Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: placering innerdel högt eller lÃ¥gt  (läst 43685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
placering innerdel högt eller lågt
« skrivet: 04 november 2006, 01:01:52 »
Hej

Ska man placera innerdelen högst upp för att blåsa den varma takluften ner mot golvet eller lågt ner för att suga in så kall luft som möjligt som sen får stiga uppåt?

Kollar man installationsanvisningarna för pumpen står det högst upp.

NÃ¥n som har koll?

Peter

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #1 skrivet: 04 november 2006, 01:10:26 »
Avser du att kyla med pumpen är en högt placerad pump att föredra men avser du att värma med pumpen är nog en lågt placerad pump lite mer effektiv men tror ändå att skillnaden mellan högt och lågt placerad pump för värmedrift är ganska marginell men givetvis gör det säkert en del av effektiviteten försvinner med en högt placerad pump. Men att ha pumpen "rätt" placerad i huset för att få så bra täckning/spridning av värmen är desto viktigare tycker då jag iaf........



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #2 skrivet: 04 november 2006, 01:27:30 »
Avser du att kyla med pumpen är en högt placerad pump att föredra men avser du att värma med pumpen är nog en lågt placerad pump lite mer effektiv men tror ändå att skillnaden mellan högt och lågt placerad pump för värmedrift är ganska marginell men givetvis gör det säkert en del av effektiviteten försvinner med en högt placerad pump. Men att ha pumpen "rätt" placerad i huset för att få så bra täckning/spridning av värmen är desto viktigare tycker då jag iaf........



//Krister   *vinkar*

Jag lovar att skilnaden inte är marginell.

Anledningen till att det står högt i alla installations anvisningar är att Pumpen säljs och även används som AC.
Att varm luft stiger är ingen hemlighet. Sval luft sjunker. Monterar du en pump lågt och vill kyla så får du kallt efter golvet. den kalla luften ligger kvar där tills den värms upp. Det är stört omöjligt att använda kylfunktionen på pumpen om du monterar den lågt.

Men som sagt. Det är inte bara att sätta den lågt någonstans och tro att det blir bra. Kan du placera den lågt på en yttervägg så den når ut längs hela husets längd utan att något är ivägen så är det det aldra bästa då den varma luften fortsätter vandra längs golvet tills den slår emot något och då stiger den upp till taket.


irover: Detta har diskuterats även här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10624.15



Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #3 skrivet: 04 november 2006, 15:47:33 »
nja vidhåller fortfarande att skillnaden är ganska marginell...... har varit in i många hus med högt placerade innerdelar och har då aldrig hört någon ångrat att de satt den högt....... om det nu vore så mkt bättre med lågt placerad innerdel då skulle ju montörer av vp trycka på mera för att få montera den lågt montören som monterade pumparna hos mig nämde då aldrig ens att placera den lågt......sen så fan vad den skulle vara ivägen om den satt i knähöjd...nej usch tanken att placera den lågt skulle aldrig komma på tal inte ens om någon bevisade att jag skulle spara 1000kr/år på att ha innerdelen lågt istället för högt. Men det är ju min personliga åsikt det är ju upp till vara och en att göra som man själv vill.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #4 skrivet: 04 november 2006, 16:00:42 »
nja vidhåller fortfarande att skillnaden är ganska marginell...... har varit in i många hus med högt placerade innerdelar och har då aldrig hört någon ångrat att de satt den högt....... om det nu vore så mkt bättre med lågt placerad innerdel då skulle ju montörer av vp trycka på mera för att få montera den lågt montören som monterade pumparna hos mig nämde då aldrig ens att placera den lågt......sen så fan vad den skulle vara ivägen om den satt i knähöjd...nej usch tanken att placera den lågt skulle aldrig komma på tal inte ens om någon bevisade att jag skulle spara 1000kr/år på att ha innerdelen lågt istället för högt. Men det är ju min personliga åsikt det är ju upp till vara och en att göra som man själv vill.


//Krister   *vinkar*

Anledningen att de inte säger nÃ¥got är bla  att du inte kan använda den att kyla med om du sätter den lÃ¥gt. Jag har stött pÃ¥ en "energi-konsult" som rekomenderar det starkt. Han arbetar även Ã¥t större bostadsbolag för att hjälpa dem att spara in pengar.
Fö har han forskat i värmelösningar osv och har en gedigen bakgrund som civiling i teksnisk fysik.
Personligen tror jag att många av installatörerna har mer praktisk kunskap än teoretisk. (Installatören som var hos mig klampade in i huset genom en altandörr till vardagsrummet och tvärs över mina fina mattor som jag flyttat för att de inte skulle vara ivägen med sina leriga skor (var i oktober och det var gytjigt där utedelen placerades). Han orkade inte gå 4 m längre och gå in genom vanliga dörren.
(altandörren var inte i närheten av där något arbete behövde utföras heller) så mitt förtroende för installatörer är inte särskillt högt.
Detta är mer ett betenede man ser hos verkstadsarbetare än högutbildade iaf.

