Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?  (läst 3406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hasols_1789

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« skrivet: 14 oktober 2017, 19:21:29 »
Hej,

Jag och sambon har köpt en sen 1700-tals kåk som vi helrenoverar. Vi har aldrig bott i huset pga att det inte var möjligt när vi köpte det. Vi planerar för att lyfta de kilsågade brädgolven och lägga in golvvärme och sedan lägga tillbaka originalgolven.
På övervåningen däremot har vi tänk köra med radiatorer och lägga matning och retur i golvbjälklaget då flera av golven måste lyftas av olika anledningar.

Men då till min fråga:

Eftersom jag såklart inte vill ha dolda skarvar på matningen och returen till mina radiatorer i bjälklaget blir jag alltså tvungen att dra separat matning och retur till varje radiator ifrån fördelarskåpet på övervåningen? Korrekt? Eller hur gör ni proffs?

En annan frÃ¥ga som dyker upp är vilket effektbehov vÃ¥rt hus har pÃ¥ 2:a vÃ¥ningen. DÃ¥ jag ska dimensiomera allt, Jag har letat och frÃ¥gat mig fram och fÃ¥tt svar frÃ¥n allt mellan 30-80w?!?!?  VÃ¥rt hus är en timmerkÃ¥k med 9 tums timmer,  1 tums pärlspont utvändigt, och ordentligt lerklinade väggar invändigt. Golvbjälklag och vindsbjälklag kommer nyisoleras med cellulosaull, pÃ¥ vinden kommer det att ligga ca 600mm över hela vinden och ca 300mm i snedtaken. Huset ligger i södra Dalarna.

Tack för all hjälp!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2017, 20:07:13 »
ni måste isolera väggarna också......

..jag bor själv i ett timmerhus...men i en varmare zon.

Jag isolerade totalt 140 mm glasull....45 inv, 95 utv

denna isolering gjordes för 30 år sedan. Innan isolering var det visst frost på insidan...berättade säljaren.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2017, 08:41:53 »
Hej!
Du kan göra synliga skarvningar vid varje radiator om du drar upp 4 rör ur golvet vid varje radiator (utom vid sista på slingan).
Sen skulle jag dimensionera radiatorerna för minst 80 W/m2.
Ett vettigt sätt att tänka är radiatorerna ska leverera minst 50% av samma effekt som golvvärmen vid samma framledningstemp så kommer det sen bli fin COP på en värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hasols_1789

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2017, 12:59:36 »
Tack för era synpunkter!
Okej Carl N, Du menar att jag kan använda sÃ¥dana quattrokoppel vid varje element om jag förstÃ¥r rätt.  DÃ¥ har jag alltsÃ¥ tvÃ¥ alternativ, quattrokoppel eller fördelarskÃ¥p och tvÃ¥ rör till varje element. 

Eftersom jag har stor övervÃ¥ning, ca 150kvm 10x15m  sÃ¥ kanske det blir enklare med tvÃ¥ slingor och quattrokoppel eller? 

Bifogar en lite skiss pÃ¥ övervÃ¥ningen som jag gjorde häromdagen dÃ¥ jag räknade pÃ¥ 80w/kvm men dimensionerade bara elementen efter den storlek som de passar in snyggt och som de fÃ¥r plats. Kanske fÃ¥r revidera den om jag mÃ¥ste upp i 80w överallt   :-\ Eftersom vi är tidigt i renoveringen sÃ¥ kan rören dras i princip hursomhelst förutom att matning och retur skall komma upp nÃ¥gonstans efter höger gavelvägg.  Förslag och ideer och synpunkter mottages tacksamt.

