Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F410 - hur kollar jag hur tilluftsbatteriet mÃ¥r?  (läst 1154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F410 - hur kollar jag hur tilluftsbatteriet mår?
« skrivet: 01 februari 2021, 15:40:24 »
Köpte en Nibe F410 från Blocket och försöker långsamt starta upp den i den takt jag lyckas renovera huset. Jag har inte dragit några ventilationskanaler ännu, så än så länge vill jag bara köra den som en elpanna, men det läcker lite från (eller i närheten av) tilluftsbatteriet, vilket hindrar mig från att köra varmvatten i elementen för det känns inte helt 100 när det droppar vatten bakom elpanelen.

Jag har plockat bort filtret, fläktmotorn och skruvat bort någon liten lucka högst upp till vänster för att försöka se så mycket av tilluftslådan som jag kan. Sedan dammsög jag upp rätt mycket insekter, tillräckligt för en stabil förrätt ungefär. Så då ser jag genom den luckan att om jag sätter tryck på vattnet i "panndelen och radiatorsystemet" så droppar det kanske 2-4 droppar per minut till höger om luftintaget på tilluftsbatteriet. Så antagligen är det någon spricka där någonstans, men den är inte särskilt stor, eller så är det kanske någon koppling som har skakats loss när jag körde hem den 10-15 mil ståendes (enligt instruktionsboken) på släpet. Vad det än är så skulle jag vilja se var problemet ligger innan jag bestämmer mig för att åtgärda det på något vis. Så det är framförallt två saker jag undrar över just nu:

1. Hur kommer jag åt att få fri sikt över tilluftsbatteriet? Eller går det att ta ut hela tilluftslådan på något smidigt sätt och undersöka den utanför chassit? Värmepumpen står uppträngd i en återvändsgränd så jag kommer bara åt den framifrån, och jag ser inte riktigt hur lådan sitter fast förutom några skruvar upptill som jag har tagit bort, en nit i chassit och någon form av tätning kring varmvattenrören.

2. Går det att tömma "panndelen och radiatorsystemet" helt och fortfarande köra vidare med den som en varmvattenberedare på elpatron tills jag har löst problemet ovan? Just nu har alla tankar vatten i sig, men trycket ligger väldigt lågt för att minska/stoppa läckaget. Som jag förstår instruktionsboken så ligger tappvattnet i tanken som dom kallar för "vattenvärmaren" och "panndelen och radiatorsystemet" är i ett dubbelmantelutrymme som omsluter delar av vattenvärmaren. Jag killgissar att elpatronen gör verkan på "vattenvärmaren" som i sin tur värmer upp "panndelen och radiatorsystemet"? I så fall kanske det räcker att det är vatten i vattenvärmaren när elpatronen är i drift? Instruktionsboken varnar för att elpatronen kan gå åt om man inte har fyllt på med vatten, men jag har inte på egen hand lyckats reda ut om det bara gäller vattenvärmaren, panndelen och radiatorsystemet eller båda tankarna...

Tack för hjälpen!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9650
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F410 - hur kollar jag hur tilluftsbatteriet mår?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2021, 18:01:52 »
Antar att du menar NIBE Fighter 410P. Varmvattenberedaren och det dubbelmantlade utrymmet för värmevattnet ska vara fyllt med vatten innan man startar den. El-patronen och kondensorslingan sitter i det dubbelmantlade utrymmet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F410 - hur kollar jag hur tilluftsbatteriet mår?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2021, 23:20:04 »
Det stämmer Josth, fighter 410P är den modellen jag menade. Bra att veta, då får jag vara försikig med att inte tömma för mycket vatten. Tack! tummenupp

Utloggad MrDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F410 - hur kollar jag hur tilluftsbatteriet mår?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2021, 15:38:14 »
Så nu tog jag tillslut tag i det. För nästa person som råkar ut för samma sak så är allt bakom luckan där själva tilluftsbatteriet sitter ihoplött, så läcker det därifrån så är det en spricka i ledningen.

Om man vill plocka ner lådan för att kika på den så satt allt på min pump med nitar på sidan, några skruvar uppifrån och någon form av tätningsmassa som satt runt genomförningarna in i lådan. De två vattenledningarna går att skruva loss och lirka ner så att man får ut lådan rakt framifrån. Min pump står längst in i ett rum med kanske 3 cm på varje sida om den, så det går bra att få ut alla delar så men däremot kommer jag få skippa dom två nitarna som satt uppe till vänster genom chassit, för det kommer jag inte åt framifrån.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: F410 - hur kollar jag hur tilluftsbatteriet mår?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2021, 22:24:41 »
Kanon! Bara löda ihop nu eller? Räcker ju med mjuklod.

Du kan plugga vattenledningen där nere. Två 15 mm klämringspluggar så är det väck om jag inte blandar ihop var kopplingarna sitter.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MrDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F410 - hur kollar jag hur tilluftsbatteriet mår?
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2021, 09:52:48 »
Det är ihoplött och tryckprovat och verkar funka bra!

Tror jag hade tur i att de läckor som var bara satt på utsidan i tre av böjarna och inte inne mellan flänsarna, så det gick fint att komma åt och löda på ett bra sätt. Min killgissning är att det är en ganska typisk skada efter frostsprängning, eftersom kopparrören rimligen är som tunnast där i ytterkurvan. Den böjen som var värst drabbad hade 8-10 extremt fina hål där man fick trycksätta vattnet, släcka i taket och lysa med en stark ficklampa för att se var dom var. Eller bara stå nära och bli blöt. Vågade inte chansa med mjuklod däremot måste jag erkänna, men det är säkert som du säger att det hade funkat lika bra tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!