Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken modell rekommenderar ni??  (läst 2282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anna Lundin

  • Gäst
Anna Lundin
Vilken modell rekommenderar ni??
« skrivet: 12 februari 2019, 09:57:16 »
Hej, Hoppas att nÃ¥gon snäll person kan hjälpa mig i denna luftvärmepumpsdjungel ??? 
Jag planerar att köpa en multisplit Daikin som styr fyra enheter inomhus. Tre stycken i mindre sovrum och den fjärde i ett vardagsrum på ca 30kvm. Jag vill att dom ska ha R32 (tror jag det heter) köldmedium, kunna styras med appen, ha låg energiförbrukning, vara tysta (:o)) och ha smartfunktionen att dom går ner i energisparläge när man inte är i rummet. Dom ska monteras i Spanien så dom behöver inte vara effektiva vid extremkyla... Blir inte klok på alla modeller... Snälla, hjälp en förvirrad tjej <3

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2019, 10:38:34 »
herr daikin glider väl in här och är nog den som kan svara bäst pÃ¥ den frÃ¥gan  ;)

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2019, 13:48:09 »
Tror knappast att Daikin har nÃ¥gon pump med 4 innerdelar vad jag vet, de har väl bara max 3 innerdelar. Däremot sÃ¥ har Mitsubishi Electric en pump med 4 innerdelar, men det blir rätt dyrt.  https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-mxz-4-innedelar
« Senast ändrad: 12 februari 2019, 13:52:08 av Lacken »

Anna Lundin

  • Gäst
Anna Lundin
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2019, 14:10:46 »
JodÃ¥, tydligen ska det finnas kompressorer hos Daikin som man kan koppla upp till fem innerdelar till...  :)

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2019, 14:32:29 »
Ja du hade rätt, hittade den här till slut som kan koppla upp till 5 innerdelar, du var mig en riktig friskus du som skall ha 4 innerdelar. ;)
https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/Broschyr_Multisplit_R32.pdf
« Senast ändrad: 12 februari 2019, 15:17:19 av Lacken »

Anna Lundin

  • Gäst
Anna Lundin
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2019, 14:50:20 »
Haha, eller hur ^-^
Det innebär att jag har två val alltså... Emura eller Caldo om jag vill ha rörelsesensorn Sc:,h
Är det någon som har koll på prisskillnader på dessa två?

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2019, 15:11:20 »
Nej det har vi inte, Daikin kör inte med några öppna priser/prislistor som de flesta andra pumpfabrikat utan det verkar vara resp återförsäljare som erbjuder dessa mörkade prisuppgifter efter en förfrågan genom att komma med en offert.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2019, 17:26:03 »
Var i Spanien?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Anna Lundin

  • Gäst
Anna Lundin
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2019, 10:04:10 »
Några mil öster om Malaga :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2019, 11:10:10 »
Ja Malaga kan ju ha 45 celcius varmt mitt i sommaren har jag hört. Särskilt om det är en Nordisk modell av värmepump är det bäst att kolla att den klarar att ge bra med kyla vid riktigt hög värme ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2019, 11:34:00 »
Std pumpar med sk 3000 frigorificas kyleffekt är billiga.

Två av mina spanska kompisar har monterat vad du tänkt dig: en st utedel med tre st innedelar.
En utedel har gått sönder.....och då slutade alla innedelar att fungera.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Anna Lundin

  • Gäst
Anna Lundin
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2019, 12:05:52 »
Ja, jag förstår att det är den risken med endast en kompressor, men jag har inte möjlighet att sätta upp flera pga föreningen regler... :-\
Förlåt en korkad fråga - men vad innebär 3000 frigorificas dontknow?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken modell rekommenderar ni??
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2019, 12:57:54 »
Ett ex på maskiner med kyleffekt som är lagom för ett 20 kvm rum

https://www.climaofertas.com/climatizacion/aire-acondicionado-con-potencia-frigorifica-3000.html

Det är viktigt att du fÃ¥r maskiner med bÃ¥de värme och kyla. Det är skönt med värme  dec-feb.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!