Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9DKE3 - normal funktion eller?  (läst 9929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersal

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9DKE
    • Min temperaturlogger
E9DKE3 - normal funktion eller?
« skrivet: 04 januari 2006, 08:43:21 »
Har nu haft min CS-E9DKE3 sedan i höstas. Huset är på 125 m2 1.5 plan - byggår 1968. Direktverkande el i övrigt.

När det var över nollan ute så fungerade pumpen klockrent, hade den inställd på heat, autofan och 19 alt. 20 grader. Varmt överallt i huset utan att elradiatorerna gick in.
I början av december kunde man höra hur pumpen för första gången automatiskt gick upp till maxfart (fläktläge fem). Vet inte exakt vilken temp vi hade den dagen, men endast några få minus handlade det om. Annars brukar den ligga på läge tre.

Nu är det -10.5 ute och pumpen stod på +22, autofan och det blev ruggigt kallt inne. Runt 16 grader...
Jag testade att ställa fläkten till läge fyra resp. fem - hände ingenting. Den går på läge tre..
Om jag däremot ställer tempen på +30 så kan jag köra på läge fem men inte på läge fyra - då går den automatiskt ned på läge tre igen...

Avfrostningen tar ca 15 minuter och är total på lammelerna. Det ligger lite is utanpå plåten men jag antar att det är helt normalt.

Vid avfrostning uppmäts ca -15 på inomhusenhetens utblås mycket låg fläktfart - antar att detta också är normalt då den reverserar ordningen för att kunna värma utomhusenheten.

Vid fläktläge tre och -10.5 ute och ca 16.5-17.0 inne blåser pumpen ut ca 35 grader (max 38). Dessa mätningar är gjorda inatt under en period av ca 10 timmar. Pumpen var inställd på: +30, autofan och heat.

Utetempen har varit väldigt konstant enligt min templogger.

Jag har ej tilläggsisolerat mina rör och det är ca 3 meter som ligger utomhus.
Huset har 2-glas och ganska dåligt isolerad åt alla håll o kanter. Jag antar att man kan vara nöjd med att pumpen med endast lite tillskottsvärme trots allt lyckas hålla inomhusluften kring +16. vid -10 ute.

Däremot blir jag fundersam över varför jag inte manuellt kan ställa in pumpen som jag vill. Fläktläge fyra går inte att framtvinga vid denna låga temperatur.

Bara för att stilla mitt sinne gick jag ut igår och tittade till rörkopplingarna på pumpen - såg inte ett spår av olja eller dyligt så jag antar att den är tät där. Däremot är det lite svårare att titta på skarven uppe vid hålet in till inomhusenheten... Men då pumpen i övrigt verkar fungera så får man väl tro att det inte finns något läckage.

Vad har ni andra för erfarenhet av funktionalitet kring dessa pumpar?

/Anders
Villa 125m2, 1.5plan Upplands Väsby. Panasonic E9DKE + direktel + Täljstenskamin + elgolvvärme. Byggår -68, 2-glas från 68.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2006, 09:10:06 »
Hej
Har själv en likadan pump som dig, som installerades i höstas. Radhus på 147 m2 i sutteräng.
Känner igen dina problem med att köra fläkten manuellt, jag brukar ha min på läge 4 hela tiden, men den ändrar lite hipp som happ ändå.

Däremot har jag inga som helst problem med att få värme i huset. I går kväll och i natt har tempen legat runt -10(Stockholmsområdet) och jag har inte haft några som helst problem med värmen. Har ännu inte behövt stödelda med element. Förvisso har jag väggar mot grannarna, men huset är något billigt "öststatsbygge" i block, med tunn isolering.

Jag är jättenöjd med maskinen och har sparat ca 3000 kw under 2005 (sept-dec).
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2006, 09:18:16 »
Har nu haft min CS-E9DKE3 sedan i höstas. Huset är på 125 m2 1.5 plan - byggår 1968. Direktverkande el i övrigt.

När det var över nollan ute så fungerade pumpen klockrent, hade den inställd på heat, autofan och 19 alt. 20 grader. Varmt överallt i huset utan att elradiatorerna gick in.
I början av december kunde man höra hur pumpen för första gången automatiskt gick upp till maxfart (fläktläge fem). Vet inte exakt vilken temp vi hade den dagen, men endast några få minus handlade det om. Annars brukar den ligga på läge tre.

