Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inställningar golvärme +kamin  (läst 3528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« skrivet: 20 januari 2011, 13:42:12 »
Skulle behöva lite expert hjälp med att ställa in mitt system för optimal drift. Eftersom jag har tillgång till gratis ved vill jag utnyttja kaminen så mycket det går.
Planen är att maxa alla termostater, sedan strypa golvslingorna och justera värmekurvan tills jag har 19,5-20 ºC nere och 20-20,5 ºC uppe utan eldning för att sedan elda till komforttemp.
Tänker jag rätt?
Något speciellt man ska tänka på när man stryper slingorna eller det är bara att prova sig fram?
Alla synpunkter mottages tacksamt
1,5 plan med öppen planlösning byggt 2008, BV 105 m2 golvvärme+kamin contura 550, ÖV 49m2 4 radiatorer på samma framledningstemp som golvvärmen

Utloggad Lillgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2011, 13:28:47 »
Ingen här inne som kan ge mig lite tips?
1,5 plan med öppen planlösning byggt 2008, BV 105 m2 golvvärme+kamin contura 550, ÖV 49m2 4 radiatorer på samma framledningstemp som golvvärmen

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2011, 14:12:02 »
Måste du justera slingorna då? Har du inte jämn temperatur i alla rummen? Annars sänker du ju bara kurvan på din panna så du får dina 20 grader inne eller vad du nu ville ha som " grundvärme. Sen är det ju bara att elda på.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2011, 15:33:29 »
Skulle behöva lite expert hjälp med att ställa in mitt system för optimal drift. Eftersom jag har tillgång till gratis ved vill jag utnyttja kaminen så mycket det går.
Planen är att maxa alla termostater, sedan strypa golvslingorna och justera värmekurvan tills jag har 19,5-20 ºC nere och 20-20,5 ºC uppe utan eldning för att sedan elda till komforttemp.
Tänker jag rätt?
Något speciellt man ska tänka på när man stryper slingorna eller det är bara att prova sig fram?
Alla synpunkter mottages tacksamt

Eventuellt kan du ju fundera på om du inte skall vända på steken, dvs, höja värmen nere där du har golvvärme och kan jobba med låg temp och sen låta övervåningen bli vad den blir i och med att värmen stiger. (Självklar med termostaterna max öppna där uppe).

Skall du strypa nere och få upp värmen uppe där det är radiatorer kommer du nog få höja huskurvan, om du inte har dimensionerat radiatorerna för samma framledning som golvvärmen?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Lillgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2011, 11:32:21 »
Problemet med samma framledning är att om jag ställer kurvan så jag får den temp jag vill ha nere så blir det för kallt uppe och tvärt om. Därför var min tanke att ställa kurvan så jag får rätt temp uppe och sedan strypa slingorna tills jag får den temp jag vill ha nere. Men detta är kanske inte rätt väg att gå?
1,5 plan med öppen planlösning byggt 2008, BV 105 m2 golvvärme+kamin contura 550, ÖV 49m2 4 radiatorer på samma framledningstemp som golvvärmen

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2011, 13:27:34 »
Jo jag förstod det, det var därför jag tänkte att du kunde ha lite extra varmt nere för att på så sätt gynna övreplanet.

Den princip du nämner är annars det korrekta sättet, dvs. stryp den del av anläggningen som är mest gynnad (golvvärmedelen) tills du får rätt klimat i de missgynnade delarna (övre plan med radiatorer).

Nackdelen var då att pumpen kommer att få jobba med högre framledning vilket ger sämre COP. Därav mitt förslag att testa tvärtom.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Lillgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2011, 11:11:19 »
Som du säger så har jag fått höja kurvan något. Just nu har jag kurva 2,3 och fin +1,5. Funderar på att sätta en fläkt genom blälklaget för att få upp mer värme men jag vet inte om det gör någon jätte skillnad.
Man bör väl inte stänga en slinga helt men kan man strypa så man bara har 1 eller 0,5 varv öppet i vardagsrummet där kaminen står?
1,5 plan med öppen planlösning byggt 2008, BV 105 m2 golvvärme+kamin contura 550, ÖV 49m2 4 radiatorer på samma framledningstemp som golvvärmen

