Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!  (läst 13075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« skrivet: 26 december 2010, 10:24:42 »
Hej!
Har precis i dagarna innan jul fått en bergvärmepump installerad,Nibe F1245.
Min undran och fråga är: När ska igentligen tillsatsen(elpatronen) slå på.
Min första tanke är när det är kallt ute typ - 15 grader och kallare.Den här slår på när det är -6,8 grader.Den slår helt enkelt på lite hur som helst.Tillsatsen har varit på totalt ca 28 % av den totala drifttiden.Pumpen är förvisso ej finjusterad än.
Det finns en meny som heter "stopp av tillsats,den står på 15 grader.Vad händer när jag ändrar den upp och ner,alltså sänker eller höjer graderna.Manualen är bra utformad men saknar vissa punkter.
Värmen är ganska jämn i huset,radiatorsytemet och golvärmesystemet är kopplat på samma stam.Värmen i ett sovrum rusar lite,felar på +3*c,radiatorstyrt.
Kan stänga tillsatsen och se om värmen dippar.Är någon mer insatt och kan kanske förklara lite närmare....


MVH LAlle Anveros tomte::

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #1 skrivet: 26 december 2010, 10:59:14 »
Om du har termostater som styr tempen i de olika rummen så kan en onödigt högt inställd kurva göra att eltillskottet hoppar in utan att det egentligen behövs, dessutom kan kompressorn stanna om den inte klarar av att tillverka så hög temp som reglerdatorn efterfrågar.

Det du skall göra för att maximera ekonomin på din värmepump är att öppna alla termostater för fullt, avvakta ett dygn så tempen får stabilisera sig.

Kolla så att alla radiatorer/golvvärmeslingor blir varma.
Mät även difftempen över radiatorerna, det skall skilja ca 5-10 grader mellan radiatorvatten in/ut på varje enskild radiator, om det inte gör det skall du försaöka justera grundflödet över radiatorn ifråga, en justering för detta brukar sitta under termostaten och de ser den om du lossar termostaten.

När detta är gjort kanske du får för varmt i huset och då skall du ställa ned kurvan i den värmepump.
Justera inte mer än 1 gång/dygn då huset är väldigt värmetrögt.
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #2 skrivet: 26 december 2010, 11:17:07 »
Hej!
Har precis i dagarna innan jul fått en bergvärmepump installerad,Nibe F1245.
Min undran och fråga är: När ska igentligen tillsatsen(elpatronen) slå på.
Min första tanke är när det är kallt ute typ - 15 grader och kallare.Den här slår på när det är -6,8 grader.Den slår helt enkelt på lite hur som helst.Tillsatsen har varit på totalt ca 28 % av den totala drifttiden.Pumpen är förvisso ej finjusterad än.
Det finns en meny som heter "stopp av tillsats,den står på 15 grader.Vad händer när jag ändrar den upp och ner,alltså sänker eller höjer graderna.Manualen är bra utformad men saknar vissa punkter.
Värmen är ganska jämn i huset,radiatorsytemet och golvärmesystemet är kopplat på samma stam.Värmen i ett sovrum rusar lite,felar på +3*c,radiatorstyrt.
Kan stänga tillsatsen och se om värmen dippar.Är någon mer insatt och kan kanske förklara lite närmare....


MVH LAlle Anveros tomte::

Om du har problem med att tillsatsen går in för ofta kan man justera det i meny värmepump/avancerat/gradminutinställning. Om du skriver ett mindre värde för start av tillsats så väntar vp längre med att koppla in tillsats ett rimligt värde är 5 gånger mindre värde än start kompressor. Om du har start kompressor på -100 ställ start tillsats på -500 du kan skriva lägre om du vill men det kan ev bli lite kyligt inne. Det kommer inte att ta bort all spets bara fördröja den så den inte går i när pumpen har gjort vv tex. Spets behövs när inte pumpen orkar själv. Pumpen kommer troligen att orka bättre när du fått allt injusterat Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #3 skrivet: 29 december 2010, 20:56:47 »
Jag har gradminut;start av kompressor -60;fabriksinställt.
Start av tillsats var -400,ställde upp den till -770.Känner inte att det blir kallare.
Såg att hetgasen stack från ca 74 grader upp till 90-94 grader.
Krompressorn går sen installation hela tiden,har totalt precis första dagarna startat 5 gånger.
Enligt installatören kan det vara för liten vp,han har en modul 8 kwh liggande som är 2 veckor gammal.
Tillsatsen idag duttar lite då och då.
Jag anser att tillsatsen endast ska gå in när pumpen inte klarar värma själv,inte dutta då och då.
Det står oxå diff mellan tillslagssteg,bör man inte ändra den me om man nu har ändrat start av tillsats.
Har varit inne på nibes hemsida men ser ingen support tillgänglig via mejl.DÅLIGT....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #4 skrivet: 29 december 2010, 21:17:52 »
Jag har gradminut;start av kompressor -60;fabriksinställt.
Start av tillsats var -400,ställde upp den till -770.Känner inte att det blir kallare.
Såg att hetgasen stack från ca 74 grader upp till 90-94 grader.
Krompressorn går sen installation hela tiden,har totalt precis första dagarna startat 5 gånger.
Enligt installatören kan det vara för liten vp,han har en modul 8 kwh liggande som är 2 veckor gammal.
Tillsatsen idag duttar lite då och då.
Jag anser att tillsatsen endast ska gå in när pumpen inte klarar värma själv,inte dutta då och då.
Det står oxå diff mellan tillslagssteg,bör man inte ändra den me om man nu har ändrat start av tillsats.
Har varit inne på nibes hemsida men ser ingen support tillgänglig via mejl.DÅLIGT....

