Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ny begagnat pump, Nibe 1110-10  (läst 13888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« skrivet: 05 januari 2018, 10:36:20 »
Ny för mig det vill säga!

Jag har lagt ner försöket att laga min 1250, åtminstone ett tag. Tacksam för all hjälp jag fick med den, har lärt mig oerhört mycket och är övertygad att den en dag ska producera värme igen.

Men till F1110, 10kW, den är frÃ¥n 2001, men jag sparade 1 krona för det kostade 2000 kr.  ::)

 Eftersom jag ska montera själv, betraktar jag det som en chans till utveckling, jag hoppas att den hÃ¥ller minst 2 Ã¥r. DÃ¥ är priset 1000 per Ã¥r vilket inte är fallet med en 60.000 pump som hÃ¥ller i 10 Ã¥r. SÃ¥ var det med 1250 och förra ägaren har redan bytt invertern en gÃ¥ng.

 Har redan läst mycket, men säkert kommer jag att behöva lite hjälp pÃ¥ traven, för det ska handla om ack.tank och extern VVB. SÃ¥ hoppas att i mÃ¥n av tid och lust ni kommer att kunna ge mig fina och inte alltför kriptiska svar! :)

  Jag har i källaren 2 gamla Borö tankar. SÃ¥na i grÃ¥ plÃ¥t, tror de är pÃ¥ 500 liter var. Är de en bra ide att använda dem? Jag ser flera möjligheter men har svÃ¥rt att bedöma för och nackdelar.
  Huset har 75kvm källare, 75kvm bottenvÃ¥ning, 75kvm övrevÃ¥ning, med radiatorer i hela huset inklusive källare. Hittade en bild pÃ¥ nätet med liknande radiator typ, jag bifogar. Finns kanske 18-20 stycken, flera ganska bredda, en av dem riktigt bredd. Kan mätta linjärmeter om det skulle ge nÃ¥t.


    Variant 1.
                       - F1110 direkt mot radiatorsystemet
                       - VV frÃ¥n nuvarande i bruk 10 L bereddare med 2.5 kW elpatron
                        (mina funderingar: enkelt, snabb montering, billigt utan extra delar, tex CP, klara vintern, sen
                         kanske ändra till annan uppsättning)

   Variant 2.
                      - F1110 direkt mot radiatorsystemet
                      - VV med extern VVB, 3-vägs ventil finns
                         (massa möjligheter och massa frÃ¥gor. 500liter Borö? använda F1250 VV tanken pÃ¥ 185?
                          annan mindre tank?)

     
   Variant 3.             
                      - F1110 mot 500 liter Borö
                      - VVB 500 liter Borö
                           (behov av extra CP och andra delar, mycket rördragningar i kall källare, men kanske sparar
                            väsentligt pÃ¥ kW, och start-stopp pÃ¥ pumpen? Jämnare värme i huset?)

   Variant 4.         
                      - F1110 mot 2x500 Borö
                      - VV, antingen 10L VVB kvar, F1250 tanken eller annan mindre tank

   
 

 Tack pÃ¥ förhand!


 

 

 
« Senast ändrad: 05 januari 2018, 10:38:24 av ionbaciu »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2018, 11:13:11 »
Vad är det för VVB i din Borö-tank?
Jag skulle nog troligen välja denna som VVB via växelventil då det är relativt enkelt att koppla in den som VVB mot en 1110.
Du kan annars koppla 1110 mot VVB i 1250 om du inte vill slänga ut den.

Sen skulle jag köra via den andra Borö-tanken mot huset, antingen som en arbetstank (kräver en extra CP) eller som volymtank.
Tyvärr går det väl inte att sno en CP från 1250 då dessa är frekvensstyrda? ???


10 liter VVB med 2,5 kW elpatron räcker väl knappast till att duscha i? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2018, 12:23:38 »
Vad är det för VVB i din Borö-tank?
Jag skulle nog troligen välja denna som VVB via växelventil då det är relativt enkelt att koppla in den som VVB mot en 1110.
Du kan annars koppla 1110 mot VVB i 1250 om du inte vill slänga ut den.

Sen skulle jag köra via den andra Borö-tanken mot huset, antingen som en arbetstank (kräver en extra CP) eller som volymtank.
Tyvärr går det väl inte att sno en CP från 1250 då dessa är frekvensstyrda? ???


10 liter VVB med 2,5 kW elpatron räcker väl knappast till att duscha i? ???