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2011, 12:16:20 »
Det beror nog lite på hur radiatorerna känns där uppe idag. Är dom inte varma längs hela längden och du har en stor tempdiff så blir det säkert bra att strypa golvvärmen. Men är dom jämnvarma och liten tempdiff så hjälper det ju föga att strypa gv. Det som händer då är ju att du får lite svalare där nere men inte varmare uppe. Så du måste nog ändå höja kurvan lite på pannan och strypa gv för att få jämnare temp i huset. Justera sen in termostaten i vardagsrummet vilket förmodligen är den största slingan så ökar ju flödet över radiatorerna när den stängs pga vedeldning. På så sätt blir det ju lite bättre där uppe. Men om det är märkbart är en annan femma:).
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lillgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2011, 11:41:29 »
Kollade tempen på raddarna nu. Ca 32 ºC på toppen och ca 27 ºC i botten. Har rumstemp 20,4 ºC både uppe och nere just nu utan eldning men så är det 7 minus ute. Det svåra blir o få till det vid plusgrader när framledningen blir lite låg för raddarna. Jag får väl prova mig fram.
Jag luftade raddarna efter installation men det kanske man skulle kolla igen.
Har provat och köra med termostat i vardagsrummet men det funkade mindre bra. Den stänger ju helt när jag eldar och plattan blir kall sen tar det tid och värma upp all betong igen. Därför jag ville prova och strypa slingan kraftigt istället för att få ett jämt men lågt flöde i golvet.
1,5 plan med öppen planlösning byggt 2008, BV 105 m2 golvvärme+kamin contura 550, ÖV 49m2 4 radiatorer på samma framledningstemp som golvvärmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2011, 12:37:26 »
5 graders skillnad mellan tillopp retur på radiatorerna är perfekt  Thumbsup
Lufta kan man behöva göra flera gånger efter att man har fyllt på nytt vatten. Syre fälls ut när vattnet värms och samlas på olämpliga ställen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lillgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2011, 12:33:45 »
Varför är just 5 ºC perfekt? Om jag tex hade haft bara en grads diff borde väl radiatorn avge mer värme vilket jag eftersträvar?
1,5 plan med öppen planlösning byggt 2008, BV 105 m2 golvvärme+kamin contura 550, ÖV 49m2 4 radiatorer på samma framledningstemp som golvvärmen

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2011, 13:18:23 »
Det är rätt tänkt. Då hade den gett mer värme. Men om du har en värmepump som värme källa så vill den ha en diff på 5-8 grader. Det är enbart därför. Hade du haft en el eller Oljepanna hade du kunnat köra med nästan en grads diff. Lite lite men i princip så. Men om du har jämn temp nu när du har sju minus ute. Är det inte bara en justering av värmekurvan som behöver göras? Kommer inte ihåg vad du har för uppvärmning men oftast så brukar man ju kunna justera på två vis. En lutning och typ justering/paralellförskjutning. Har du kollat diffen över gv slingorna? I princip kan du strypa där och ha mindre diff på raddarna där uppe bara totalen blir ca 5-8 grader inne vid pannan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lillgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med inställningar golvärme +kamin
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2011, 11:56:35 »
Jag har en IVT 490. Precis som du säger så har jag sänkt kurvan något och höjt fininställningen och jag börjar närma mig jämn temp.
Var runt och mätte med IR nu. -0,4 ute och framledning 27,2 avläst på pumpen.
PÃ¥ raddarne fick jag 27 pÃ¥ toppen och 21, 23,5  24,1  och 23,6 i botten.
PÃ¥ slingorna fick jag fram 26,6 och retur: V-rum 24,3  entré 24,4  sov 24,5  bad 26,2  tvätt 23,5  kök 24,1  matplats 24,5.
Ganska jämt förutom bad men där vill jag ha lite varmare så det är väl ok. Men jag vill fortfarande ha ner rumstempen lite i övriga rum så jag får väl prova och strypa dem lite till.
Kan man läsa av retur temp på pumpen? Hitta inget bra ställe och mäta den men ser man på de andra värdena kommer jag nog inte upp i 5 grader diff vid pumpen.
1,5 plan med öppen planlösning byggt 2008, BV 105 m2 golvvärme+kamin contura 550, ÖV 49m2 4 radiatorer på samma framledningstemp som golvvärmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!