu kanske det går upp ett liljeholmen för andra oxå , när det är fler
som informerar om produkter , det finns flera fabrikat av dessa maskiner , det är då frågan om dom är anpassade för den glide som kommer att finnas kvar efter alla miljöputtars
lobbingar  , vi vet inte vad som kommer framför oss med VP
Tack för ditt inlägg , det  värmer
Skrivet av: Panaz
« skrivet: 13 maj 2017, 15:12:25 »

25focus  Kolla på YouTube där finns filmer som visar hur Daikins kompressor fungerar, inget inre läckage som med scroll och andra typer
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 14:08:56 »

Det är en Nibe F1245 8 kw och den har kolv kompressor.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 13:22:43 »

Jag har runt 200 starter per månad inkl vv starter vill jag minska starterna vore det enkelt genom att justera gm för start av kompressorn men då kommer vp värma högre över börvärde och det verkar dumt.
Det verkar inte farligt ca 7 om dygnet , en fråga hur grov är din kompressor i
Amp eller KW på drift
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 13:07:57 »

Jag har runt 200 starter per månad inkl vv starter vill jag minska starterna vore det enkelt genom att justera gm för start av kompressorn men då kommer vp värma högre över börvärde och det verkar dumt.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 10:32:06 »

Det är detsamma som jag har men utan att höja tempen till max i tanken , tempen där blir vad den blir vid VP-drift  , bara det att jag har lite större variationer på tempen i tanken , mellan +20C och medeltemp på +40C på sommaren och ca +35C  till +45C på vintern , bryr mig inte  , förvärmning är mycket bra att ha , sen till VVB  200L med spets till +65 till +70C  vad VVB drar är egalt vi har VV så det räcker , men klart mindre el för VV

Nästa :
Ok ditt och mitt är ungefär detsamma   :), bara det min VP står still mycket längre än din
mindre start stopp ,(  KB återhämtar sig under tiden , kan inte säga hur mycket då jag inte har loggat det , men måste vara en avsevärd del  eftersom naturlagarna bestämmer detta fenomen ) då det finns ett överskott av värme som hämtas hem när den står still
Mitt system har en returtemp +20C  ( källaren ) sommartid och ca + 30C på vintern då
både uppe och nere blandar sig , och då står den still i flera timmar , har lite grejer hemma ska för kull skull sätta in en starträknare   men då tillgodoräknar jag mig VV förvärmning i driften
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 10:06:59 »

OK jag vet mycket väl vad flytande kondensering innebär , det är samma funktion som en vanlig shuntstyrning  bara skillnad , det ena är vatten och det andra glide , hur har du tänkt att en ON/OFF ska vara beskaffad för att ta hand om de variationer som vid olika temperaturer behövs , du behöver nog inte svara på det , den stoppar & startar , men det är ju inte bra sägs det , inte ens på en inverter  den kan gå i bitar , till och med  tillverkarna av kolvisar säger att den  bästa driftekonomin är med drift mot en tank , ni har ju samma problem med inverters , dom klarar inte att dra alla laster på ett bra sätt , förutom någon enstaka som har tur med storlek och flöden
Jag kör helt flytande kondensering mot en tank med en helt vanlig on/off vp. Jag ska försöka förklara skillnaden mellan helt flytande kondensering och en vanlig semifast kondensering eftersom jag inte vet hur din styrning ser ut kan jag inte jämföra med den. När mitt börvärde ut på rad är 35 grader vilket vp inte kan hålla sig på så får den reglera genom att starta stoppa för att hålla sig runt börvärde så den startar kanske på 32 grader och jobbar sig upp till 38 grader sen slår den av kompressorn och låter den stå en timme eller så tills tempen är nere i 32 grader igen då drar allt igång igen. Nu är det här lite förenklat eftersom min vp styrs av gradminuter men principen är densamma. En vanlig semifast anläggning med shunt som har 35 grader som börvärde ut på rad håller 35 grader ut på rad hela tiden eftersom shunten reglerar men då brukar vp starta vid 35 grader i tanken och ska den då få lika långa gångtider som i exemplet ovan så får den jobba upp tempen till 41 grader och det är just dom här extra graderna som gör att helt flytande kondensering ger högre besparing eftersom cop sjunker vid högre temp. Nu kan man säkert låta en semifast anläggning gå med undertemp en tid men då behöver man nån typ av styrning som beräknar värme underskottet och då kan man lika gärna köra helt flytande kondensering ingen. Det finns även fördelar med shunt som tex att man slipper risken för knäppningar i rad men har som jag arbetstank är nog den risken minimal.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 09:52:49 »

