Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage i nergrävt tappvattensystem  (läst 1791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Läckage i nergrävt tappvattensystem
« skrivet: 02 juni 2010, 10:52:20 »
Vi har en lite förening med gemensam borrad brunn, ejektorpump och hydrofor.
Nu läcker skiten!  fiR:
Ledningerna byttes från stålrör till plastslang under början-mitten av 80-talet och det har aldrig varit några problem.
I vintras frös dock grannens vatten. Från huset ända ner till servisventilen som hoppade isär. Den byttes och sedan dess har allt fungerat bra fram till i lördags/söndags.

Har provat att stänga av servisventilerna till samtliga fastigheter men det strömmar ut ca 7 l/m vid 3bar.
Jag har gått hela sträckan där jag tror att ledningen ligger nergrävd (ca 300m) men det syns inget vatten och är inte svampigt i marken heller utöver vad som kan förväntas av allt regn som kommit. Marken är upptorkande.
Pumpen går nu konstant 24tim per dygn och klarar att hålla ca 3 bar istället för normala 5 bar.

Är det någon som har nån smart ide för att lokalisera läckan?
Kamera kunde ju fungera. Men frågan är om man ser var det läcker.
Slagruta?

Tips mottages med stor tacksamhet!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckage i nergrävt tappvattensystem
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2010, 13:00:26 »
Spårämne och 'sniffer'?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage i nergrävt tappvattensystem
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2010, 13:08:42 »
Har du kollat att inte backventilen läcker?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage i nergrävt tappvattensystem
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2010, 16:30:08 »
Hi
kanske kan fungera att stoppa in en transportör, typ en rörbit som tätats med skumgumitätning mot PN -slangen (alltså en rörpost), denna kommer tryckas fram till läckan och sedan stanna (förutsatt att förbrukarna bortom är avstängda och rören vattenfyllda ), i denna rörbit kan du antingen lägga något som en metallsökare kan hitta lätt, eller om rördimesionen tillåter någon aktiv sändare.

det går oxså att använda en "vibrationshammare" som kan mäta egenfrekvenser hos maskindelar, och på de sättet ta reda på hur långt bort pluggen stannade (knacka på anslutninga från någon sida, googla fram ljudhastigehetrn i vatten och räkna lite), men dyliga grejor kan ju vara svåra att hyra/låna.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Läckage i nergrävt tappvattensystem
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2010, 20:54:07 »
Tack för bra förslag! Problemet är löst och det var så enkelt att det är pinsamt att berätta. :-[
Vi har en sommargäst som varit på besök. Hans ventil är en sk "sommarventil" (fråga mej inte) Den tätar bara i ändlägen. Fullt öppen och fullt stängd är den tät. Men ett varv från stängd läcker den ca 1dl/s i axeltätningen. Röret som ventilaxeln ligger i är ca 150cm långt och det tar en några sekunder att fylla det så det skvallrar. Grannen ifråga stängde bara av och gick därifrån. Stängde och stängde...han lämnade ett varv öppet.

Till saken hör att jag var och frÃ¥gade honom om han hade läckage men det hade han inte.   Och enligt de ritningar jag gick efter lÃ¥g han inte ens pÃ¥ stamen som läckte sÃ¥ jag forskade inte mer i det. Det visade sej dock vara fel. Han delar stam med oss andra.
Han har dubbla avstängningsventiler. En vid tomtgräns och en inne. Men han tyckte att det tog lång tid att tömma systemet mellan yttre och inre avstängning innan han skulle åka...klart som fan när det läckte.

Idag gick vi dit igen och letade läckor. Det var sankmark runt hans servisventil!
Ett varv medsols och...vips! Trycket steg direkt!

Jaja, problemet löst och jag är en happy camper igen. Det kostade några timmar grävmaskin. Det får jag ta på mej. Bättre att felet låg där än att det låg någonstans nergrävt i skogen.

Tack igen för era förslag. Dom lär jag garanterat ha nytta av i framtiden. För det här var nog inte sista gången jag letar läckor.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!