Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element. Nu med BILD!  (läst 21504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det räcker dåligt med att räkna med 10 procent på kärlet om man eldar. Jag gjorde det och har ett 80 liters tryckkärl. 500 liters tank plus radiatorer. På sommaren har jag ca 0.7 bar. Och på vintern kanske 0.9. Men eldar jag så hela tanken blir 80-85 grader samt 50 grader på radiatorerna så är jag uppe och nosar runt 1.5 bar. Hade jag gjort om det idag hade jag nog räknat med 15 procent av totalvolymen. Men du bör först reda ut varför du har två kärl. Man blandar inte tryckkärl och har öppet på vinden. Antagligen beror det på att du kan separera systemen från varandra. Men det måste givetvis kollas upp noga innan du får för dig att plugga igen något. Har du ingen möjlighet att lufta kökspannan eller vad det nu var för kamin du hade?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är enbart höjden på "vattenpelaren" som avgör, inte volymen, vilket tryck du får.

Precis. Det är inte högre tryck på 10 meters djup i havet jämför med en insjö.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nja, det beror väl på hur noga man mäter? Saltvatten är ju tyngre än sötvatten.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har förmodligen 2 kärl för att man kan separera systemen. Har läst om lite andra idéer jag ska pröva. Elda upp pannan till cirka 90 grader. Stäng av de varma elementen. Börja lufta den elementet längst bort sen stänga av dom vartefter dom blir varma.

Det där med tryck förstår jag fortfarande inte riktigt. Om jag har en 50mm rör som är 5m. Om man sätter en tank på 1l i toppen och sätter handen för i andra, skulle det vara samma tryck på handen även fast tanken vore på 1 kubik?

Samma problem.

http://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/183958-luftning-av-nytt-vattenburet-system.html





Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det där med tryck förstår jag fortfarande inte riktigt. Om jag har en 50mm rör som är 5m. Om man sätter en tank på 1l i toppen och sätter handen för i andra, skulle det vara samma tryck på handen även fast tanken vore på 1 kubik?

Ja, under förutsättning att det är lika långt från handen till vattenytan. Fyller du ett vertikalt fem meter långt rör med vatten så är det samma tryck vid botten av röret som på fem meters djup i havet (nästan då eftersom densiteten kan skilja lite mellan salt- och sötvatten...).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Blir lite road av att läsa tråden. Vet inte om vissa vill skämta eller driver?? Om jag utgår från att det är seriöst så lägger jag mig i. Om det sitter ett tryckkärl på VP sidan så är det helt ok. Beror antagligen på att man vill kunna stänga den öppna sidan men fortfarande ha kvar expantionsfunktionen. Viktigt är då bara att ha ett tryck som är anpassat till det "slutna" systemet. När den "öppna " delen är med i systembilden blir det slutna utan verkan, vilket inte har någon som helst betydelse. Se till att fylla vatten i systemet då "bägge" systemen är öppna. Lufta raddisarna och se till att systemet är full. Sen är det bara att köra.
Att proppa det öppna kärlet och fortsätta vedelda är förbjudet. Då skall en temperaturbegränsare typ SYR 3065 eller SYR 5067 monteras (finns andra fabrikat oxå).
Betr. tryck, så har Statiskt tryck inget som helst med vikten på vätskan att göra. Om så vore så skulle trycket i vattenkranarna vara lika högt som vikten på vattenvolymen i vattentornet där du bor. 1 bar är lika med 10 mvp (meters vattenpelare) oavsett volym.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Syftar du på hela tråden eller vissa svar? Ok, det var det jag ville veta om tryck. jag trodde volymen ovanför hade betydelse. har iallafall börjat få igång systemet nu. Stängde alla element och började lufta det längst bort. Alla är mer eller mindre varma nu men har fortfarande ej något tryck. det måste förmodligen vara så att tar man bort det öppna så finns redan ett kärl för det stängda. Från köket där pelaren börjar till vinden skulle jag tippa att det är 5 meter så då borde det ge 0.5 bar, 0.1 bar per meter. Innan elementet togs bort så hade jag 0.2 bar i tryck. Ska pröva att elda rikigt hårt en dag så kanske den sista luften försvinner. Eldar jag som jag brukar så brukar det hamna på runt 80 grader mot VP 55. Kör man på ordentligt så kanske man kan hamna på de 90-95 grader som var rekommenderat för att få ur all luft.