Då smurfen vänder jag mig till dig ,
Detta med VV eller annat som framhålls , är frågan vad värmer du din VV med  , hopprep eller vad , energibesparande till 100%  det går inte att jämföra äpplen och päron , då kan man bli ett päron själv

Och till Rickard 

Du framför att så och så är fel  angående min anläggning , om jag inte minnes fel så har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP  scroll eller inte , får se vad det blir ,sen det där med din uträkning på en s.k. förlust som jag åsamkat mig själv  p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys från dig ,  Min VP har gått i 19 år rakt av och inte en enda reparation , ( nej  det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll på kopplingar ,provtryckning , ny soppa , går som en klocka ) Som upplysning så kostade på den tiden minrena Basic VP  24Kkr  inkl. moms , hur många KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför  , i dina kalkyler får du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus går inte upp i rök ,
Jag förvärmer vv i en arbetstank med slingor i sen går vv in i en slingladdad beredare som värms av vp har inte koll på cop men runt 3 gånger bättre än elpatron bör det ligga på.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 maj 2017, 07:58:16 »

Och till Rickard 

Du framför att så och så är fel  angående min anläggning , om jag inte minnes fel så har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP  scroll eller inte , får se vad det blir ,sen det där med din uträkning på en s.k. förlust som jag åsamkat mig själv  p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys från dig ,  Min VP har gått i 19 år rakt av och inte en enda reparation , ( nej  det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll på kopplingar ,provtryckning , ny soppa , går som en klocka ) Som upplysning så kostade på den tiden minrena Basic VP  24Kkr  inkl. moms , hur många KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför  , i dina kalkyler får du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus går inte upp i rök ,

Det finns inga absoluta rätt eller fel, men du får gott acceptera att jag opponerar mig när du framställer din lösning som överlägsen de värmepumpar och styrningar som finns på marknaden idag.
Jag hävdar min rätt att ha en annan uppfattning, men jag inte bara säger att "du har fel", jag förklara med beräkningar och kalkyler exakt vilka skillnader det rör sig om, när det gäller potentiellt förlorad besparing.
Visst, din värmepump har sparat pengar, har aldrig påstått annat, det enda jag påstår är att den hade kunnat spara mer pengar om styrningen varit i nivå med den i dagens värmepumpar.
Att du inte värmer tappvarmvatten med värmepumpen kan möjligen förklara den långa livslängden, men du har rimligen (beräknat på schablon ca 4500 kWh/år) missat den besparing som du kunnat göra på varmvattenberedning även om du förvärmer tappvattnet så kan man anta att det rör sig om minst 2500-3000 kWh/år som du missat att spara på grund av detta.
Lågt räknat så är sparar din anläggning ungefär 3400 kWh mindre/åpr än den hade kunnat göra om de haft en bra reglering, och även värmt tappvarmvatten.
3400 kWh X 18 år ger 61200 kWh, eller mer än nog för att betala för din nästa värmepump som dessutom har 30-40% högre COP än din gamla.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 maj 2017, 07:51:11 »

Rickard: jag har inte bra koll på begreppen, men jag tror det är en förrådsberedare som sitter i högra tanken, på 100 l om jag minns rätt.

