Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sharp AY-XP12ER - driftsstörningar?  (läst 2794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sharp AY-XP12ER - driftsstörningar?
« skrivet: 31 januari 2006, 08:18:14 »
Hej,

Köpte en Sharp i november 2005, och allt har funkat lysande hittills. Dock har den nu 3-4 ggr senaste tvÃ¥ dygnen "stannat", dvs. ställer sig och blinkar en siffra (felkod) omväxlande "0" och "-9", allteftersom temperaturen inne sjunker.  Efter att ha stängt av, och väntat nÃ¥gra minuter startar den sÃ¥ smÃ¥ningom normal drift igen.

Såg i vpgr-forumet att någon annan råkat ut för detta, samt läste ett tips om hur man åtgärdar (gå över i kylläge),
Se vidare detta forum. Men skulle vara tacksam om nÃ¥n annan vet fler detaljer om hur exakt man gÃ¥r till väga.  Har provat att gÃ¥ över till kylläge och sedan tillbaka en gÃ¥ng, men felet kvarstÃ¥r. Vet alltsÃ¥ inte om jag gör rätt.

Tacksam för tips!
« Senast ändrad: 31 januari 2006, 12:06:01 av baker »

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Sharp AY-XP12ER - driftsstörningar?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2006, 00:22:40 »
Hur gick det till vid installationen? Skedde det via en ackrediterad kylfirma så borde felet kunna åtgärdas på garantin.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad baker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sharp AY-XP12ER - driftsstörningar?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2006, 09:26:59 »
Hur gick det till vid installationen? Skedde det via en ackrediterad kylfirma så borde felet kunna åtgärdas på garantin.

Jodå, det var en installatör från Riksmontering, som säljaren, VPGR anvisat.
Nu har jag dock lyckats få ordning på pumpen själv. Se vidare på VPGR-forumet.


Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sharp AY-XP12ER - driftsstörningar?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2006, 17:20:30 »
Hej!

Har en IVT 6 Kw, i princip samma som Sharp har jag förstått...
Problemen som beskrivs i denna tråden har jag just nu och väntar på service av firman jag köpte pumpen av.

Var hittar jag tråden som beskriver hur jag ska åtgärda felet?

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad baker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sharp AY-XP12ER - driftsstörningar?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2006, 08:40:19 »
Hej!

Har en IVT 6 Kw, i princip samma som Sharp har jag förstått...
Problemen som beskrivs i denna tråden har jag just nu och väntar på service av firman jag köpte pumpen av.

Var hittar jag tråden som beskriver hur jag ska åtgärda felet?

Mvh John

Hej John!

Såg att du hittat tråden in VPGR-forumet.

( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2196.msg63334#msg63334 )

Återkom gärna och berätta hur det gått!


Editering: Skrev ovan att jag "löst problemet själv". Den glädjen blev tyvärr inte så långvarig.
                Se:    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6772.0.html
« Senast ändrad: 15 februari 2006, 15:44:40 av baker »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 346
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!