Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1230 Varmvatten  (läst 5431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nibe 1230 Varmvatten
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2007, 21:53:26 »
Jodå, det ska gå att få varmvtten då den laddar VVB.

Om jag jämför med min 1215 så prioriterar den varmvattnet på detta sätt vid stor VV-tappning:
Max 45 minuter VV-ladding, sen byter den till radiatordrift en kvart innan nästa VV-laddning på 45 minuter osv tills VVB är fulladdad.

Med default-inställningarna på en 1230 så blir det så här vid stor VV-tappning:
Max 20 minuter VV-ladding, sen byter den till radiatordrift i 40 minuter innan nästa VV-laddning på 20 minuter osv tills VVB är fulladdad.

Det är ganska givet att VV-komforten blir sämre vid stor VV-tappning på en 1230 med defaultinställningarna, jag tycker det är lite korkat av nibe att försämra VV-kapaciteten på detta sätt, tur att det går att ändra men hur många känner till det går?

Ganska korkat när familjen tar ett storbad att man samtidigt ska få kallt inomhus pga av stor vv-tappning..
Ganska korkat av Nibe att sätta en ratt pÃ¥ vp som ingen törs ändra (förskjutning värmekura)  huvuddunk

Nja håller faktiskt inte med dej här.. det som är fel i vissa hus passar bra i andra..

Detta är ju en liten sak som installatörer bör informera om att det kan bli så här i vissa fall... eller kunden som kanske ska läsa manualen lite..
Själv tycker jag att en symaskin är komplicerad fan många knappar..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230 Varmvatten
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2007, 08:25:32 »
Detta är ju en liten sak som installatörer bör informera om att det kan bli så här i vissa fall... eller kunden som kanske ska läsa manualen lite..

Tyvärr har nog många installatörer inte heller koll så det blir nog manual-alternativet som gäller.  ::)

Fast det jag har lärt mig av erfarenhet är att husets värmetröghet är oftast mycket mer förlåtande för utebliven värme än frugan i duschen. ;D Så jag tycker nog att varmvattnet bör prioriteras högre (som i 1215) i grundinställningarna på 1230.
« Senast ändrad: 25 januari 2007, 08:27:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nibe 1230 Varmvatten
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2007, 09:28:02 »
Detta är ju en liten sak som installatörer bör informera om att det kan bli så här i vissa fall... eller kunden som kanske ska läsa manualen lite..

Tyvärr har nog mÃ¥nga installatörer inte heller koll sÃ¥ det blir nog manual-alternativet som gäller.  ::)

Fast det jag har lärt mig av erfarenhet är att husets värmetröghet är oftast mycket mer förlåtande för utebliven värme än frugan i duschen. ;D Så jag tycker nog att varmvattnet bör prioriteras högre (som i 1215) i grundinställningarna på 1230.

Måste bara hålla med till 100% , om husvärmen sjunker några tiondelar eller en halvgrad spelar ingen roll för den komer ju igen på nån halvtimme eller så.
/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!