Men ingen av de fyra installatörerna hittills har velat använda befintlig tank. Den enda som rört vid anläggningen tidigare hade inte tid att göra jobbet så han får jag ingen offert från. Men fyra offerter kan ju tyckas räcka.

OK, är det en förrådsberedare så skall du inte använda den för att förvärma tappvarmvatten, det kan generera legionella.
Men du skulle absolut kunna använda en av dina tankar som arbetstank.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 00:33:49 »

En sak till är det någon som har räknat på förlusterna som uppstår i en inverter
vid det olika varvtal som den utför ,den måste varva upp för att kompensera dessa
 jag tror mig veta ingen har gjort det , om det kommer fram hur mycket det är , så kanske en del skulle del dra öronen åt sig och tänka till , för övrigt så är det inte helt fel med inverters men man måste se det i rätt perspektiv
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 maj 2017, 00:16:07 »

OK jag vet mycket väl vad flytande kondensering innebär , det är samma funktion som en vanlig shuntstyrning  bara skillnad , det ena är vatten och det andra glide , hur har du tänkt att en ON/OFF ska vara beskaffad för att ta hand om de variationer som vid olika temperaturer behövs , du behöver nog inte svara på det , den stoppar & startar , men det är ju inte bra sägs det , inte ens på en inverter  den kan gå i bitar , till och med  tillverkarna av kolvisar säger att den  bästa driftekonomin är med drift mot en tank , ni har ju samma problem med inverters , dom klarar inte att dra alla laster på ett bra sätt , förutom någon enstaka som har tur med storlek och flöden
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 maj 2017, 00:02:11 »

Men det behöver ju inte vara en inverter för att det är flytande kondensering, vart får du det ifrån? En vanlig ON/OFF med flytande kondensering jobbar mot ett börvärde och ska ligga så nära det som möjligt. Du får ursäkta men jag tror att du inte riktigt har förstått skillnaden mellan det som i dagligt tal kallas flytande och fast kondensering.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 maj 2017, 23:54:28 »

OK men jag köper inte det du säger , nu är det så att era inverters har en förlust i pumpdelen som inte kan kompenseras med någon form av styr , det är ett tryckförhållande som uppstår vid lägre varvtal , soppan i pumpen får en viskositet som är mindre och vill gå baklänges , blir ett s.k. mottryck med mycket sämre verkningsgrad , detsamma när den varvar upp så blir läckan större p.g.a pumpens konstruktion invärtes , icke förty så fungerar det , men om det hade varit vattentäta skott i pumpdelen inga läckage hade du förmodligen kunnat ha en mindre pump , detta går att läsa om på många ställen och är bara fakta , även scrolltillverkarna anför  detta
Min kolvis har även den ett läckage p.g.a. tryckförhållandet men bara någon procent gentemot scroll , så jag tror nog att vi har samma COP som det kallas , angående
temperaturer så är det nog så att min ger värme i en sväng och de förluster som till äventyrs uppkommer är nog inte så stora som vissa befarar och framför
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 maj 2017, 23:36:27 »

Med "riktig styr" menar jag ett system som inte producerar varmare vatten än vad som momentant behövs. Det eftersom cop blir lidande så fort en VP gör varmare vatten än vad som momentant behövs. Det kostar mer energi att lyfta vattnets temperatur från tex 40 till 41 grader än att lyfta samma mängd vatten från 20 till 21 grad dvs höja vattnets temperatur 1 grad. Det får till följd att (det man i dagligt tal kallar flytande kondensering) ger billigare värme än en VP med med fast kondensering (pumpen jobbar mot ett fast värde oavsett vilken temperatur som värmesystemet behöver).
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 maj 2017, 23:14:05 »

Men om du hade haft ett "riktigt styr" på pumpen så hade förtjänsten varit ca 16 000:- större.  ;)
Tror inte det , ni har kört fast er i något , vad menar du med riktig styr , förklara
i riktiga termer och inga om och men
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 maj 2017, 23:08:33 »

