Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lavtemperaturradiatorer  (läst 2562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Lavtemperaturradiatorer
« skrivet: 29 september 2008, 13:06:39 »
Jeg er ny her på forumet og også novise på radiatorer og varmepumper. Håper deter OK å skrive på norsk her inne?

Vi har et gammelt hus fra 1926 i ganske originalt skikk og av den grund ganske sjarmerende. Vi har derfor ikke  sÃ¥ lyst til Ã¥ rive opp gulv og vegger for Ã¥ tilleggsisolere og legge gulvvarme etc. Vi har dog behov for Ã¥ gjøre noe mer med oppvarmingskostnader enn bare Ã¥ sett inn tettningslister i vinduene. Jeg har orientert meg litt vedr. dette med varmepumper og vi tenker pÃ¥ Ã¥ fÃ¥ installert en bergvarmepumpe for bÃ¥de oppvarming og produksjon av varmtvann. Jeg har imidlertid behov for Ã¥ kunne litt mer om temaet før vi gÃ¥r ut pÃ¥ markedet for Ã¥ bestille noe. Jeg har nemlig, etter Ã¥ ha forhørt meg hos flere, en lei kjensle av at den jevne rørlegger i Norge ikke har sÃ¥ gode kunnskaper om dette feltet.

For å holde meg til emnet konsentrerer jeg meg om spørsmålene jeg foreløpig har vedr, oppvarming her. Det kommer sikkert flere.

Jeg har forstått det slik at at varmepumpen jobber mest effektivt med så lav tiltemperatur som mulig og temperaturdifferanse på 6-10 grader mellom til- og fraledning, samt at man bør ha en akkumulatortank. Jeg har også forstått det slik at to-rørsystem er lettere å styre.

Vil det være mulig å dele systemet opp i soner som har forskjellig oppvarmingsbehov til forskjellige tider på døgnet og finnes det gode styringer for slikt? (Eks. Om morgenen er det ikke behov for komforttemperatur på barne og soverom mens vi på ettermiddagen ønsker komfort i stue kjøkken og barnerom. I barnerommene kantemperaturen senkes etter kl 20, mens hele huset kan senke temperatur etter f.eks kl 23).

Kan i så fall hvert enkelt rum styres med en rumføler og en magnetventil? Eller vil dette skape ubalanse eller problemer i anlegget?

Er det evt mer hensiktsmessig å legge opp sepparate sonekurser med shunt og hastighetsstyrt pumpe?

Er det mest hensiktsmessig å benytte radiatorer eller konvektorer i lavtemperatutanlegg? Og finnes det gode leverandører på lavtemputrustning? Jeg finner som regel bare utstyr med effekt oppgitt som høytemperaturanlegg.

Finnes det evt en metode for å beregne hva radiator/konvektor avgir ved andre temperaturer?

Jeg håper dette var rimelig forståelig og relevant for dette forumet

Med vennlig hilsen

Kim

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lavtemperaturradiatorer
« Svar #1 skrivet: 29 september 2008, 23:42:32 »
Hei Kim
Jeg har fått gode råd på dette eminente forumet, jeg brukte lang tid før jeg bestemte meg for løsning somm passet mitt hus/beliggenhet/lommebok... Noen ord og uttrykk må nok oversettes til/fra svensk/norsk - men det er vel nesten større forskjeller mellom enkelte norkse dialketer enn svensk/norsk ;D.

Jeg er enig med deg i at norske rørleggere generelt har liten erfaring (kunnskap og interesse ut over å selge) med varmepumper, uten dette forumet hadde jeg også hørt på lokale rørleggere at dette er vanskelig/dyrt/kun for spesielt intersserte, etc etc.

Sejv har jeg torørssytem som var for høytemp.system - en gammel oljefyr (CTC 170B) ble etterhver byttet ut med VP av samme merk, emn luft/vann-varianten - passer godt i kystklima lang mot nord...Jeg eksperimenterte meg fram til hva slags temperatur hust måtte ha ved kalde vinterdager - og kaldt her på kysten er 14 - 15 blå grader - jeg har sett 19 i løpet av mine 10 år i nord, men det er sjeldent. for å få ned turtemp og opprettholde komfort og mulighet for nattsenking på soverom, peisestue, andre rom som ikke behøver 21 - 22 grader døgnet rundt har jeg installert viftekonvektorer flere steder i huset, med nattsenking på viftedelen og radiatortermostater der det ønskelig - radiatortermostater er vel noe omdiskutert på forumet, men etter det jeg har lest er CTCs løsning ikke så senstiv for denne type reguleringer.

Det finnes regneark for å beregne størrelse på radiatorer ved ulike tur/retur temp - forsøk uner www.purmo.se, ladda hem filar, effektsimulering - jeg har ikke brukt det, men det mulig å endre parametre som passer deg og ditt system

mvh
Einar
CTC V2 Ecoel og EcoAir 107, med beliggenhet 300 km nord for polarsirkelen...
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 374
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!