En annan sak som jag reagerar på är att det verkar vara standard att borra ett så stort hål som möjligt i husväggen så de kan köra näven tvärs igenom väggen. Detta för att det är för jobbigt att avisolrera rören vid väggenomföringen.


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #5 skrivet: 04 november 2006, 17:14:48 »
Skulle tro att de flesta montörer i Sverige (speciellt norrland) där jag själv bor förutsätter att kunderna framförallt avser att använda pumpen till att värma och ev köra den för kyla ett par timmar/sommar. När dom nu förstår det så borde de ju oxå råda till en lågt placerad pump om nu det skulle vara så mkt bättre som du vill hävda. Förmodligen så har nog montörerna mera teoretiskt kunnande än man kan ana. Jag upplevde då min montör som mkt seriös och kunnig och dessutom jävligt trevlig.




//Krister    *vinkar*



« Senast ändrad: 11 november 2006, 16:31:18 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #6 skrivet: 04 november 2006, 20:29:18 »
Skulle tro att de flesta montörer i Sverige (speciellt norrland) där jag själv bor förutsätter att kunderna framförallt avser att änvända pumpen till att värma och ev köra den för kyla ett par timmar/sommar. När dom nu förstår det så borde de ju oxå råda till en lågt placerad pump om nu det skulle vara så mkt bättre som du vill hävda. Förmodligen så har nog montörerna mera teoretiskt kunnande än man kan ana. Jag upplevde då min montör som mkt seriös och kunnig och dessutom jävligt trevlig.




//Krister    *vinkar*


Det räcker att läsa på en kartong till en lvp så står det air-coditioner. Det var väl det de var avsedda till från början. Har för mig att jag läst att en lvp är en ombygd AC.

Anledningen till att de normalt sätts högt är att de som montörer vill att samtliga funktioner på pumpen ska gå att använda. (AC kan ej användas vid låg montering).

Att montera dem högt är bästa kompromissen. Pumpen får givetvis svårare att göra sitt jobb där om man enbart ska värma med den.

NÃ¥gra konstateranden:

  • De flesta här inne är överens om att pumpen arbetar bättre med svalare luft.
  • Att varm luft stiger är ingen hemlighet för nÃ¥gon.
  • LjudnivÃ¥n blir lägre dÃ¥ kompressorn inte behöver jobba lika hÃ¥rt eftersom den fÃ¥r svalare luft  (ljudeffekten är prop mot kuben pÃ¥
    fläktvarvtalet så det är ganska stor skillnad)
  • Varm luft fortsätter att vandra tills den tar i nÃ¥got och dÃ¥ stiger den.
  • Sitter pumpen monterat högt mÃ¥ste fläkten köras hÃ¥rdare för att trycka ner den varma luften sÃ¥ den blandas med den svalare vid golvet. Detta innebär att du mÃ¥ste köra fläkten hÃ¥rader. -> Högre ljudvolym Samt sämre besparing dÃ¥ den fÃ¥r jobba med varmare luft.
  • Det högre varvtalet du mÃ¥ste hÃ¥lla pÃ¥ fläkten gör att den svala luft som man vill ska flyta till frÃ¥n angränsande rum och värmas möts av en hÃ¥rd strÃ¥le uppifrÃ¥n och trycks undan. Dvs du fÃ¥r svÃ¥rare att fÃ¥ luftväxling frÃ¥n angrensande rum. Normalt sker luftväxling vid en temp diff pÃ¥ ca 2 grader
  • 20 grader med varmt nere upplevs som 23 med takvärme. Varje grad man kan ha svalare ger en energibesparing pÃ¥ 5%. Ganska mycket om man kan ha 3 grader svalare