Men om du hade haft ett "riktigt styr" på pumpen så hade förtjänsten varit ca 16 000:- större.  ;)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 maj 2017, 22:43:09 »

Då smurfen vänder jag mig till dig ,
Detta med VV eller annat som framhålls , är frågan vad värmer du din VV med  , hopprep eller vad , energibesparande till 100%  det går inte att jämföra äpplen och päron , då kan man bli ett päron själv

Och till Rickard 

Du framför att så och så är fel  angående min anläggning , om jag inte minnes fel så har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP  scroll eller inte , får se vad det blir ,sen det där med din uträkning på en s.k. förlust som jag åsamkat mig själv  p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys från dig ,  Min VP har gått i 19 år rakt av och inte en enda reparation , ( nej  det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll på kopplingar ,provtryckning , ny soppa , går som en klocka ) Som upplysning så kostade på den tiden minrena Basic VP  24Kkr  inkl. moms , hur många KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför  , i dina kalkyler får du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus går inte upp i rök ,

 
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 maj 2017, 20:05:14 »

Tänker du kalla nån idiot är det nog avreagera tråden som gäller annars går det nog bra här.
Så långt tänkte jag inte gå men väldigt nära
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 19:28:47 »

Tänker du kalla nån idiot är det nog avreagera tråden som gäller annars går det nog bra här.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 maj 2017, 19:22:53 »

Ska jag skriva här eller under avreagera dig
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 19:10:27 »

Om du ska ha arbetstank så går det bra att använda de gamla tankarna dom lär inte vara sönder rostade i så fall är hela systemet slut dvs radiatorerna också.
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 12 maj 2017, 18:39:52 »

Rickard: jag har inte bra koll på begreppen, men jag tror det är en förrådsberedare som sitter i högra tanken, på 100 l om jag minns rätt.

Men ingen av de fyra installatörerna hittills har velat använda befintlig tank. Den enda som rört vid anläggningen tidigare hade inte tid att göra jobbet så han får jag ingen offert från. Men fyra offerter kan ju tyckas räcka.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 18:25:04 »

Och sen tillkommer en del kwh (beroende på vv förbrukning) till elberedaren eftersom du inte har nån styr och växelventil som laddar beredaren. Så räknar man ihop det kan man ha en del strul med styren och ändå gå med vinst i alla fall vi som förbrukar en hel del vv.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2017, 15:52:23 »

Din styrning fungerar ungefär som en vanlig gradminutstyrning med högt värde för start, och hysteres uppställd till 20 grader.
Det ger några grader högre genomsnittlig framledningstemp under den tid kompressorn är i drift, och varje grad "onödigt varmt" vatten ger ca 3% sämre COP.
Om du i snitt producerar 5 grader varmare vatten än vad huset för tillfället behöver så ger det ca 900 kWh sämre energibesparing/år än om du hade en modern reglering som fungerade bra.
Examplet avser ett hus med ca 20 000 kWh bruttoenergibehov/år.

På 18 år har du sumpat 16200 kWh, eller mer än 16 000 kr.  ;)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 maj 2017, 12:10:54 »

Nu sa jag inte att jag lätt tempen går till +19C  på vintern , det är nu vår och höst
ingen hicka på min VP inte , vid riktig eldningssäsong sköter hela systemet sig själv med varierande temp och laddning det , jag behöver inte bry mig och har inte gjort det på sista 19 åren , förutom lite kontroll i förebyggande syfte  , det bara går och går
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 08:27:46 »

