Författare Ämne: Bergvärmeofferter - som att jämföra äpplen med päron... Hjälp!  (läst 6078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buggen2k

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm-Täby/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den första vintern på decennier har lett oss ner i värmepumpsträsket. Vi har bestämt oss för bergvärme. Nu står valet mellan tre offerter.
De är likvärdiga när det gäller pris och villkor. Det som skiljer är fabrikat och modeller på värmepumpar och borrhålsdjup. De företag som vi väljer mellan har alla gjort ett seriöst intryck. De har dock haft lite olika åsikter om detaljer.

Fakta om huset:
1,5 plansvilla byggd 1980 på 166m2.
Ventilation: Mekanisk till/frånluftsvärmeväxlare (Rexovent) installerad 1980, renoverad 2007.
Fönster: Treglasfönster.
Grundläggning: Platta på mark.
Uppvärmning idag: Vattenburen värme som ombesörjs av en elpanna. Pannan har en 200-liters varmvattenberedare som faktiskt räcker till även när vi fyller vårt hörnbadkar. Ettrörssystem med ganska tunna rör. Har inte sett att pannan har värmt till högre temp än 60-65 grader när det har varit som kallast. Då håller vi en innetemperatur på ca. 21 grader. Januariräkningen var inte rolig. 4 200Kwh...
Placering: Spånga i Stockholmsområdet.
Energibehov för uppvärmning: ca. 22000kwh under normala förhållanden. Beräknad toppeffekt, ca. 9KW.


Offert 1:
Värmepump: Nibe F1245-6
Energibrunn: 150m.
Övrigt: Tycker att vi skulle behöva en volymförstorare för värmesystemet (Nibe UKW 40L). Detta p.g.a. tunna rör, därav lite vatten i cirkulation. Ingår i offerten.


Offert 2:
Värmepump: Thermia Optimum G2 6
Energibrunn: 125m.
Övrigt: Talar varmt om TWS-tekniken och att värmepumpen konstant ombesörjer uppvärmning av varmvattnet samtidigt som den producerar till uppvärmningen. En annan sak som de ville betona var driftsäkerhet. Menade att Thermia hade bäst skadestatistik hos Folksam (Jag menar självklart minst problem).


Offert 3:
Värmepump: IVT Greenline HT Plus C7
Energibrunn: 140m.
Övrigt: Inget speciellt. Gjorde en Väldigt noggrann genomgång av befintligt rörsystem, el mm.


Alla tre tycker självklart att deras märke/modell är marknadsledande och i framkant rent tekniskt. Alla tre säger sig ha räknat efter våra förutsättningar när det gäller borrdjup mm.


Mycket tacksam för synpunkter. Vilken offert skulle ni satsa på och varför alt. Vilket fabrikat på värmepump skulle ni välja och varför?
Som amatör har vi ju ingen aning om vad vi ska gå på. Att jämföra deras kalkyler är meningslöst då de har aningen olika ingångsparametrar. Därav att jämföra äpplen med päron...

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
Vi satt med samma funderingar i höstas så jag vet hur svårt det är
På slutet hade vi kvar att välja mellan två likvärdiga offerter, en nibe och en thermia
Vi valde thermia för att firman gav ett bättre intryck och att jag efter allt läsande här på forumet och andra ställen blev mer förtjust i thermia pumpen

vi har nu en Thermia Optimum G2 10 som vi är jätte nöjda med :)
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle säga offert 1, mest för pengarna, både utjämningskärl (som inte är helt fel) och mest borrdjup.

