Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är det bra att Sverige delas upp i olika regioner avseende kunders elkostnader?

Ja, det är riktigt att göra så.
Nej, det är helt fel att göra så.
Jag har ingen åsikt.
 

Författare Ämne: ElprisomrÃ¥den, rätt eller fel?  (läst 20729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Elprisområden, rätt eller fel?
« skrivet: 15 november 2011, 18:49:29 »
Själv tycker jag det är lite märkligt, Norrlänningar behöver väl inte betala mer för övriga bränslen som transporteras åt andra hållet?

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2011, 19:40:15 »
Det ska antingen gälla allt eller inget, och självklart blir då svaret inget.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2011, 09:03:08 »
Jag tycker det är bra. Jag vill inte betala för att Danskarna inte klarar av att producera egen el.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2011, 09:45:48 »
Jag har ännu inte satt mig in i hur detta påverkar oss boende i Skåne, men jag tycker också att det verkar lite kontraproduktivt. Först stänger man Kärnkraftverket i trakten, sen höjer man avgifterna för att det inte tillverkas el i tillräckligt utsträckning lokalt. Med tanke på hur lätt det är att transportera elkraft torde inte placeringen inom ett land vara särdeles avgörande.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2011, 09:53:07 »
Elområdena har ju delvis kommit till för att det inte är så lätt som man kan tro att transportera elkraft långa sträckor.
Sen fÃ¥r man ju hoppas att de extra pengar Svenska kraftnät fÃ¥r in pÃ¥ detta används till att bygga bort flaskhalsarna som det är tänkt. Problemet är väl att när man väl fÃ¥r dessa pengar sÃ¥ vill man inte kapa källan till dom, sÃ¥ det blir lite moment-22...  huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2011, 10:18:57 »
Först tvingar Danskarna oss att stänga Barsebäck
Sedan gnäller Danskarna pÃ¥ att vi stänger av elen till Damnark när vi själva behöver den bättre, för att hÃ¥lla en bra prisbild. Danskarna kräver inför EU att Sverige skall ha samma system som övriga eu, Sverige är mesar och gÃ¥r med pÃ¥ detta innan EU hinner diskutera frÃ¥gan.  huvuddunk

 fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR:

Personligen tycker jag att vi i södra Sverige skall ta saken i egna händer, Vi samlar ihop 50 000 personer och så sätter vi eld på kopplingstationerna till danmark!

Lite halvdan statistik över elpriset sedan införandet : http://elen.nu/
bra karta iövrigt: http://svk.se/Energimarknaden/El/Kraftsystemet/

Nej, jag är inte butter!  a:gl

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2011, 12:07:52 »
Självklart är detta ett riktigt dÃ¥ligt förslag. El ska kosta samma vart man än bor. Samma med alla typer av infrastruktur. Och  ja  alla varor som finns.  Vi är svenskar och borde hÃ¥lla ihop, vad danskarna vill skiter väl vi i. LÃ¥t danskarna göra vad dem behöver för sin del sÃ¥ bryr vi oss om oss själva. Kanske borde danmark satsat pÃ¥ sin elförsörjning istället för att brygga öl ::)

Förstatliga ALL infrastruktur, inget annat funkar huvuddunk 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2011, 12:21:10 »
Ser att 40% tycker att det är rätt med detta förslag :o

Ska norrlänningar få betala mer för mat som odlas i söder då?
Ska vi i söder få betala mer för järn?
Kanske borde teleföretagen i söder höja taxan för telefoni och internet för dem i norr?

Nej,, samma  sÃ¥klart.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2011, 12:30:24 »
Vi betalar väl redan mer för mat som odlas i söder? Transporterna är väl knappast subventionerade av staten...
« Senast ändrad: 16 november 2011, 13:36:59 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #9 skrivet: 16 november 2011, 13:28:31 »
+1 på purjo
När det gäller odlad mat, järn osv så är det en fri marknad och då är fraktkostnader inprisade i slutpriset. dvs. 1kg vetemjöl från skåne har några ören extra pålägg för frakten till Norrland. Dock kan varan vara billigare ändå eftersom arbetskraften i norrland säkert är något billigare samtidigt som lokalhyran osv är billigare...
Vad gäller telefontaxa så är det reglerat i anslutningsavgiften samtidigt som det säkert är vissa subventioner i samband med inkoppling. Men det är en stor skillnad eftersom telefonsamtalet sedan egentligen inte kostar mer bara för att det är till norrland...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2011, 17:18:00 »
Elpriset är ju av mindre betydelse ju mindre man behöver använda, om du bor i norraste norrland så är elnotan dubbelt så hög jämfört med skåne oavsett om skånigarna betalar mer för elen, sen är ALLT dyrare om du bor i norrland, långa transportsträckor, skall du exempelvis utomlands så skall du först betala 3000 för att ta dig till Arlanda, sen skall man då betala själva utlandsresan, bara som exempel.