Tipo874  jag kör direkt mot tank riktig ON/OFF mot 750 HPD egen slinga förvärmning till en 200L  VVB    har  2X750 när jag eldar , laddar VVB  med en liten pump 80C  + tankarna
2 shungrupper ut
Passar på att svara smurfen : nu är det så att kan du komma ned i samma temp som jag 
ska du vara glad , på vår och höst vid start av VP så är min temp 19-20C och då laddar VP  upp tanken till 45C  tar 2 timmar , där stoppar jag , vad tror du det blir i COP då med så låga tempar  samt stillestånd mellan 4-5 timmar
Har ingen koll på vad det ger i cop men varför låta tempen bli så låg som 19 grader och sen tvingas köra upp den till 45 grader för att få upp tempen i huset igen vore det inte bättre att ligga runt 30 grader hela tiden i alla fall bättre för cop. Vilken framledning man behöver är mycket varierande mellan olika hus men faktum kvarstår att en styr med helt flytande kondensering ger vp lägre medel temp att jobba mot jämfört med tex en semifast shuntad lösning som tex Ctc kört med hur din lösning är uppbyggd har jag ingen koll på så där kan jag inte uttala mig men blir förvånad om den jobbar med lägre medeltemp än helt flytande kondensering. Ecozon har vp utan styr och tror dom är riktigt enkelt byggda av standard komponenter och verkar ha ok pris.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2017, 07:01:32 »

Till Johnny Strömgren
Det bästa för dig vore troligen att riva ut allt som har med vedeldningen att göra när du ändå håller på, du kommer ALDRIG mer att elda med ved.
Har du ved kvar, sälj den, har du ved i skogen, sälj den som långved eller på rot.
Gillar du att avverka, kapa, klyva och stapla ved, gör det - OCH SÄLJ DEN.

Sen är mitt råd, baserat på att ditt hus är i flera våningar som har olika värmebehov beroende på årstid att du köper en on/off-värmepump, typ Nibe 1245-10 + en arbetstank på 300 liter (Eller använd en av dina gamla tankar) som den arbetar emot.
Externt arbetstanken, mot radiatorerna, sätter du in en modern högeffektiv cirkpump som säkerställer flödet i den kretsen.
Med en sådan lösning får du rätt deltaT över värmepumpen oberoende av årstid och om det finns termostater som reglerar temperaturen på de olika våningarna i huset.

Den lösningen blir ungefär lika dyr som en inverterlösning, men med tanke på hur ditt hus ser ut så tror jag att det är bästa lösningen för dig.
Med tanke på att du skrivit att du har ett högtempsystem kan HGW vara en fördel, under en rätt stor del av uppvärmningssäsongen kommer HGW att stå för största delen av varmvattenproduktionen, och det är alldeles säkert bra för livslängden, även om det inte är avgörande.
Det jag menar är att just den värmepumpen, med den kompressorn, kommer att hålla lite längre än om den inte hade HGW, hur livslängden är på Thermia jämför med konkurrenterna är omöjligt att säga.

Tror inte jag fått svar på om du har slinga eller förrådsberedare i någon av dina tankar?
Men alldeles oavsett så kan du använda en av dina tankar som arbetstank, så den behöver du inte köpa, och då blir det klart billigare än alternativet med inverter.
Har du dessutom slinga i någon av tankarna så kan du förvärma tappvarmvattnet via denna och få upp COP med någon tionde sett över året.

Det går säkert kröka om rören så du kan köra en av dina tankar som arbetstank, även om du har kvar racklet med vedeldningen parallellt, men det är omöjligt att beskriva om och hur utifrån de bilder du bifogat, det behövs en korrekt ritning för att kunna visa på eventuella alternativ för detta.

Rumsgivare är ett självklart tillbehör, även om det är mindre viktigt ur komfortsynpunkt om man kör med arbetstank och termostater som kan reglera värmen i de olika rummen.
Kör man med 100% termostater aktiva så är dock rumsgivaren mer eller mindre onödig, men du får då inte heller maximal COP.