Nu är det -10.5 ute och pumpen stod på +22, autofan och det blev ruggigt kallt inne. Runt 16 grader...
Jag testade att ställa fläkten till läge fyra resp. fem - hände ingenting. Den går på läge tre..
Om jag däremot ställer tempen på +30 så kan jag köra på läge fem men inte på läge fyra - då går den automatiskt ned på läge tre igen...

Avfrostningen tar ca 15 minuter och är total på lammelerna. Det ligger lite is utanpå plåten men jag antar att det är helt normalt.

Vid avfrostning uppmäts ca -15 på inomhusenhetens utblås mycket låg fläktfart - antar att detta också är normalt då den reverserar ordningen för att kunna värma utomhusenheten.

Vid fläktläge tre och -10.5 ute och ca 16.5-17.0 inne blåser pumpen ut ca 35 grader (max 38). Dessa mätningar är gjorda inatt under en period av ca 10 timmar. Pumpen var inställd på: +30, autofan och heat.

Utetempen har varit väldigt konstant enligt min templogger.

Jag har ej tilläggsisolerat mina rör och det är ca 3 meter som ligger utomhus.
Huset har 2-glas och ganska dåligt isolerad åt alla håll o kanter. Jag antar att man kan vara nöjd med att pumpen med endast lite tillskottsvärme trots allt lyckas hålla inomhusluften kring +16. vid -10 ute.

Däremot blir jag fundersam över varför jag inte manuellt kan ställa in pumpen som jag vill. Fläktläge fyra går inte att framtvinga vid denna låga temperatur.

Bara för att stilla mitt sinne gick jag ut igår och tittade till rörkopplingarna på pumpen - såg inte ett spår av olja eller dyligt så jag antar att den är tät där. Däremot är det lite svårare att titta på skarven uppe vid hålet in till inomhusenheten... Men då pumpen i övrigt verkar fungera så får man väl tro att det inte finns något läckage.

Vad har ni andra för erfarenhet av funktionalitet kring dessa pumpar?

/Anders

Har du läst mitt ämne, det är nog samma problem??
"Kör fullt ibland E9DKE"
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad andersal

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9DKE
    • Min temperaturlogger
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2006, 12:25:43 »
Har ögnat igenom den tråden och det är nog bara att konstatera att pumpen fungerar på det sättet.
Man kan således ställa den på femman och låta pumpen "automatiskt" köra på lägre varv när den inte "orkar" för att sedan tvinga den att köra fullt så fort den får chansen, under förutsättning att den är inställd på 30 grader. Fast då låter det lite som man kör med helautoläge i alla fall, håhåjaja..

Hmm. Men om man tittar på in/utlopps temp på innerdelen:
inlopp: 16.5-17
utgående: 35-38
Detta vid en utomhustemp på -10.5 och fläktläge tre.

Vad har ni andra för in/utlopp vid denna temp? Verkar jag ha låga siffror som ev. kan härledas till dåligt isolerade rör, eller ev. lågt tryck i systemet???

Tyvärr har jag ingen templogger på pumpen ännu, däremot har jag tre sensorer sittande i och utanför huset:
http://www.aldengard.mine.nu/aa_temperature/index.html

Huset står i Upplands Väsby strax söder om Arlanda flygplats.
Villa 125m2, 1.5plan Upplands Väsby. Panasonic E9DKE + direktel + Täljstenskamin + elgolvvärme. Byggår -68, 2-glas från 68.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2006, 13:53:15 »
Hej
Kollade utblåstempen nu och den låg runt 44 grader. Manuell fläkt, läge 4 och -6 ute. Vet ej om det är något att jämföra med?

Mvh
Luttrad Panasonicägare

Utloggad andersal

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9DKE
    • Min temperaturlogger
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2006, 08:59:42 »
Nu börjar det åter bli varmt i huset (ca 19).

Utetemp: -3.5
Inlopp: 19-20
Utlopp: 39-40

Fläktläge 3, heat + automatläge på fläkthastigheten. Börvärde ställt på 23 grader.