Övriga prylar är relativt likvärdiga, visst är Thermia i framkant rent tekniskt med sin G2 men det finns irriterande småmissar i konstruktionen (som avsaknad av luftning på TWS-slinga t ex).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag skulle ha tagit en G2 8 kw med 170 m.   Detta för att om pumpen ska orka hÃ¥lla en framledning pÃ¥ 55 grader sÃ¥ krävs det en 8.  När jag kör ditt hus i mitt thermia program kommer jag fram till att en G26 ska ha tillsats frÃ¥n -5 med 125 meter. Och en 8 med 170m frÃ¥n c.a -13

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Behöver du 60-65 grader mer än när det är ultra as-kallt så kolla att pumpen fixar det, eller skaffa större radiatorer (bättre) för annars kommer pumpen käka tillsatsel för att orka upp till 60-65 grader. Rent allmänt så gillar ingen pump att jobba mot höga temperaturer även om vissa klarar det bättre.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Buggen2k

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm-Täby/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stort tack för alla bra svar!
Nu vart vi lite klokare faktiskt. Det lutar nog åt offert 2 med djupare hål och ev. en 8 i stället för 6:an.

En sak jag glömde att skriva var att vi är intresserade av kylning på sommarhalvåret. Är pumparna likvärdiga där och är det ungefär samma kostnad för att lägga till kylning på dem?

/Mats

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Som många har vittnat om i andra trådar här i forumet så får man mycket för de extra pengarna man lägger på en storlek större pump och 25 meter djupare hål.
Firmorna som offererar vill ju så klart inte vara dyrare än andra, så dom räknar på det absolut minimala behovet för ditt hus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Den första vintern på decennier har lett oss ner i värmepumpsträsket. Vi har bestämt oss för bergvärme. Nu står valet mellan tre offerter.
De är likvärdiga när det gäller pris och villkor. Det som skiljer är fabrikat och modeller på värmepumpar och borrhålsdjup. De företag som vi väljer mellan har alla gjort ett seriöst intryck. De har dock haft lite olika åsikter om detaljer.

Fakta om huset:
1,5 plansvilla byggd 1980 på 166m2.
Ventilation: Mekanisk till/frånluftsvärmeväxlare (Rexovent) installerad 1980, renoverad 2007.
Fönster: Treglasfönster.
Grundläggning: Platta på mark.
Uppvärmning idag: Vattenburen värme som ombesörjs av en elpanna. Pannan har en 200-liters varmvattenberedare som faktiskt räcker till även när vi fyller vårt hörnbadkar. Ettrörssystem med ganska tunna rör. Har inte sett att pannan har värmt till högre temp än 60-65 grader när det har varit som kallast. Då håller vi en innetemperatur på ca. 21 grader. Januariräkningen var inte rolig. 4 200Kwh...
Placering: Spånga i Stockholmsområdet.
Energibehov för uppvärmning: ca. 22000kwh under normala förhållanden. Beräknad toppeffekt, ca. 9KW.


Offert 1:
Värmepump: Nibe F1245-6
Energibrunn: 150m.
Övrigt: Tycker att vi skulle behöva en volymförstorare för värmesystemet (Nibe UKW 40L). Detta p.g.a. tunna rör, därav lite vatten i cirkulation. Ingår i offerten.


Offert 2:
Värmepump: Thermia Optimum G2 6
Energibrunn: 125m.
Övrigt: Talar varmt om TWS-tekniken och att värmepumpen konstant ombesörjer uppvärmning av varmvattnet samtidigt som den producerar till uppvärmningen. En annan sak som de ville betona var driftsäkerhet. Menade att Thermia hade bäst skadestatistik hos Folksam (Jag menar självklart minst problem).


Offert 3:
Värmepump: IVT Greenline HT Plus C7
Energibrunn: 140m.
Övrigt: Inget speciellt. Gjorde en Väldigt noggrann genomgång av befintligt rörsystem, el mm.


Alla tre tycker självklart att deras märke/modell är marknadsledande och i framkant rent tekniskt. Alla tre säger sig ha räknat efter våra förutsättningar när det gäller borrdjup mm.


Mycket tacksam för synpunkter. Vilken offert skulle ni satsa på och varför alt. Vilket fabrikat på värmepump skulle ni välja och varför?
Som amatör har vi ju ingen aning om vad vi ska gå på. Att jämföra deras kalkyler är meningslöst då de har aningen olika ingångsparametrar. Därav att jämföra äpplen med päron...