 Vi är bara tvÃ¥, sÃ¥ är man snabb gÃ¥r det, men inga marginaler. Men pÃ¥ 20 min är het igen, sÃ¥ vi anpassar oss och duschar med lite tidsförskjutning. Jag är en överlevare! :)

Du har rätt, pumpen är säkert frekvensstyrd. Då måste jag köpa en. Jag postar separat en fråga om det.

Angående Borö, ska fota dem och posta. En har extra mätinstrument så det måste vara den med slingor.

Jag har bra med plats i källarrummet så jag behöver inte ta ut 1250a. Men hur sparar man mest kW?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2018, 20:56:42 »
Du tycks ha många stora radiatorer så det borde gå bra att köra direkt mot de utan arbetstank. Jag skulle sedan satsa på att använda vvb från 1250, den är ju byggd för VP drift och du slipper värma 500 liters tank som kanske är taskigt isolerad.

Kan du lite arduino och programmering så är det nog rätt lätt att skapa styrsignalen till CP från 1250 om du vill sno en sådan och spara lite energi jämfört med den gamla. Men det är väl klar överkurs.

Tankarna kan du säkert sälja, jag blev av med mina rätt snabbt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2018, 22:10:12 »
Du tycks ha många stora radiatorer så det borde gå bra att köra direkt mot de utan arbetstank. Jag skulle sedan satsa på att använda vvb från 1250, den är ju byggd för VP drift och du slipper värma 500 liters tank som kanske är taskigt isolerad.

Kan du lite arduino och programmering så är det nog rätt lätt att skapa styrsignalen till CP från 1250 om du vill sno en sådan och spara lite energi jämfört med den gamla. Men det är väl klar överkurs.

Tankarna kan du säkert sälja, jag blev av med mina rätt snabbt.

// Magnus

  Jag betalade för mycket för dem, 1000/st, svÃ¥rt fÃ¥ pengarna tillbaka tror jag.

 Min tanke med tanken (pun intended) är att spara pÃ¥ komp. starter.  Pumpen pÃ¥ 10kW är för stor, vid -10 räckte med 45Hz pÃ¥ inverterpumpen, som motsvarar 5-6kW, tror jag. För att pumpen ska jobba längre perioder och sen vila längre, och för att fÃ¥ jämnare temp i huset, hjälper inte ändÃ¥ att ha volumtank?
 
 Jag ocksÃ¥ funderar pÃ¥ skipa VVB pÃ¥ 500L, det käns bara böckigt. Kanske sälja den!

Med Arduino, av vilka jag har två, känns lite ostabilt, hellre köpa en ny, modern CP.
 Skulle det fungera med Grundfos Alpha 1? Jag hittade det här:

https://www.obadis.com/en/grundfos-alpha1-25-40-heating-pump-98460745-lenght-180-mm-pn-10-energy-efficiency-class-a.html

 Riskabelt att köpa frÃ¥n de? Priset är wunderbar! Kanske kan tjata bort momsen ocksÃ¥, 19%.







Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2018, 22:29:48 »
  NÃ¥n som kan CP, hur räknar jag vilken passar bäst för mina ändamÃ¥l? Vilka egenskaper behövs? Tack!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2018, 23:00:50 »
Har du inte cp i 1110an? du kan väl köra med dom först, och byta sen?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2018, 23:30:56 »
Allvarligt talat så är det nog svårt att räkna hem en ny cp nästa oavsett pris på två år så kör du slut på den inbyggda till att börja med.

Arduino är nog så stabil som koden i den är och spänningsförsörjningen, jag körde en till min gamla shuntstyrning och den strulade aldrig, nu är den kontrollpanel till sonossystemet istället och där hänger den sig varannan månad pga dålig programmering av mig ;) timer overflow i koden för att känna av hur snabbt man vrider på encodern till volymen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2018, 07:07:28 »
Har du inte cp i 1110an? du kan väl köra med dom först, och byta sen?

 Jag hadde för mig att det behövs extra CP för extern VVB. Läste nÃ¥nstans. Har jag misförstÃ¥tt? Skulle jag använda volumtank pÃ¥ 500L funkar med inbygda c.pumpen i 1110?


Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2018, 07:19:16 »
Har du många likvärdiga radiatorer skulle jag absolut skippa tanken och köra direkt mot radiatorerna. ::)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2018, 07:25:01 »
Allvarligt talat så är det nog svårt att räkna hem en ny cp nästa oavsett pris på två år så kör du slut på den inbyggda till att börja med.

Arduino är nog så stabil som koden i den är och spänningsförsörjningen, jag körde en till min gamla shuntstyrning och den strulade aldrig, nu är den kontrollpanel till sonossystemet istället och där hänger den sig varannan månad pga dålig programmering av mig ;) timer overflow i koden för att känna av hur snabbt man vrider på encodern till volymen.

