Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man sänka temperaturen då elpatronen slår på i en fighter 310P?  (läst 2845 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalpdahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en sprilland nyinstallerad Nibe Fighter 310P.
Har iofs inte haft någon här än för att göra en ventilations-injustering men kan man på något sätt sänka temperaturen då elpatronen sparkar in?? Som det är idag så går den igång redan vid 49 grader och på min gamla 301:a gick den inte igång förrän temperaturen stod på 46 grader!
Tacksam för svar!

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
gäller att läsa innan man köper ...

Temperaturen i varmvattenberedaren kan, beroende på
årstid, variera mellan ca 50 – 65 °C. Med knappen ”Extra
varmvatten” på frontpanelen kan temperaturen i beredaren
tillfälligt höjas.
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad Kalpdahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Antingen har du missförstått mig eller så har jag uttryckt mig klumpigt!
Det jag menar är att när panntemperatruren sjunker till 49 grader går elpatronen igång och stänger sedan av sig när pannan åter nått en temperatur av 53 grader.
Det jag undrar är om man kan sänka det från 49 grader till 46 el 47 grader innan elpatronen slår till!?

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Det går ej att justera , åtminstone ej på vår pump tillverkad 2003 . Våran pump jobbar så här : Kompressor startar ifall temp blir 50gr eller lägre och stannar sen vid 52 gr.
ELpatron startar vid 47 gr och stannar vid 50 grader . Det som jag ochså saknar på vår 310 är att man kunde justera hur "brant" shuntten öppnar . Den behöver ej öppna så brant när vi både eldar i spis och kör med luft-luft-pump .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Kalpdahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Okej!

Min kompressor går alltid! Dag som natt, även om panntemp. är uppe i 55 grader!
Skall det vara så eller ska kompressorn slå ifrån??

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Kompressorn går i regel hela vintern då den själv inte orkar täcka hela behovet. Elpatronen stöttar i den värme som saknas.

Jag har lite samma önskemål med elpatronen. Vore bra om man kunde ha en justerbar funktion för elpatronen. När man är bortrest tex, eller dom dagar ingen duchar hemma, då skulle jag vilja att värmepumpen fick gå ensam och elpatronen endast gick in om radiatorernas temperatur påverkades.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Ja en inställbar temp vore bra, någon som har en lösning på detta.
En tanke är dock att vid lägre temp så ökar kylningen i kylbatteriet dvs lägre avluft tmp och därmed mera återvinning. Dock kan man få problem med mer is i kylbatteriet. Pm detta är ett problem eller mera en farhåga vet jag inte.

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!