Diff tillsats ska du nog inte behöva ändra. Att tillsatsen duttar kan nog vara rätt om det är på gränsen att vp klarar sig utan spets. Hur kallt har du haft ute senaste tiden det har varit ovanligt kallt. Har du alla termostater öppna har installatören eller du justerat diff på varma och kalla sidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #5 skrivet: 29 december 2010, 21:32:12 »
Har legat mellan -9 till -13 .
När jag ändrade på gm till -770 så klarar pumpen av det.Hetgasen gick upp till 90-94 grader.Tillsatsen gick på betydlig senare.Har inte känt att det blivit svalare.Golvärmen i stora rummet går endast upp till 19 grader,men termostaten är inte på max 9.Har ställt den på 6.Stora sovrummet på 2:a plan har konstant 18 grader.
Grabbens rum fick jag sänka för det var 23 grader där data rummet har styvt 18 .5.
Källaren har jag bara lite värme.Huset är från 1851 me timmer väggar.
Kompressorn har ej stannat sen dem kopplade bort pumpstationen som skulle avlufta slangen.
Installatören har troligen inte gjort några inställningar förutom fabriksinställningarna.
Köld in ligger stadigt på 0,2 och köld ut mellan -1,5 till -1,9.
Golvärmesystemet är kopplat till radiatorsystemet,inte separat.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #6 skrivet: 29 december 2010, 21:35:02 »
 diff pÃ¥ varma och kalla sidan. Förklara lite närmare vad du menar!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #7 skrivet: 29 december 2010, 21:49:08 »
Köld in ligger stadigt på 0,2 och köld ut mellan -1,5 till -1,9.


Det innnebär diff på kalla sidan på 1,3 till 1,7 grader, den ska helst vara runt 3 grader. Sänk hastigheten på cirkpumpen för köldbäraren och kolla temperaturerna igen.

Diff varma sidan ska vara 7-9 grader. Vad är VBfram och VBretur när kompressorn gått i minst 10 minuter under värmedrift?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #8 skrivet: 29 december 2010, 21:51:59 »
diff på varma och kalla sidan. Förklara lite närmare vad du menar!

Kalla sidan är brine där bör diffen ligga på 3 grader du kan sänka cp hastigheten lite. På varma sidan brukar man vilja ha en diff på 7-8 grader det får man bäst genom att öppna eller ta bort alla termostater och justera med fasta strypningar till en diff på varje radiator till ca 5-8 grader. På golvvärmen är jag osäker men man brukar inte vilja ha större diff än 5 grader för då kan det bli ojämn värme i golvet och inte större heller för det är inte bra för vp. Det är lätt att man stryper för mycket och måste köra cp varma sidan onödigt fort så stryp radiatorerna närmast vp och låt radiatorerna längst bort vara ostrypta så länge vidare så kan du sänka hastigheten på varma cp så kanske radiatorerna längs bort inte behöver strypas alls. Eftersom alla termostater är öppna ställer man tempen inne med kurvlutningen på inställningarna i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #9 skrivet: 30 december 2010, 20:09:04 »
Hur ställer man c pumpen?.
Köld ut kan toppa -2 grader...

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #10 skrivet: 30 december 2010, 20:38:59 »
Hur ställer man c pumpen?.
Köld ut kan toppa -2 grader...

Meny 5.1.9
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #11 skrivet: 31 december 2010, 08:25:31 »
Dessa förkortningar,en annan är för tusan nybörjare.
Nu ska vi se . VB fram och retur måste vara framledningstemp och retur till radiatorerna.
VB fram pendlar mellan 41-54 grader.VB retur mellan 37-48 grader.
Igår -2,1 ute och kompressorn stängdes av första gången,under natten tills 06,00 hade den sen startat 4 gånger.
Kollade elmätar`n ute då hade totala elförbrukningen varit cirka 82-83 kwh per dygn,räknat från den 26/12-31/12.Tempen ute har varit mellan -2,1- -9,8.
Hushällselen är inräknad i den totala förbrukningen....
Vill kanske inte ändra c pumpen än men ändrar man hur fort ser man resultat...... studs

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #12 skrivet: 31 december 2010, 10:50:57 »
Dessa förkortningar,en annan är för tusan nybörjare.
Nu ska vi se . VB fram och retur måste vara framledningstemp och retur till radiatorerna.
VB fram pendlar mellan 41-54 grader.VB retur mellan 37-48 grader.
Igår -2,1 ute och kompressorn stängdes av första gången,under natten tills 06,00 hade den sen startat 4 gånger.
Kollade elmätar`n ute då hade totala elförbrukningen varit cirka 82-83 kwh per dygn,räknat från den 26/12-31/12.Tempen ute har varit mellan -2,1- -9,8.
Hushällselen är inräknad i den totala förbrukningen....
Vill kanske inte ändra c pumpen än men ändrar man hur fort ser man resultat...... studs

Resultat efter ändring av cp ser du efter ca 10 min med kompressor drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #13 skrivet: 31 december 2010, 11:05:06 »
Ändrade kb pumpen,stod på 70% nu 62%.
KB ut -2,5,KB in 0,1
Vilka fördelar ger detta!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245. Tillsats problem eller inte!
« Svar #14 skrivet: 31 december 2010, 11:09:04 »
Ändrade kb pumpen,stod på 70% nu 62%.
KB ut -2,5,KB in 0,1
Vilka fördelar ger detta!!!

Ingen aning men man brukar rekomendera en diff på 3 grader så du kan sänka lite till Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!