Ser en smula lågt ut om man nu kan jämföra detta med andras värden...
Kan även säga att jag stödvärmer på flera ställen i huset, golvvärme i badrum och bastudel, samt elradiator i vardagsrum, och all tre sovrum på övervåningen.
Villa 125m2, 1.5plan Upplands Väsby. Panasonic E9DKE + direktel + Täljstenskamin + elgolvvärme. Byggår -68, 2-glas från 68.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2006, 10:44:49 »
Hej
Glömde skriva att jag kör på 22 grader för det mesta. Idag var det -0,7 när jag vaknade och alldeles för varmt inne. Har sänkt till 20 grader nu.
Utblåset ligger på 36 grader och inblåset på 23 grader(förmodligen nattens hårda körning och varmare ute) Fläkthastighet 4 som vanligt och fläktläge 2. Det låter väl en del om pumpen men man vänjer sig. Märkligt nog verkar den ha hållt fläkthastighet 4 det senaste dygnet.
Testar olika inställningar varje hel månad för att se om det blir någon större förändring i antal sparade kw.
November låg fläkthastighet, mest läge 2.
December blev autoläget.
Januari nu ska bli på fläkthastighet 4.
Styr sen värmen vartefter det blir varmare och kallare, men det blir bara mellan 20-22 grader.
Betänk också att jag bor i radhus med en väldigt öppen planlösning och bara kortsidorna ut mot kylan.

Mvh :)
Luttrad Panasonicägare

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2006, 13:28:54 »

Fläktläge 3, heat + automatläge på fläkthastigheten. Börvärde ställt på 23 grader.

Hmm, först skriver du att du kör fläkten på läge 3 sen skriver du "auto", vilket läge använder du?

Utloggad andersal

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9DKE
    • Min temperaturlogger
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2006, 14:21:26 »
Ursäkta att jag var otydlig. Jag kör med automatikläge men fläkthastigheten är 3. Denna tråd började med frågor om det var normalt att pumpen ej körde på de högre fläkthastigheterna vid manuell inställning och under 30 grader i börvärde.

Hur som haver, -0.5 till -1.0 grader ute, pumpen går automatiskt upp till fläktläge fyra ibland - har även vart och tullat på läge fem, börvärde på 22 resp. 23...

Helt klart finns det automatik som styr fläktmotorns hastighet beroende på hur kallt det blir ute/alt. verkningsgrad det är på pumpen - och det går ej att tvinga fläkten att snurra fortare om inte börvärdet höjs till +30.

Men nu när det ligger runt nollan ute så klarar pumpen av att värma hela kåken igen..
Det blev ca +22 inne så jag sänkte börvärdet till 21 igen... Tolv timmar efter säkningen ser jag att det är ca 22 grader på inloppet på pumpen men ganska precis 21 i rummen närmast pumpen. Utblåset håller ca 38-40 grader och fläkten går på treans fart just nu.

Åter känner jag mig helt nöjd med pumpen - bara att inse att vid lägre temp än -10 så gäller det att komplettera ganska friskt med andra värmekällor i det här huset om man vill hålla tempen högre än 17 i rummen närmast pumpen och högre än 15 på övervåningen...
Låg på en snittförbrukning av 87 kwh/dygn när tempen pendlade mellan -10 och -14 under fyra dagar. Och då går det bort runt 15 kwh/dygn för hushållsel, kanske några till under just dessa dagar... Resten är värme.

/Anders
Villa 125m2, 1.5plan Upplands Väsby. Panasonic E9DKE + direktel + Täljstenskamin + elgolvvärme. Byggår -68, 2-glas från 68.

Utloggad andersal

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9DKE
    • Min temperaturlogger
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2006, 11:30:47 »
Nu har vi haft riktigt kallt igen. -18.3 i morse..
Pumpen var inställd på heat + autofan. Detta gjorde att innerdelen körde fläktläge ett, vilket inte gav speciellt bra spridningsbild.
Min vana trogen (numer), ställde jag om börvärde till 30, fläkten manuellt till läge fem. Efter ca en timme hade tempen inne stigit från 15.5 till 17.5 i rummet där pumpen sitter.

Utetemp: -18.3
Inlopp VP: 17.7
Utlopp VP: 29.9
Innetemp ca 17.5
Enligt spec jag hittat ska E9DKE ge ca 630 kbm/h maxflöde, antar att detta är läge fem på fläkten:

Med ovanstående värden blir effektberäkningen (hittade formeln i annan tråd):
Temp. differens = 12.2 grader
Flöde: 630 kbm/h = 0.175 kbm/sek
P=0.175*1.293*1010*12.2 = 2788 W

Jag har ingen effektmätning på pumpen men om man antar att den drar max 1360W så har jag alltså ett COP på 2 med denna beräkning vid -18.. Är jag helt ute och cyklar eller kan det verkligen stämma?