Skulle du rekommendera vedeldning och slutet? Är det samma tryck i hela systemet även fast det översta elementet sitter cirka 2.5m från kärlet?

Hur byggde man hus -83 en slinga uppe och en nere? Känner man på alla element nere så är dom 55grader, uppe är dom ljumma. har det men slinga eller trycket att göra?

Var bor du, när Uppsala?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Jag syftar på vissa svar. Har du en höjdskillnad i systemet på 8meter mellan din manometer och nivån på vattnet i ditt öppna kärl Är trycket 0,8bar eller 8mvp. Flyttar du ner manometern 1meter blir trycket 0,9bar/9mvp. Det är en fysisk lag som inte går att ändra på. Under förutsättning att det finns en föbindelse mellan ditt öppna och slutna system naturligtvis. Annars visar din manometer fel. Trycket är i systemet är helt avhängigt på var du meter. Sitter det en radiator 1meter under det öppna kärlet ligger trycket där på 0,1bar/1mvp. 3meter under mao 0,3bar/3mvp osv.
Jag skulle nog välja att ha en temperaturbegränsare om det är möjligt. Ett öppet kärl är alltid en vattenskaderisk om det rostar eller fryser.
Hur man byggde -83 går inte att säga varje objekt är unikt. Iofs var det vanligt att man byggde enrörsystem i såna där pakethus som var i ropet då. Annars är varje anläggning mer eller mindre unik.
Jag bor mellan Uppsala och Stockholm.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så bra. Bor i Knutby. Då är du välkommen över. detta är inget pakethus utan byggt på plats. Läser man runt lite så skriver de flesta att har man vedeldning så är det öppet som gäller. Vet dock inte hur mycket dom kan sin sak. Stänger jag det öppna blir det riktigt bra flås i alla element, samma sak om jag eldar så värmen stiger till 80-85 grader.

Kan det vara så att systemet är byggt för vedeldning, dvs högre vattentemp. Är tanken på vinden ej gjort för tryck, plugga skvallerröret och montera en säkerhetsventil?

 


Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0

Kan det vara så att systemet är byggt för vedeldning, dvs högre vattentemp. Är tanken på vinden ej gjort för tryck, plugga skvallerröret och montera en säkerhetsventil?

Kul om tanken går sönder uppe på vinden, det är väl bättre att tömma tömma där uppe och sedan plugga i höjd med de översta elementen?
Jav vet åtminstone en som kör med tryckkärl i källaren (ganska stort) och det verkar gå bra, förut var det nog trycklöst med kärl på vinden.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte helt lätt att plugga då rören går bakom skorstensstocken. Det finns inte plats för något 50-80 liters tank i tvättstugan. Det klart art det alltid finns risk för läckande kärl men det har iallafall fungerat sen -83. Men det klart 30 år sätter spår.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Skall du plugga expansionsledningen sÃ¥ kan du med fördel göra det i pannrummet. Men skall du ha enbart tryckkärl mÃ¥ste du ha en temperaturbegränsare. Det är det lag pÃ¥. Det skiljer inte mycket i volymstorlek pÃ¥ ett öppet eller stängt kärl. Räkna med  ca5-8% av systemvolymen. Men hellre för stort än för litet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan ej plugga i pannrum. Spisen står i köket och röret går rakt upp på vinden. Pluggar jag i tvättstugan så stänger jag det öppna systemet? Hur fungerar en temperaturbegränsare. Ställer man den på 60 grader sen håller den det?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
En temperaturbegränsare (SYR ventil) öppnar när pannan går över 95°C
Lämpligast är om den kan spola tapp kallvatten genom en slinga och ut i tex. golvbrunn så att tempen i pannan sjunker men man kan nog koppla den på andra sätt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!