Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe SMO20 Strömställare  (läst 948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ketra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Nibe SMO20 Strömställare
« skrivet: 07 januari 2018, 06:35:54 »
Jag har ett par frågor om SMO20 strömställare. Den har 3 lägen 1:On 2:Standby och 3:Reservläge.
Min fråga är:Vilken skillnad är där på läge (2) och läge (3) utöver att i läge (3) är laddpumpen i gång, men i (2) är den avstängd.
Nästa fråga är:Varför står det i Användarhandboken till SMO20 att Reservläget (3) endast ska användas vid fel på styrmodulen?
Jag har dockad min Nibe F2120-12 till min gamla TMW-Attack2000 panna, och jag hade olja kvar, som jag ville använda,
så jag ställde stömställaren i reservläge (3), och körde med oljepannan några dagar.
Sedan stängde jag för Attack2000 och satte SMO20-strömställaren i läge 1:On.
F2120-12 startade upp, och jag fick åter kontakt med Nibe via uplink.
Är det inte ok att köra med strömställaren i reservläge  en längre tid?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe SMO20 Strömställare
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2018, 13:13:13 »
Läge 3 innebär som du skriver att cirkpumpen går och att reläutgången för reservläge slås på (se avsnittet i manualen).
Nu vet jag inte om nått är kopplat mot denna reläutgången, men om du ska ha extern tillsats så kan det vara bra att koppla mot denna utgång.
Tänk på att denna utgång kräver en extern termostat då SMO20 inte reglerar värmen i reservläge.

Tror att det är OK att köra i reservläget på det sätt du beskriver.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!