Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Bahco ACJ  (läst 3385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SMlopning

  • Gäst
SMlopning
Problem med Bahco ACJ
« skrivet: 22 januari 2017, 18:46:00 »
Hej

Är relativt nyinflyttad i hus från 86 Bahco ACJ 16.0110 (den äldre varianten). För några veckor sedan började detta system krångla. Vrider jag upp värmen så att värmeelementen startar (enbart 1 av 3 blir varmt för övrigt) så ökar varvtalen på fläkten men efter någon minut stannar fläkten helt. Ser inte att det är något överhettningsskydd som löser ut då jag tycker elementen fortfarande är varma och är igång. Efter ca 4-5min så kan fläkten hoppa igång igen, denna gång i 10sek innan den återigen stängs av en längre tid.
Jag har haft bort fläkten och rengjort den och lagret verkar vara bra, hör inget konstigt. Har även bytt kondensator men utan att det gjorde någon skillnad. Testade senast med att byta alla triacer men även det gjorde ingen skillnad, varken på elementen eller att fläkten stängs av. Har dock konstaterat att själva elementen fungerar då jag har bytt sladdar sinsemellan.
Är det någon som varit med om liknande problem? Är det styrkortet som krånglar eller transformatorn som börjar ge upp och inte orkar driva värmen och fläkten? Tacksam för tips då det är svalt i huset...

Rickard33

  • Gäst
Rickard33
SV: Problem med Bahco ACJ
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2017, 17:08:55 »
Enklaste först, kollat att alla faserna har ström? Syna av kortet och lödningar om det är något bränt/uppenbart. Finns en firma i Malmö I3acho Service ( ja firmanamnet stavas så) de har reservdelar att skicka om du skulle behöva, och utmärkta tips. Bor du i Skåne kan de säkert komma ut till dig.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Problem med Bahco ACJ
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2017, 21:46:54 »
kontrollera så att inte plast tätpluggen som sitter i utrymmet som värmeväxlarens och till-luftens är kopplade till, om den plastpluggen lossnar så trycker den ut varmluft i till-luften och termostaten blir lurad, då får man fenomenet att fläkten/värmeaggregatet slår av och på i intervaller
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!