// Magnus

Ang. CP kostnad, det är som du säger, men den plockar jag ner och använder till min nästa pump för tusenlappen.
 Jag avser inte bytta pumparna inne i 1110an utan ifall systemet som jag sätter ihop kräver en extra.

Det är säkert sÃ¥ med Arduino, men även om jag lekt lite med den, jag är nybörjare pÃ¥ det med. Har inte en bra  uppfattning om hur en sÃ¥n koppling skulle se ut.
 
 Synd att jag kom inte pÃ¥ när jag var yngre att gÃ¥ en utbildning pÃ¥ kyl! Skulle gillat det.
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 10:32:13 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2018, 07:50:40 »
Har du många likvärdiga radiatorer skulle jag absolut skippa tanken och köra direkt mot radiatorerna. ::)

  Visst, lättare  och snabbare, men mitt bekymer är att pumpen skulle värma upp radiatorerna ganska fort, första gÃ¥ngen kanske 20-30 minuter och sen stanna.  Efter det, beroende pÃ¥ inställlningar, den skulle antingen gÃ¥ 3 minuter, stanna nÃ¥n minut, osv. eller värma huset för mycket först och sen vänta tills tempen har sjunkit obehagligt mycket.
 Huset har bra med isolering sÃ¥ en framledning pÃ¥ 30-32 grader var tillräckligt för bra klimat i huset vid -5 utetemp. Ner till -10 det räckte med 35. Vid 0 ute, i november tex, elementen kändes knappt varma och ändÃ¥ fick jag stänga pumpen helt för det kändes för varmt inne. Annars 1250an fick mÃ¥nga start och stopp för lägsta varv var ändÃ¥ för mycket.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2018, 10:31:06 »
 Tror jag klurat ut det med volumtank och ack.tank. Är det fel, rätta till gärna.

  Ackumulatortank är dÃ¥ man kopplar den till VP (med extra CP eller VPs inbygda) och VPn jobbar mot tanken tills den uppnÃ¥r en viss hög temperatur. Kanske 65. Sen stannar VPn och ett system med shunt(ar), som jag förstÃ¥r inte än, tar sÃ¥ mycket värme frÃ¥n AckT som behövs tills tempen i Ack. blir tillräckligt lÃ¥g. 30-35? DÃ¥ startar pumpen igen. Förmodligen det fortfarande matas värme till radiatorer av shunt systemet under tiden.

  Volumtank är som en 500liter radiator kopplad i serie med de riktiga radiatorerna. DÃ¥ behövs ingen extra CP. Syftet är att utöka vattenmängden i systemet sÃ¥ att pumpen inte ska hinna höja temperaturen för fort med mÃ¥nga start och stopp som effekt. DÃ¥ kan temperaturen vara lägre ocksÃ¥.

 Som jag ser det, volumtank varianten skulle kräva rätt storlek pÃ¥ tanken, alltsÃ¥ anpassad volum till husets behov. OcksÃ¥ mer ojämn gÃ¥ng för en ON-OFF om inte den har exakt den effekten som behövs för att gÃ¥ hela tiden. Eller?

 Första varianten skulle vara mindre effektiv pÃ¥ grund av hög arbetstemp, extra CP.


  Men varför  inte köra acktank pÃ¥ lÃ¥g temp? Tex mellan 33 och 40 grader. Kanske  ha 1000 liter istället. Ännu trögare förlopp, mindre start-stop. Var är felet i mitt resonemang?

Än annan ide, varför inte koppla på så sätt att med lite kranar kunna ha alla varianter och se vilken funkar bäst och sparar mest? Med volumtank, acktank eller med bypass direkt mot radiatorer i samma system.
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 11:53:29 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2018, 14:10:05 »
De verkar mycket gamla.

« Senast ändrad: 06 januari 2018, 14:13:02 av ionbaciu »

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2018, 14:28:10 »
Att tankarna är gamla , bara dom inte läcker har ju ingen betydelse
Det med att ladda tankarna med VP blir en ON/OFF anläggning , VP startar vid en låg temp och stoppar vid en max temp , samt ta ut från tank/ar till elementen med en shunt som styr på utetemp , fungerar utmärkt , det kan inte bli svängningar på tempen ut till huset .
Det blir långa finna gångtider på VP samt långa stopptider och borran hämtar sig
Ska kopplas lite udda kanske mellan VP, system,tank , men lätt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!