Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elförbrukning ecodan  (läst 1251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jannika

  • Gäst
Jannika
Elförbrukning ecodan
« skrivet: 03 september 2022, 21:58:46 »
Hej!
Jag behöver hjälp. Jag skulle behöva veta om det är normala värden jag får från min värmepump. Som elprisläget är just nu vågar jag inte sätta på någon uppvärmning av huset igen förrän det är absolut nödvändigt. Jag bor i villa utanför Uppsala byggd -81. 1 1/2 plan, 136kvm med vattenradiatorer+ en vinterträdgård på 25 kvm med vattenburen golvvärme. Innan jag installerade min ecodan hade jag en elpatron från när huset byggdes samt en varmvattenberedare på 300l som höll vattnet på 80 grader. Jag värmde upp huset till 18 grader samt garage på 50 kvm till 4 grader och ett gårdshus på 30 kvm till 10 grader, båda dessa med direktverkande el. Totalt drog allt detta inklusive all hushållsel ca 17500kWh/år. Efter installation av värmepumpen och byggandet av uterummet har jag en oförändrad årsförbrukning. Jag har inte ändrat temperatur i huset men sänkt temperaturen i gårdshuset till 5 grader.
Enligt värmepumpens egen display har den hittills i år förbrukat 4140kWh och producerat 7049kWh. Under sommaren har jag haft värmen avstängd och endast låtit pumpen generera varmvatten. Både juni, juli och augusti har den enligt displayen förbrukat 180kWh/månad och producerat 153, 135 resp 131kWh.

Utloggad StefanSöderköping

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning ecodan
« Svar #1 skrivet: 24 september 2022, 10:47:33 »
Många parametrar för att få ut ett gott resultat.

Dit hör tex. cirkulation i systemets element eller golvvärme system. Alla ventiler helt öppna. Liter / minut .

En annan betydande faktor är luftcirkulation runt ute delen , ska stå fritt för rätt luftutbyte.

Har tre års erfarenhet av Ecodan och de bör ha ett COP värde runt 3 på årsbasis.
Din maskin verkar ha ett för lågt värde (1.7).
Vad detta beror på är svårt att lösa på distans , en erfaren tekniker med utbildning på Ecodan
är nog vad du behöver.

Utloggad khavusr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning ecodan
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2022, 00:17:25 »
Enligt värmepumpens egen display har den hittills i år förbrukat 4140kWh och producerat 7049kWh. Under sommaren har jag haft värmen avstängd och endast låtit pumpen generera varmvatten. Både juni, juli och augusti har den enligt displayen förbrukat 180kWh/månad och producerat 153, 135 resp 131kWh.

Vad kör du med för värden på max varmvatten temperatur respektive återvärmningsdiff?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!