Jag skulle sätta rumsgivaren centralt placerad på markplan, inte direkt utsatt för solljus, men i ett rum som påverkas av solen.
I detta rum, och de i direkt anslutning om du har öppen planlösning, skulle jag i vart fall initialt köra helt utan termostater för att kunna optimera kurvlutningen på värmepumpen, och rumsgivarens påverkan.

Läs gärna min guide om arbetstank för att få en bättre förståelse för de olika för och nackdelarna. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 11 maj 2017, 21:56:21 »

Tipo874  jag kör direkt mot tank riktig ON/OFF mot 750 HPD egen slinga förvärmning till en 200L  VVB    har  2X750 när jag eldar , laddar VVB  med en liten pump 80C  + tankarna
2 shungrupper ut
Passar på att svara smurfen : nu är det så att kan du komma ned i samma temp som jag 
ska du vara glad , på vår och höst vid start av VP så är min temp 19-20C och då laddar VP  upp tanken till 45C  tar 2 timmar , där stoppar jag , vad tror du det blir i COP då med så låga tempar  samt stillestånd mellan 4-5 timmar
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 maj 2017, 21:40:00 »

Behöver inte bygga någon styr för VP men kan om jag vill ,bara till och från ingen styr resten har jag i nuvarande installation  som är 19 år och enkla shuntar för en tusenlapp  styck funkar fortfarande
Angående frågan med rumsgivare  jag har en som går till min RC för övervåningen , källardelen har ingen  och den fungerar bra
Naturligtvis går det styra via brytare men dels får man lite sämre cop på värmen i och med att den aldrig går på undertemp och sen missar man rätt mycket besparing på vv delen om man inte har styr som fixar växelventil för vv laddning men gillar du den typen av styrning är det en sån du ska ha.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 maj 2017, 21:35:13 »

Är det inte praktiskt att kunna styra från ett annat rum?
Så kan det säkert vara i vissa fall men jag vill styra vp från pannrummet.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 maj 2017, 21:27:04 »

Man brukar inte behöva hålla på och pilla med "styren" när man har hittat rätt inställning, speciellt inte om man har en innegivare. Däremot kan det ju vara kull att hålla på och pilla, men som sagt kanske inte för att det behövs  ;)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 maj 2017, 21:26:19 »

Behöver inte bygga någon styr för VP men kan om jag vill ,bara till och från ingen styr resten har jag i nuvarande installation  som är 19 år och enkla shuntar för en tusenlapp  styck funkar fortfarande
Angående frågan med rumsgivare  jag har en som går till min RC för övervåningen , källardelen har ingen  och den fungerar bra

Inget varmvatten? Eller kör du tank med beredare och fast kondensering och shuntar till värmesystemet?
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 11 maj 2017, 21:10:41 »

Är det inte praktiskt att kunna styra från ett annat rum?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 maj 2017, 21:08:55 »

Tror man flyttar själva displayen på Daikin och då blir den innegivare men jag föredrar nog en vanlig innegivare men det kanske finns att köpa till på Daikin också.
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 11 maj 2017, 21:05:15 »

Tack smurfen. Ja det är ju innetemperaturen man vill ska styra även om vädret ute påverkar innetemp. Det kluriga blir väl var man ska placera den. På diakins hemsida verkar förresten en display som också funkar som rumsgivare ingå men på installatören lät det som att det var tillval. Glad att höra att det ingår m nibes.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 11 maj 2017, 21:02:42 »

Du kommer inte billigare undan om du köper en som du säger vanlig vp och bygger eget styr och kompletterar med växelventil och beredare bättre köpa en färdig vp och om tex styren brinner ihop då kan man bygga egen styr om man gillar sånt.
Behöver inte bygga någon styr för VP men kan om jag vill ,bara till och från ingen styr resten har jag i nuvarande installation  som är 19 år och enkla shuntar för en tusenlapp  styck funkar fortfarande
Angående frågan med rumsgivare  jag har en som går till min RC för övervåningen , källardelen har ingen  och den fungerar bra

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!