Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?  (läst 17521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #30 skrivet: 17 juni 2011, 15:21:39 »
Gud va ni yrar.
Det ni snackar om är om man skall ha en Panasonic eller Phillips TV, samma skitprogram pÃ¥ TV iallafall  :o

Det sitter en kompressor som värmer framledningen till huset, hur svårt kan det vara?
Rör in, rör ut. Kompressor går = värme, kompressor står still = ingen värme.

Det är att jämföra med att monterar en tjusig grafisk LCD display på kylskåpet för att kunna ta 5000kr mer betalt för det.

Finns ändå inte ett enda styrsystem, Fleismann eller Stefan Borsch som kan jämföra sig med en riktig PC inkopplad, där jag kan göra vad jag vill med inlästa data.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #31 skrivet: 17 juni 2011, 15:26:40 »
Kyltekniskt är det ibland ganska stora skillnader. Vore kul om nÃ¥n IVT och nibe gubbe kunde säga hur täta deras maskiner  brukar vara.  hur tät är din maskin Tokjan

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #32 skrivet: 17 juni 2011, 15:28:00 »
Kyltekniskt är det ibland ganska stora skillnader. Vore kul om nÃ¥n IVT och nibe gubbe kunde säga hur täta deras maskiner  brukar vara.  hur tät är din maskin Tokjan

Inte fan vet jag, det är ju bara ett kylskåp och hur tätt är mitt kylskåp, eller ditt för den delen?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #33 skrivet: 17 juni 2011, 15:31:59 »
Ta ett typiskt problem: Om man har för många starter så är rekommendationen att installera en volymtank.

Typisk VVS-lösning, varför ser man inte iställt till att inte pumpen får starta så många gånger?

Du vet ju att den startar för många gånger, varför kan inte styrsystemet se det?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #34 skrivet: 17 juni 2011, 15:38:42 »
Jag vet vart min förÃ¥ngning hamnar och min kondensering.  Det är ju det som spelar ngn som helst roll.  Tätast är effektivast.




Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #35 skrivet: 17 juni 2011, 15:59:26 »

Jag vet vart min förÃ¥ngning hamnar och min kondensering.  Det är ju det som spelar ngn som helst roll.  Tätast är effektivast.

Jo, tjena.....hur tänker du då?

Du kanske säger....ja ja....det kan hända att den startar kompressorn när jag har 3° övertemp i huset....men jag har en grymt bra förångning och underkylning.

 ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #36 skrivet: 17 juni 2011, 16:20:54 »
Jah tänker sÃ¥ här att om min förÃ¥ngning hamnar sÃ¥ högt som jag kan dÃ¥ blir det bättre och sedan vill jag att min kondensering ska vara lika som eller till och med lägre än min kondenseringstemp ;)  DÃ¥ gÃ¥r maskinen fint kyltekniskt,  sedan kan man trixa med styret.  Vad tror du om det?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #37 skrivet: 17 juni 2011, 16:39:49 »
Jag har också skrivit själv.

Förutom att man måste kunna programmering och styr och reglerteknik som måste man förstå hur en VP fungerar.

Tokjan  Jag trodde att du visste vart din förÃ¥ngning hamnade oftersom du förstÃ¥r hur maskinen funkar?

Tycker du inte att det är bättre att bygga ett system som inte rÃ¥kar ut för start/stopp  än att soppa detta med plÃ¥ster i form av styr?

Jag gillar ett bra VVS sytem som fungerar utan avancerade styr, men sedan kan jag gärna komplettera med ett avancerat styr bara för sakens skull  eller för att lösa specifika problem *vinkar*

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #38 skrivet: 17 juni 2011, 17:41:29 »
Jag tycker att stiebels styr är ganska bra men det har tagit lång tid att få kläm på det, det är MYCKET lättare att få en klar bild av det om man kopplar upp laptopen och då går det även att ändra ganska många gränsvärden.
det jag inte gillar är att ALLT är styrt från reglercentralen så om styrdatorn pajjar är det kört, du får inte ens igång elpatronen huvuddunk

Med mina Terrawattpumpar så kan man sladda över mitt i lördagsnatten, koppla bort styret, montera en lös termostat, ställa växelventilen halvöppen och få en någorlunda funktion tills på Måndag (det är ju allmänt känt att värmepumpar alltid går sönder på lördagsnätter när det är -20 ºC)

Just nu har jag snöat in på BAS2 som är superavancerat men lättanvänt, du kan bestämma alla variablar själv och den kan logga med kurvor, mäta energi, styra allt som ett värmesystem kan erbjuda.
Har beställt en hem, jag informerar vidare om den är lika bra som den verkar *vinkar*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #39 skrivet: 17 juni 2011, 18:37:45 »
Ta ett typiskt problem: Om man har för många starter så är rekommendationen att installera en volymtank.

Typisk VVS-lösning, varför ser man inte iställt till att inte pumpen får starta så många gånger?

Du vet ju att den startar för många gånger, varför kan inte styrsystemet se det?

Kan man väl fixa men problemet är att då får man ojämn temp inne. Hur mycket är för många gånger ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #40 skrivet: 17 juni 2011, 18:40:36 »
Ett smart styrsystem skulle ju kunna varna användarna för att det har gjorts många starter på en viss tid samt föreslå några standardlösningar på problemet (öppnade termostater, ökad hysters, mer volym).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #41 skrivet: 17 juni 2011, 18:51:13 »
Ett smart styrsystem skulle ju kunna varna användarna för att det har gjorts många starter på en viss tid samt föreslå några standardlösningar på problemet (öppnade termostater, ökad hysters, mer volym).

Bra ide så blir det när det säljs vp på konsum men vart ska man dra gränsen 40 starter per dygn är ju ingen katastrof om man har 5 resten av året. Men idag ska det egentligen inte behövas om det är en seriös installatör eller intresserad gds tror att installationerna blir bättre idag när flera lär sig någorlunda hur en vp funkar har hört om en del tok med tidiga installationer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #42 skrivet: 17 juni 2011, 20:16:08 »

sedan kan man trixa med styret.

Vadå trixa?
Öka integralen från 60 till 99 eller?



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #43 skrivet: 17 juni 2011, 20:36:35 »
Vad är du vill säga Lexus?  Att pumpar med gradminut styrning startar när det är varmt? Du kanske inte tycker att det gör sÃ¥ mkt att förÃ¥ngningen ligger ett par 3 grader under det den skulle kunna ligga eller att maskinen kondenserar 3 grader högre än nödvändigt och det är helt upp till dig.
Jag vill inte att min maskin ska göra det och det gör den inte heller.  Startar min maskin ngn gÃ¥ng fast det är för varmt inne?  Japp det händer och den gÃ¥r dÃ¥ i kanske i 10 min i onödan(orkar inte trixa med innegivare)eller en UVL lösning ;) men de resterande 3000 timmarna som den gÃ¥r sÃ¥ gÃ¥r den fiiiint Thumbsup 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #44 skrivet: 17 juni 2011, 21:14:40 »
Det har du nog rätt i,  men blir det varmt i huset?  Alla har styrkor och svagheter,  jag föredrar Thermia eller Danfoss för det blir ytterst sällan nÃ¥gra större fel.  Kanske du inte fÃ¥r pÃ¥ IVT heller och dÃ¥ hÃ¥ller man ju för det mesta fast vid de prylarna.

Det verkar som om jag ska montera en 1245 snart  och dÃ¥ kanske jag blir en Nibe föresprÃ¥kare  :D 

Kan man inte göra en egen kurva i Thermia ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!