Andra försöket! (kom åt en sidpknapp på musen och min text fösvann)
 *vinkar* Buggen 2k!
13 trådar längre ner på sidan finns ett inlägg av Zoogian som på kort tid här öppnats av över 2000 läsare på Forumet. Det handlar om värmepumpar från Viessmann som jag aldrig hört talas om så jag var tvungen och leta rätt på lite information om:
Viessman-300    http://www.viessmann.se/sv/products/Heat_pumps/Vitocal_300-G.html

Berg/markvärmepumpar
Värmepumpar brine/vatten, 6,2-17,6 kW; vatten/vatten 8,0-21,6 kW, upp till 65°C i framledningstemperatur.[/b]
För dem som behöver hög framledningstemperatur är upp till 65 ºC en fördel eftersom våra pumpar är gjorda för 55 ºC. Det som gladde mig mest är att det ingår en värmemängdsmätare. Man kanske betalar för den i priset men det visar ändå ett intresse från tillverkarens sida att visa att deras värmepump fungerar vilket inte våra vanligen märken klarar.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
De flesta märken kan leverera 65 grader fram. Det är bara att ta en pump med  R134 gas.   Men problemet blir att för att fÃ¥ den effekt som krävs sÃ¥ behöver man ta en lite större kompressor och borra lite djupare än om man tar 407c gas. DÃ¥ brukar det bli mer ekonomiskt att ta en vanlig pump. 

Utloggad Buggen2k

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm-Täby/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Åter igen stort tack för ert engagemang!
Låter ju väldigt logiskt att de offererar ett minimum av vad vårt hus behöver för att ha en konkurrenskraftig offert.

Vissmann-alternativet ser ju intressant ut, men lite rädd för att gå på ett mer okänt alternativ. Om nu t.ex. Thermia-pumpen klarar av att leverera 65 grader om vi väljer en lite större variant och djupare hål så lutar det åt det alternativet.

Vad tror ni om min fråga om kylning på sommarhalvåret?
Är pumparna likvärdiga där och är det ungefär samma kostnad för att lägga till kylning på dem?

/Mats

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
De flesta märken kan leverera 65 grader fram. Det är bara att ta en pump med  R134 gas.   Men problemet blir att för att fÃ¥ den effekt som krävs sÃ¥ behöver man ta en lite större kompressor och borra lite djupare än om man tar 407c gas. DÃ¥ brukar det bli mer ekonomiskt att ta en vanlig pump. 

Hallå Oraklet!
Såg du att jag fortfarande väntar ett svar från dig?
Det finns förklaringar pÃ¥ allt-eller hur och när det inte finns dÃ¥ avstÃ¥r man frÃ¥n att kommentera. Du har säker installerat mÃ¥nga värmepumpar. Om du pÃ¥stÃ¥r att du vet att alla fungerar optimalt sÃ¥ kommer jag nog att hoppa över dina inlägg i fortsättningen.  studs
Din situation är nog lite speciell och jag begär inte att du skall stå överst på barrikaderna när det gäller att få till stånd en anständig utveckling av värmepumparnas styr & reglerutrustning. För din och alla andra som biter sig kvar i det gamla (huvuddunk ) så hoppas jag att det inte beror på de resultat som man skulle kunna komma fram till om man kan mäta effekt och förbrukad elenergi, avgiven värme effekt (W) och avgiven energi (kWh) över valda tidsperioder. Man ska inte behöva vara en loggningsfantast för att kunna avgöra om vp fungerar som den skall eller inte.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Buggen2k

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm-Täby/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Purjo_  :)

Utloggad kipner

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Får man peta in en pinne i brasan - eftersom vi också håller på att utvärdera lite offerter. Det är framförallt volymtanken som jag funderar på. Vi har en blandning av golvvärme (BV+ÖV) och radiatorer (ÖV) - och IVT förordar volymtank (för sin Greenline) - men även en (av tre) Thermia installatörer (G2:an). Jag trodde (i min enfald) att den varvtalsstyrda G2:an inte behövde volymtank - men det kanske inte har någon som helst relation?

