Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt ute kallt inne???  (läst 7277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Kallt ute kallt inne???
« skrivet: 18 januari 2014, 20:51:38 »
Hej har en ivt greenlline e9 bergvärme. Ett enplaanshus med vanliga radiatorer. Har haft problem med att värmen inne sjunker med utetempen.
Har lagom innetemp vid runt 5-10+.
Har försökt klura ut hur man knäcker kurvan sÃ¥ den passar oss, men vet inte hur jag ska göra. Har en rumsgivare installerad och pÃ¥verkan av den pÃ¥ 8/10. Har kollat att kurvan inte är knäckt tidigare. Har legat pÃ¥ värmeinställningen pÃ¥ 5,5 och 6,0 pÃ¥ fininställningen. Men den löser hela tiden pÃ¥ för hög returtemp har ikväll ställt in värmeinställningen pÃ¥ 4,0 och 0,0 pÃ¥ fininställningen.  Hur ska jag ställa min kurva???

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2014, 22:14:42 »
Vilken fart på cirkpumpen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2014, 22:47:53 »
Precis, bäst är om du läser av temperaturerna på GT1, GT8 och GT9 när värmepumpen går och värmer radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2014, 23:13:31 »
Innan du försöker trimma in rätt kurva så skall du ställa ner rumsgivarpåverkan till 0. Annars kommer ju rumsgivaren att motverka dina ändringar av kurvan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2014, 15:24:34 »
Cirkpumpen går på tvåan... Spelar dock ingen roll om jag ändrar den.
Var ute och kollade nu. Den löser pÃ¥ för hög retur ung tvÃ¥ gÃ¥nger i timmen.  Läste av dessa temperaturer dock precis efter pumpen startat
Gt1 från 58,6 nuv 43,4
Gt2 -0,7
Gt3 till 41,5 nuv 45,4
Gt5 stop 23 nuv 20,6
Gt6 85
Gt8 48,8
Gt9 42
Gt10 2,8
Gt11 0,1


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2014, 15:42:58 »
Ställ ner rumgivarpåverkan! Med så högt värde på den kommer tillsatsen att gå in och dra upp returtemperaturen. Det är inte rimligt med 58 grader stopptemperatur när det är runt noll grader ute.

När är huset byggt? Vad är vanliga radiatorer?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2014, 15:57:31 »
Vad ska givarpåverkan ligga på då? Drog ner den till 6 tidigare idag.. Huset är byggt -69 och vanliga radiatorer menar jag att vi har enrörsystem tror jag.. Kommer upp ett rör i mitten i botten där sitter även termostaten.. Alla termostater står givetvis öppna för fullt....

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2014, 16:35:59 »
Jag vill rekommendera dig att ställa ner rumsgivarpåverkan till 5 och värmekurvan till 4,5. Hade du rätt innetemp tidigare vid +5° ute och med finjusteringen på 6, så behåll den inställningen.
(var är rumsgivaren monterad?)

När kompressorn har gått ca 10-15 minuter så bör radiatorerna vara jämnvarma (skillnad mellan uppe och nere är ca 6-8K). Om inte kolla radiatorventiler eller öka hastigheten på cirkpumpen.

Har du haft dessa problem sedan värmepumpen installerades så är annars risken stor att dina radiatorer är för små.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2014, 17:08:00 »
Nu har jag ändrat de inställningarna du sa.. RumspÃ¥verkan till 5 värmekurva 4,5 fininst 5. Höjde även cirkpumpen till tvÃ¥an. 
Läste av alla värden då pumpen gått en stund.. Dock larmade den en liten dtund efter på för hög retur.. Dessa värden hade jag då..
Gt1 från 53,9 till 49,6
Gt2 -0,9
Gt3 till 41,5 nuv 42,4
Gt5 stop 23 nuv 21,2
Gt6 98
Gt8 55
Gt9 48,8
Gt10 1,8
Gt11 -0,5

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2014, 18:00:05 »
Om radiatorerna är jämnvarma så är de för små, tror jag. Har du haft de här problemen sedan installationen av värmepumpen så är den diagnosen definitiv.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2014, 18:16:59 »
Jag vet inte om problemet finnits hela tiden... Jag köpte huset för ett halvår sedan och anläggningen är sen -02.
Om dom nu dkulle vara för små? Finns det nått man kan göra förutom byta ut dom? Jag gör inte mer ändringar idag utan testar över natten nu...
Och om de fortsätter strula men rediatorerna är tillräckliga... Vad kan felet vara då???

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2014, 18:25:13 »
Hej!
Är alla radiatorer varma?
Hur många slingor har du?
Märker du nån skillnad mellan slingorna?

Tyvärr gissar jag att en justering av flödena ger rätt marginell effekt, troligen är det, som flera påpekar, för klena radiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2014, 18:55:03 »
Man ska inte ändra på allt på en gång. Ställ ner rumspåverkan till noll! Cirkulationspumpen i läge 1! Är det problem med hög retur ska man inte öka flödet så att returtemperaturen åker upp ytterligare. Ska det vara 23 grader inne kan +5 på finjusteringen vara bra. Nästa steg blir att hitta rätt värmekurva.

Det är möjligt att radiatorerna är för klena men om pumpen stannar ett par gÃ¥nger i timmen och innetemperaturen aldrig nÃ¥r upp till 23 grader kommer rumspÃ¥verkan att höja börvärdet sÃ¥ mycket att det kan vara det som ger problemen. Önskad temperatur 23 grader och verklig 21,2 drar upp börvärdet med 9 grader. Det kan var det som ger intrycket att det är radiatorerna som är problemet.  Problemet är nog snarare Ottoson.

Edit: Märkte vid noggrannare läsning att det är enrörssystem. Då blir detta med jämnvärma radiatorer inte så relevant i och med att de är seriekopplade.
« Senast ändrad: 19 januari 2014, 21:40:11 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2014, 21:52:42 »
En för låg inställning på cirkulationspumpen ökar deltatemperaturen över 6-8K (nu har du 6,2K) vilket påverkar effektiviteten och kan medföra att delar av radiatorkretsen stänger ner pga olika mottryck. En ökad cirkulation KAN däremot innebära en oförändrad deltatemperatur och bättre värme på alla radiatorer.

Får du ingen ordning på det så är det bara att kontakta en rimligt kompetent rörfirma, alltså någon som jobbar med värmesystem.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2014, 08:38:10 »
Arbetar man lite systematiskt tror jag det ska gå att få stil på anläggningen. Den har ju värmt huset sedan 2002. Föregående ägare kan knappast ha haft problemet att pumpen stannade två gånger i timmen.

Min arbetshypotes är att rumsgivaren gör att börvärdet blir sÃ¥ högt att pumpen inte hinner värma upp huset innan tillsatsen gÃ¥r igÃ¥ng och orsakar för hög returtemperatur. Den hypotesen kan vara fel men ska man lära sig hur anläggningen fungerar är det vettigt att arbeta med sÃ¥ fÃ¥ parametrar Ã¥t gÃ¥ngen som möjligt. Ändrar man tre saker samtidigt blir det bara förvirring.   

En för låg inställning på cirkulationspumpen ökar deltatemperaturen över 6-8K (nu har du 6,2K) vilket påverkar effektiviteten och kan medföra att delar av radiatorkretsen stänger ner pga olika mottryck. En ökad cirkulation KAN däremot innebära en oförändrad deltatemperatur och bättre värme på alla radiatorer.
Enrörssystem kan var knepiga men hur skulle låg cirkulation medföra att flödet upphör till några radiatorer?
« Senast ändrad: 20 januari 2014, 08:40:48 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!