Jag har letat i min manual men inte hittat spec. på hur stort flöde pumpen ger vid olika fläktvarv, är det någon som har dessa uppgifter? Vid fläktläge ett som det blev vid autofan läge, var in VP=15.6C, ut VP=35.0C

Avfrostning sker var 30e minut nu isf. var 40e minut som det var tidigare vid varmare väder.
Tiden för avfrostning är dock betydligt kortare, istället för 14-15 minuter avfrostar den på mellan 8 och 10 minuter nu.

Då jag inte vet flödet vid fläktläge ett kan jag inte beräkna COP eller effekt, å andra sidan ger fläktläge fem så pass mycket bättre spridning att jag fortsätter köra på det när man inte vistas i köket. Enda besvikelsen med pumpen är att man inte kan påtvinga andra fläktlägen vid denna låga temperatur, antingen fläktläge ett eller fem..

/Anders
« Senast ändrad: 22 januari 2006, 11:34:36 av andersal »
Villa 125m2, 1.5plan Upplands Väsby. Panasonic E9DKE + direktel + Täljstenskamin + elgolvvärme. Byggår -68, 2-glas från 68.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2006, 18:16:29 »
Hej och hå
-10 och 22 grader på fjärren, fläkthastighet 4, men min puffar bara på ca fläkthastighet 2. Testade att trycka på "powerful" knappen, men det hände inte ett smack. Pumpen avfrostar oftare än vanligt men det blir lite vätska.
23 grader inblås och 44 utblås. Klarar väl mig hyfsat fortfarande, testar utan stöttning med element, men pempen har fallit i rummen längst bort på övervåningen. Båda ungarna ska få var sin filt inatt, de ska härdas och pumpen ska få bekänna färg.
Jag ska testa och höja börvärdet till 30 så får vi se vad som händer med hastigheten på innedelen.
 :)
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2006, 19:51:35 »
Hej
Börvärde 30 grader i 1 1/2 timme nu och inte ett smack har skett på de temp-mätare jag har lagt lite här och var. Känns som fläkthastigheten är kvar på läge 2. Jag är inte i närheten av fläktläge 5!
Ska det vara så? Och är man på gränsen för vad maskinen klarar av?

 :-\
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2006, 20:56:58 »
pumpen ger runt 2 kw vid -15 grader och kanske 2,5 kW vid -10, det räcker nog inte till.

då går jag efter testet på e9 2004.

http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/nr_10/041203_10_varmepumpar.pdf

Utloggad andersal

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9DKE
    • Min temperaturlogger
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2006, 08:36:39 »
Juke05: Enda sättet för mig att påtvinga högre fläkthastighet är med börvärde 30 och fläkten på femman, ställer jag fläkten på fyran så går den automatiskt ned på läge två eller ett. Detsamma gäller om jag slår på någon annan automatik, ex. auto på bladet.

Alltså:
Börvärde 30
Fläkt 5
Auto Off på alla andra inställning
Detta ger maxfart på min E9DKE, annars lever den sitt eget autoliv..

Jag skrattade lite elakt när jag läste om filt till ungarna, tom vÃ¥ran katt hade lagt sig under en filt nu i helgen. MÃ¥ste ha vart riktigt kallt dÃ¥...  ;D
/Anders
Villa 125m2, 1.5plan Upplands Väsby. Panasonic E9DKE + direktel + Täljstenskamin + elgolvvärme. Byggår -68, 2-glas från 68.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE3 - normal funktion eller?
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2006, 14:22:42 »
Börvärde 30 och femmans fläkt igår i ett par timmar och det enda jag märkte på min var att hastigheten gick upp till läge 3 cirka. Var omöjligt att komma upp på 5:an. Fick inte upp någon högre värme under testet, men tre timmar kanske var för kort?
Ungarna klarade natten utan gnäll så man får väl vara nöjd. Ska farsgubben spara pengar så får familjen lida pin.
Hunden klagar inte i alla fall.

 :)
Luttrad Panasonicägare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!