Vad är nakdelarna som skulle väga upp detta och göra vinsten marginell med lågt montage om man bara vill värma? Eller vad skulle vara felaktigt i dessa påståenden?
Varför installeras inga vedspisar/ kaminer etc på övervåningen om man även vill värma där nere?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #7 skrivet: 04 november 2006, 22:11:10 »
Jadu jag vet inte hur planlösningar och husen är byggda där du bor förmodligen sÃ¥ är det bara ett enda stort rum utan möbler som luften frÃ¥n vp kan ev träffa och dÃ¥ skulle stiga mot taket...... Sen sÃ¥ är nog dessa antagande om fläkthastighet och ljud endast av ringa betydelse sÃ¥vida inte ens värmebehov är extremt litet för när utetempen börjar vara -10 grader fÃ¥r de flesta vp gÃ¥ pÃ¥ max oavsett den är högt eller lÃ¥gt placerad men jag kan ju absolut ha fel din lÃ¥gt placerade vp Pucko kanske bara gÃ¥r pÃ¥ dellast vid minus 10-15 grader? Sen vad som kan vara nackdel med lÃ¥gt placerad innerdel skrev jag ju innan i ett tidigare inlägg   "smÃ¥barn" om man nu har sÃ¥na........ och sen sÃ¥ vet jag inte heller om det är sÃ¥ praktiskt att ha en innerdel som sticker ut frÃ¥n väggen i knähöjd men det är ju upp till var och en att avgöra......



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #8 skrivet: 04 november 2006, 23:13:29 »
Jadu jag vet inte hur planlösningar och husen är byggda där du bor förmodligen sÃ¥ är det bara ett enda stort rum utan möbler som luften frÃ¥n vp kan ev träffa och dÃ¥ skulle stiga mot taket...... Sen sÃ¥ är nog dessa antagande om fläkthastighet och ljud endast av ringa betydelse sÃ¥vida inte ens värmebehov är extremt litet för när utetempen börjar vara -10 grader fÃ¥r de flesta vp gÃ¥ pÃ¥ max oavsett den är högt eller lÃ¥gt placerad men jag kan ju absolut ha fel din lÃ¥gt placerade vp Pucko kanske bara gÃ¥r pÃ¥ dellast vid minus 10-15 grader? Sen vad som kan vara nackdel med lÃ¥gt placerad innerdel skrev jag ju innan i ett tidigare inlägg   "smÃ¥barn" om man nu har sÃ¥na........ och sen sÃ¥ vet jag inte heller om det är sÃ¥ praktiskt att ha en innerdel som sticker ut frÃ¥n väggen i knähöjd men det är ju upp till var och en att avgöra......



//Krister   *vinkar*

Personligen har jag hellre en värmepump sittandes lågt än ett element de kan bränna sig på. Finns nog farligare saker än så hemma. Spisen etc.

Att ljudeffekten är proportionellt mot fläktvarvtalet i kubik ett antagande? Det är väl ungefär ett lika stort antagande som att jorden är rund.

Jag skulle gissa att de dagar jag har under -10 här i svealand är en handfull. Allt som oftast behöver inte pumpen gÃ¥ för fullt. Om den nu skulle behöva det sÃ¥ behöver kompressorn arbeta mer för att hÃ¥lla nere kondenseringstemp. Det är inte heller nÃ¥got antagande. Det har dessutom diskuterats här i forumet att man fÃ¥r större besparing om man lÃ¥ter fläkten gÃ¥ hÃ¥rt  sÃ¥ man blÃ¥ser bort den varma luften frÃ¥n pumpen. Sitter den lÃ¥gt fÃ¥r den även där svalare temp.  Om du vill värma luften i nedre delen av rummet och pumpen sitter lÃ¥gt behöver den givetvis inte varva lika hÃ¥rt.

Och fö när det gäller ljudet så kan du ju prova skillnaden på att ha en vanlig högtalare på golvet där du har mattor och dyligt. Jämför sedan om du sätter den i huvud höjd. Vad låter mest?

Dessutom syns en innerdel som sitter lågt mindre. Går man tillräckligt lågt så kan man ställa möbler för som den kan blåsa under.....

Jag stör mig mer på en pump som låter mycket, syns mycket och dessutom inte värmer särskillt jämnt.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #9 skrivet: 05 november 2006, 00:43:01 »
Hej

