Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115  (läst 4358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robert Danielsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, jag har en Nibe fighter som kompressor eller motor sitter fast i. Den skjuter nån av inkommande faserna om jag försöker köra kompressor, och behöver bytas.
Jag har fått pris på tre olika alternativ på uppgradering, det är en Nibe fighter 1115 7kw med 200l separat vvb idag.
Pump med 150m borrhål från 2003.

Alt 1 byte av komplett kylmodul och nya slangar kostar ca 32k efter rot. Då är chassie, panel, styrkort, kontaktorer och cirkpumpar gamla.

Alt 2 ny 1145-8kw 75500 inkl allt efter rot

Alt 3 ny 1155-6kw upplåst till 8kw 81200 inkl allt efter rot

Hur bör ja tänka? Jag kollade med förs, de kommer vid alt ett räkna utbytt del som ny, men vid ex styrkorshaveri om några år kan det ju va omöjligt att hitta delar.

Vad är vettigaste av alt 2 och 3, jag har läst här att steglösa pumpar har strulat en del. Stämmer det, eller är det en på hundra? Ok att ställa upp alt två till 8kw? Det låter lite märkligt, nån som vet om det är standardsätt att hantera dem?

Är det vettiga priser? Är Nibe ok pumpar?

Mvh
Robert

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2019, 18:51:59 »
Har mjukstarten felsökts?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Robert Danielsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vet inte riktigt vad som menas med mjukstart? Den felsökning som gjorts är att motor kopplats loss och då kunde kontaktor dra utan att säkringen gick på inkommande matning. Det var ca230v till nolla på samtliga faser.
Var i kedjan sitter mjukstarten, och går den att kolla funktion på själv?

Mvh Robert

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2019, 06:04:52 »
Har du inget mellan kompressor och kontaktor? https://www.eldkraft.se/uploads/thumbnails/94a99f2e5b4aa70aab756ede29b26742ee56dbe8_250x250.JPG
SÃ¥ ser mjukstarten ut.
Det är vanligt att dessa är trasiga, och kompressor döms ut, finns där ingen så mät spänning på båda sidor om kontaktor, när den är dragen, har varit med om fall, där kontaktorn bara släppt igenom 50v på en sida, och då löser motorskyddet ut.

Hade jag monterat en ny pump, hade jag valt 1145 -8 väldigt lite problem med den pumpmodellen. varvtalsstyrda cirkpumpar är inge problem, det är varvtalsstyrda kompressorer, som har varit lite av ett problem för Nibe, i alla fall i bergvärmepumperna.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2019, 07:27:24 »
Tänk på att den kontaktor du hör i samband med att du slår på vp inte är den som drar igång kompressorn.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Robert Danielsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rdx: Det är när kontaktorn för kompressorstart slår till säkringarna går tyvärr.

DonPablo: Jag ska försöka bifoga en bild på elektroniken, min ser äldre ut än en manual jag hittade i en annan tråd.
Skulle tro att min inte har mjukstart enligt din bild.
Faserna har 400/230 mot nolla på utgående till pumpenheten, och ca2,7ohm i motorlindningar.

Är det vettigast att renovera gamla pumpen, eller handla nytt?
Är priserna jag fått rimliga?
Lutar åt 1145 enligt din rek Don, eller bör jag kolla upp andra märken? Isåfall vad kan va intressant?

Tack för hjälpen!
Robert

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2019, 21:51:51 »
Ser ut som modellen utan mjukstart.
Enda felsökningen är att kompressorn får spänning på alla tre faser när driftkontaktorn slår till.
Man kan även megga kompressorn, men det är troligt att den är trasig.
Jag skulle nog välja 1145-8, den motsvarar 1115-7 i uteffekt.
150 m borra bör räcka till denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2019, 06:16:02 »
Har ni lossat vit brun och svart kabel från kontaktorn, och säkringarna håller då, så är det nästan 100% att kompressor är trasig.
Har ni provat mäta ohm mellan kompressorlindning och jord?
Lossa kåpan på modulen, och kolla, så att du inte har någon kabel som är lös på kompressorns anslutningar, och kortsluter (det har hänt förr)
Om allt är i sin ordning med kablar, och den ändå bränner säkring, så är nog kompressorn trasig.
Kan du inte repa själv, eller har någon bekant inom kyla, som kan byta kompressor, torkfilter och expansionsventil åt dig, så brukar det hinna kosta en del. tror nog ett kompressorbyte kostar bortåt 20 tusen. en mudul 30 tusen + nya slangar (lika att byta)
Ska du köpa en ny, så köp 1145 -8, mycket bra pump. den har ju öven varvtalsstyrda pumpa, så den sparar kanske lite mer än din nuvarande modell.

Utloggad Robert Danielsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Resistansen på lindningarna är mätt med losskopplad kontaktor, knappt 3 ohm på samtliga.
Säkringarna går inte om kontaktorn är lös, så då är frågan hur jag går vidare?

Urklipp från översta inlägget:

Alt 1 byte av komplett kylmodul och nya slangar kostar ca 32k efter rot. Då är chassie, panel, styrkort, kontaktorer och cirkpumpar gamla.

Alt 2 ny 1145-8kw 75500 inkl allt efter rot

Alt 3 ny 1155-6kw upplåst till 8kw 81200 inkl allt efter rot


Jag har räknat bort alt 3, dyrast och ev mer krångel än alt 2.

Alt två är väl bästa lösningen, men alt ett bör också fungera ett antal år.
Det lutar åt alt ett, så får jag hoppas det fortfarande finns displayer och andra kretskort att köpa ett antal år till.

Tänker jag helt fel?

Tack för tips till felsökning :)

//Robert

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2019, 21:09:59 »
Om du är händig eller känner nån så kostar en F1145 ca 58000 kr inkl frakt och bör inte vara allt för mycket jobb att installera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Robert Danielsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du är händig eller känner nån så kostar en F1145 ca 58000 kr inkl frakt och bör inte vara allt för mycket jobb att installera.

Är Nibe mest prisvärda? Kikade pÃ¥ en bosch compress 5000  där motsvarande effekt pÃ¥ pump kostar ca 10t mindre, finns det nÃ¥got som motiverar prisskillnaden?

//Robert

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2019, 22:48:03 »
En Bosch går nog lika bra framförallt om det skiljer så mycket men finns ju Nibe 1226/1126 också vilket är snik modellen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2019, 23:02:01 »
Är Nibe mest prisvärda? Kikade pÃ¥ en bosch compress 5000  där motsvarande effekt pÃ¥ pump kostar ca 10t mindre, finns det nÃ¥got som motiverar prisskillnaden?

//Robert

Har en 1215-7 som kan avhämtas gratis i sthlm. 12 år gammal.
/D

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #13 skrivet: 02 maj 2019, 10:07:25 »
Har en 1215-7 som kan avhämtas gratis i sthlm. 12 år gammal.
/D

Om kompressorn är hel så kan det vara en idé att testa, kylmodulen är exakt samma som 1115-7.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta 16Ã¥r gammal pump, eller kompressorbyte? Nibe1115
« Svar #14 skrivet: 02 maj 2019, 13:27:19 »
Om kompressorn är hel så kan det vara en idé att testa, kylmodulen är exakt samma som 1115-7.

Allt fungerar.
Tog ut maskinen när jag skulle logga EGSQH10 (vår nuvarnade R410A BV) Niben var fullt fungerande när den togs ur bruk
/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!