Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F750 visar Inverterfel  (läst 6986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stohu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F750 visar Inverterfel
« skrivet: 09 mars 2017, 14:59:49 »
Hej,

Vi har en NIBE F750 sedan våren 2011. Den har fungerat relativt felfritt tills 2 veckor tillbaka, när den började visa Inverterfel II hela tiden. Det hjälpte inte att starta om och uppdatera mjukvaran. Vi bytt inverter och styrkrets men det verkar inte ha någon effekt. Nu diskuterar vi om att bytta kompressorn vilket är mycket kostsamt. Så innan vi gör detta ingrep vill jag fråga i denna forum om någon haft likdana problem och om det finns något som vi kan prova. Jag har givitvis sökt efter svar här men hittat bara ett tråd där bytte av inverter löste problemet.

Jag kan beskriva vad jag sett i mer detaljer om det hjälper. Jag har också en usb logg från uppstart till larmet om det är av någon nytta.

Tacksam för alla svar!

mvh
Jeff

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F750 visar Inverterfel
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2017, 15:41:23 »
Hej! Det är alltid bra att skriva vilket NIBE larmnummer som har inträffat om någon råkar känna igen det. Numret ska stå i loggen också.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad stohu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750 visar Inverterfel
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2017, 22:44:35 »
Hej,

Tack för svaret! I loggen ser jag larm 214 efter 10 minuter, sedan 214 igen efter 20 minuter och till sist 204 efter yterligare 20 minuter. Jag befogar loggen.

mvh
Jeff

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE F750 visar Inverterfel
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2017, 07:24:58 »
Fel typ 2 verkar ju främst vara kommunikationsrelaterat.
Kollat alla kablar ordentligt mellan inverter och "moderkort"?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stohu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750 visar Inverterfel
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2017, 09:43:01 »
Hej Rickard,

En verkstadskille vid första besöket kollade ('skakat på") alla kontakter på invertern. Vid andra besöket bytt han inverter, styrkretsen och en annan krets på moderkortet (höger sidan bakom panelen). Vi får samma larm fortfarande. Är det värt att kolla på sladdarna själva (elektroniskt)?

mvh
Jeff

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE F750 visar Inverterfel
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2017, 09:50:00 »
Ja, värt det är det väl först om man ser nåt fel, men visst skulle det ju kunnat skavas ett hål på en kabel som kortsluter mot chassiet t.ex.
Så ja, jag skulle nog försöka i vart fall göra en okulärbesiktning av kablarna så gått det går.
Vet inte vilka fler fel som skulle kunna orsaka inverterfel på grund av själva kompressorn, jordfel, eller kanske för högt moment - som skulle kunna uppstå t.ex. om expansionventilen börjar svänga av någon anledning.
Låter det som att kompressorn arbetar med stabilt tryck varvtal, eller ändrar ljudet på själva kompressorn, som om varvtalet eller momentet hela tiden ändras?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stohu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750 visar Inverterfel
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2017, 11:04:57 »
Under närmare övervakning märkte jag att kompressorn försökte starta flera gånger (som man kan se i loggen). Varje gång verkade tilllåten frekvensen sänkas något och kompressorn verkar jobba något över den. Sedan stannar kompressorn och väntar ett antal minuter innan nästa försök. Efter 2-3 gånger kommer larmet (totalt ca 30-60 minuter). Jag kunde känna med hand på skåpet nära komressorn lite högre vibration innan den stannade. Till slut visas en mycket hög gradminuter.

Vi får göra en nogrannare inspektion av kontakterna och kablarna för säkerhetsskull.

mvh
Jeffrey

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!