Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pump för glykolfyllning?  (läst 5810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Ny pump för glykolfyllning?
« skrivet: 16 september 2006, 00:38:25 »
Jag har använt en vanlig handpumpad kolvpump avsedd att pumpa smörolja med för att fylla på glykol (tyfocor) till mina solpaneler. Emellertid så har den kooroderat å det grövsta (typ sönderrostad) har ni några några enkla tips vad jag kan använda i stället? :'( :'( gärna billigt.

Tror ni att en handpumpad trädgårdspruta kommer upp i 6 bar ?

Kan man fylla en vattenslang med glykol och sedan ansluta till vattenkranen? Jag har sett det beskrivas men hur ser man till att inte spola så länge att glykolen späds ut (är redan färdigspädd)

eller ska jag bita i det sura äpplet och köpa en kemikaliepump för 1200:- som inte garanteras av försäljaren att nå 6 bar...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny pump för glykolfyllning?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2006, 09:35:41 »
Varför inte göra en påfyllningsmöjlighet vid högsta punkt? En T-koppling å en rörstump + tratt, är en perfekt lösning. Jag har djävlats med att fylla med pump hos andra, å frågar Du mig, så tycker jag det var nästan omöjligt, att få det perfekt påfyllt den vägen, så jag föredrar att fylla systemet från högsta punkt. Å fundera på om Du verkligen behöver använda Tyfocor, min åsikt är att det enda påtagliga Tyfocor gör, är att dränera i din plånbok.

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ny pump för glykolfyllning?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2006, 09:43:46 »
Mät upp volymen i systemet med vanligt vatten först.
Allting blir så mycket enklare om du vet exakta volymen.
Varför skall du upp i 6 bar vid påfyllning?

Tycofor finns beskrivet här: http://www.tyfo.de/
Tycofor L och LS ÄR propylenglykolbaserade.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Ny pump för glykolfyllning?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2006, 10:36:50 »
som det nu är har jag ett litet expansionskärl  och vill väl Ã¥tminstÃ¥ne trycka till 3-4 bar i källaren. huset är ca 10-12 m högt! funderar pÃ¥ att sättta ett större exansionkärl och anv "partiell förÃ¥ngning" och dÃ¥ ha ett lägre tryck. Vill gärna ha en pump som orkar pumpa och trycksätta, Ã¥tminstÃ¥ne till 3 bar pÃ¥ taket +1 bar (länden pÃ¥ vattenpelaren)ingen av leverantörerna har en aaaning om vilket tryck deras pumpar ger föränn man köper nÃ¥t elektriskt för 4500:-

jag har en liten läcka och konstigt nog får in en del luft trots ca 3 bar i källaren, vill därför fylla på ett överskott.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!