//

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag trodde (i min enfald) att den varvtalsstyrda G2:an inte behövde volymtank - men det kanske inte har någon som helst relation?

Hupp, lägg märke till att det är cirkpumparna som är varvtalsstyrda på Thermia, inte kompressorn. Det där är inte så tydligt förklarat i reklamen från Thermia.

Vill du varvtalsstyrd kompressor så finns t ex IVT X11/X15 eller Nibe 1150/1250.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kipner

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Hupp, lägg märke till att det är cirkpumparna som är varvtalsstyrda på Thermia, inte kompressorn. Det där är inte så tydligt förklarat i reklamen från Thermia.

Vill du varvtalsstyrd kompressor så finns t ex IVT X11/X15 eller Nibe 1150/1250.

Asch, tänkte väl det... Men då återstår frågan - är volymtanken att föredra om volymen i systemet anses för låg (har hört ngt om ca 20 L vatten per kW effekt är rekommenderat) Om man då har en G2 12 (med knappt 11 kW avgiven effekt) - så behövs ca 200 L i systemet för att klara sig utan volymtank?

Jag måste också försöka förstå anledningen till en volymtank. Om huset i sig är rätt "trögt" så blir det ändå inte så stora värmefluktuationer om värme produceras "stötvis" - utan då är volymtanken mer för att ge längre drifttider och färre start/stopp? Sc:,h
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 12:57:56 av kipner »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SANSUN. Jag förmodar att du inte har fÃ¥tt mitt senaste mail. Jag skickear det frÃ¥n ett gammalt spray konto eftersom mitt outlook inte verkar funka. Varför är du sÃ¥ arg?  Vad har jag gjort nu dÃ¥?

Självklart funkar inte alla mina installationer optimalt. Men de funkar riktigt bra, annars har jag inte gjort klart och överlämnat anläggningen.
Jag vill som alla andra här kunna mäta och se saker, men anledningen till att de flesta märken inte har så avancerade styrsystem är att 99%
av kunderna är nöjda med att spar en väldiga massa pengar med sin VP. De vill inte mäta och logga. Du har ingen aning om hur hårt jag har lobbat för att sådana system ska komma. JAG SLITER HÅRT.
Jag har fixat mitt eget styr mät och logg system och jag fick ingen hjälp av ngn med det. Jag förklarade det i mitt mail som jag trodde att jag skickat till dig. Men jag skickar det igen.
När jag lämnar min installtion till dig sÃ¥ hoppas jag att du känner dig trygg med att den funkar som den ska och du behöver inte mäta och logga för att se att den verkligen gör det. Och om du är osäker sÃ¥ kommer jag ut och kollar till grejerna. 

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SANSUN. Jag förmodar att du inte har fÃ¥tt mitt senaste mail. Jag skickear det frÃ¥n ett gammalt spray konto eftersom mitt outlook inte verkar funka. Varför är du sÃ¥ arg?  Vad har jag gjort nu dÃ¥?

Självklart funkar inte alla mina installationer optimalt. Men de funkar riktigt bra, annars har jag inte gjort klart och överlämnat anläggningen.
Jag vill som alla andra här kunna mäta och se saker, men anledningen till att de flesta märken inte har så avancerade styrsystem är att 99%
av kunderna är nöjda med att spar en väldiga massa pengar med sin VP. De vill inte mäta och logga. Du har ingen aning om hur hårt jag har lobbat för att sådana system ska komma. JAG SLITER HÅRT.
Jag har fixat mitt eget styr mät och logg system och jag fick ingen hjälp av ngn med det. Jag förklarade det i mitt mail som jag trodde att jag skickat till dig. Men jag skickar det igen.
När jag lämnar min installtion till dig sÃ¥ hoppas jag att du känner dig trygg med att den funkar som den ska och du behöver inte mäta och logga för att se att den verkligen gör det. Och om du är osäker sÃ¥ kommer jag ut och kollar till grejerna. 

