Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F2020-8  (läst 1632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Nibe F2020-8
« skrivet: 10 oktober 2009, 21:17:34 »
Hej!

Har precis köpt ett hus och jag har lite funderingar..
Huset är byggt 1910 och totalrenoverades för 10 år sedan. Total boyta är 210kvm i 2 plan + en liten källare. Huset är tillägsisolerat, har 3-glas fönster och det är vattenburen golvvärme i båda plan. Finns 2 kakelugnar, 2 kaminer och en öppen spis.

Huset värmdes tidigare med vedpanna och en acctank på 3m3.

Då förra ägaren blev sjuk och vedpannan gick sönder i samma veva installerades en Nibe Fighter 2020-8. Den skall bara förse golvvärmen som det är idag. Sitter en separat vv-beredare plus en separat elpatron.
Enligt energideklarationen som är utförd har det de senaste året gått åt 5100kWh i direktverkande el, 15300 till värmepumpen + hushållsel. Han har bott där själv...Enligt deklarationen är det ett "snålt" hus. Men jag vill ha det snålare:)

Nu till mina funderingar:
Är det klokt att värma en acctank på 3m3 oxå? Känns lite onödigt, skulle det inte bara räcka att värma vattnet som far runt i golven?
Vill ju även få billigt varmvatten. Hur skall jag tänka där?
Räcker en 2020-8 till ett såpass stort hus? Vi e 3 personer som flyttar in..

Min tanke är ju givetvis att använda eldstäderna mkt mer!

Mvh

Henrik


Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe F2020-8
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2009, 22:42:51 »
Eldar ni när det är som kallast är det nog inga som helst problem. Att värma en acktank är dock riktigt onödigt om ni ändå inte har nåt annat ni laddar den med, då är det bättre med såkallad flytande kondensering. Varmvatten kan man få med en beredare och en trevägsventil, samt styrningen SMO10. Kan även vara lämpligt att ha en elpatron i beredaren, som SMO10 får starta när inte pumpen orkar med, när det är riktigt kallt ute. Man kan även sätta en elkasett på värmebärarkretsen, som SMO10 kan starta om man inte har möjlighet att elda när inte pumpen orkar med, och som säkerhet om det skulle bli nåt fel på pumpen när man är borta.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!