Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AIRX 409 Missnöjd!  (läst 9034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jannemedb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT AIRX 409 Missnöjd!
« skrivet: 29 juli 2019, 18:29:26 »
Hej Alla Glada där ute,

Är det mer än jag som tycker att IVTs installatörer har gjort ett riktigt uselt jobb?
Får man nämna dem vid namn här?
Efter installation i januari 2019 läckte mitt värmesystem, SkÃ¥nska Energi (som installerade det) har tittat pÃ¥ det tvÃ¥ gÃ¥nger utan att hitta nÃ¥got fel. Enligt skÃ¥nska energi sÃ¥ är det enda möjliga problemet en läckande säkerhetsventil, och eftersom de inte hittade nÃ¥got fel med den försökte de fakturera mig för besöket fast det bara var nÃ¥gon mÃ¥nad sedan de installerade hela pumpen. SkÃ¥nska energis vidare förslag var att trycktesta värmesystemet (elementen) med en speciell gas som kan detekteras med ett speciellt instrument.  LÃ¥ter in i hoppsan dyrt, som tur var gjorde jag aldrig det. Men det höll pÃ¥ att ge mig bÃ¥de hjärtslag och magsÃ¥r över att ha en stor läcka i väggen som skÃ¥nska energi indikerade.
Jag ringde istället en annan rörmockare från en helt annan firma, och det tog honom inte många minuter att hitta och åtgärda felet på värmepumpen. Felet var förbluffande enkelt som jag själv hittat om jag hade haft funktionen mellan innerdel och ytterdel klar för mig.
Med andra ord, fast Skånska Energi har gjort två försök var jag tvungen att ringa en annan firma för att få problemen med IVTs vvpump och Skånska Energis installation åtgärdade.
SÃ¥, i motsats till IVTs alla solskenshistorier finns det bottennapp ocksÃ¥! Om ni frÃ¥gar mig sÃ¥ hÃ¥ll er borta frÃ¥n IVT och deras installatörer.  Kan inte rekommendera varken IVT och i synnerhet inte SkÃ¥nska energi.
Det finns proffs därute som vet vad de gör, ring dem istället.

Skulle vara spännande att veta om det finns fler därute som är RIKTIGT missnöjda med sin installation av värmepump?

Vill ni veta mer så bara hör av er,

Önskar er lycka till i val av vvpumpsinstallatör

Ha en bra dag
Janne

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT AIRX 409 Missnöjd!
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2019, 09:09:06 »
Vad var exakta felet? Alltid intressant att veta, kan ge ledtrådar för andra med liknande problem.
« Senast ändrad: 30 juli 2019, 09:43:25 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

jannemedb2

  • Gäst
jannemedb2
SV: IVT AIRX 409 Missnöjd!
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2019, 19:54:08 »
Du ... det var att kopplingen till utedelen inte var spänd. Det läckte vid utedelen.
Jag är van vid jordvärmepump från mitt förra boende där man har en värmeväxlare, och inte haft en tanke på att kolla där.
Och jag vidhåller att jag tycker det är riktigt kasst av skånska energi att inte se eller kontrollera det på två försök.

Utloggad Dannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AIRX 409 Missnöjd!
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2020, 21:40:34 »
Ivt funkar väl som det skall ? Skånska Energi har i detta fallet inte funkat jätte bra. Var den andra installatören bra vem var det isådanafall ? Bor själv i Malmö området.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT AIRX 409 Missnöjd!
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2020, 14:13:09 »
Första firman borde få betala fakturan från firma nummer två.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT AIRX 409 Missnöjd!
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2020, 15:25:25 »
Första firman borde få betala fakturan från firma nummer två.

Jag tror att detta ska gå att hävda enligt konsumentköpslagen §26-28.
2:a st i §28
Citera
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag
« Senast ändrad: 21 januari 2020, 15:27:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT AIRX 409 Missnöjd!
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2020, 15:58:28 »
inte mycket att bråka om....tycker iaf jag.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT AIRX 409 Missnöjd!
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2020, 10:36:13 »
Håller i och för sig med, men om firma 1 skall lära sig så brukar det vara bättre om de får betala för sina misstag.
Å andra sidan kan väl alla göra fel och glömma kolla två kopplingar - det känns väl rätt mänskligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!