Hängde inte riktigt med pÃ¥ varför det är bra om elementen levererar 50% av golvvärmens effekt vid samma framledningstemp....... :-\ Har du lust att utveckla det Carl N? Hursomhelst! Tusen tack!  :)
« Senast ändrad: 15 oktober 2017, 13:36:07 av hasols_1789 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2017, 13:06:50 »
Det är energismart om radiatorerna på övervåningen klarar sig med samma framledningstemperatur som golvvärmen där nere. Ger bäst COP på värmepumpen. Sedan brukar man ofta anta att övervåningen behöver ungefär hälften av den värmeeffekt som nedervåningen behöver eftersom värmen stiger uppåt. Men det beror på husets konstruktion om det räcker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2017, 06:49:05 »
Precis, förr dimensionerades radiatorer vid DT50 (50 °C skillnad mellan värmevatten och rumstemp), numera används DT30.
Ofta anges båda siffror på radiatorer, men jag anser nog att man får räkna om till DT20 eftersom du aldrig kommer ha varmare vatten i golven nere än 40 °C (för att skydda golvplankorna).
Då är det väl lite dumt att tillverka varmare vatten med den nya värmepumpen och sen shunta ner temperaturen, ger sämre COP.

Mellan tumme och pekfinger kan man då ta siffran för DT30 x 0,6 för att få fram radiatorns effekt vid DT20.
Om golvvärmen t ex ger max 100 w/m2 nere sÃ¥ kan du dÃ¥ räkna ut att du bör dimensionera för minst 50/0,6 =  83 W/m2 vid DT30 uppe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2017, 07:48:21 »
Jag sätter mig på tvären kring resonemanget att "underdimensionera" övervåningen. Att värme stiger vet vi ju alla, men för att den skall stiga så måste värmen högs upp vara lägre en värmen nere. Eller hur? Mao. det man "underdimensionerar" uppe måste kompenseras med "överdimensionering" nere. För transmissionsbehovet i huset är ju konstant vid respektive ute temperatur.
Dessutom har jag svårt att tro att du kan få till 100 w/kvm på golvet, med trägolv. Max 50 w/kvm, utan att ha räknat på det.
Ett 9tums timmer har ca 0,6 i U-värde. Fönster ca 1,0. om det är nytt. Räkna på 0,3 i snedtaken och 0,1 i taket. för ventilation. Sen är ju frågan hur passningen är mellan timmer och knutar, men det är lite svårt att spekulera i.
Fram med tumstocken och anteckningsblocket och räkna på ytorna så har du snart effektbehovet.
Hur är det med ventilationen. Tilluft via fönster eller ftx? Du måste ta hänsyn till det oxå vid beräkning av rad, om det är fönsterventiler.
Ps. Jag skulle välja fördelarskåp. Quattrokopplen är så j-vla fula.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2017, 09:26:20 »
Nu var det ett exmpel, man måste ju räkna på det faktiska fallet med alla förutsättningar som golvbrädornas tjocklek osv för att kunna dimensionera korrekt.
Eftersom det är för lite information så drog jag till med en siffra.
Att värmen stiger uppåt när det är kallt ute vet alla med fleråningshus och trapphall, behöver inte vara varmare nere för det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2017, 14:03:22 »
Vi har golvvärme nere och uppe och det kommer inte upp mycket värme nerifrån förän det är sor okonfertabel temperaturskilnad mellen neder och övervåningen.
Jag naser att man bör räkna på varje rumms yta mot oisolerat utrymme p ventilationsbehov för att kunna dimmensionera rätt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Undvika skarvar i dolt radiatorsystem i golvet?
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2017, 10:33:43 »
Golvvärme under kilsågat golv, blir det inte väl ineffektivt? Antar att ni har ganska tjocka plank. En tum eller mer? Hur påverkas golvet?

Eftersom ni har lerklinade väggar (är väggarna lerklinade eller ska ni lerklina dem?) invändigt, kan det vara en idé att istället för att dra golvvärme, dra golvvärmeslangen i lerkliningen i några av innerväggarna. Då får ni ett effektivare system och en skön värme, lite som en ljummen kakelugn.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!