Sen är den kommunala servicen sämre, går inga bussar och knappt några tåg, så vi får istället tanka våra bilar och åka runt på dom undermåliga potthålsvägarna.

Så fort du skall handla några grejjer så skall dom fraktas 100 mil så ofta är frakten lika dyrt som grejjen i sig självt.

Sen när ni mot förmodan råkar svänga förbi konsum i kiruna, jämför då priset på bensin,kött, ja råvaror i allmänhet, ni kommer se en ökning på c:a 25-30% i snitt.

Sen åker ni säkert till Abisko för att se på lapporten, när ni då tankar så sitt ner, för där ligger bensin priset ungefär 1 kr mer än i stockholm.

Dogge.

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2011, 17:47:54 »
Är det verkligen så illa. Bilden du beskriver skiljer sig lite från den jag har efter mina få vistelser i Kirunatrakten.
Jag upplevde inte att livsmedel var dyrare än i Skåne. Ej heller bensinen.
Livsmedelspriserna har jag svårt att kolla nu, men vad gäller bränslekostnad ser det utifrån www.bensinpriser.nu inte ut att skilja mer än det gör mellan olika mackar i vårt län.

Slutligen, sett till mitt egna boende kan jag konstatera att vinden påverkar dygnskostnaden mer än kylan. Min slutsat utifrån detta är att skillnaden mellan uppvärmningskostnad för ett äldre hus i norrland och ett dylikt i skåne inte nödvändigtvis behöver skilja sig åt så mycket som man vid första anblick kan tro. Observera att detta inte gäller moderna lufttäta kåkar, där differensen ser annorlunda ut.

/David

P.S. Jag har naturligtvis inget emot er boendes i norr och jag kan bara beklaga att samhällsservice etc far illa av avstånden och avfolkning.

Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2011, 17:53:34 »
Ska det absolut vara lika villkor i hela landet ska jag ta tunnelbanan till jobbet i morgon som antagligen staten har betalat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #13 skrivet: 16 november 2011, 18:03:29 »
Är det verkligen så illa. Bilden du beskriver skiljer sig lite från den jag har efter mina få vistelser i Kirunatrakten.
Jag upplevde inte att livsmedel var dyrare än i Skåne. Ej heller bensinen.
Livsmedelspriserna har jag svårt att kolla nu, men vad gäller bränslekostnad ser det utifrån www.bensinpriser.nu inte ut att skilja mer än det gör mellan olika mackar i vårt län.

Slutligen, sett till mitt egna boende kan jag konstatera att vinden påverkar dygnskostnaden mer än kylan. Min slutsat utifrån detta är att skillnaden mellan uppvärmningskostnad för ett äldre hus i norrland och ett dylikt i skåne inte nödvändigtvis behöver skilja sig åt så mycket som man vid första anblick kan tro. Observera att detta inte gäller moderna lufttäta kåkar, där differensen ser annorlunda ut.

/David

P.S. Jag har naturligtvis inget emot er boendes i norr och jag kan bara beklaga att samhällsservice etc far illa av avstånden och avfolkning.

Jag har min familj uppe i Abisko och bott i både kiruna och malmö
åker med jämna mellanrum upp och hälsar på släkten, en tripp på 74mil, varje gång man skall handla en så enkel sak som en korv med bröd, så ångrar man att man inte började banta den dagen.
sen när man startar sin resa söderut så sjunker bensinpriset var 20 mil ungefär.

Jag har heller inget imot er boendes i söder heller, bara synd att man inte har råd å hälsa på er så ofta. :-X
nej men skämt och sido, jag hade tänkt ta mig en sista minuten med frun, men tyvärr så hinner man inte ner innan avgången, så man får beställa ett par månader i förväg, samt boka hotell nära arlanda så att man kan åka ner någon dag i förväg eftersom man inte kan lita på kollektivtrafiken.
så sista minuten resan ner till danmark gick på 8000 per person?
kiruna-malmö är det lika långt som malmö-grekland?

Dogge

« Senast ändrad: 16 november 2011, 18:07:22 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #14 skrivet: 16 november 2011, 18:33:34 »
Å andra sidan har ni ju så himla nära till Kirkenes varifrån man kan kan uppleva de ryska vägarna via Nikel till Murmansk för endast 300 NOK.
Njurbälte anbefalles och resan ger en perspektiv rörande glesbygd och vägstandard.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 505
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!