Tänkte berätta vad jag tror om spridning av värmen, och effektiviteten.
Effekten vid lågt sittande innerdel borde bli bättre för att den då suger i sig kallare luft.
Värmespridningen tror jag inte blir mindre effektiv för att den sitter högt eftersom längden på avståndet som luften kan färdas i rummet blir marginellt längre från taket än från golvet, det som talar mest för hög placering är väl att ut-blåset är normalt riktat framåt och neråt.
När det gäller värmespridning så är det nog så att problemet ligger i att går så sakta att rummen långt bort hinner kallna fortare än värmen hinner sprida sig.
Självklart beror det pÃ¥ hur bra isolering man har, jag har  ett hus frÃ¥n 1926 ungefär och det blir bara varmt i det rummet där innerdelen sitter.
Jag har en takfläkt för att få golvet varmt, temperaturen på termometern stiger en 2 till 3 grader när jag sätter på den, problemet är att min kroppstemperatur är 37 grader och luftströmmen c:a 20 grader vilket betyder att det känns kallt när fläkten blåser.
Jag har lekt lite med fläktar för att transportera upp värmen på övervåningen via en ventilations-slang och det fungerar inte hos mig, den transporterar inte tillräckligt mycket energi i förhållande till min taskiga isolering.
Självklart finns det fällor för värmespridningen, som t.ex att dörrposten inte går ända upp till taket.
Något som fungerar hos mig fast det låter fan är en fläkt i ett rör från taket ner till golvet under fönstret bakom soffan, då klara jag mitt kallras och golvet framför soffan blir någotsånär varm.
Jag skulle vilja ha en trumfläkt som är 5 till 10 cm tjock men 30  till 40 cm i diameter som man kan placera i en trumma frÃ¥n taket och ner till golvet.
En sådan fläkt skulle man kunna bygga in i en modern vägg så att den sög in luft från taket i det varma rummet och blåste ut längs golvet i nästa rum.

Mycke tankar blir det
MVH
Messer

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #10 skrivet: 05 november 2006, 01:07:04 »
Jadu jag vet inte hur planlösningar och husen är byggda där du bor förmodligen sÃ¥ är det bara ett enda stort rum utan möbler som luften frÃ¥n vp kan ev träffa och dÃ¥ skulle stiga mot taket...... Sen sÃ¥ är nog dessa antagande om fläkthastighet och ljud endast av ringa betydelse sÃ¥vida inte ens värmebehov är extremt litet för när utetempen börjar vara -10 grader fÃ¥r de flesta vp gÃ¥ pÃ¥ max oavsett den är högt eller lÃ¥gt placerad men jag kan ju absolut ha fel din lÃ¥gt placerade vp Pucko kanske bara gÃ¥r pÃ¥ dellast vid minus 10-15 grader? Sen vad som kan vara nackdel med lÃ¥gt placerad innerdel skrev jag ju innan i ett tidigare inlägg   "smÃ¥barn" om man nu har sÃ¥na........ och sen sÃ¥ vet jag inte heller om det är sÃ¥ praktiskt att ha en innerdel som sticker ut frÃ¥n väggen i knähöjd men det är ju upp till var och en att avgöra......



//Krister   *vinkar*

Personligen har jag hellre en värmepump sittandes lågt än ett element de kan bränna sig på. Finns nog farligare saker än så hemma. Spisen etc.

Att ljudeffekten är proportionellt mot fläktvarvtalet i kubik ett antagande? Det är väl ungefär ett lika stort antagande som att jorden är rund.

Jag skulle gissa att de dagar jag har under -10 här i svealand är en handfull. Allt som oftast behöver inte pumpen gÃ¥ för fullt. Om den nu skulle behöva det sÃ¥ behöver kompressorn arbeta mer för att hÃ¥lla nere kondenseringstemp. Det är inte heller nÃ¥got antagande. Det har dessutom diskuterats här i forumet att man fÃ¥r större besparing om man lÃ¥ter fläkten gÃ¥ hÃ¥rt  sÃ¥ man blÃ¥ser bort den varma luften frÃ¥n pumpen. Sitter den lÃ¥gt fÃ¥r den även där svalare temp.  Om du vill värma luften i nedre delen av rummet och pumpen sitter lÃ¥gt behöver den givetvis inte varva lika hÃ¥rt.

Och fö när det gäller ljudet så kan du ju prova skillnaden på att ha en vanlig högtalare på golvet där du har mattor och dyligt. Jämför sedan om du sätter den i huvud höjd. Vad låter mest?

Dessutom syns en innerdel som sitter lågt mindre. Går man tillräckligt lågt så kan man ställa möbler för som den kan blåsa under.....

Jag stör mig mer på en pump som låter mycket, syns mycket och dessutom inte värmer särskillt jämnt.




Nja syftade inte på att småbarnen skulle göra sig illa snarare att din så mkt mera effektivt placerade pump kan bli sönderpillad av de små barnen så då blir kanske den där besparingen med lågt placerad pump ett dyrare altvernativ istället för om den vart högt placerad och fått vara hel...... ;D



//Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #11 skrivet: 07 november 2006, 17:42:17 »
Tråkigt att innerdelar av golvtyp är så ovanliga.
De har mindre antal komponenter som kan gå sönder. Ingen motor till "vingarna".