Hej igen Oraklet!
Arg- jag? Den där röda  huvuddunk skulle föreställa vp-branchen som biter sig kvar i det förgÃ¥ngna. Intressant att du har grejor med dig för att kolla att min pump fungerar optimalt. Nu tror jag inte vi kommer längre just nu. Jag skall studera din "offert" sÃ¥ hörs vi i ett annat sammanhang!
Hälsningar/sansun :)
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Asch, tänkte väl det... Men då återstår frågan - är volymtanken att föredra om volymen i systemet anses för låg (har hört ngt om ca 20 L vatten per kW effekt är rekommenderat) Om man då har en G2 12 (med knappt 11 kW avgiven effekt) - så behövs ca 200 L i systemet för att klara sig utan volymtank?

Jag måste också försöka förstå anledningen till en volymtank. Om huset i sig är rätt "trögt" så blir det ändå inte så stora värmefluktuationer om värme produceras "stötvis" - utan då är volymtanken mer för att ge längre drifttider och färre start/stopp? Sc:,h

Volymtanken är till för att ge färre start/stopp och att jämna ut tempskillnader. Jag skulle påstå att 25 l/kW VP är minimum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Nibe och Thermia avänder integral som sin volymtank.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Buggen2k: har du stort hörnbadkar?
Vilken temperatur har du på vattnet i nuvarande beredare?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Buggen2k

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm-Täby/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hörnbadkaret rymmer ca 500 liter, men vi fyller inte enda upp såklart. Varmvattenberedaren värmer nog till 70 grader.
Kan bli lite klent om värmepumpen värmer till 55 grader antar jag att du menar?

/Mats

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Ja precis, glömde skriva det.
Om vi haft hörnbadkar skulle jag satsat på vp + separat beredare - grymt irriterande att inte ha varmvatten pga att någon tappat upp ett bad, komma ihåg att trycka på extra varmvatten innan bad osv.
Men Thermia G2 kanske fixar detta med inbyggd beredare och utan extra vv, eller vad säger du VP ORAKLET?
Har offertlämnarna sagt något om varmvattnet?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag är av den uppfattningen att vilken vp som helst klarar att ge dig allt VV. Om man har plats för en duo typ sÃ¥ är det bara att ta en 300 liters beredare sÃ¥ klarar en VP av ditt behov. Men jag gillar ju det faktum att en G2 kan ge dig VV när den gör värme. Om det är sÃ¥dana här vintrar sÃ¥ kommer man nog att ha konstant 70-80 grader i en 300 liters beredare. Och dÃ¥ kan ni bada hur ni vill.  Det blir ju extra bra med G2 eftersom den vp som du verkar behöva inte har sÃ¥ stor effekt. AlltsÃ¥ inte har 12 kw att kasta in om det behövs. DÃ¥ är det ju skönt att HGW laddar under natten .

Känner att jag behöver förklara lite att jag inte tjänar något extra på att sälja Thermia pumpar. Snarare tjänar jag mindre , detta eftersom det vore lättare att sälja nibe som jag kan köpa på Dahl och därmed få bättre rabatter. Och tittar man på detta forum så får ju Nibe mkt mer uppmärksamhet. Jag lever på att montera pumpar och den förtjänst man gör på försäljningen av pumpen vore minst lika stor med en Nibe och betydligt mer människor vet vad Nibe är. Inte lika många som hört talas om Thermia.
Jag väljer ändå Thermia för jag tycker att dom gör bra grejer och det är aldrig några problem att ha med dem att göra. Nibe är säkert lika bra men varför ska jag ta en chans, dem kan inte vara bättre.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Kylning är inte beroende av vp:n utan är 2 avstick med en backventil mellan på köldbärarslingan - dvs rören till borrhålet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Buggen2k

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm-Täby/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för den senaste infon Digitalrobert och Oraklet.
Hmm... lutar åt en G2 då. Det är ju mest när det är kallt ute som man är sugen på ett varmt bad. Har inte plats för en separat vv beredare. Huset har ingen källare nämligen. Det vi har är tvättstugan som vi får bygga om helt och bli av med en hel del förvaring om jag ska ha något annat än en allt-i-ett pryl.

/Mats

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Då är G2 bra Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!