Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta Växelventil, vad behöver jag göra för att minimera vattenspill  (läst 1436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrick65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Precis som frågan lyder, hur minimerar jag vattenspillet vid byte av växelventil (bild 19)
Radiatorkretsen, värme fram och retur, (bild 70,71) har jag inga ventiler på så jag kan ej stoppa flödet därifrån.
Behöver jag tappa av nummer (76 i bild) eller vad behöver jag göra ?
« Senast ändrad: 28 mars 2019, 18:33:34 av Patrick65 »
Nibe S1255-12
Nibe 1210-7 Fighter (byttes mot ovan 27/12/22)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle stänga av termostater i huset och andra ventiler om det finns nÃ¥gra. Sedan öppna avtappningen lite försiktigt och lÃ¥ta övertrycket försvinna. Verkar det därefter inte vilja rinna ut massor sÃ¥ är det väl bara en frÃ¥ga om hur djärv och snabbt du är...  8)

Jag tror inte det blir så dramatiskt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Patrick65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Ja problemet är att golvbrunn saknas där VP står, som sagt inga ventiler kanstängas så det blir väl att ansluta till 76 och hoppas att manteln volymen inte är alltför stor. Antar att vattnet rinner på både från manteln och värmekretsen samtidigt.
Nu såg jag att du bodde i Kumla liksom jag.
« Senast ändrad: 28 mars 2019, 21:54:41 av Patrick65 »
Nibe S1255-12
Nibe 1210-7 Fighter (byttes mot ovan 27/12/22)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle stänga av termostater i huset och andra ventiler om det finns nÃ¥gra. Sedan öppna avtappningen lite försiktigt och lÃ¥ta övertrycket försvinna. Verkar det därefter inte vilja rinna ut massor sÃ¥ är det väl bara en frÃ¥ga om hur djärv och snabbt du är...  8)

Precis så.
Och var 2 personer, den ena ska ha tummar som är tillräckligt stora för att täppa till rören.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Patrick65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Precis så.
Och var 2 personer, den ena ska ha tummar som är tillräckligt stora för att täppa till rören.

Merparten av vattnet kommer från Manteln, så fort jag tappat via 76 så var det inga problem att skruva ventilen och byta. Fungerar nu efter fyllt manteln igen och luftat övre vänstra hörnet. Tack för råd.
Mvh Patrick
Nibe S1255-12
Nibe 1210-7 Fighter (byttes mot ovan 27/12/22)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
brukar bara släppa övertrycket frÃ¥n säven, sen lossar jag venrilinsatsen, har den andra brevis, och rycker upp  den gamla och snabbt i med nya och skruva fast, brukar inte komma mycket vatten, men kärvar nÃ¥got dÃ¥, dÃ¥ kan det bli mycket vatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!