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #12 skrivet: 07 november 2006, 19:50:03 »
Jadu jag vet inte hur planlösningar och husen är byggda där du bor förmodligen sÃ¥ är det bara ett enda stort rum utan möbler som luften frÃ¥n vp kan ev träffa och dÃ¥ skulle stiga mot taket...... Sen sÃ¥ är nog dessa antagande om fläkthastighet och ljud endast av ringa betydelse sÃ¥vida inte ens värmebehov är extremt litet för när utetempen börjar vara -10 grader fÃ¥r de flesta vp gÃ¥ pÃ¥ max oavsett den är högt eller lÃ¥gt placerad men jag kan ju absolut ha fel din lÃ¥gt placerade vp Pucko kanske bara gÃ¥r pÃ¥ dellast vid minus 10-15 grader? Sen vad som kan vara nackdel med lÃ¥gt placerad innerdel skrev jag ju innan i ett tidigare inlägg   "smÃ¥barn" om man nu har sÃ¥na........ och sen sÃ¥ vet jag inte heller om det är sÃ¥ praktiskt att ha en innerdel som sticker ut frÃ¥n väggen i knähöjd men det är ju upp till var och en att avgöra......



//Krister   *vinkar*

Personligen har jag hellre en värmepump sittandes lågt än ett element de kan bränna sig på. Finns nog farligare saker än så hemma. Spisen etc.

Att ljudeffekten är proportionellt mot fläktvarvtalet i kubik ett antagande? Det är väl ungefär ett lika stort antagande som att jorden är rund.

Jag skulle gissa att de dagar jag har under -10 här i svealand är en handfull. Allt som oftast behöver inte pumpen gÃ¥ för fullt. Om den nu skulle behöva det sÃ¥ behöver kompressorn arbeta mer för att hÃ¥lla nere kondenseringstemp. Det är inte heller nÃ¥got antagande. Det har dessutom diskuterats här i forumet att man fÃ¥r större besparing om man lÃ¥ter fläkten gÃ¥ hÃ¥rt  sÃ¥ man blÃ¥ser bort den varma luften frÃ¥n pumpen. Sitter den lÃ¥gt fÃ¥r den även där svalare temp.  Om du vill värma luften i nedre delen av rummet och pumpen sitter lÃ¥gt behöver den givetvis inte varva lika hÃ¥rt.

Och fö när det gäller ljudet så kan du ju prova skillnaden på att ha en vanlig högtalare på golvet där du har mattor och dyligt. Jämför sedan om du sätter den i huvud höjd. Vad låter mest?

Dessutom syns en innerdel som sitter lågt mindre. Går man tillräckligt lågt så kan man ställa möbler för som den kan blåsa under.....

Jag stör mig mer på en pump som låter mycket, syns mycket och dessutom inte värmer särskillt jämnt.




Nja syftade inte på att småbarnen skulle göra sig illa snarare att din så mkt mera effektivt placerade pump kan bli sönderpillad av de små barnen så då blir kanske den där besparingen med lågt placerad pump ett dyrare altvernativ istället för om den vart högt placerad och fått vara hel...... ;D



//Krister    *vinkar*


Det finns ju elstängsel....

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #13 skrivet: 07 november 2006, 20:35:36 »
Bör inte nÃ¥gra takfläktar och en fläkt vid golvet som blÃ¥ser upp den kalla luften till innerdelen lösa problemet rätt bra? dÃ¥ funkar den jäkla fint bÃ¥de i värme och kyla, med bra effektivitet?  Sc:,h
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: placering innerdel högt eller lågt
« Svar #14 skrivet: 09 november 2006, 22:02:20 »
Den skal plasseres høyt fordi :1: Mindre muligheter for at luftstrømmen hindres .2: Utløpsflaps kan styre luftstrømmen rett fram eller nedover , ikke oppover .3 For at fjernkontroll-signal skal treffe mottakerdel uten at du skal ligge på gulvet . 4: Det blir enklere å møblere huset .5: Klåfingrede barn får ikke tuklet med den . 6: Støy er mest hørbar i overkant/ luftinntak.7: Innedelens utseende / design er tilpasset å stå høyt. 8: Tregulv kan sprekke/ få glipper ved lav plassering . 9: Flest fornøyde kunder med høy plassering .10: Mindre følelse av trekk med høyt luftinntak.11: Bedre i kombinasjon med vedfyring ved bruk av innedel til å spre varmen , da den fanger varmen oppunder taket og blåser den ned ...Er sikkert mange andre gode grunner også . Kan nevne at av 18 monterte pumper , var det tre som ville ha innedel lavt . To av disse skal nå få den flyttet opp som oss andre , da de var misfornøyd med pumpa med lav plassering , og bestemte seg for å plassere sine høyt etter å ha sammenlignet med oss som har den høyt .
 studs Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!