Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ingen värme, men alltför mycket varmvatten  (läst 4254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad melker2010

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« skrivet: 16 januari 2012, 00:08:48 »
Hej på er.

Vi hade strömavbrott i morse och av någon anledning så startade inte F2025 upp igen.
Har en F2025 och en VVM300 som fungerat ganska klanderfritt under det år vi haft det.

Nu till det väldigt märkliga då...
Läget är på Höst/Vår, vilket normalt inte är några problem då vi ligger på nollgradigt i södra skåne.
Jag har varmvattnet inställt på Start 42 grader och stop 47 grader.
Jag har min kurva (meny 2) inställd på 9 +2 i förskjutning
(detta är inget jag har ändrat på sedan förra vintern, så dessa inställningar har funnits i ett år)

När jag , efter vårt strömavbrott fick starta om systemet, så gick värmepumpen igång igen.
Men den värmer bara varmvattnet och den värmer mer än maxvärdet inställt.

Det värmer till den är över 50 grader och sen lägger värmepumpen av och klagar i meny 5 på förhögt returt.
Kollar jag sedan var returtempen ligger på så är det mycket riktigt mer än 50 grader, vilket gör att pumpen stänger av och är som det borde vara.

10 minuter senare försöker pumpen gå igång igen, men returtempen ligger fortfarande för högt.
Därefter händer ingenting om jag inte startar om systemet igen.
Och då upprepas syndromet igen.

När jag gick över till vinterläge auto, så fick jag igång värmen till huset igen. Dock vill jag inte köra här, då elpatronen gång in i tid och otid.
Dessutom hör jag hur det klickar fram och tillbaka när jag kör i autoläge. Det låter som när elpatronen går in och ger stödvärme och alternerar mellan 1,2 och 3. Detta syns dock inte på dispalyen som det annars gör, så jag kan inte med säkerhet säga att det är så.

Jag bytte till baka till Höst/vinter igen och då får jag samma problem som längst upp i detta inlägg, bara varmvatten.
Det verkar som att jag jag det på höst/vår, beter sig systemet som om jag hade sommarläge på. Jag hittar dock ingen förklaring på varför systemet värmer vattnet mer än maxvärdet inställt.

Nu provade jag att byta tillbaka till auto igen, men får inte systemet att gå igen...

Detta verkar helskumt och att sån kan uppkomma efter ett strömavbrott på 1 timme...

Hjälper det att sätta tillbaka till grundinställningarna igen tro? eller kan man re-boota på något annat sätt?
När pumpen värmer, kör den en sak åt gången eller värmer den både varmvatten och element samtidigt? Finns det någon ventil eller liknande som går in och alternerar mellan de 2 olika?

Alla tips är välkomna, för jag håller på att bli galen på detta nu.

//Fredrik
« Senast ändrad: 16 januari 2012, 00:14:53 av melker2010 »
Hus 146 kvm i Södra Sandby, installerat Nibe VVM + F2025 i dec 2010.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2012, 00:47:08 »
Kan det vara en växelventil som hängt sig/lagt av?


Edit: Det kan även vara cirkulationspumpen till radiatorkretsen som lagt av
« Senast ändrad: 16 januari 2012, 07:52:29 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad melker2010

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2012, 08:13:52 »
Har kollat cirkulationspumpen och den fungerar som den ska, inställd på läge 2.
Borde finnas, som du säger, någon slags ventil som bestämmer var den ska värma,
Hus 146 kvm i Södra Sandby, installerat Nibe VVM + F2025 i dec 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2012, 08:22:13 »
Har kollat cirkulationspumpen och den fungerar som den ska, inställd på läge 2.
Borde finnas, som du säger, någon slags ventil som bestämmer var den ska värma,

Jepp, det är växelventilen, men väldigt skumt om den funkar i autoläget men inte i vår/höst?
Prova du med att Ã¥tergÃ¥ till fabriktsinställningarna.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad melker2010

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2012, 10:36:55 »
Provat att ställa tillbaka till fabriksinställningar och sedan matat in alla värden igen.
Problemet kvarstår.
Kör jag på Auto-vinterläge så värmer bara elpatronen huset. Värmepumpen värmer bara mitt VV.
Ser detta genom att bevaka menyn under längre tid och när värmepump går igång, stiger värmen på varmvattnet och värmen i huset sjunker. Hör sedan att patronen klickar till och då stiger värmen till huset.
Kör jag på Höst/Vår får jag ingen värme alls till huset. Samt att varmvattnet värms upp till 52 grader, trots inställning max temp VV 47 grader.

Ringt min installatör som kommer i morgon och tittar på det.
Något är galet fel....
Hus 146 kvm i Södra Sandby, installerat Nibe VVM + F2025 i dec 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2012, 16:52:05 »
Just det, om växelventilen hängt sig i läge mot VVB:n så kan fortfarande shunten öppna och släppa ut vatten från pannan till radiatorerna.
Därför så får du värme i radiatorerna i Auto-läget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad melker2010

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2012, 18:35:38 »
Då har min installatör varit på plats och det resulterade i ett telefonsamtal till Nibe, som skulle skicka ut egen reparatör/servicekille.
Ytterligare problem som nu uppstått är att jag kan inte ändra mellan de olika lägena, samt jag ser inte i vilket läge som gäller nu.
Trycker jag på översta vänstra knappen på VVM300:an så händer ingenting, precis som hela skitet nu har hängt sig.
Lika så är menyerna otroligt sega att titta/bläddra i, så något är helt klart fel.
Börjar fundera på om det kan vara själva hårdvaran, den som ska skicka vidare signalerna för det val man gör i displayen. Kan ju vara så, men återstår att se..
Hus 146 kvm i Södra Sandby, installerat Nibe VVM + F2025 i dec 2010.

Utloggad melker2010

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: ingen värme, men alltför mycket varmvatten
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2012, 19:39:17 »
Då var systemet igång igen.
Det var CPU-kortet som gjorde att displayen inte gick att ända/var seg som tusan. Så detta byttes.
När detta var gjort kontaterade vi ganska snabbt att växelventilen även var kass, tog inte emot signaler från kretskortet.
SÃ¥ denna bytades den med.
Fick ingen direkt förklaring på varför det gått sönder.

Nu är anläggningen igÃ¥ng igen och funkar som den ska, vilket gör frun varm och glad  ^-^
Hus 146 kvm i Södra Sandby, installerat Nibe VVM + F2025 i dec 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 401
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!